2020-11-18, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallalingen
Japp exakt samma här, vad ska man göra? Det jag tyckte verka konstigt på min faktura va den ruta där det stod IP nr vid beställning, jag har kollat efter min dators ip nr och det är inte nån siffra som stämmer, kan de va nåt som hjälper?

Min IP adress stämmer heller inte överens med vad dom skrivit men vet ej, kommer kontakta Konsumentverket imorgon igen
Citera
2020-11-18, 20:29
Medlem
killawifes avatar
Men läs vad som skrivs istället. Detta är exakt samma skojeri som när bedragare skickar ut brev där de påstår att man kollat på porr/laddat ner och kräver 7000 för att inte stämma. Det är bara ljug, de har inget att komma med och man kan bara kasta skiten och glömma det.
Ska man göra det korrekt ska man bestrida räkningen genom att returnera den med texten "bedstrides" skriven över räkningen och även polisanmäla det hela som bedrägeri men det är helt meningslöst och ger ingenting. De som syllar med detta bedrägeriet skickar ut tiotusentals såna här räkningar och det räcker att ett fåtal betalar så har de tjänat sig en hacka. De struntar i bestridningar och polisanmälningar och de kommer ALDRIG att driva ärendet då inget ingånget avtal existerar.
Citera
2020-11-19, 09:43
Medlem
Har även jag fått en faktura på 1995kr. Antagligen stämmer det som ovanstående säger, dom är fullt medvetna om att detta aldrig kommer hålla i domstol så dom kommer inte ens försöka. Men om du vill sova lugnt så öppnar du ett ärende hos ARN och bestrider alla fakturor tills ARN ger dig rätt i tvisten.
Citera
2020-11-19, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av margiela94
Har även jag fått en faktura på 1995kr. Antagligen stämmer det som ovanstående säger, dom är fullt medvetna om att detta aldrig kommer hålla i domstol så dom kommer inte ens försöka. Men om du vill sova lugnt så öppnar du ett ärende hos ARN och bestrider alla fakturor tills ARN ger dig rätt i tvisten.

Har du gjort en värdering själv eller fick du fakturan ändå?
Citera
2020-11-19, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeanCarter
Har du gjort en värdering själv eller fick du fakturan ändå?
Jag gjorde en värdering själv, men känner mig ganska lugn ändå. Jag fick samma hot och skrämseltaktik som du när jag hörde av mig till dom. Så jag berättade detta för Konsumentverket vad dom hade svarat mig o då skrattade handläggaren så att hon nästan kissade på sig😂

Eftersom dom svarar att dom ”inte har befogenhet att svara ytterligare” så är det så uppenbart att dom är helt tandlösa o bara jävlas
Citera
2020-11-19, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av margiela94
Jag gjorde en värdering själv, men känner mig ganska lugn ändå. Jag fick samma hot och skrämseltaktik som du när jag hörde av mig till dom. Så jag berättade detta för Konsumentverket vad dom hade svarat mig o då skrattade handläggaren så att hon nästan kissade på sig😂

Eftersom dom svarar att dom ”inte har befogenhet att svara ytterligare” så är det så uppenbart att dom är helt tandlösa o bara jävlas

ja just det kände jag med! men en promille av mig känner lite att om man har otur kan det bli segdraget ändå, har just nu bara bestridit fakturan men kommer kontakta ARN också för säkerhetsskull
Citera
2020-11-19, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallalingen
Jag har korkat nog gjort värdering på deras sida, dock inte medveten om att man måste läsa avtalsvillkoren så till min stora fasa fick jag faktura på 1995 kr, jag har bestridit fakturan men dom hävdar att jag beställt tjänsten och därmed är betalningsskyldig, har skickat ärendet till Konsumentkontakt, vad ska jag göra???
Detta är inget skämt, jag är hypernervös

Hej!

Det var jag också! Men betala absolut inte. Det är bedrägeri. Anmäl till ARN och ha lite is i magen, till mig har de slutat skicka fakturorna. Har bestridit dem och sagt att de inte kommer att få en enda krona ab mig eftersom de inte följer svensk lag gällande marknadsföring och prisinfo, kan klistra in här för att lugna ner dig- Enligt prisinformationslagen 2.1.2. Om ”var prisinformation ska finnas” - ” Om näringsidkaren tillhandahåller bestämda produkter på internet måste prisinformationen, liksom annars, vara väl synlig, lätt att uppfatta och den får inte skapa osäkerhet om vilken produkt prisinformationen faktiskt avser. Priset och jämförpriset ska som i andra fall anges i
omedelbar närhet både till varandra och till produkten ifråga. En konsument som handlar på internet ska inte kunna undgå att se prisinformationen innan köpet genomförs.” Plus dessa- 6.1.6 Lurats att ingå avtal:
Det är inte tillåtet att vilseleda dig så att du ingår ett avtal du annars inte skulle ha gjort. Motparten får inte undanhålla väsentliga saker och givetvis inte påstå saker som inte är sanna. I så fall kan avtalet helt eller delvis ogiltigförklaras, det vill säga inte längre gälla. När du ingår ett avtal på en webbplats måste du uttryckligen ha tagit på dig ett betalningsansvar, annars är du inte skyldig att betala. Det innebär exempelvis att en beställ-knapp ska heta ”köp nu” eller ”betala nu”, men inte bara ”bekräfta, ”betala” eller liknande.

Så mitt tips, betala ej, de kommer inte att gå vidare med detta eftersom det är bluff, ta screenshot så du har bevis eftersom det inte står på första sidan att det kostar pengar och anmäl till ARN!!
Citera
2020-11-19, 17:07
Medlem
Fått samma faktura den 11:de. Bestridit den, dem har hittat på en Epostadress och reg nummer på bilen som jag inte äger.

I rutan står det IPv4-nummer. Problemen med IPv4-nummer är att den är ungefärlig, t ex mitt IP-nummer är samma som IP-nummer från biblioteket som ligger nära mig.

Rekommenderar er att bestrida fakturan, betala inget. För att få fakturan måste man kunna legitimera sig.
Citera
2020-11-23, 18:45
Medlem
Har också fått en faktura från dom. Har bestridit den, men fick ett långt utlägg i mail om polisanmälan för bedrägeri, inkasso, kronofogden, domstol mm.

Har haft kontakt med konsumentverket som har mailat dom ang distansavtalslagen mm.
Konsumentverket säger att jag inte ska betala utan bara bestrida den.
Förra veckan hade dom fått in 24 anmälningar på en dag till detta bedrägeri företag.

Någon som hunnit få en betalningspåminnelse från företaget?
Sitter lite på nålar och väntar på om dom skickar ut en eller ej när man bestridit den.
Senast redigerad av Hemlighet121 2020-11-23 kl. 19:35.
Citera
2020-11-23, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemlighet121
Har också fått en faktura från dom. Har bestridit den, men fick ett långt utlägg i mail om polisanmälan för bedrägeri, inkasso, kronofogden, domstol mm.

Har haft kontakt med konsumentverket som har mailat dom ang distansavtalslagen mm.
Konsumentverket säger att jag inte ska betala utan bara bestrida den.
Förra veckan hade dom fått in 24 anmälningar på en dag till detta bedrägeri företag.

Någon som hunnit få en betalningspåminnelse från företaget?
Sitter lite på nålar och väntar på om dom skickar ut en eller ej när man bestridit den.

De kommer ju aldrig svara "ok, det är lugnt. Vi släpper detta". Utan du bestrider varje gång tills de tröttnar och inte skickar något mer.
Citera
2020-11-23, 20:58
Medlem
Det är viktigt att bestrida allt de skickar. Fick en påminnelse idag, som jag också bestridit. Anmäl dom till Konsumentverket också, för ju fler anmälningar det kommer in där desto snabbare agerar de också! Är uppe i 105 anmälningar t o m idag.
Har även polisanmält dem för fakturabedrägeri! Är jätteenkelt, ring bara 114 14 och beskriv vad som hänt. Är bra om många gör anmälningar, för det kan få stopp på eländet för andra tidigare också.

Det "roliga" i sammanhanget var ju att redan på första fakturan så hotades det med inkasso och kronofogden m m. Vilket seriöst företag skulle ens inleda med sån approach!? Fakturabedrägeri kort och gott! Trist för alla som inte vågar ta striden och betalar, gör mig än mer förbannad att dom jävlarna trots allt får in pengar på det här sättet!
Citera
2020-11-23, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
De kommer ju aldrig svara "ok, det är lugnt. Vi släpper detta". Utan du bestrider varje gång tills de tröttnar och inte skickar något mer.
Det finns dock ingen anledning att bestrida flera gånger till samma företag, det är först när (eller om) det kommer brev från ett inkassobolag som en förnyad bestridan är på sin plats. Vidare även de gånger som de lämnar ärendet till myndighet för indrivning alternativt till domstol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in