Citat:
Ursprungligen postat av
justwhathesaid
Börjar fundera om det är värt att plugga i Umeå? Finns de några UMU studenter som kan berätta hur utbildningen är? Bor förnärvarande hos mina föräldrar i en ort ca 1,5 mil utanför Karlstad. Velar som tuuusan om jag vill läsa i Karlstad eller inte, PBL och att Umeå har haft juristprogrammet länge drar mig till Norrland. Att dessutom bo långt bort ser jag också som positivt, att inte kunna åka hem varje helg osv. För mig är kvalitén på utbildningen de absolut viktigaste! Om någon har något värdefullt tips så uppskattas de!
Jag läser i Umeå och kvalitén på utbildningen är för min del tillfredsställande. Överlag upplever jag UmU som ett fint universitet med goda möjligheter till ett fullvärdigt studentliv för den som är intresserad av sånt. Gillar du PBL är UmU, eller UU för den delen, betydligt bättre alternativ än KU. Rent generellt är jag positivt inställd till juristprogrammet i Umeå och det tycks vara den allmänna uppfattningen bland övriga studenter också.
Personligen har jag inget universitet att jämföra med vad gäller kvalité, dock kan jag säga att en bekant som började i Karlstad men som senare bytte till Umeå upplever kvalitén i Umeå som mycket bättre. Jag känner även en del som läst antingen bara i Uppsala eller både i Uppsala och Umeå och där tycks såväl kvalité och upplägg på utbildningen vara väldigt likartat. Min egna uppfattning är att i sin helhet är kvalitén mellan olika lärosäten likvärdiga bortsett från Karlstad som ännu är väldigt nytt och har därmed inte etablerat ett dugligt upplägg på undervisningen och saknar en gedigen bas av lärarkompetens, baserat på annans subjektiva utsago.
Som påpekats ovan kan det geografiska läget vara ett problem. Däremot har större byråer inget emot att hälsa på för att knyta kontakter eller för den delen bjuda ner studenter på olika mässor eller evenemang. Är man flexibel och ambitiös nog att flytta under sommaren är det t.ex. inget problem att vara sommarnotarie i Stockholm eller Göteborg trots Umeås geografiska läge. De stora byråerna är alltid ute efter talanger och vill därför inte negligera ett helt universitet.
Personligen valde jag Umeå för att slippa flytta och det har varit helvärt för min del.