2020-11-19, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Ja visst gör dom det och inte bara i storstäderna utan även på mindre orter. Vi har åtminstone en personal här där jag bor som åker buss till jobbet och det var inte ovanligt att det förekom bussåkande personal på vissa av mina tidigare arbetsplatser, även om jag bor i en småstad.

Har svårt att tänka mig att det har förändrats så mycket sen jag var yrkesaktiv.

Covid verkar ju gilla trängsel så min uppfattning är åtminstone att man borde bära mask i kollektivtrafiken och trånga inomhusmiljöer tex mataffärer o dyl.

Ja jag håller med.

Om personalen inte har smittan hemma och inte har smittan på jobbet (boende borde ju vara en av dom platser där risken är minst för smittspridning) så är ju risken stor att dom blir smittade på väg till eller från arbetet (buss, tunnelbana) eller som du säger, i mataffären.

Jag anser i alla fall att det är mer troligt än att dom t ex varit ute på krogen till 3 på natten. (vet inte säkert, kanske är folk inom hemtjänst några riktigt partydjur)
Citera
2020-11-19, 22:21
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur det ser ut inom äldreomsorgen idag men efter min sjukpension bor jag numera i ett LSS boende och är livrädd för att få in skiten här pga min hälsostatus.

Det jag kan säga om de rutiner som råder här är att personalen spritar händerna inför varje boendestödsbesök, vissa har handskar och vissa inte. Samma om du ska gå in i personalägenheten fast omvänt. Några masker eller visir brukas icke, tyvärr då i stort sett alla av oss som bor här har bräckligare hälsa än genomsnittet.

Vad jag vet om så har smittan hittat in på åtminstone ett annat LSS boende här i staden än så länge.

Däremot var jag på min lokala VC häromdagen och där hade hela personalstyrkan visir samt spritade sig noga innan de ens tog i en.
De flesta som bor på ett LSS-boende har inte förhöjd risk vid covid. Inte för att jag vet något om din hälsostatus, men det räcker oftast inte med att ha lite dålig hälsa. Jag tycker inte du ska behöva känna dig rädd.

Sannolikt har du som mest samma risk som en några år äldre person än du, som är fullt frisk. Om du var fem-tio år äldre och vid utmärkt hälsa, hade du då ansett dig vara riskgrupp? Om svaret är nej, så kan du känna dig lugn, tycker jag.
Citera
2020-11-19, 22:23
Medlem
Citat:
Ja visst gör dom det och inte bara i storstäderna utan även på mindre orter. Vi har åtminstone en personal här där jag bor som åker buss till jobbet och det var inte ovanligt att det förekom bussåkande personal på vissa av mina tidigare arbetsplatser, även om jag bor i en småstad.

Har svårt att tänka mig att det har förändrats så mycket sen jag var yrkesaktiv.

Covid verkar ju gilla trängsel så min uppfattning är åtminstone att man borde bära mask i kollektivtrafiken och trånga inomhusmiljöer tex mataffärer o dyl.

Skolan skulle ha bommats igen för länge sedan. Jag känner åtminstone en familj som har smittats ner pga en minderårig och flertalet skolor här på orten samt daghem har fått in Covid bland elever och dagisbarn.

Det är fortfarande en sämre åtgärd än ingen trängsel.
Citera
2020-11-19, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Är det verkligen sant att man inte får gå ut för att rasta sin hund i Australien?

Det officiella twitterkontot för South Australia Police skriver det iallafall. Om det är sant står det ju bortom allt rimligt tvivel vad det här handlar om. Kontroll!

Det verkar vara så att man får ordna en hund toa:

South Australia began one of the world's toughest lockdowns Thursday with even outdoor exercise and dog-walking banned as the state tries to contain a cluster of Covid-19 infections.

Man misstänker att detta är en ny variant av viruset:

Marshall (PM) said the strain of the virus that's circulating is "nasty" as many of those infected are not showing any symptoms. He said it was highly likely to be transmitted from surfaces and that the incubation period was as low as 24 hours.

"It's a real worry, especially because people who become infected are not showing the typical symptoms that we are used to," he said.

https://www.ndtv.com/world-news/south-australia-coronavirus-lockdown-outdoor-exercise-dog-walking-banned-in-one-of-worlds-toughest-c ovid-19-lockdowns-2327233

Det finns experter som menar att det troligen är det vanliga D614G som följt med någon resenär, kanske från England. Om det är en ny variant så väntar tuffa åtgärder också i det land som resenären åkte ifrån.
Citera
2020-11-19, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Fast det är 100 gånger bättre att personal på äldreboenden inte är ute i trängsel med eller utan munskydd, vilket påpekats av FHM över ett halvår nu.

trängsel=dåligt
trängsel med munskydd = dåligt
ingen trängsel inget behov av munskydd = bra och det är FHMs mål

Det är omöjligt att undvika trängsel i kollektivtrafiken för flertalet som inte kan jobba hemma. Speciellt inte nu när alla gymnasier och högskolor är igång.

FHM tycks tro att det går, men det går inte. Jobbar man inom vården så orkar man inte cykla hem 2 mil i snöstorm när man är färdig för dagen. Eller kan man skicka taxikvittot till Steffe?

Man baserar således sina beslut på felaktiga premisser och hamnar i ett monumentalt moment 22.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-19 kl. 22:29.
Citera
2020-11-19, 22:36
Bannlyst
Är inte förvånad över att Australien tar till till synes extrema åtgärder, det har man ju sett på TV hur hårda dom är i tullen t ex både när det gäller att släppa in folk som att kolla vad folk tar med sig i matväg osv.
Men med 907 döda på 25 miljoner människor så lär regeringen där sitta säkert.
Citera
2020-11-19, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Fast nu har ju FHM slutligen talat om varför man inte vill rekommendera munskydd. Det handlar inte om vetenskap eller ens missade hamstrar som springer i hjul, det handlar om jämlikhet. Har inte alla råd med munskydd skall ingen få ha dem:

"Karin Tegmark Wisell om munskydd: ”Det handlar om jämlikhet"

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/karin-tegmark-wisell-om-munskydd-det-handlar-om-jamlikhet/

Ja men det er da en katastrofe at det fattige land Sverige ikke har råd til at uddele munbinn til den fattige del af befolkningen.

Men der er organisationer som hjælper fattige lande med at skaffe munbinn til uddeling til de fattige, af disse landes organisationer.

På denne side kan FHM søge om at få tildelt munbinn til organisationen, så FHM får mulighed for at uddele munbinn til fattige, så jämlikheten ikke forstyrres i Sverige.:

https://www.deaconess.com/How-to-make-a-Face-Mask/Mask-Donations?country=Slovenia
Citera
2020-11-19, 22:55
Moderator
Mr.Woodss avatar
Det är mycket snack om munskydd i tråden.

Ibrahim Baylan höll presskonferens, någon gång i våras har jag för mig att det var, tillsammans med Magnus Groth, VD för Essity.
Det hade skrivits avtal om miljontals ansiktsmasker, varav den första miljonen skulle skänkas åt socialstyrelsen.
Dock blev det senare en del skriverier i kvällspressen om att staten i och med denna affär köpt undermåliga masker (IIR-klassade).

Hade man velat ha dem hade det säkert gått att teckna avtal om hur många som helst, men det lät, i alla fall i tidningarna, som om detta var något som hastats fram utan att man först tagit reda på vad vården egentligen efterfrågade.

Som jag tidigare skrivit så är jag ytterst tveksam till att munskydd skulle fungera som skydd för den enskilde. Skall de göra någon betydande skillnad på gruppnivå så behöver troligen de flesta använda dem överallt, vilket naturligtvis inte kommer att ske.
Jag tycker det är viktigt att vara noga med att påtala att för folk som av någon anledning behöver skydda sig själva ute i samhället så krävs sådana andningsmasker som efterfrågas inom sjukvården, och för detta duger vad jag förstår inte Essitys IIR-masker.
Citera
2020-11-19, 22:59
Medlem
Kommer den andra vågen att bli kortare eller längre än den första?
Citera
2020-11-19, 23:03
Bannlyst
Förstår inte varför man, fortfarande, sitter med egna spekulationer om munskydd istället för att ta del av den forskning som finns, som bl a släppts idag (och återgetts delvis i tråden) från Vetenskapsakademin.

Det duger alldeles utmärkt med alla möjliga masker och det funkar alldeles förträffligt på alla möjliga sätt.
Citera
2020-11-19, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det är mycket snack om munskydd i tråden.

Ibrahim Baylan höll presskonferens, någon gång i våras har jag för mig att det var, tillsammans med Magnus Groth, VD för Essity.
Det hade skrivits avtal om miljontals ansiktsmasker, varav den första miljonen skulle skänkas åt socialstyrelsen.
Dock blev det senare en del skriverier i kvällspressen om att staten i och med denna affär köpt undermåliga masker (IIR-klassade).

Hade man velat ha dem hade det säkert gått att teckna avtal om hur många som helst, men det lät, i alla fall i tidningarna, som om detta var något som hastats fram utan att man först tagit reda på vad vården egentligen efterfrågade.

Som jag tidigare skrivit så är jag ytterst tveksam till att munskydd skulle fungera som skydd för den enskilde. Skall de göra någon betydande skillnad på gruppnivå så behöver troligen de flesta använda dem överallt, vilket naturligtvis inte kommer att ske.
Jag tycker det är viktigt att vara noga med att påtala att för folk som av någon anledning behöver skydda sig själva ute i samhället så krävs sådana andningsmasker som efterfrågas inom sjukvården, och för detta duger vad jag förstår inte Essitys IIR-masker.

Pointen er at i det demokratiske, solidariske jämlikhe samfund er det ikke kun de svages opgave at sørge for at de selv overlever en sundhedskrise - det er alle borgeres/hele samfundets opgave, og derfor er det ikke kun de svage der for eksempel skal gå med munbinn - det skal alle borgere i solidaritetens navn.

Er det ikke sådan at Sverige ledes af en socialdemokratisk statsmnister?
Senast redigerad av Moentos 2020-11-19 kl. 23:31.
Citera
2020-11-19, 23:12
Medlem
Citat:

Skolan skulle ha bommats igen för länge sedan. Jag känner åtminstone en familj som har smittats ner pga en minderårig och flertalet skolor här på orten samt daghem har fått in Covid bland elever och dagisbarn.
Ja vilken bra ide! Vi stänger ner grundskola och förskola till en kostnad av några miljarder per dag för att WhiskeyTango84 på flashback känner en familj som enligt utsago "smittats ner pga en minderårig". 😂😂😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in