2020-11-19, 17:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Enligt SVD 2020-11-10: "Smitta på 48 äldre*boenden i Stockholm"

Hur är detta möjligt? Åtta månader efter att alla blev tagna på sängen så tycks det ju fortfarande vara helt omöjligt för dom styrande att hålla smittan borta?

Nu vet dom ju hur dom ska agera, dom har utbildat personal, dom har resurser, handsprit, munskydd osv ingenting saknas och ändå?
60 stycken sa de precis på PK från Stockholm.
Citera
2020-11-19, 17:45
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja de tycks ofta använda sig av diverse anekdotisk bevisföring, tyckande, gissningar osv. Väldigt lite vetenskapligt underlag har de presenterat för sina råd och slutsatser, tyvärr. Men de avfärdar snabbt och gärna i princip alla andra länders vetenskap, med en handviftning, vilket är oerhört märkligt.

Gissningen att Norge skulle komma ikapp oss i dödstal i Corona, t.ex. Där såg jag inget vetenskapligt underlag, för hur de hade kommit fram till det. Och det var en felaktig gissning av dem, som vi märkt. Jag har konstigt nog gissat mer rätt än de har gjort, både om det och om andra vågen, osv.
Exakt. Dessutom finns det en studie som visat att folk petar sig mindre i ansiktet med munskydd. Hjälp, detta är svårt att hantera, jag ogillar korkade människor och ologiska resonemang.🤦🏼‍♀️
Citera
2020-11-19, 17:46
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Angående basala hygienrutiner:
https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-arbetet/vardhygien/basala-hygienrutiner/
Det handlar alltså dels om handhygien och dels om arbetskläder.
handhygien: sprita före och efter. allmän hygien typ korta naglar. fri från smycken, klockor osv om handskar används sprita dom före o efter.
arbetskläder: byta dagligen.

Alltså jag kan inte begripa varför dom som jobbar inom vården kan misslyckas med detta. Hur ska man kunna lita på att nån t ex klarar av att ge en patient rätt dos av en medicin om samma person inte klarar av att lämna armbanden hemma, ta på sig munskydd eller sprita händerna? Det känns ju som en chimpans har större chans att göra ett bra jobb.

Chansen är nog större att den personal som drar in smittan till äldreboende är att de just är asymtomatiska, inte vet de är sjuka, och att flertalet äldreboenden prioriterat visir framför munskydd.

De flesta inom äldrevården sköter sitt arbete med basala hygienrutiner på ett utmärkt sätt. Det är informationen de ansvariga för äldreboenden får ifrån FoHM som är kritisk.
Senast redigerad av sanne 2020-11-19 kl. 17:49.
Citera
2020-11-19, 17:48
Medlem
Citat:
Fetade. Region Sthlm håller inte med, som sagt, då de uttryckligen säger att de flesta proverna måste gå till de boende på SÄBO.

Inte ens jag som har (ett annat) samhällsviktigt jobb får testa mig precis just nu då de prioriterar de boende på äldreboendena högre.

Det är ytterst omöjligt att nå fram till dig med ngn form av fakta, så jag ger härmed upp att svara dig.
Ja de prioriteras. Konstigt vore väl annars. Men det innebär inte att man spolat testning kring personal av samhällsviktiga funktioner. Detta är också en betydligt större process i faktiska test-antal än att testa de som bor på Säbo. Hur många jävla tester tror du egentligen utförs dagligen på dessa boenden på individerna som bor där? Det är inte där pressen ligger.
Citera
2020-11-19, 17:48
Avslutad
Citat:
Fetade. Region Sthlm håller inte med, som sagt, då de uttryckligen säger att de flesta proverna måste gå till de boende på SÄBO.

Inte ens jag som har (ett annat) samhällsviktigt jobb får testa mig precis just nu då de prioriterar de boende på äldreboendena högre.

Det är ytterst omöjligt att nå fram till dig med ngn form av fakta, så jag ger härmed upp att svara dig.

Då kan vi åtminstone glädjas åt att ökningen verkar stanna av i Västra Götaland?

Under v.46 rapporterades endast 121 fall fler in än v.45 trots ökad testning i regionen. Och nej, det är tydligen inte särskilt svårt att få testa sig här, åtminstone inte i Gbg.

https://www.expressen.se/gt/belastningen-pa-sjukhusen-okar-en-brant-stigning/
Citera
2020-11-19, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att måla upp det som att epidemiologiska situationen i Norge har något som helst att göra med munskydd, är faktafel.

https://www.statista.com/statistics/1114375/wearing-a-face-mask-outside-in-european-countries/

Ca 1000 besvarelser fordelt på 10 lande er jo ikke mange.

Jeg forstår ikke hvordan de har fundet 28% i DK der aldrig har brugt maske udenfor hjemmet.

De mennesker har ikke:

-Brugt kollektiv trafik.
-Været i butikker.
-besøgt lægen, ældrehjem, sygehuse m.m
-været i teater, biograf.
-været i fitnesscenter, svømmehal, sportshal.

De sidder måske bare derhjemme og svarer på online spørgeskemaer..

EDIT: Jeg havde ikke set at den var tudsegammel.
Senast redigerad av Tveskaeg 2020-11-19 kl. 17:51.
Citera
2020-11-19, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sanne

De flesta inom äldrevården sköter sitt arbete med basala hygienrutiner på ett utmärkt sätt.

"Bara 59,2 procent av personalen inom kommunal omsorg följer basala hygienrutiner och klädregler, visar en ny mätning. Alldeles för lågt, menar fackföreningen Kommunal.
– Det är både anmärkningsvärt och jättebeklagligt, särskilt under de tider som råder nu, säger Elisabeth Antfolk, sektionsordförande för privat vård och omsorg inom Kommunal."

Och då har det ändå ökat sen 2019...
Citera
2020-11-19, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Då kan vi åtminstone glädjas åt att ökningen verkar stanna av i Västra Götaland?

Under v.46 rapporterades endast 121 fall fler in än v.45 trots ökad testning i regionen. Och nej, det är tydligen inte särskilt svårt att få testa sig här, åtminstone inte i Gbg.

https://www.expressen.se/gt/belastningen-pa-sjukhusen-okar-en-brant-stigning/
Västra-Götaland
För närvarande kan det vara svårt att hitta lediga tider för PCR-testning. Det beror på att den ökande smittspridningen har gjort att alla verksamheter är hårt belastade med smittspårning och provtagning. Ett arbete pågår för att öka analyskapaciteten hos laboratorierna för att kunna hålla rimliga svarstider.
https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/provtagning-for-covid-19-i-vgr/provtagning-for-covid-19-i-vastra-gotaland/
Citera
2020-11-19, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Flertalet , jag är ett exempel, har anpassat livet till rådande situation. Jag går inte in i någon butik och absolut inte i ett köpcentrum. Maten får jag hemlevererad till dörren. Någon kollektivtrafik är inte aktuell. Däremot långa promenader med halvsenila vänner.
Tennis spelar jag inomhus några gånger per vecka. Byter om och duschar gör jag hemma.
Någon mycket kort biltur tillsammans med tenniskamraten förekommer.

Jag är numera ensamstående så utan ovanstående aktiviteter hade livet nog blivit väldigt tråkigt. Nu går det mer än bra.Jag skall inte klaga. Att ungdomarna skiter i smittspridningen är tråkigt men ganska naturligt. Vaccinationerna ger oss framtidshopp. Hur antivaxxarna tänker är en gåta. Jag litar på vetenskapen. De kan ha fel men det är sannolikare att knäppskallar har det.

Tack för svaret, självklart får man ju anpassa sitt liv så gott det går, jag är själv inte 70+ såvida man inte menar född på 70+ talet men det är ju inte samma sak.

Har 2 söner som man försöker förmana så gott det går, dock är de 18 och 20 och gör ju därmed som de vill, den ena har iaf undvikit att gå på gymmet och tackat nej till fester.
Den yngre brukar hänga med kompisar men det gör de utomhus numera, vilket får ses som ett gott tecken, i vår byhåla samlas de vid skolan och snackar.

Och vi "gamla" föräldrar håller oss hemma så gott det går även fast det är tråkigt.
Citera
2020-11-19, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Man har frågat 1000 personer i Europa, hur många norrmän tror du har svarat? Dessutom är den >1 månad gammal.

Att måla upp det som att den undersökning du hänvisar till speglar hur många som använder munskydd i Norge i dagsläget är faktafel.
Den epidemiologiska situationen i Norge började inte för en månad sen.
Citera
2020-11-19, 17:57
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det var länge sen jag läste sådant kvalificerat svammel !

Upplyser om vilka som ingår o expertgruppen:

Medlemmar av Vetenskapsakademiens expertgrupp:

Staffan Normark, Stockholm, ordförande i expertgruppen är professor i molekylär mikrobiologi och smittskydd.
Anders Hallberg, Uppsala, är professor emeritus i läkemedelskemi, tidigare rektor för Uppsala universitet och har arbetat med utveckling av läkemedel mot infektionssjukdomar.
Ari Helenius, Zürich, är professor i biokemi och en världsledande virusforskare.
Jan Holmgren, Göteborg, är professor i medicinsk mikrobiologi och har bland annat tagit fram ett av världens mest använda vaccin mot kolera.
Gunilla Karlsson Hedestam, Stockholm, är professor i vaccinimmunologi. Hon har arbetat aktivt med forskning om Sars-CoV-2 och leder ett forskarlag som undersöker immunsvaret mot viruset.
Annika Linde, Stockholm, virolog, adjungerad professor och tidigare statsepidemiolog.
Maria Masucci, Stockholm, professor i virologi
Jan Nilsson, Lund/Malmö, professor i experimentell kardiovaskulär forskning samt ordförande i Hjärt- och lungfondens forskningsråd.

Till expertgruppen har även en referensgrupp knutits. Den består av: Birgitta Henriques-Normark, professor och överläkare i klinisk mikrobiologi, Peter Jagers, professor i matematisk statistik, Kerstin Sahlin, professor i företagsekonomi och Vetenskapsakademiens 3:e vice preses samt Hans Wigzell, professor i immunologi.

Nu har förnekarna tagit det till en ny nivå. Hur får vi stopp på detta kafka-liknande vansinne? Vi har alltså människor som protesterar mot Kungliga Vetenskapsakademien och en åtgärd som räddar liv?
Citera
2020-11-19, 17:58
Bannlyst
Spännande att höra från pressträffen från Region Stockholm hur folk ska bete sig på jobbet:

inte sitta tätt i fikarummet
inte stå i kö när man ska ta mat
gärna öppna ett fönster

Men i kollektivtrafiken blir det svårt att inte sitta tätt, folk står i kö och några fönster lär knappast öppnas... här har man alltså ingen lösning alls från samhällets sida. FHM har väl till och med sagt att det är ingen risk för smitta i kollektivtrafiken, men i fikarummet däremot...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in