2020-11-19, 21:46
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
När det diskuterats om Christer Pettersson så har en återkommande fråga varit:
Varför skulle han ha mördat Palme? Han hade väl inget motiv till det. Ska ju ha beundrat
den mördade statsministern påstods det ju.

Man kan ställa sig samma fråga gällande Engström:

Varför skulle han ha velat döda Palme? Förvisso stod han politiskt till höger, men det var
det ju många som gjorde utan att för den skull tycka det var befogat att ha ihjäl landets
dåvarande statsminister.
Finns det överhuvudtaget några belägg för att Stig Engström hyste ett hat till Palme,
ett hat så starkt att han önskade livet ur karln? Har man hört honom uttala nåt i den
här vägen eller är det bara något som man antar och inte har några säkra belägg för?

En medelålders man som levde ett stabilt, välordnat liv med fru och eget hus.
Hyggligt bra inkomster, anställd på landets största försäkringsbolag, politiskt engagerad
på kommunal nivå och hade väl rätt gott om vänner. Ingen enstöring precis utan istället
en riktigt social person, omtyckt och uppskattad så vitt framkommit.
Nu skulle han med frugan på skidresa en vecka. Först skulle han bara på veckans
sista arbetsdag se till att få klart en brådskande sak med en broschyr.
Sen alltså hem och förbereda inför morgondagens färd.
Men tyckte han kunde sticka emellan med ett litet statsministermord i fredagsaftonen...?
Är det vidare troligt detta?
Det är nog en viss skillnad jämfört med missbrukaren från Rotebro. Palme var djupt hatad i vissa högerkretsar, kanske/troligen även bland de "överstar och diplomater" SE lär ha umgåtts med. När jag fick höra om mordet tänkte jag direkt att skotten kom från höger, lite mer åt tokhögern hållet dock, typ EAP eller liknande.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/olof-palme-b%C3%A5de-%C3%A4lskad-och-hatad-1.28996389
Citat:
Attackerades av högerrörelsen

Men med åren tog kritiken mot Olof Palme en ny vändning och hatet smög sig in som ett gift. Ryktesspridningen på högerkanten var omfattande. En del av ryktena hamnade till och med på ledarsidor, som att Palme setts på mentalsjukhus, var psykiskt sjuk och behandlades med elchocker. Sanningen var att Palme nästan varje dag hälsade på sin dementa gamla mamma som vårdades på sjukhuset.

Piltavlor med Palme tecknad med uppspärrade ögon och lång näsa såldes, tio poäng var placerat som ett skott i pannan. Högerrörelsen, Europeiska Arbetarpartiet EAP, klistrade upp affischer med samma nidbild.

Att stämningen snabbt förändrats, särskilt i kretsar till höger i Stockholm, var tydligt. Palme påstods bland annat att i hemlighet ”sälja ut Sverige till Sovjet” och framställdes som gammal och förbrukad. Han var bara 59 år när han mördades.
Citera
2020-11-19, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strongarm
Grandioso/

Enligt Skandiamannens fru så anser hon inte att han är mördaren men att han "gärna nog velat se på".
Detta både enligt Thomas Petterson och i förhören med Palmeutredningen.

Ett av Grandvittnena, finska Jenny, pekade för några månader sedan ut Skandiamannen som personen hon såg vid Grand. Även Mårten Palme tycker sig känna igen Engström som personen som vänder efter makarna Palme.

Huvudrollsinnehavaren i filmen Bröderna Mozart, Etienne Gla*er är släkt med och bär samma efternamn som Vapensamlaren, skandiamannens vän.
Vapensamlarens dotter ser även hon samma föreställning som makarna Palme. Skandiamannen och hans fru ser vapensamlarens dotter som sin egen "bonusdotter" enligt dottern själv.

Kan Stig E smitit ut och varit vid bion för att se filmen alla runt honom pratar om och fått syn på Palme? Eller för att överlämna biljetter till dottern?
Det vanliga argumentet är ju att han smitit ut och käkat och druckit och ser Palme i detta sammanhang.

Mycket underliga saker kring Sveavägen denna natt.

Anneli heter Grandvittnet som pekar ut SE, inte Jenny. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vittnet-vid-grand-pekar-nu-ut-stig-engstrom-blev-aldrig-forhord-av-nya-palmeutredningen

Anneli är med i Uppdrag Gransknings program om den havererade Palmeutredningen förr. Kolla efter ca 7 minuter. https://www.svtplay.se/video/17119602/uppdrag-granskning/uppdrag-granskning-avsnitt-13-3
Senast redigerad av Niklasgl87 2020-11-19 kl. 22:24.
Citera
2020-11-19, 22:46
Medlem
Förhör med Anette Kohut väktare på Skandia

https://drive.google.com/file/d/1sGZEK2sSu1umtzDG3_cU-mgJojFNv5VX/view
Förhör 860319

https://drive.google.com/file/d/1L8irIKdtkXAm5zMXoiW9om33JbmF14QR/view
Förhör 860626
Citera
2020-11-19, 22:51
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Några här (som t.ex. signaturen 'strongarm' i inlägget innan ditt) är inne på att det kan ha funnits ett politiskt motiv. Det fanns tydligen på den tiden något slags hemligt nätverk som kallades Stay behind:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stay-behind

Andra (som t.ex. Stig Engström som intervjuas i den här artikeln som 'Sumer' länkade till igår) tror att det kan handla om ett betydligt mer trivialt motiv:
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Intervju-i-Skydd-Säkerhet-nr-5-1992.pdf
Jo, jag känner väl till både det där gamla, närmast mytomspunna nätverket och detta med
ett eventuellt kränkthetsmotiv bakom mordet som Engström utbreder sig kring.
"Tänk om den beundrade statsministern snäser av vederbörande på ett föraktfullt sätt.
Avvisade och vända ryggen åt blir några av oss förbannade. Om då någon av oss går
omkring med ett vapen - så kanske vi tar till det vid ett sådant tillfälle.
Sinnet rinner till - vi tar några steg efter mannen, lägger handen på hans axel för att
stoppa honom - Din djävel! - pang. Det är tyvärr mänskligt - eller omänskligt."

Det var när det publicerades tydligen inget som väckte nån större uppmärksamhet
såvitt jag vet. Ett vittne i högen som tillåter sig att spekulera lite hur det kan ha sett ut
vid dådet. Det behöver ju inte vara vidare suspekt egentligen.
En man som man visste var glad för att komma i åtnjutande av uppmärksamhet kring
sin person som här bereds möjlighet än en gång få tala om den stora händelse han varit
med om några år dessförinnan.
Först på senare år, när Palmeutredarna tyckt sig ha haft anledning att intressera sig på
allvar för den framlidne tjänstemannen, så ses den här artikeln med lite andra,
misstänksammare ögon.
"Har karln här faktiskt gått och berättat precis vad som drev honom till att göra det
som gjordes? Angett skälet - att ett vänligt kontaktförsök med landets politiske ledare
bemötts med ett kallt avvisande och djupt kränkt därav handlar på detta
oåterkalleliga och dödliga vis?"

Jag skulle inte avfärda denna möjlighet helt och hållet att det faktiskt gått till så här,
att SE verkligen är Palmes baneman och kan ha agerat utifrån det ovan beskrivna,
men jag håller det fortfarande för ganska osannolikt.

Om det just skulle ha skett så här, med en Engström som gärna vill ha ett litet snack
i sena kvällen med statsministern men bryskt avvisas - varför märker då inte Lisbeth
av detta? Det borde hon väl rimligen ha gjort i så fall och hur lätt som helst sen
kunnat peka ut mannen som dödade hennes make och också försökte skjuta henne själv?
Eller hur? Om vi kör med just detta kränkthetsscenario alltså?
Det är ju en vanlig invändning när det här scenariot framförs.
Hur skulle hon bara ha kunnat missa att uppmärksamma att maken tilltalas av en
främling och det som sen skulle följa på det?
Senast redigerad av Grandioso 2020-11-19 kl. 23:34.
Citera
2020-11-19, 22:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Om det just skulle ha skett så här, med en Engström som gärna vill ha ett litet snack i sena kvällen med statsministern men bryskt avvisas - varför märker då inte Lisbeth
av detta? Det borde hon väl rimligen ha gjort i så fall och hur lätt som helst sen
kunnat peka ut mannen som dödade hennes make och också försökte skjuta henne själv?
Eller hur? Om vi kör med just detta kränkthetsscenario alltså?
Det är ju en vanlig invändning när just detta scenario framförs.
Hur skulle hon bara ha kunnat missa att uppmärksamma att maken tilltalas av en
främling och det som sen skulle följa på det?
Ja, det du beskriver här talar emot det av Engström föreslagna motivet.
Citera
2020-11-19, 23:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Förhör med Anette Kohut väktare på Skandia

https://drive.google.com/file/d/1sGZEK2sSu1umtzDG3_cU-mgJojFNv5VX/view
Förhör 860319

https://drive.google.com/file/d/1L8irIKdtkXAm5zMXoiW9om33JbmF14QR/view
Förhör 860626
Så AK kör alltså efter en röd Volvo när hon lämnar Skandia 22:35. Och sedan spekuleras det om en blå Opel som plockar upp Engström vid Snickarbacken en stund senare. Men vad är det för modell och färg på AK:s egen bil?
Senast redigerad av Draifos 2020-11-19 kl. 23:07.
Citera
2020-11-19, 23:08
Medlem
Citat:
Så AK kör alltså efter en röd bil när hon lämnar Skandia 22:35. Och sedan spekuleras det om en blå bil som plockar upp Engström vid Snickarbacken en stund senare. Men vad är det för färg på AK:s egen bil?

Hon säger att hon slutade 23,30 så det här bör ha hänt strax efter kl 23,30
Jag vet inte vad Anette Kohut hade för bil
Citera
2020-11-19, 23:19
Medlem
Citat:
Så AK kör alltså efter en röd Volvo när hon lämnar Skandia 22:35. Och sedan spekuleras det om en blå Opel som plockar upp Engström vid Snickarbacken en stund senare. Men vad är det för modell och färg på AK:s egen bil?
A.K. kör en metallicblå Audi 50 enligt förhöret.
Citera
2020-11-19, 23:28
Moderator
OYs avatar
Citat:

Var kan man läsa om den spekulationen, vad grundar den sig på?

Skulle man kunna förväxla en blå Opel med en blå Audi 50 1986?
Citera
2020-11-19, 23:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Var kan man läsa om den spekulationen, vad grundar den sig på?

Skulle man kunna förväxla en blå Opel med en blå Audi 50 1986?
Att en blå bil (Passat eller Opel) ses vid Snickarbacken strax efter mordet är inte min spekulation. Det är vad jag minns att ett vittne gissade på i något förhör jag har läst. Har också för mig att vittnet sade sig vara dålig på bilmodeller, och på vilket sätt just dessa två/tre bilmärken/modeller kan ha skiljt sig åt på den här tiden minns inte heller jag längre.

En blå bil som plockar upp någon vid Snickarbacken är dock något som verkar återkomma i flera förhör.
Senast redigerad av Draifos 2020-11-20 kl. 00:11.
Citera
2020-11-19, 23:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Att en blå bil (Passat eller Opel) ses vid Snickarbacken strax efter mordet är ingen spekulation. Det är vad jag minns från förhör jag har läst. Har också för mig att vittnet sade sig vara dålig på bilmodeller, och på vilket sätt dessa två bilmärken/modeller skilde sig åt på den tiden minns inte heller jag längre.

Jag tänkte bara att det kan finnas en koppling mellan SE och AK förutom att de jobbade i samma hus, intressant tycker jag.

Någonstans tog GM vägen, och var det SE så är ju uppslaget kanske värt att titta lite närmare på tänker jag.

Det har ju varit lite hysch-hysch kring AK fram tills att utredningsmaterialet blev släppt, samt byten av arbetsskift och lite annat.

AK lämnar Skandiahuset i lagom tid för att hämta upp SE någonstans för att köra honom tillbaks till Skandia?
Citera
2020-11-19, 23:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tänkte bara att det kan finnas en koppling mellan SE och AK förutom att de jobbade i samma hus, intressant tycker jag.

Någonstans tog GM vägen, och var det SE så är ju uppslaget kanske värt att titta lite närmare på tänker jag.

Det har ju varit lite hysch-hysch kring AK fram tills att utredningsmaterialet blev släppt, samt byten av arbetsskift och lite annat.

AK lämnar Skandiahuset i lagom tid för att hämta upp SE någonstans för att köra honom tillbaks till Skandia?
Just här hamnar det ofta för mig med. Kolla gärna också vad 'den-kristne' skriver om det här med bilskjuts.
Senast redigerad av Draifos 2020-11-19 kl. 23:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in