2020-11-18, 16:53
Medlem
Expressen: "Tågvärden: folk på tåget står packade som sillar. Jätteträngsel"

Stabilt.
Citera
2020-11-18, 16:53
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Finns inget som säger att vanliga medborgare inte kan bära FFP2 de också. Kostnadsskillnaden är marginell. Och nej skillnaden är inte "en helvetes skillnad". Ser likadana ut, är lika stora, kostar i princip samma. Apotea säljer, apoteket säljer...

Men säger som CDC; allt är bättre än ingenting. Till och med en halsduk för mun/näsa är bättre än ingenting, i tex kollektivtrafik m.m. Ger inget 100% skydd, men definitivt mer skydd än inget alls.
Vanliga kirurgmasker och andningsmasker ser väl inte likadana ut?
Citera
2020-11-18, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vanliga kirurgmasker och andningsmasker ser väl inte likadana ut?

Nu pratade vi om FFP2-masker.
Citera
2020-11-18, 16:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är nog effektivt ur den synpunkten. Det tycker jag låter bra.

Tyvärr tror jag inte att effekten skulle hålla i sig om alla hade munskydd så att det blev normal klädsel.

En del i mig anser att personer i riskgrupp (eller den som arbetar med riskgrupper) borde rekommenderas munskydd, men inte andra. För att man ska kunna identifiera vilka som är sköra, och hålla extra avstånd till dessa.

För vissa personer är det problematiskt med mask. Provade med min anhöriga igår, vanligt munskydd gick bra, men masken blev för tungandad. Vi behövde besöka vårdcentralen. Men hellre mask än ingen mask. Alla på min vårdcentral bar mask, man fick inte komma in utan att ha spritat händerna rikligt, stod personal och tvingade alla att sprita händerna i entrén.
Citera
2020-11-18, 16:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Varför menar du att det är ett problem med vilka som finansierat den här studien? Om man är en koncern som äger butiker, kaffebarer och restauranger så har man tvärtom ett väldigt stort intresse av att munskydd ska fungera.

Och vad är det för fel på tidningen som artikeln har publicerats i? Den har en impact på ungefär hälften av Nature. Rätta mig om jag har fel, men är inte det väldigt högt?

Låt gå för att studien inte motbevisar att munskydd kan ha en viss effekt, av flera skäl, men nu ägnar du dig åt tramsargument.
Jag nämner bara de standarder som är vedertagna även på pre-printservrar.

Och det är inga tramsargument. Studier har blivit tillbakadragna för mindre.
Citera
2020-11-18, 16:57
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nu får du läsa studien ordentligt så att det blir tydligt även för dig vad det är de har baserat sina resultat på.

Studien är lite som att be folk testa om bilbälte hjälper vid bilkörning och samtidigt får de inte köra fortare än 30 km/h.
Precis som det skulle bli i verkligheten. Eller menar du att man ska införa masktvång och sen släppa på alla restriktioner? Du menar att de vanliga restriktionerna är att jämställa med 30 km/h i trafiken?
Citera
2020-11-18, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Viktigt att påpeka att studien inte motsäger att munskydd hjälper att skydda andra, om alla bär munskydd skyddar man varandra:

"The findings, however, should not be used to conclude that a recommendation for everyone to wear masks in the community would not be effective in reducing SARS-CoV-2 infections, because the trial did not test the role of masks in source control of SARS-CoV-2 infection. During the study period, authorities did not recommend face mask use outside hospital settings and mask use was rare in community settings (22). This means that study participants' exposure was overwhelmingly to persons not wearing masks."

Att bäraren kanske inte skyddas är ju något som antagits vara fallet tidigare. Vill man skydda sig själv när andra inte bär munskydd så bör man annars bära andningsskydd, det obegripligt att inte FHM informerar om denna möjlighet, ex till riskgrupper som behöver besöka vårdcentral. Påpekas bör också att i den danska studien var det hälften som inte bar munskyddet på ett korrekt sätt.
Visst är det så. Studien berör inte risken att smitta andra.

Jag tror däremot inte att man ska haka upp sig på hur de medverkande bar munskydden. Jag tror inte de som deltog var sämre än genomsnittet, tvärtom. Om man går med i en sån här studie så har man antagligen större motivation att göra rätt för sig, än den som tvingas till det mot sin vilja. Dessutom använde de riktiga kirurgmasker, som är överlägsna vanliga ansiktsmasker, och de fick nya skickade till sig gratis, så att de inte behövde återanvända maskerna.

Det finns ju platser där även jag tycker att ansiktsmasker skulle kunna göra nytta. En vårdcentral är en sån plats, eftersom jag inte tror att folk besöker vårdcentraler i onödan. Tvärtom vill man ju att den som är sjuk söker vård.
Citera
Medlem
Barn som dött av viruset nu, det var väl så det blev med Spanska sjukan att yngre drabbades svårt i första vågen.

Därför måste man hålla allmänspridningen på ett absolut minimum, det får kosta vad det vill ekonomiskt.
Senast redigerad av B-a-c-k-f-l-a-s-h 2020-11-18 kl. 17:08.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Viktigt att påpeka att studien inte motsäger att munskydd hjälper att skydda andra, om alla bär munskydd skyddar man varandra:

"The findings, however, should not be used to conclude that a recommendation for everyone to wear masks in the community would not be effective in reducing SARS-CoV-2 infections, because the trial did not test the role of masks in source control of SARS-CoV-2 infection. During the study period, authorities did not recommend face mask use outside hospital settings and mask use was rare in community settings (22). This means that study participants' exposure was overwhelmingly to persons not wearing masks."

Att bäraren kanske inte skyddas är ju något som antagits vara fallet tidigare. Vill man skydda sig själv när andra inte bär munskydd så bör man annars bära andningsskydd, det obegripligt att inte FHM informerar om denna möjlighet, ex till riskgrupper som behöver besöka vårdcentral. Påpekas bör också att i den danska studien var det hälften som inte bar munskyddet på ett korrekt sätt.
Exakt.

Ändå reducerar AB studien enligt Tegnells instruktion till:

"15:52

En ny dansk studie visar att munskydd inte kan bevisas skydda mot covid-19.

Det skriver Rigshospitalet i ett pressmeddelande."

Satan vad trött och uppgiven jag blir på medias uselhet.
Citera
2020-11-18, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
För vissa personer är det problematiskt med mask. Provade med min anhöriga igår, vanligt munskydd gick bra, men masken blev för tungandad. Vi behövde besöka vårdcentralen. Men hellre mask än ingen mask. Alla på min vårdcentral bar mask, man fick inte komma in utan att ha spritat händerna rikligt, stod personal och tvingade alla att sprita händerna i entrén.
Du kan ju prova en mask med ventil. Det är befogat om en person är riskgrupp, och man delvis vill använda masken för att signalera till andra att just den här personen behöver avstånd.

Om man är för skör även för den masken så skulle man t.o.m. kunna tänka sig en mask där man klipper några små hål, och utnyttjar den bara för signalvärdet.
Citera
2020-11-18, 17:01
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
23 av de senaste studierna från WHO kom fram till att munskydd fungerar och är en bra åtgärd. Just därför WHO, CDC, FN och EU har påtalat detta för Sverige.

Munskydd är inte lösningen, utan en del av lösningen.

De problem du framhåller, tex försämrad tandhälsa, är skrattretande argument. Ingen kräver att d ska ha munskydd dygnet runt. Skulle alla bära det i trängselsituationer så är det nog. Kollektivtrafik, butiker tex... Det räcker.

1. Från WHO Du listar alltså fyra genomkorrupta globalistorganisationer som källa skrattretande var ordet...

2. Försämrad tandhälsa är något tandläkare världen över vittnar om. Det kallar fenomenet för "mask mouth" och är något som har exploderat de senaste månaderna. Jag länkade till en artikel om detta häromdagen. Här är en till:

https://www.google.se/amp/s/m.timesofindia.com/life-style/health-fitness/health-news/mask-mouth-a-common-dental-problem-that-people-are-reporting-due-to-prolonged-use-of-face-mask/amp_articleshow/78403231.cms

Citat:
We all experience bad breath from time to time, but mask-wearing has made it more prevalent. Not only bad breath, but it is also leading to other dental issues like cavities, tooth decay, and inflamed gum tissue. Even people with no history of any dental problem are facing the problem of inflammation and cavities.

Skrattretande?

3. Många har munskydd flera timmar per dag. Många tvingas bära dem hela arbetsdagar och skoldagar. 15-30 minuter är tillräckligt för att få begynnande negativa hälsoeffekter.

4. Jag har aldrig varit med om en trängselsituatuon i en butik. Möjligen att det uppstår under Black Friday och liknande.

5. Tysk neurolog varnar för ansiktsmasker.

https://www.sott.net/article/442455-German-Neurologist-Warns-Against-Wearing-Facemasks-Oxygen-Deprivation-Causes-Permanent-Neurol ogical-Damage#

6. Stanna hemma du om du är rädd för förkylningsviruset, så kan vi andra som vill gå ut och samtidigt andas fritt utan att behöva ha en blöja i ansiktet. Vad sägs?
Citera
2020-11-18, 17:03
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Knappast värt det att få syrebrist i hjärnan, hjärnskador, ökad cancerrisk, dålig tandhälsa/munhälsa, försämrat immunförsvar och ökad risk för svåra infektioner i utbyte mot ett 15-20% skydd mot "covid19".

Herregud, sluta använda Facebook. Vi som använder betydligt tyngre andningsskydd än pappersmasker i arbetet har inte syrebrist i hjärnan, hjärnskador, cancer, dålig tandhälsa, försämrat immunförsvar eller svåra infektioner som följd av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in