Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
Mycket möjligt att IIR-masker har en viss effekt, om både den som är smittad och omgivningen bär dem, jag kan köpa det, men skulle själv aldrig förlita mig på en sådan för att skydda mig från smitta.
När FFP3 och FFP2-engångsmaskerna var slut försökte jag slipa spackel med en IIR, höll på att hosta ihjäl mig. Blev tvungen att skaffa en silikonmask med FFP3 eller om det var N95-filter istället och det var inte ett damkorn i den efter avslutat värv trots att resten av kroppen var fullständigt täckt av damm.
Har sett ambulans och sjukvårdspersonal använda exakt den mask jag har, och det är såklart för att den funkar. Hostar man av förhållandevis stora dammpartiklar med en IIR ger jag inte mycket för dess funktion när det handlar om mikroskopiska aerosoler som skall filtreras bort.
Samma här !
Jag har slipat bort gammal blyrik oljefärg, bara ffp2/3 eller Sandströms masker funkar, blåa är enbart för utandning och för att hindra droppsmitta från sjukvårdspersonal mot en patient, att köra IIR inom asbets eller slipjobb är rent vansinne, det förstår även den inbitne förnekaren efter 30 sekunder med en sliprondell.
Däremot har jag en teori (för oss som tillhör "slipgänget"). Jag brukar få randiga beläggningar av blyoxider/färg på min skyddsdräkt pga statisk elektricitet, så när jag är klar måste jag gå ut, neutralisera den statiska elektriciteten innan jag tar av mig skyddet, annars blir det ett helvetes moln av slipdamm som sätter sig överallt och är överdjävligt att få bort från bl.a textilier.
Samma bör gälla sjukvårdspersonalen, men istället för slipdamm är det virus som då sätter sig osynligt runt om på skyddsdräkten pga samma statiska elektricitet, så om dom då inte laddar ur dräkten innan dom tar av sig den kommer det att bli ett duktigt koncentrerat moln av virus som far runt i luften, och tar dom då i denna veva även av sig munskyddet andas dom då in timmar av uppsamlat virus som fastnat på skyddsdräkten. Tror det är här vi har förklaringen till de läkare och SSK som insjuknat efter långa pass, slarv med skyddet efter arbetspassets slut....