Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Tack för omtanken angående KN95 men jag kör på originalet från 3M. Kostade bara ett par tusen för 150 N95-masker i mars (vi med högt IQ förstod vad som komma skulle långt innan landstingen och FHM fattade att masker skulle bli hårdvaluta - de kostade knappt någonting!).
Jag använder 3M AURA 1863+, de har nog aldrig kostat 10-15 kronor per styck, inte ens vid större inköp.
I Europa är det FFP2/3-klassificering. Om du har köpt amerikanska N95 för tio spänn, är det antingen falska kina-masker, eller så har du betalat mer, särskilt i mars !
Priset på masker gick upp i februari, Amazon varnade säljare redan i slutet av februari om scalping och för höga priser.
Masker är billigare nu än i mars, då rädslan var hög, och alla köpte masker, vården behövde skyddsutrustning etc.
Nej, du är inte et spesielt snowflake, i mars var den globala efterfrågan på masker skyhög, även om du tror att du är den enda som köpte.
Jag arbetar något i laboratorie, vi använder masker, glasögon och handskar för vissa kemikalier.
Vi konsumerar dock inte mycket skyddsutrustning, så vården har förmodligen bättre priser, som köper hundratusentals masker.
I 2019 betalade vi cirka 50-60 per mask när vi köpte ett 330-paket (inklusive moms, frakt etc.)
I mars-april hade leverantören i England inte mer i lager, så vi kunde inte köpa masker, handskar eller saker som isopropanol, det var tomt.
Nu finns det i lager igen, de senaste månaderna har vi betalat 80-90'ish per mask när vi köper i 330-pack.