Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Invändningen från andra sidan är väl att islam är precis sak som kristendomen, vilket betyder att islam också kommer börja blekna med tiden. Muslimsk familjebildning kan vara med en man och flera kvinnor, och härskare som har hela harem fylld med slavinnor, men det är väl saksamma då mannen har makten liksom i kristna familjen och det är därmed samma snömos.
Det går ju att fjärta ut argument från ens röv på sådan sätt, allt som krävs är att man förenklar Världen tillräckligt mycket och gör ens argument till obestridliga axiom så kan man hålla oproduktiva evighetsdiskussioner där man borde ha kommit överrens om att inte hålla med varandra för länge sedan.
Du tar variabel A som flera religioner har gemensamt (exempelvis, det är patriarkala religioner) och så kan du säga att kristendom, islam och till och med konfucianism är "samma snömos". Ignorera sedan variabel B, C, D...
Sanningen om islam är väl att det är en världslig religion, den saknar någonslags misstro mot varesig hierarkier, krig eller vinnarens rätt att njuta fullt ut av vinsten. Islam är en religion skapat för krigsfältet, medan andra religioner som buddism och kristendomen måste tänjas, hackas itu och misstolkas en hel del av härskare och nationer som måste anpassa sig till en brutal verklighet (vilket faktiskt hände både i reconquista och japanernas kamikazepiloter). I de flesta religioners kärna finns en slags skepsism mot det Världsliga och sökande efter sanningar som inte syns av blotta ögat, att begära något bortom begäret. Något liknande kanske man enbart kan finna till någon grad hos suffisterna bland muslimer, men annars så är islam en religion som gör människans mer brutala natur till något heligt och eftersträvansvärd. För att citera Houellebecq:
Slutligen så skulle jag påstå att vänsterns reservationer att kritisera islam går långt bortom politisk korrekthet, jag tror att de heltenkelt är rädda, otroligt rädda. Jag tror att de vill intala sig att de inte kritiserar för att inte "sparka nedåt", men det finns något skräckinjagande med islam som gör vänstern betydligt agerar betydligt mer irrationellt än de gör i vanliga fall (exempelvis hur socialdemokraterna i otroligt lång tid tillätt islamistiska homofober ta över SSU och hålla homofobiska tal helt öppet i partiets namn i Malmö). Ingen homosexuell vänsterkonstnär skulle våga måla en Muhammed med homosexuella motiv, trots att homosexuella fängslas, mördas och stenas till döds i princip i samtliga muslimska länder. Vänstern är i grunden otroligt fega, de är så fega att de inte ens har hedern att erkänna sig vara rädda. Magnus Betner gick exempelvis till en kyrka där han förlöjligade på brutalt sätt kristendomen och Jesus framför alla kristna får (de var ju så otroligt vänliga och respektabla mot honom efteråt, så otroligt...kristna) i en standup experiment i SVT, och sedan gick han till en moske för att...förlöjliga kristendomen och islamofober framför muslimerna. Det var patetiskt att bevittna.
Jag är ju fan rädd för islam, jag skulle aldrig våga kritisera en muslims religion face to face som jag skulle kunna göra med en kristen. Jag kanske inte skulle kritisera hinduism framför en hindu pga respekt för hans tro, men islam är en annan historia. Islam är en religion med vassa tänder, och det är på så sätt som den, olikt andra religioner, växer och växer (och blir allt mer fundamentalistisk) mitt i vår moderna tidsålder.
Att kristendom, islam och judendom kommer från samma ”källa” och därför delar väldigt mycket (inte minst sin Gud) är en allmänt känd sanning.
Vidare du sitter i en tråd som handlar om familj och konservativa ideal härvidlag.
Och ursäkta, men nej, du har inte några större skillnader gällande dessa ideal mellan nu kristendom och islam.
-Båda uppvisar grupper/ riktningar som har månggifte, inom kristendomen heter dessa ex. mormoner och de kör flera fruar även i nutid.
- båda ör patriarkala, dvs mannen ska överordnas kvinnan. Och kvinnan ska ägas av en far, sen en man.
- Båda är s.k sexualfientliga, och båda religionerna lägger ansvaret och skammen för att sex sker på kvinnans axlar, inte mäns.
Sex är kvinnans ”synd” inte mannens, inte ens då han våldtar är det egentligen hans fel, utan kvinnans.
Viker gett konsekvenser som oskuldskrav, täckande klädsel. ex huvudbonad/ slöja och konstant kontroll av kvinnor.
- Båda har haft sexuellt våld mer eller mindre inskrivet som en manlig ”rättighet” gentemot en hustru.
- Båda har rakt igenom likvärdiga
roller för könen.
- Båda är extremt negativa kontra homosexualitet, fast helt ignorerat homosex bakom lykta dörrar mot pojkar, om detta skett från ”rätt” mäktiga ex kyrkliga män. Samt naturligtvis prostitution av kvinnor.
- Båda kör äktenskapsbnorm.
Etc etc etc
Finns lite ytliga detaljer som skiljer och som sagt hur mycket man i stort har reformerats eller som religion tvingats accepterat sekularism, dvs minskad makt över folket.
Men som religioner sett och synen på familj, kön, sex, reproduktion etc delar man rakt igenom samma
Misogyna patriarkala ramverk.
Om ni inte fattat detta än, så kanske dags läsa in sig lite på religionskunskap.