Citat:
Ursprungligen postat av
den-kristne
Jag tillstår att det finns osäkerheter kring somligt vad gäller SE som GM. Men tidsangivelserna han kom med tycker jag inte talar till hans fördel. Tvärtom.
Det instämmer jag i. Med en utstämplingstid på 23:19/23:20 så finns inget alibi alls.
Men din teori är sedan att han i HR i slutet av 1989, justerar denna tid till efter mordet för att? Ja vaddå... verkligen få till detta alibi?! Långsökt...där den enklare förklaringen är minnet vilket var det jag försökte förmedla....
Tänker du efter riktigt noga så kan han även som GM minnas fel efter 3 år.... men detta visar återigen på hur sådana som du tolkar SE's vittnesuppgifter.
Citat:
Ursprungligen postat av
den-kristne
Tack, jag klickade på länken med uppspelningen som börjar drygt 9 min in i klippet. Vittnena IM, AB, AD, CL, och LL är alla ganska samstämmiga på tidsuppgiften om hur GM vände sig om och dröjde kvar en stund, tittandes på OP. ¨
Du både läser och lyssnar dåligt... för deras tidsuppgifter är:
1. Inte alls samstämmiga!
2. i Björkmans och Delsborns fall så avviker det kraftigt
mot de tidiga uppgifter om hur länge GM uppehöll sig på mordplatsen innan han gav sig iväg.
Björkman säger 20 sekunder och likaså Delsborn..
Liljedahl säger bara några sekunder...
Delsborn säger i tidigare förhör att GM tvekade 1-2 sekunder...
Så att även SE kan minnas fel och uppfattat saker tokigt är ju inget märklig .... även som GM kan jag tillägga eftersom du medvetet verkar vilja missförstå och tolka till SE's nackdel...
Citat:
Ursprungligen postat av
den-kristne
Det är ju en sak som är problematisk vad gäller SE:s vittnesmål. För på den lilla tid som det tar att komma till mordplatsen från där han påstod sig befinna sig efter det att sista skottet hörts så borde SE när han kommit fram ha sett GM stå där och då. I stället påstår han att därifrån ser LJ. Med klar och tydlig beskrivning t o m. Det är något som inte stämmer i den berättelsen. Inget man kan vifta bort.
Ja, instämmer i att "tidsförloppet" här bör ha gått snabbt med tanke på att det inte är många meter att gå från entré till mordplats.
Men om vi läser vad det är han säger så är både AH, KJ och SG på plats när han kommer fram.
Och sedan detta med att läsa förhör som man läser en bok....
Du vill tolka det som att SE tittar in direkt i gränden när han anländer mordplatsen.
Detta har vi ju förstås ingen som helst aning om.
Från LJ själv får vi ju att han blickar ned mot Sveavägen då GM lämnat trappkrönet, så det är ju självklart då det finns möjlighet likt Lisbeth att se honom där inne.
(Det är en klart enklare förklaring än att han som GM ser LJ från trappkrönet(utan uppgifter om att LJ skulle exponerat hela sig) och övrigt som GM lagt på minnet i att man på mordplatsen ger konstgjord andning och vänder på Palme, vilket SE sedan berättar för väktarna. En riktigt super-man.)
Och sedan detta med tron på att du har alla uppgifter...
Vi har inga uppgifter på vad som händer mellan skotten och tills dess SE anländer exakt på mordplatsen. Men då AH, KJ och SG är där innan så har han uppenbarligen stannat.
Med tanke på uppgiften om att uppfattade det vara en A-lagare, så är det väl inget man rusar till, skulle kunna tänkas.
Vi vet inte, men du har bestämt dig ändå.