2020-11-19, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Nej jag är alarmist enligt de flesta. Skulle väl kalla mig alarmist light då jag är realist. Det ser onekligen ljusare ut. Några tuffa veckor till men i januari har vi det värsta bakom oss.
Jaså varför då? Det är nog i januari till maj som den värsta tiden kommer inträffa och inte bara för Sverige.
Citera
2020-11-19, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Förstår inte hur någon kan tro att det skulle förhålla sig på något annat sätt.
Inlagda på infektionsavdelning är en avspegling av hur många som testade positivt 1-2 veckor tidigare.
Inlagda på iva är en avspegling av hur många som lades in på infektionsavdelning ett antal dagar tidigare.

Först kommer antal nya smittade plana ut, sen antalet nya inlagda på infektionsavdelning och vidare nya på iva. Därefter planar dödsfallen ut.
Det ser likadant ut i alla länder och en helt naturlig följd.

Visst är det så, borde kanske ha förtydligat min poäng: när antalet nyinskrivna fortfarande ökar har vi ännu inte nått toppen. Antalet på IVA kommer fortsätta att öka även när nyinskrivna så småningom börjar minska. Hur många dagar eller veckor det är dit vet vi ännu inte.
Citera
2020-11-19, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
De har ju missat massor. Att använda en hamstermodell där man använder en fläkt att blåsa in luft från en bur till en annan visar på dålig genomgång av litteraturen. De har ju missat massor av artiklar inom området, exempelvis denna:

https://academic.oup.com/jid/article/222/4/551/5842264

Fast nu har ju FHM slutligen talat om varför man inte vill rekommendera munskydd. Det handlar inte om vetenskap eller ens missade hamstrar som springer i hjul, det handlar om jämlikhet. Har inte alla råd med munskydd skall ingen få ha dem:

"Karin Tegmark Wisell om munskydd: ”Det handlar om jämlikhet"

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/karin-tegmark-wisell-om-munskydd-det-handlar-om-jamlikhet/
Citera
2020-11-19, 21:13
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Visst är det så, borde kanske ha förtydligat min poäng: när antalet nyinskrivna fortfarande ökar har vi ännu inte nått toppen. Antalet på IVA kommer fortsätta att öka även när nyinskrivna så småningom börjar minska. Hur många dagar eller veckor det är dit vet vi ännu inte.

Uppsala kommer bli en bra mätare på detta.
Som jag ser det har de peakat nu med tanke på att andelen positiva sjunker för andra veckan i rad nu.
Citera
2020-11-19, 21:13
Medlem
Citat:
Beror ju på vad man menar med nämnvärd. Den är ju knappast 70-80% men den kan mycket väl vara 40-50% vi det här laget i stora delar av Stockholm. Men R kommer då ändå att ligga på 1.5-1.8 om R0 är 3. Sen måste vi minska det ytterligare genom åtgärder som social distansering, vilket har varit si och så med under hösten.
Beroende på beräkningen.
Om R0 är 2,5 och R 1,8 då är det 28% immunitet.
Citera
2020-11-19, 21:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Innan man avfärdar munskydd så kanske man åtminstone kan titta på t ex rapporten från Vetenskapsakademiens expertgrupp som kom ut idag.

https://s3.eu-de.cloud-object-storage.appdomain.cloud/kva-image-pdf/2020/11/201119_rapport_atgarderForAttMinskaSmittspridninge nAvCovid-19_2.pdf

Några axplock:

"Nyare forskning ger belägg för att smitta också sker via små droppar som blir kvar i luften längre
tid om den inte omsätts. Luftburen smitta kan vara särskilt betydelsefull vintertid när fler vistas
längre tider i dåligt ventilerade lokaler (Aernaout et al, Lancet Respiratory Journal, 2020). Vetenskapen
ger stöd för att många typer av munskydd effektivt filtrerar bort små droppar från inandningsluften och också minskar mängden små droppar som utsöndras från smittade
(Peeples, Nature,
2020). Det finns nya experimentella och epidemiologiska belägg för att munskydd minskar risken
för luftsmitta men inga för att de skulle ha motsatt effekt."

"risken för att bli infekterad utomhus är mycket mindre än inomhus, där luftomsättningen är lägre. Alla
beskrivna större klusterutbrott under våren 2020 skedde inomhus. Endast 10 % av beskrivna
smittutbrott inträffade utomhus "

" Det är inte känt hur många viruspartiklar (dvs. vilken dos) som måste inandas för att man ska insjukna, men det rör sig sannolikt om ett större antal viruspartiklar."

"För huvuddelen av alla med sjukdomen Covid-19 har viruspartiklarna nått luftvägarna via smitta
genom näsan eller munnen. "

"kirurgiskt munskydd minskade antalet utsöndrade droppar
med 90 % för tal respektive 76 % för hostning (Asadi et al, Scientific reports, 2020)"

" Expertgruppens uppfattning är att munskydd finns utvecklade som mycket
effektivt filtrerar bort luftburen virussmitta."

" Expertgruppen finner inga belägg för att munskydd kan öka smittspridningen av
Covid-19, t.ex. genom ökat riskbeteende"

Medlemmar av Vetenskapsakademiens expertgrupp om Covid-19
Staffan Normark (ordförande), professor i molekylär mikrobiologi och smittskydd vid Karolinska
Institutet
Anders Hallberg, professor emeritus i läkemedelskemi, tidigare rektor för Uppsala universitet
Ari Helenius, professor i biokemi vid ETH Zürich, Schweiz
Jan Holmgren, professor i medicinsk mikrobiologi vid Göteborgs universitet
Gunilla Karlsson Hedestam, professor i vaccinimmunologi vid Karolinska Institutet
Annika Linde, virolog, adjungerad professor och tidigare statsepidemiolog
Maria Masucci, professor i virologi vid Karolinska Institutet
Jan Nilsson, professor i experimentell kardiovaskulär forskning vid Lunds universitet

Att ett munskydd kan filtrera bort virupartiklar helt eller delvis är jag helt med på, förutsatt att luften med virus passerar filtret, men vad händer med de partiklar som inte passerar filtret, luften som strömmar bredvid filtret, finns det forskning på det, finns svaret i din länk?

Jag tänker på minsta motståndets lag, "tjyvluft", luften som inte går igenom filtret, utan runt om det. Hur mycket av inandningsluften och utandningsluften går igenom munskyddet i förhållande till den luftmängd som går vid sidan om filtret därför att munskyddet inte är tätslutande och också utgör ett motstånd?
Citera
2020-11-19, 21:23
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Kanske rådande restriktioner vad annars

I slutet på februari tömdes gator och torg p.g.a. AB,s och Expressen krigsrubriker. Trotts det hade vi den intensivaste smittspridningen i slutet på mars/början av april.

FHM,s tama råd kom långt senare och förvärrade därmed läget. Melodifestivalen är det mest lysande exemplet.
Citera
2020-11-19, 21:24
Medlem
Citat:
Fast nu har ju FHM slutligen talat om varför man inte vill rekommendera munskydd. Det handlar inte om vetenskap eller ens missade hamstrar som springer i hjul, det handlar om jämlikhet. Har inte alla råd med munskydd skall ingen få ha dem:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/karin-tegmark-wisell-om-munskydd-det-handlar-om-jamlikhet/

Att ge bort 100 st munskydd till varje invånare i Sverige skulle kosta staten en miljard kronor. Jämför det med hur mycket kulturen fått. Det motsvarar 0,02 procent av BNP - de ekonomisk konsekvenserna av att inte ha följt WHOs rekommendationer sedan juni har varit mycket större. Dessutom skulle det skapa ett potentiellt lager bland Sveriges invånare som man kan fråga om tillbaka om vården skulle få slut på sina munskydd.
Citera
2020-11-19, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Att ge bort 100 st munskydd till varje invånare i Sverige skulle kosta staten en miljard kronor. Jämför det med hur mycket kulturen fått. Det motsvarar 0,02 procent av BNP - de ekonomisk konsekvenserna av att inte ha följt WHOs rekommendationer sedan juni har varit mycket större. Dessutom skulle det skapa ett potentiellt lager bland Sveriges invånare som man kan fråga om tillbaka om vården skulle få slut på sina munskydd.

Jag föreslår att du mail-bombar alla väsentliga medier och politiker med det utmärkta förslaget.

Munskydden skulle säkert mycket snabbt löna sig samhällsekonomiskt då man kunde ha fler verksamheter igång om det fanns krav på munskydd.
Citera
Bannlyst
Citat:

Ja dom har vart inne på det tidigare, jag antar att det är en del av deras uppdrag så orsaken är vår sjuka politiker.

Tegnell i mars:

Anställda på musiktjänsten Spotify uppmanas att jobba hemifrån under de närmaste två veckorna för att förhindra spridningen av coronaviruset i Sverige. Något statsepidemiolog Anders Tegnell ställer sig kritisk till – med hänvisning till jämlikhet.

"Det finns ju en aspekt i det här som handlar om jämlikhet. Det är vissa grupper i samhället som kan göra på det här viset, men inte alla, och hur ska vi få till det så att vi fortsätter ha en jämlikhet i samhället och att alla har samma chans att hålla sig friska? Man bör tänka igenom konsekvenserna av den typen av beslut ganska brett innan man tar dem, inte minst om man är en myndighet eller stort företag."
Citera
Medlem
Att dela ut munskydd skulle även förvandla svenska folket till fega robotar för generationer. Sanna mina ord att efter denna pandemin kommer världen vara livrädda för allt förutom oss rediga vikingar.
Citera
2020-11-19, 21:35
Avslutad
Kurvorna i Italien liknar allt mer nivåerna i våras nu...

"7-day moving avarage":

28 oktober: 153 daily deaths
18 november: 609 daily deaths

Istället för bara cirka 10 dagar i våras så har dock utvecklingen ovan dröjt 20 dagar nu, men de närmar sig ändå toppen i våras och inte mycket tecken om vändning vad jag kan se...

7-dagarssnittet var som högst cirka 820 dödsfall/dag i april. Bara igår den 18e: 753 dödsfall.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Ps. Det här var inte menat som ett argument i era strider om "Italien vs. Sverige" eller hur fel vi vs. dom gör...

För jag har ändå varken Sverige eller Italien som någon förebild när det gäller bekämpa det här viruset! Vi tillhör i min värld båda två snarare de länder som kan användas som varnande exempel 😎
Senast redigerad av sjelvefan 2020-11-19 kl. 21:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in