Citat:
Ursprungligen postat av
Proofred
Viktigt att påpeka att studien inte motsäger att munskydd hjälper att skydda andra, om alla bär munskydd skyddar man varandra:
"The findings, however, should not be used to conclude that a recommendation for everyone to wear masks in the community would not be effective in reducing SARS-CoV-2 infections, because the trial did not test the role of masks in source control of SARS-CoV-2 infection. During the study period, authorities did not recommend face mask use outside hospital settings and mask use was rare in community settings (22). This means that study participants' exposure was overwhelmingly to persons not wearing masks."
Att bäraren kanske inte skyddas är ju något som antagits vara fallet tidigare. Vill man skydda sig själv när andra inte bär munskydd så bör man annars bära andningsskydd, det obegripligt att inte FHM informerar om denna möjlighet, ex till riskgrupper som behöver besöka vårdcentral. Påpekas bör också att i den danska studien var det hälften som inte bar munskyddet på ett korrekt sätt.
Visst är det så. Studien berör inte risken att smitta andra.
Jag tror däremot inte att man ska haka upp sig på hur de medverkande bar munskydden. Jag tror inte de som deltog var sämre än genomsnittet, tvärtom. Om man går med i en sån här studie så har man antagligen större motivation att göra rätt för sig, än den som tvingas till det mot sin vilja. Dessutom använde de riktiga kirurgmasker, som är överlägsna vanliga ansiktsmasker, och de fick nya skickade till sig gratis, så att de inte behövde återanvända maskerna.
Det finns ju platser där även jag tycker att ansiktsmasker skulle kunna göra nytta. En vårdcentral är en sån plats, eftersom jag inte tror att folk besöker vårdcentraler i onödan. Tvärtom vill man ju att den som är sjuk söker vård.