2020-11-18, 16:41
Medlem
Andra länder invånare kommer naturligtvis inte sluta med munblöja så fort staten säger åt dem. De är för uppskrämda nu och kommer gå runt som äckliga kineser med munskydd varje dag. Viktigt att Tegnell står på sig så inte även vi svenskar blir såna kuvade mesar.
Citera
2020-11-18, 16:42
Medlem
fernebos avatar
Det är svårt att få nån bild av hur stor ökningen av döda är, eftersom rapporteringen släpar efter och kommer i klumpar. Dagens höga siffra kommer antagligen till rätt stor del från äldreomsorgen där man tidigare klumprapporterat just på onsdagar.

Samtidigt ser jag att Region Stockholm idag rapporterar 35 döda jämfört med 11 igår. Denna stora ökning räknas först imorgon ihop med den totala siffran och ingår alltså inte i dagens 96. Därmed så tror jag att dödstalen ökar dramatiskt just nu trots klumpsiffror.

Nåt som även indikeras av den stora ökningen av IVA-fall. 180 just nu. 150 härom dagen.

Tveklöst är det dock som så att äldreboenden har börjat drabbas av massdöd igen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-stockholmsregionen
Citera
2020-11-18, 16:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Femton-tjugo procent är inte fy skam, om det förhöll sig så.

Men det finns flera frågetecken här. Om du har ett samhälle där bara ett fåtal går runt med munskydd, kommer människor hålla större avstånd till just dessa individer?

När jag ser en person med munskydd i Stockholm så går jag storslalom. Dels för att det signalerar att just den här personen kan vara sjuk, men också för att det signalerar att personen är rädd för att smittas själv, eller kanske är i riskgrupp. Men det kanske bara är jag.

Jag säger bara att det finns en risk att de med munskydd fick mindre COVID p.g.a. en "fula ankungen"-effekt, där de stack ut från alla andra som inte bar munskydd. Det skulle fortfarande ge stöd för att det kan vara effektivt att be enbart riskgrupper gå med munskydd.

Så är det när jag är ute och handlar, folk ryggar tillbaka och det är ju positivt för mig. Jag använder dock inte munskydd utan FFP3-mask (som skyddar mig).
Citera
2020-11-18, 16:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
15-20% skydd är bättre än noll, sammantaget med övriga åtgärder som social distansering osv så borde det ge effekt. Det ena utesluter ju inte det andra.

Håller med dig! Det är såklart att ingen av nuvarande åtgärder ger ett 100%-igt virusskydd sett till varje åtgärd i sig. Däremot tycker jag att 15-20%-igt skydd som studien verkar uppge så torde munskydd vara ett bra komplement till övriga åtgärder mot smittan.
Citera
2020-11-18, 16:44
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Den danska testen jag länkade till tidigare gäller KIRURGMUNSKYDD (alltså IIR) de blåa av papp, samma som din lokala tandläkare har på sig. Ljusårs skillnad från ffp2 / N95 / ffp3 med eller utan ventiler.

Pdf på IIR den blåa: https://multimedia.3m.com/mws/media/1447270O/3m-surgical-masks-and-safety-glasses-brochure-se.pdf

Undersökningen av de blåa pappskydden visade:
the 95% CIs are compatible with a 46% reduction to a 23% increase in infection.
Alltså från 46% reduktion till 23% högre risk för smitta via pappmasken. Om man ser till knäppskallar som har masken runt halsen och sen trycker upp den i ansiktet och dessutom kliar sig med handen i ansiktet, borgar det för att man höjer smittrisk-nivåen.

Källa: https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-6817
Men för sjutton... Det handlar ju inte i huvudsak om huruvida en kirurgmask (enkel mask) skyddar bäraren.

Det handlar om huruvida bäraren skyddar andra (utifall bäraren är smittad - symptomatisk eller asymptomatisk).

Nu har vi haft den här pandemin i 9 månader och folk har fortfarande inte fattat skillnaden.

Skydda dina medmänniskor!!!
Citera
2020-11-18, 16:45
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Mycket möjligt att IIR-masker har en viss effekt, om både den som är smittad och omgivningen bär dem, jag kan köpa det, men skulle själv aldrig förlita mig på en sådan för att skydda mig från smitta.

När FFP3 och FFP2-engångsmaskerna var slut försökte jag slipa spackel med en IIR, höll på att hosta ihjäl mig. Blev tvungen att skaffa en silikonmask med FFP3 eller om det var N95-filter istället och det var inte ett damkorn i den efter avslutat värv trots att resten av kroppen var fullständigt täckt av damm.

Har sett ambulans och sjukvårdspersonal använda exakt den mask jag har, och det är såklart för att den funkar. Hostar man av förhållandevis stora dammpartiklar med en IIR ger jag inte mycket för dess funktion när det handlar om mikroskopiska aerosoler som skall filtreras bort.

Samma här !
Jag har slipat bort gammal blyrik oljefärg, bara ffp2/3 eller Sandströms masker funkar, blåa är enbart för utandning och för att hindra droppsmitta från sjukvårdspersonal mot en patient, att köra IIR inom asbets eller slipjobb är rent vansinne, det förstår även den inbitne förnekaren efter 30 sekunder med en sliprondell.

Däremot har jag en teori (för oss som tillhör "slipgänget"). Jag brukar få randiga beläggningar av blyoxider/färg på min skyddsdräkt pga statisk elektricitet, så när jag är klar måste jag gå ut, neutralisera den statiska elektriciteten innan jag tar av mig skyddet, annars blir det ett helvetes moln av slipdamm som sätter sig överallt och är överdjävligt att få bort från bl.a textilier.

Samma bör gälla sjukvårdspersonalen, men istället för slipdamm är det virus som då sätter sig osynligt runt om på skyddsdräkten pga samma statiska elektricitet, så om dom då inte laddar ur dräkten innan dom tar av sig den kommer det att bli ett duktigt koncentrerat moln av virus som far runt i luften, och tar dom då i denna veva även av sig munskyddet andas dom då in timmar av uppsamlat virus som fastnat på skyddsdräkten. Tror det är här vi har förklaringen till de läkare och SSK som insjuknat efter långa pass, slarv med skyddet efter arbetspassets slut....
Citera
2020-11-18, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Det är en väldigt enfaldig analys. Förutom de negativa hälsoeffekter jag nämnt i tidigare inlägg så kan man också nämna den falska tryggheten blöjorna innebär, samt människors tendens att hålla på och röra vid bakteriehärden till tygstycke de har över munnen med sina händer.
Jag förstår att du får problem med andningen om du bär en blöja som munskydd.

Andra kan använda munskydd men inte du.
Citera
2020-11-18, 16:47
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Barn avled i corona på sjukhus i Norge
Publicerad 18 nov 2020 kl 15.39
Norska medier, bland andra Dagbladet, berättar om att ett barn har avlidit i corona.
Barnet - det finns inte uppgifter om ålder - vårdades på sjukhuset Haukeland.
Haukeland sykehus ligger utanför Bergen.

https://www.expressen.se/nyheter/barn-avled-i-corona-pa-sjukhus-i-norge/
Ja, så tragiskt.

Hur vet man att barnet dog "i" corona?

Tro det eller ej men barn har dött i alla tider, även innan Covid1984 lanserades.
Citera
2020-11-18, 16:49
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Præcist. Det blev heller ikke kontrolleret om dem der skulle bruge maske faktisk brugte den.

"- Studiet bekræfter dermed ikke den forventede halvering af risikoen for smitte af bæreren af mundbindet, men resultaterne kunne tyde på en mere moderat grad af beskyttelse på 15-20 procent.

- Dog kan studiet ikke udelukke, at masken ikke beskytter bæreren, står der i pressemeddelelsen.

Forskerne understreger, at man ikke på baggrund af dette studie kan drage nogle konklusioner om udbredt brug af mundbind i offentligheden som tiltag for at inddæmme smitte af corona.

- Det understreges, at studiet ikke undersøgte maskernes funktion som kildekontrol, det vil sige til begrænsning af smitte fra en inficeret person, der bærer maske, til andre.

- Studiet belyste heller ikke effekt af mundbind i situationer, hvor det ikke er muligt at opretholde den sociale afstand.

- Det skal derfor understreges, at disse resultater ikke kan anvendes til at rejse tvivl om, at bred anvendelse af masker uden for sundhedsvæsenet kan være et effektivt middel til at reducere Sars-CoV-2-infektioner (coronavirus, red.).

https://www.bt.dk/samfund/dansk-studie-kan-ikke-bekraefte-at-mundbind-beskytter-mod-smitte

Precis. De som deltog i studien uppmanades dessutom att följa alla råd och rekommendationer.
Citera
2020-11-18, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Femton-tjugo procent är inte fy skam, om det förhöll sig så.

Men det finns flera frågetecken här. Om du har ett samhälle där bara ett fåtal går runt med munskydd, kommer människor hålla större avstånd till just dessa individer?

När jag ser en person med munskydd i Stockholm så går jag storslalom. Dels för att det signalerar att just den här personen kan vara sjuk, men också för att det signalerar att personen är rädd för att smittas själv, eller kanske är i riskgrupp. Men det kanske bara är jag.

Jag säger bara att det finns en risk att de med munskydd fick mindre COVID p.g.a. en "fula ankungen"-effekt, där de stack ut från alla andra som inte bar munskydd. Det skulle fortfarande ge stöd för att det kan vara effektivt att be enbart riskgrupper gå med munskydd.

Viktigt att påpeka att studien inte motsäger att munskydd hjälper att skydda andra, om alla bär munskydd skyddar man varandra:

"The findings, however, should not be used to conclude that a recommendation for everyone to wear masks in the community would not be effective in reducing SARS-CoV-2 infections, because the trial did not test the role of masks in source control of SARS-CoV-2 infection. During the study period, authorities did not recommend face mask use outside hospital settings and mask use was rare in community settings (22). This means that study participants' exposure was overwhelmingly to persons not wearing masks."

Att bäraren kanske inte skyddas är ju något som antagits vara fallet tidigare. Vill man skydda sig själv när andra inte bär munskydd så bör man annars bära andningsskydd, det obegripligt att inte FHM informerar om denna möjlighet, ex till riskgrupper som behöver besöka vårdcentral. Påpekas bör också att i den danska studien var det hälften som inte bar munskyddet på ett korrekt sätt.
Citera
2020-11-18, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så är det när jag är ute och handlar, folk ryggar tillbaka och det är ju positivt för mig. Jag använder dock inte munskydd utan FFP3-mask (som skyddar mig).
Det är nog effektivt ur den synpunkten. Det tycker jag låter bra.

Tyvärr tror jag inte att effekten skulle hålla i sig om alla hade munskydd så att det blev normal klädsel.

En del i mig anser att personer i riskgrupp (eller den som arbetar med riskgrupper) borde rekommenderas munskydd, men inte andra. För att man ska kunna identifiera vilka som är sköra, och hålla extra avstånd till dessa.
Citera
2020-11-18, 16:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Fast nu är studien publicerad, 18 november, så oklart vem som kan ha diskuterat den innan?

Ingen statistisk säkerställd skillnad mellan mask och ej maskanvändare.

https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-6817
Nu får du läsa studien ordentligt så att det blir tydligt även för dig vad det är de har baserat sina resultat på.

Studien är lite som att be folk testa om bilbälte hjälper vid bilkörning och samtidigt får de inte köra fortare än 30 km/h.

Dessutom vet de flesta att vanliga enkla munskydd använder man för att skydda andra, INTE sig själv. Då har man ffp2-3.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-11-18 kl. 17:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in