2020-11-18, 22:26
Medlem
MrBarnabys avatar
Den ende som möjligen sett SE på mordplatsen efter mordet är LL , han säger så här: "... efter en stund kommer Skandiamannen gåendes och så springer han in i gränden".

https://www.youtube.com/watch?v=5NEmqBBF1D0

Det är väl inte riktigt så SE själv beskrivit det, jämför med denna:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/se-skandiamannen-tala-om-palmemordet-intervju-fran-1986

De där två berättelserna går inte riktigt ihop.
Citera
2020-11-18, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Den ende som möjligen sett SE på mordplatsen efter mordet är LL , han säger så här: "... efter en stund kommer Skandiamannen gåendes och så springer han in i gränden".

https://www.youtube.com/watch?v=5NEmqBBF1D0

Det är väl inte riktigt så SE själv beskrivit det, jämför med denna:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/se-skandiamannen-tala-om-palmemordet-intervju-fran-1986

De där två berättelserna går inte riktigt ihop.

LL fick frågan i förhör 1986, specifikt om han har sett SE, vilket han är helt hundra på att han inte har gjort. Den LL istället har sett är Jan-Åke Svensson, som han på senare tid blandat ihop med SE. LL är än idag helt övertygad om att det är Christer Pettersson som har mördat Palme. Hans trovärdighet är mycket låg.
Citera
2020-11-18, 22:59
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
LL fick frågan i förhör 1986, specifikt om han har sett SE, vilket han är helt hundra på att han inte har gjort. Den LL istället har sett är Jan-Åke Svensson, som han på senare tid blandat ihop med SE. LL är än idag helt övertygad om att det är Christer Pettersson som har mördat Palme. Hans trovärdighet är mycket låg.
Jag får nog instämma.

Om det inte är så att "efter en stund ..." innebär att SE hunnit springa till Snickarbacken och hoppat in i en bil där och åkt tillbaka till mordplatsen och sedan gjorde rush 2. Jag tror inte så mycket på det men åtminstone teoretiskt möjlig. Fortfarande har vi dock problemet med att ingen sett rush 2.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-18 kl. 23:25.
Citera
2020-11-18, 23:19
Medlem
Intervju med Skandiamannen i Skydd och säkerhet 5/1992.

"Jag såg fram emot en avkopplande skidvecka i Idre och arbetade över på reklamateljen
(Skandia,Sveavägen) för att hinna färdigt några projektarbeten bland annat en broschyr för Valmet.
Jag sysslar med AD-arbete.
Det handlade om en traktorförsäkring som de ville informera om i trycksaksform.

SE var irriterad på HH att han inte fick vara med på rekonstruktionen av mordet och han anser att rekonstruktionen innehöll många fel.
Saker var felplacerade och kroppen låg åt fel håll.

Forts https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Intervju-i-Skydd-S%C3%A4kerhet-nr-5-1992.pdf
Senast redigerad av Sumer 2020-11-18 kl. 23:24.
Citera
2020-11-18, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Detta är utan tvekan de två mest rimliga hypoteserna i den här mordutredningen. Allt pekar på att det var en ensam galnings verk. Frågan är bara var han sprang sen?

Fram till Regeringsgatan skulle jag gissa, och sen antingen höger och ner på Brunnsgatan/Apelbergsgatan och tillbaka bakom barackerna och fram till mordplatsen för att erkänna. När det är "ett ointresse helatiden" lunkar han tillbaka till Skandia.

Alternativt vänster in på Regeringsgatan och tillbaka till norra hörnet vid Luntmakargatan där han tidigare ställt upp dörren. Upptäcker att det är låst och rundar huset och knackar på hos S44 där han går in och "dricker kaffe och ringer frun" (går upp och låser in vapnet på rummet) och sedan tar sig hem med buss en från Odenplan.
Ja ett fullt möjligt scenario utan tvekan,
Om polisen visade ett "ointresse hela tiden" kan man såklart diskutera men att kaos och förvirring rådde på platsen råder knappast nåt tvivel om.
Det är tänkbart att SE tänkte erkänna men ångrade sig kanske av det skäl som du anger kanske beroende på nåt annat eller en kombo.
Citera
2020-11-19, 00:17
Medlem
En sak som också talar för SE som GM är att han inte ens blir kallad till rekonstruktion...!

SE är ju ett huvudvittne o står rakt 20meter ifrån mordplatsen....

Han har väldigt bra kännedom i området o dessutom sprang han efter GM o Polis o kunnat se ytterligare saker...

Ändå blir han inte ens kallad !!

Vad är er förklaring på att SE ger så förvirrade vittnesmål att han lämnas utanför en rekonstruktion?

Min tolkning är att han är GM men vill vara vittne...Genom det vill han ge lite felaktigheter o "störa" med sina vittnesmål !

Han vill bli det sämsta vittnet men han vill bli vittne så han inte blir GM...

För något måste han ju vara pga utstämplingen...Antingen GM eller ett riktigt dåligt vittne...

Han valde att bli ett dåligt vittne...
Citera
2020-11-19, 01:35
Medlem
Bacchus94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Polisen ville veta om Skandiamannen ville få betalt för intervjun

https://www.expressen.se/tv/nyheter/-jan-arvidson-jag-har-en-kansla-av-att-han-ville-beratta-/

Så var sista intervjun med Skandiamannen.

Intressant att journalisten Jan Arvidsson nu tror att det verkligen var SE som var GM. SE var angelägen om att berätta och verkade lättad...
Citera
2020-11-19, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacchus94
Intressant att journalisten Jan Arvidsson nu tror att det verkligen var SE som var GM. SE var angelägen om att berätta och verkade lättad...

Jag tror att det är en process för SE att liksom halvt erkänna lite som en bearbetning...Alltså att prata mkt om mordet o kanske han eg helst av allt skulle vilja erkänna det fullt ut !
Citera
2020-11-19, 07:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja om han nu gick tillbaka till mordplatsen alltså, det vet vi ju inte om han gjorde. Jag lutar nog mer åt att han smet direkt in på Skandia när han kom tillbaka, skiträdd att något vittne eller någon polis skulle få syn på honom.

Nej, helt rätt. Jag raljerade lite, men samtidigt så är det så jag föreställt mig en SE som GM då det skulle förklara en hel del av de uppgifter han kommer med. Kanske det som blev Lars Larssons slutsats också?
Citera
2020-11-19, 08:01
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har en minnesbild av att Gösta S vill få fram ett signalement på gm och försöker få LP att sätta sig i bilen, men att LP är alldeles för hysterisk för att det ska fungera.

Gösta S har också erkänt i en intervju att han själv blev alldeles tagen av att det skulle vara statsministern som var skjuten, han hade svårt att ta till sig det.

Ja, han nämner detta mer än en gång och detta skulle man då kunna tolka som ett stöd för den uppgiften.

Vad jag sett så verkar ingen ha begärt ut förhör från Gösta, eller så kanske det inte finns några vilket i.s.f. verkar märkligt då vi har förhör med kollegan och chauffören Windén.
Dags att beställa tror jag, eftersom jag har den omvända bevisbördan...

Tycker annars mest synd om Gösta och hur han snabbt fångades upp av privatspanarna tack vare detta med tiderna och att han öppet började kritisera de egna leden.
Men ja, han ger ju även stöd för att det tog tid innan man visste vem den skjutne var.
Citera
2020-11-19, 09:26
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
En sak som också talar för SE som GM är att han inte ens blir kallad till rekonstruktion...!

SE är ju ett huvudvittne o står rakt 20meter ifrån mordplatsen....

Han har väldigt bra kännedom i området o dessutom sprang han efter GM o Polis o kunnat se ytterligare saker...

Ändå blir han inte ens kallad !!

...

Mycke fantasi och hittepå.

Det var väl så att han inte blev kallad för att han inte såg gm. Han kom för sent till mordplatsen.

Nej han är inte ett huvudvittne eftersom han inte såg gm.

Som tidigast så sprang han, om man tror på honom, tre minuter efter att gm lämnat platsen. Vad skulle han sett då?

MEN, han skulle förstås ha blivit kallad för han verkar vara ett av få vittnen som har koll och är relativt konsekvent och saklig om vad som händer på mordplatsen efter mordet.
Senast redigerad av sankmark 2020-11-19 kl. 10:08.
Citera
2020-11-19, 09:42
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, instämmer i att "tidsförloppet" här bör ha gått snabbt med tanke på att det inte är många meter att gå från entré till mordplats.
Men om vi läser vad det är han säger så är både AH, KJ och SG på plats när han kommer fram.
I sitt första förhör nämner inte SE dessa personer (förstås inte vid namn) vad jag minns. Han nämner att det tar ca 5-6 sekunder från det att han hört (andra) skottet till dess att han kommer fram till mordplatsen. Då borde han kunna ha sett GM där. AH:s vittnesmål var det länge sedan jag läste, skall kolla det då jag kan.
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Och sedan detta med tron på att du har alla uppgifter...
Vi har inga uppgifter på vad som händer mellan skotten och tills dess SE anländer exakt på mordplatsen. Men då AH, KJ och SG är där innan så har han uppenbarligen stannat.
Med tanke på uppgiften om att uppfattade det vara en A-lagare, så är det väl inget man rusar till, skulle kunna tänkas.
Vi vet inte, men du har bestämt dig ändå.
Vet inte vad du talar om att jag tror att jag har alla uppgifter. Jag tror mig inte ha mer uppgifter än vad som finns tillhanda för var och en här. Du har tydligen bestämt dig för att SE:s utsagor i allt väsentligt är sant, undantaget felsägningar, minnesluckor och tunnelseende. Därmed lär vi inte komma så mycket längre.

Jag läser dock i stort sett alla inlägg här, både för- och emot SE-spåret.
Senast redigerad av den-kristne 2020-11-19 kl. 09:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in