2020-11-18, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Vi kan väl jämföra med tidigare år på 2000-talet. Hur många skjutningar hade vi 2010? 2011? Inte många. Det har fullkomligt exploderat vad gäller skjutningar de senaste få åren, och sprängningar har ökat på ett monstruöst sett bara sedan 2016.

Jag minns för tio år sedan, då samhället var mycket tryggare än idag.
Visst, just dessa typer av kriminalitet har ökat, men det var inte frågan här.

Och heller inte speciellt konstigt att vapenbrotten ökat i samma takt som EU gränserna öppnats för ex mer eller mindre fri ”import” av skjutvapen m.m

Sen? Är du säker på att det var tryggare för alla för 10 år sen?
Sexbrott ex.

Väldigt tryggt för sexualbrottslingar av varjehanda slag skulle jag säga men definitivt inte för de som utsattes.
Citera
2020-11-18, 23:56
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och heller inte speciellt konstigt att vapenbrotten ökat i samma takt som EU gränserna öppnats för ex mer eller mindre fri ”import” av skjutvapen m.m

Tycker du alltså att öppna gränser och dålig kontroll av vad som förs in i landet är dåligt? Fantastiskt för att vara dig.
Citera
2020-11-19, 10:51
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
visst framgångsrika samhällen är samhällen där alla dugliga människor ges samma möjligheter att kunna klättra och använda son duglighet. Och så har Sverige funkat rel. kort tid under selularism, liberalism och feminism ex.
Men det är ju inte den tupén av samhälle du dreglar efter, eller hur Uven?
Du tjatar om kung, adel och att kvinnor gärna ska ”åka dit” så tidigt som möjligt på oönskade graviditeter så att de förhindras studera och arbeta och kunna konkurrera på lika villkor mot männen som gjort dem på smällen.

Så fungerade Sverige under stormaktstiden. Det var enda sättet att förse det expanderade riket med dugligt folk; militärer, byråkrater, präster. Det var också en av orsakerna till att Kyrkan tidigt fick uppgiften att anordna skolor, och att söka igenom socknarna efter begåvningar. Påfallande många gjorde karriär under denna tid, vissa till och med remarkabla karriärer, exempelvis: https://sv.wikipedia.org/wiki/Per_St%C3%A5lhammar

Ett annat intressant fall ur samma släkt: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ulrika_Eleonora_St%C3%A5lhammar

Citat:
Ditt samhälle = ojämlikhet och ojämställdhet.

Mitt samhälle = ojämlikhet efter duglighet och förtjänst ; jämställt efter rimlighet.

Citat:
Du har just haft en konversation mellan Nakenkejsaren och vad han nu heter..... om hur stackars svenska män tvingas bli ”töntar” så de tar samma ansvar för barn och hem som kvinnor...stackers arms män måste tvätta sina egna skutiga sockor.

Män och kvinnor har olika föräldraroller - vet jag som har barn. De är båda vikiga, men kan bara delvis substituera varandra. I vår tid har så många pojkar växt upp utan närvarande fäder att det är ett samhällsproblem; exempelvis vet de inte hur de själva skall bete sig när de blir pappor, eftersom de aldrig sett en egen pappa annat än kanske korta stunder. Män mår bra av att ta ansvar, även föräldraansvar, och barn behöver båda sina föräldrar. Den politik Du önskar har fördärvat mycket av detta.

Citat:
Nej, alla dessa institutioner fungerar, de har bara utmaningar som de alltid har, att lösa.

Utmaningar?

https://www.expressen.se/nyheter/krim/advokat-sparkad-kaos-i-gangmal-med-23-atalade/
https://sverigesradio.se/artikel/7603059

Det var länge sedan det var utmaningar. Nu är det kaos och kollaps. Försvaret har varit nedlagt i 20 år, och nu försöker politikerna återuppväcka från det döda. Inse att Dina politiker har havererat grundvalarna för ett fungerande samhälle. Nu hålls det ihop mest genom transfereringssystemet och svenska folkets goda vilja - ett tag till.

Citat:
Det var ju just det du inte gjorde.

Läs länken igen.

Men, vi tar väl till vänsterns favoritmyndighet, BRÅ:
Citat:
Efter en längre tids nedåtgående trend har det dödliga våldet i Sverige ökat under de senaste åren. Den typ av dödligt våld som främst står för ökningen är den som sker i den kriminella miljön. Vid denna typ av dödligt våld har såväl offer som gärnings*personer blivit yngre, och automatvapen och andra skjutvapen används oftare jämfört med tidigare. Det visar rapporten Dödligt våld i den kriminella miljön (2020:4).
https://www.bra.se/forskning-och-analys/valdsbrott.html

Ingen seriös aktör förnekar detta. Sluta slingra Dig. Detta är ett resultat av decennier av idiotisk rättspolitik, där både politiker och juristkåren är skyldiga.

Citat:
Och vem bryr sig om de teologiska skillnaderna mellan 1 gubbe i skyn med vitt skägg eller samma gubbe i skyn med svart skägg?

Du kan vara säker på att ca 1,8 miljarder muslimer bryr sig om det. Mycket.

Citat:
De politiska aspirationerna för båda religionerna har alltid varit ( och är fortsatt men lite mer dolt idag) att erövra världen.
Ingen religion har varit så framgångsrik med detta som just kristendomen.

Kristendomen har bl a varit framgångsrik genom sådant som jag visar på nedan. Kristendomen är skild från de världsliga furstarnas verksamhet, medan islam är integrerad - den osmanske härskaren var både sultan och kalif.

Citat:
Ja Uj! Du vad den kristna kyrkanvarit för vetenskap och ”förståelse” genom tiderna du.

Ja. Universitet, skolor, strävan efter boklig bildning, konst, musik, filosofi, välgörenhetsinrättningar - allt viktiga kyrkliga frågor och till stor del med kyrkligt ursprung.
Citera
2020-11-19, 16:57
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Bästa och bästa...

Men, det var mer en pedagogisk vändning en verklig fråga. Det slår mig ofta att feminister och vänsterfolk är så glada i en ideologi som enbart skulle förtrycka dem själva. Vilken jämställdhet hittar det hos islam? Den är knappast en grund för en lycklig familjebildning grundad i ömsesidighet och förtroende.

Invändningen från andra sidan är väl att islam är precis sak som kristendomen, vilket betyder att islam också kommer börja blekna med tiden. Muslimsk familjebildning kan vara med en man och flera kvinnor, och härskare som har hela harem fylld med slavinnor, men det är väl saksamma då mannen har makten liksom i kristna familjen och det är därmed samma snömos.

Det går ju att fjärta ut argument från ens röv på sådan sätt, allt som krävs är att man förenklar Världen tillräckligt mycket och gör ens argument till obestridliga axiom så kan man hålla oproduktiva evighetsdiskussioner där man borde ha kommit överrens om att inte hålla med varandra för länge sedan.

Du tar variabel A som flera religioner har gemensamt (exempelvis, det är patriarkala religioner) och så kan du säga att kristendom, islam och till och med konfucianism är "samma snömos". Ignorera sedan variabel B, C, D...

Sanningen om islam är väl att det är en världslig religion, den saknar någonslags misstro mot varesig hierarkier, krig eller vinnarens rätt att njuta fullt ut av vinsten. Islam är en religion skapat för krigsfältet, medan andra religioner som buddism och kristendomen måste tänjas, hackas itu och misstolkas en hel del av härskare och nationer som måste anpassa sig till en brutal verklighet (vilket faktiskt hände både i reconquista och japanernas kamikazepiloter). I de flesta religioners kärna finns en slags skepsism mot det Världsliga och sökande efter sanningar som inte syns av blotta ögat, att begära något bortom begäret. Något liknande kanske man enbart kan finna till någon grad hos suffisterna bland muslimer, men annars så är islam en religion som gör människans mer brutala natur till något heligt och eftersträvansvärd. För att citera Houellebecq:

Citat:
“Islam accepts the world, and accepts it whole. It accepts the world as such, Nietzsche might say. For Buddhism, the world is dukkha—unsatisfactoriness, suffering. Christianity has serious reservations of its own. Isn’t Satan called ‘the prince of the world’? For Islam, though, the divine creation is perfect, it’s an absolute masterpiece.”

Slutligen så skulle jag påstå att vänsterns reservationer att kritisera islam går långt bortom politisk korrekthet, jag tror att de heltenkelt är rädda, otroligt rädda. Jag tror att de vill intala sig att de inte kritiserar för att inte "sparka nedåt", men det finns något skräckinjagande med islam som gör vänstern betydligt agerar betydligt mer irrationellt än de gör i vanliga fall (exempelvis hur socialdemokraterna i otroligt lång tid tillätt islamistiska homofober ta över SSU och hålla homofobiska tal helt öppet i partiets namn i Malmö). Ingen homosexuell vänsterkonstnär skulle våga måla en Muhammed med homosexuella motiv, trots att homosexuella fängslas, mördas och stenas till döds i princip i samtliga muslimska länder. Vänstern är i grunden otroligt fega, de är så fega att de inte ens har hedern att erkänna sig vara rädda. Magnus Betner gick exempelvis till en kyrka där han förlöjligade på brutalt sätt kristendomen och Jesus framför alla kristna får (de var ju så otroligt vänliga och respektabla mot honom efteråt, så otroligt...kristna) i en standup experiment i SVT, och sedan gick han till en moske för att...förlöjliga kristendomen och islamofober framför muslimerna. Det var patetiskt att bevittna.

Jag är ju fan rädd för islam, jag skulle aldrig våga kritisera en muslims religion face to face som jag skulle kunna göra med en kristen. Jag kanske inte skulle kritisera hinduism framför en hindu pga respekt för hans tro, men islam är en annan historia. Islam är en religion med vassa tänder, och det är på så sätt som den, olikt andra religioner, växer och växer (och blir allt mer fundamentalistisk) mitt i vår moderna tidsålder.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2020-11-19 kl. 17:06.
Citera
2020-11-19, 17:21
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Invändningen från andra sidan är väl att islam är precis sak som kristendomen, vilket betyder att islam också kommer börja blekna med tiden. Muslimsk familjebildning kan vara med en man och flera kvinnor, och härskare som har hela harem fylld med slavinnor, men det är väl saksamma då mannen har makten liksom i kristna familjen och det är därmed samma snömos.

Det går ju att fjärta ut argument från ens röv på sådan sätt, allt som krävs är att man förenklar Världen tillräckligt mycket och gör ens argument till obestridliga axiom så kan man hålla oproduktiva evighetsdiskussioner där man borde ha kommit överrens om att inte hålla med varandra för länge sedan.

Du tar variabel A som flera religioner har gemensamt (exempelvis, det är patriarkala religioner) och så kan du säga att kristendom, islam och till och med konfucianism är "samma snömos". Ignorera sedan variabel B, C, D...

Sanningen om islam är väl att det är en världslig religion, den saknar någonslags misstro mot varesig hierarkier, krig eller vinnarens rätt att njuta fullt ut av vinsten. Islam är en religion skapat för krigsfältet, medan andra religioner som buddism och kristendomen måste tänjas, hackas itu och misstolkas en hel del av härskare och nationer som måste anpassa sig till en brutal verklighet (vilket faktiskt hände både i reconquista och japanernas kamikazepiloter). I de flesta religioners kärna finns en slags skepsism mot det Världsliga och sökande efter sanningar som inte syns av blotta ögat, att begära något bortom begäret. Något liknande kanske man enbart kan finna till någon grad hos suffisterna bland muslimer, men annars så är islam en religion som gör människans mer brutala natur till något heligt och eftersträvansvärd. För att citera Houellebecq:

Slutligen så skulle jag påstå att vänsterns reservationer att kritisera islam går långt bortom politisk korrekthet, jag tror att de heltenkelt är rädda, otroligt rädda. Jag tror att de vill intala sig att de inte kritiserar för att inte "sparka nedåt", men det finns något skräckinjagande med islam som gör vänstern betydligt agerar betydligt mer irrationellt än de gör i vanliga fall (exempelvis hur socialdemokraterna i otroligt lång tid tillätt islamistiska homofober ta över SSU och hålla homofobiska tal helt öppet i partiets namn i Malmö). Ingen homosexuell vänsterkonstnär skulle våga måla en Muhammed med homosexuella motiv, trots att homosexuella fängslas, mördas och stenas till döds i princip i samtliga muslimska länder. Vänstern är i grunden otroligt fega, de är så fega att de inte ens har hedern att erkänna sig vara rädda. Magnus Betner gick exempelvis till en kyrka där han förlöjligade på brutalt sätt kristendomen och Jesus framför alla kristna får (de var ju så otroligt vänliga och respektabla mot honom efteråt, så otroligt...kristna) i en standup experiment i SVT, och sedan gick han till en moske för att...förlöjliga kristendomen och islamofober framför muslimerna. Det var patetiskt att bevittna.

Jag är ju fan rädd för islam, jag skulle aldrig våga kritisera en muslims religion face to face som jag skulle kunna göra med en kristen. Jag kanske inte skulle kritisera hinduism framför en hindu pga respekt för hans tro, men islam är en annan historia. Islam är en religion med vassa tänder, och det är på så sätt som den, olikt andra religioner, växer och växer (och blir allt mer fundamentalistisk) mitt i vår moderna tidsålder.

Det är därför det är bra med koranbränningar som skett i Sverige under hösten. Jag har pratat med folk i andra länder och de beundrar svenskarnas koranbränningar.
Citera
2020-11-19, 17:53
Medlem
Furiennas avatar
Det verkar som att ni har missat att alla muslimer inte är mordiska terrorister.
Senast redigerad av Furienna 2020-11-19 kl. 17:59.
Citera
2020-11-19, 18:31
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Det verkar som att ni har missat att alla muslimer inte är mordiska terrorister.

Vi har inte missat någonting, du målar här upp en ide om muslimer som ingen av oss tror på.

Det här får mig att tänka på Ben Afflecks debatt mot Sam Harris i Bill Maher, varför kan ni inte försöka ge er in i en lite mer komplex analys av religioners påverkan på samhällen, istället för att slänga tröttsamma klicheer på meningsmotståndare?
Citera
2020-11-19, 18:36
Medlem
raketers avatar
Citat:
Invändningen från andra sidan är väl att islam är precis sak som kristendomen

Standardinvändningen från liberala ateister som Merapi mot konservativa kristna är att Jesus (som de inte ens tror på) egentligen stödde deras liberala åsikter, hade inget problem med homosexuella, hade upplyst kvinnosyn med mera och att de konservativa kristna därför borde leva mer som Jesus.

Men jag har aldrig sett en liberal ateist förklara för en konservativ muslim att Mohammad minsann var okej med HBT, ej hade något problem med kvinnlig sexualitet utanför äktenskapet. Att muslimerna därför borde leva mer som Mohammad.

Ett exempel där hon gör just detta:

Citat:
Sen tycker jag att kristna av din sort borde skämmas. Själva grundsatsen med kristendomen, det som faktiskt är värt något, i alla tider, är barmhärtighet, tolerans och fred.
Jesus lär inte ha sagt ett skit om homosexuella, inte heller lär han suttit på sin ända och hatat kvinnor och sexualitet, allt detta är påklistrat flera hundra år efter hans död.
Ni borde backa banden och ta upp själva grundsatserna igen istället för att vara så fixerade vid att begränsa, hata och förstöra folks liv.

(FB) Samkönade äktenskap = knäppt

Medan om man säger åt muslimer att backa banden och ta upp islams grundsatser så får man en rörelse som kallas salafism.

Vänsterns syn på islam är intressant. Jag tror inte det handlar om rädsla. Många inom högern är rädda för islam, ja. Men inom vänstern handlar det om något annat. Jag tror inte vänstern i Iran samarbetade med islamister för att de var rädda för islamisterna. Vänstermänniskor är emot allt de upplever som konservativt och förlegat. Kristendomen är förlegad. Europas katedraler är reliker av en annan era. Islam är inte förlegad. Islam är snarare mer potent än någonsin. En slags styrka vänstern beundrar. Islam är en folkets religion. Mellanösterns befolkningar är mycket mer islamistiska än Mellanösterns makthavare. Medan allmänt vedertagna uppfattningen av kristendomen är att den kom uppifrån och ner. Maktfullkomlig kyrka som förtryckte folket. Redan Lenin hade ett gott öga till islam och muslimer:

Citat:
Lenin declared; Muslims of Russia…all you whose mosques and prayer houses have been destroyed, whose beliefs and customs have been trampled upon by the tsars and oppressors of Russia: your beliefs and practices, your national and cultural institutions are forever free and inviolate.

https://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_the_Soviet_Union
Citera
2020-11-19, 18:38
Medlem
raketers avatar
Citat:
Vi har inte missat någonting, du målar här upp en ide om muslimer som ingen av oss tror på.

Det här får mig att tänka på Ben Afflecks debatt mot Sam Harris i Bill Maher, varför kan ni inte försöka ge er in i en lite mer komplex analys av religioners påverkan på samhällen, istället för att slänga tröttsamma klicheer på meningsmotståndare?

Ganska "intressant" debatt. Vad var Ben Afflecks argument nu igen? Att muslimer gillar mackor? Som om det fanns en motsättning mellan att gilla mackor, gå till jobbet, älska sin familj och att samtidigt vara för sharialagar?
Citera
2020-11-19, 18:49
Medlem
Citat:

Att kristendom, islam och judendom kommer från samma ”källa” och därför delar väldigt mycket (inte minst sin Gud) är en allmänt känd sanning.

Vidare du sitter i en tråd som handlar om familj och konservativa ideal härvidlag.

Och ursäkta, men nej, du har inte några större skillnader gällande dessa ideal mellan nu kristendom och islam.
-Båda uppvisar grupper/ riktningar som har månggifte, inom kristendomen heter dessa ex. mormoner och de kör flera fruar även i nutid.
- båda ör patriarkala, dvs mannen ska överordnas kvinnan. Och kvinnan ska ägas av en far, sen en man.
- Båda är s.k sexualfientliga, och båda religionerna lägger ansvaret och skammen för att sex sker på kvinnans axlar, inte mäns.
Sex är kvinnans ”synd” inte mannens, inte ens då han våldtar är det egentligen hans fel, utan kvinnans.
Viker gett konsekvenser som oskuldskrav, täckande klädsel. ex huvudbonad/ slöja och konstant kontroll av kvinnor.
- Båda har haft sexuellt våld mer eller mindre inskrivet som en manlig ”rättighet” gentemot en hustru.
- Båda har rakt igenom likvärdiga
roller för könen.
- Båda är extremt negativa kontra homosexualitet, fast helt ignorerat homosex bakom lykta dörrar mot pojkar, om detta skett från ”rätt” mäktiga ex kyrkliga män. Samt naturligtvis prostitution av kvinnor.
- Båda kör äktenskapsbnorm.

Etc etc etc

Finns lite ytliga detaljer som skiljer och som sagt hur mycket man i stort har reformerats eller som religion tvingats accepterat sekularism, dvs minskad makt över folket.

Men som religioner sett och synen på familj, kön, sex, reproduktion etc delar man rakt igenom samma
Misogyna patriarkala ramverk.

Om ni inte fattat detta än, så kanske dags läsa in sig lite på religionskunskap.
Senast redigerad av Merapi 2020-11-19 kl. 18:56.
Citera
2020-11-19, 18:55
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Finns lite ytliga detaljer som skiljer och som sagt hur mycket man i stort har reformerats eller som religion tvingats accepterat sekularism, dvs minskad makt över folket.

Om ni inte fattat detta än, så kanske dags läsa in sig lite på religionskunskap.

Hahaha, det enda som är träffande i din långa anförande är att du tycks ha fått in all din kunskap från högstadiets religionkunskap. Kan bara inte ta dig seriöst...sorry.

Ytliga detaljer skiljer inte ens protestanter och katoliker, därmed att två av sociologins grundare (Emile Durkheim och Max Weber) studerade minutiöst hur dessa två religioner gav upphov till så pass stora skillnader i allt från ekonomi till samhällsnormer.

Jag förstår givetvis att man inte studerar Durkheim eller Weber i svensk religionskunskap.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2020-11-19 kl. 18:58.
Citera
2020-11-19, 18:58
Medlem
Citat:
Hahaha, det enda som är träffande i din långa anförande är att du tycks ha fått in all divn kunskap från högstadiets religionkunskap. Kan bara inte ta dig seriöst...sorry.

Ytliga detaljer skiljer inte ens protestanter och katoliker, därmed att sociologins mest kända namn (Emile Durkheim och Max Weber) studerade minutiöst hur dessa två religioner gav upphov till så pass stora skillnader i allt från ekonomi till samhällsnormer.
Det enda som inte går ta seriöst är dina svar på mina inlägg, eftersom de är totalt innehållslösa.

Du har inga svar eller argument helt enkelt. Måste kännas pinsamt.
Senast redigerad av Merapi 2020-11-19 kl. 19:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in