2020-11-19, 17:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optifree
Jag eftersöker underlaget för den kunskap som visar att människor "petar sig i ansiktet" när de har munskydd?

Kan man tolka detta på annat sätt än att Tegnell och Folkhälsomyndigheten använder sig av anektdotisk bevisföring som grund för att inte rekommendera munskydd?

Det finns en undersökning som gjorts tidigare i år som visar att folk petar sig mindre i ansiktet med munskydd. Om jag orkar ska jag googla och se om jag hittar den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tyvärr är det bara Tegnells egna ovetenskapliga flummande som står som grund för den avoga synen på munskydd. Det finns inget som tyder på att man skulle peta sig en massa extra i ansiktet för att man har munskydd, snarare borde det fungera som en påminnelse att inte göra det.

Folk springer och petar sig i ansiktet precis hela tiden, utan munskydd, 23 gånger i timmen i snitt under den vakna tiden. Det är bara att ingen tänker på det, men så fort man har munskydd så ska det uppmärksammas.
Att peta sig direkt i ansiktet borde rimligen vara mycket värre än att peta på munskyddet?

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/13/vi-petar-oss-i-ansiktet-23-ganger-i-timmen-att-lata-bli-kan-skydda-mot
Lite logik från Tegnell. "vi har ju sett i en del länder ute i världen a där man använder handsprit och tvättar händerna, där har man ändå haft en väldigt hög smittspridning" alltså vi tror inte att handtvätt och handsprit har någon effekt.
Citera
Bannlyst
Enligt SVD 2020-11-10: "Smitta på 48 äldre*boenden i Stockholm"

Hur är detta möjligt? Åtta månader efter att alla blev tagna på sängen så tycks det ju fortfarande vara helt omöjligt för dom styrande att hålla smittan borta?

Nu vet dom ju hur dom ska agera, dom har utbildat personal, dom har resurser, handsprit, munskydd osv ingenting saknas och ändå?
Citera
2020-11-19, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Jag kan bara tolka det som att dom som arbetar som vårdpersonal är att betrakta som mer eller mindre förståndshandikappade.
Man kan ju ta ett annat exempel, man jobbar som lärare men kan inte alfabetet eller räkna till 10..får man jobba som lärare då?
Prio ett måste väl ändå vara att man lär ut om basala hygienrutiner redan vid skolbänken, sen kommer det övriga..eller är det jag som fattat fel?
Citera
2020-11-19, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av optifree
Jag eftersöker underlaget för den kunskap som visar att människor "petar sig i ansiktet" när de har munskydd?

Kan man tolka detta på annat sätt än att Tegnell och Folkhälsomyndigheten använder sig av anektdotisk bevisföring som grund för att inte rekommendera munskydd?

Ja de tycks ofta använda sig av diverse anekdotisk bevisföring, tyckande, gissningar osv. Väldigt lite vetenskapligt underlag har de presenterat för sina råd och slutsatser, tyvärr. Men de avfärdar snabbt och gärna i princip alla andra länders vetenskap, med en handviftning, vilket är oerhört märkligt.

Gissningen att Norge skulle komma ikapp oss i dödstal i Corona, t.ex. Där såg jag inget vetenskapligt underlag, för hur de hade kommit fram till det. Och det var en felaktig gissning av dem, som vi märkt. Jag har konstigt nog gissat mer rätt än de har gjort, både om det och om andra vågen, osv.
Citera
2020-11-19, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nej. Då det bara var i princip igår som nyheten kom att smittan NU börjar sprida sig på äldreboenden. Om den börjar sprida sig nu så tar det ju ett litet tag innan det spritt sig till "alla" i den gruppen.

Så här i början så är det helt rimligt att smittan är lägre i den gruppen än i övriga populationen, då säkerligen både äldre och äldreboendepersonal har ansträngt sig för att hålla smittan ute, då de vet vad som skedde i våras. Det är nog inget äldreboende som vill hamna i rubriker som "en tredjedel av de boende dog", osv. Så de skyddar sig/försöker skydda sig, rimligen mer än vad vi övriga gör i samhället.
Boende på Säbo tillhör nog inte en speciellt hög andel av de som provtas. Personal däremot gör det. Nu sker det tydligen smittspårningsarbete på många hålll vilket ökar risken att snappa upp positiva fall om någon insjuknat. Framförallt asymptomatiska. Man vill ha tillbaka dessa i arbetet. En mer generell testning av populationen hade med stor sannorlikhet genererat färre fall än den targeterade testning vi ser nu även om man enbart SKA testa folk med symptom. Det sistnämda är dock en sanning med modifikation. Folk testar sig även utan symptom i hög grad.
Citera
2020-11-19, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Tänk att ha en Folk Hälso Myndighet som inget tror på längre. Katastrof hela vägen upp till regeringen.

Munskydd är fö den detalj som behöver diskuteras minst. Munskydd är faktiskt totalt ointresanta att diskutera.

De är framtagna, testade och beprövade, baserade på solid materialkunskap och medicinsk forskning.

De hjälper mot droppsmitta och förbättrar bärarens situation, förutsatt att vederbörande läser infolappen och har minimal disciplin.

Kan man köra bil kan man hantera munskydd och masker. Vetenskap och beprövad erfarenhet säger att munskydd och mask funkar, om du är inte är helt blåst.
Citera
2020-11-19, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Man kan ju ta ett annat exempel, man jobbar som lärare men kan inte alfabetet eller räkna till 10..får man jobba som lärare då?
Prio ett måste väl ändå vara att man lär ut om basala hygienrutiner redan vid skolbänken, sen kommer det övriga..eller är det jag som fattat fel?

Ja jag begriper det inte. Jag antar att det har med att göra att dom som söker sig till hemtjänst är dom dummaste vi har i samhället, båda invandrare och svenskar, det är helt enkelt ett jobb som kräver väldigt lite utbildning, erfarenhet och IQ och det påverkar förstås...

Men det är väl ingen som får säga att det ligger till så men hur ska man annars tolka det när hälften av alla inte klarar av basala hygiener.

Jag utgår ju från att det finns tid för rutinerna och att det finns skyddsmaterial så att det inte faller på den punkten, men det tror jag inte att det gör för man har ju hela tiden påpekat att det är själva utbildningen det är fel på.

Man skulle ju kunna tänka sig då att det är extremt krävande komplicerade moment, att det helt enkelt är jäkligt svårt att lära sig och ännu svårare att göra rutinmässigt men jag vet inte om man kan dra den slutsatsen (mer om det i en annan post)
Citera
Medlem
sannes avatar
Det är hemska rapporter från sjukvården. Hoppas verkligen inte att platsbristen nu på vården innan IVA får stora konsekvenser för befolkningen.

Citat:
Flera i personalen på sjukhuset uppger att det krävs fler platser på intensivvårdsavdelningen på sjukhuset.

Men det efterlyses också fler intermediära vårdplatser, IMA, för patienter som är för sjuka för vanlig vård men inte tillräckligt sjuka för intensivvård.

– Det handlar inte om att alla ska läggas i respirator på IVA utan att det finns en vård mellan IVA och vanlig vård som för en enskild patient kan vara ett sista halmstrå, säger överläkaren Boris Kan till SvD.

Sjuksköterskan: ”En krigszon”
Sjuksköterskan Camilla Fernlund menar att man inte använder sig av de lärdomar som drogs under våren.

Det är som en krigszon, av den enkla anledningen att vi försöker bekämpa ett krig. Men oddsen är inte på vår sida, säger hon till tidningen.

Överläkaren Boris Kan säger att ”platsbristen berövar människor en sista chans att överleva.

https://www.expressen.se/nyheter/personal-pa-karolinska-larmar-om-platsbrist/
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Då borde antalet positiva tester öka snarare än minska, då vi vet att smittan ofta drar som en löpeld genom dessa grupper. Antalet utförda tester har knappast minskat.
Njaäe.... Det vore nog högst olyckligt och ett haveri av sällan skådat slag om det är så faktiskt. Förmodligen har man lärt sig något från våren och man har färre incidenter bland riskgrupperna.

Men, fan vet?
Citera
2020-11-19, 17:19
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nej, knappast. Varför skulle immuniteten vara större i Sverige än nere i centraleuropa? Att Sverige är ett glesbefolkat land gör att kurvan blir plattare och längre, precis som vi såg i våras.

Men det finns inget som tyder på att det redan nu skulle vända neråt, mer än tillfälligt. Redan idag såg man att flera regioner som visat en lite lugnare takt i början av veckan hade svängt och ökade igen. Skåne, Västra Götaland bland annat. Det kommer nog att fortsätta upp ett tag till. Tegnell är en mycket oventenskaplig människa som baserar allt han säger på magkänsla.

Ser man på utvecklingen rapporterade fall denna vecka jämfört med rapporterade fall förra veckan så ser det ut som följande:
Tisdag -4,2%
Onsdag -8,1%
Torsdag -0,6%

Ytterst liten nedgång som dessvärre verkar svänga åt fel håll igen. I början av nästa vecka kommer alla fall ifrån dom som varit ut och festat loss förra helgen. Det var ju sista helgen krogarna fick ha öppet på natten.
Det har varit en tydlig trend av minskad ökning under ett tag nu, allt tyder på att vi skär 0-strecket nu eller om några dagar. Då har vi nått toppen:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter= 1000000&time=2020-10-08..latest&country=~SWE&region=World&casesMetric=t rue&interval=weeklyChange&hideControls=true&perCap ita=true&smoothing=0&pickerMetric=location&pickerS ort=asc
Det sker efter ca 4 veckors skenande smittspridning. Precis som i Tjeckien, Spanien, Frankrike, Belgien m. fl.
Exakt som i våras.
Citera
2020-11-19, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Boende på Säbo tillhör nog inte en speciellt hög andel av de som provtas. Personal däremot gör det. Nu sker det tydligen smittspårningsarbete på många hålll vilket ökar risken att snappa upp positiva fall om någon insjuknat. Framförallt asymptomatiska. Man vill ha tillbaka dessa i arbetet. En mer generell testning av populationen hade med stor sannorlikhet genererat färre fall än den targeterade testning vi ser nu även om man enbart SKA testa folk med symptom. Det sistnämda är dock en sanning med modifikation. Folk testar sig även utan symptom i hög grad.

Fetade. Region Sthlm håller inte med, som sagt, då de uttryckligen säger att de flesta proverna måste gå till de boende på SÄBO.

Inte ens jag som har (ett annat) samhällsviktigt jobb får testa mig precis just nu då de prioriterar de boende på äldreboendena högre.

Det är ytterst omöjligt att nå fram till dig med ngn form av fakta, så jag ger härmed upp att svara dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in