2020-11-17, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makaveli143
Är det alltså ekonomisk familjerätt du är intresserad av, bodelningar, äktenskapsförord,gåvobrev, testamente m.m.? På familjens jurist och liknande tror jag det är en fast månadslön som gäller kan ha fel. 50 papp i månaden på familjens jurist eller Juristbyrån hos typ Swedbank är bara att glömma, utan att ha en exakt siffra skulle jag säga 30-35 beroende på ort med en inte så brant löneökning.

Jag jobbar på byrå men arbetar framförallt med brottmål, men har erfarenhet av familjerätt också.

Hur mycket jobbar du? Vet du vad ingångslönen för en biträdande jurist ligger på byrå?
Senast redigerad av justwhathesaid 2020-11-17 kl. 19:00.
Citera
2020-11-17, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justwhathesaid
Hur mycket jobbar du? Vet du vad ingångslönen för en biträdande jurist ligger på byrå?

Skiljer sig om du suttit ting eller inte.
Senast redigerad av GeorgeForeman1980 2020-11-17 kl. 20:14.
Citera
2020-11-17, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Skiljer sig om du suttit ting eller inte.

Kan lönen höjas om man suttit ting, alltså?
Citera
2020-11-17, 20:30
Medlem
Citat:

Ja du får betydligt högre lön om du är tingsmeriterad än om du inte är det. Alltid positivt att sitta ting. Det öppnar helt andra dörrar för dig.
Citera
2020-11-17, 20:33
Medlem
Citat:

Citat:
Ja du får betydligt högre lön om du är tingsmeriterad än om du inte är det. Alltid positivt att sitta ting. Det öppnar helt andra dörrar för dig.

Ingångslönen brukar höjas med några tusenlappar. Det är inga skyhöga summor utan vi talar om maximalt 3-3500kr (för Stockholmsbyråerna).

Rekommenderar för övrigt den här tråden: (FB) Utbilda sig till Jurist? om arbetsmarknadsfrågor.
Citera
2020-11-17, 22:20
Medlem
makaveli143s avatar
Citat:
Vet faktiskt inte hur mycket jag jobbar men mycket är det, frugan klagar. Det är speciellt att jobba med brottmål och humanjuridik överlag då man kommer klienterna väldigt nära. Det är inte alltid det lättaste att finna en balans i rollen som ombud. När jobbtelefonen ringer under helgerna går det inte alltid att trycka bort även fast man vill. Ingångslön för en bitis på humanjuridisk byrå varierar betydligt mycket mer än för aff.jur bitisar så mycket vet jag.
Citera
2020-11-17, 22:34
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Nummer ett och två har du rätt i, nummer 3 däremot är helt fel. Den här artikeln är från nionde november i år.

https://www.realtid.se/tufft-juriste...osa-akademiker

Och likväl en tämligen värdelös artikel som buntar ihop yrkesgrupper. Teoretiskt sett kan det vara 1 jurist och resterande inom samhällsvetenskap, att tilläggas ska är att det enbart kräver 2 år eftergymnasial utbildning för att kunna bli kategoriserad däri. Eller ska vi se det som att 12,2% av psykologerna blir arbetslösa efter examen då psykologi är ett humanvetenskapligt ämne (i.e hamnar i gruppmen "humaniora och konst")?
Citera
2020-11-17, 22:37
Medlem
Citat:
Nummer ett och två har du rätt i, nummer 3 däremot är helt fel. Den här artikeln är från nionde november i år.

https://www.realtid.se/tufft-juriste...osa-akademiker
Det är en ganska stor grupp med utbildning inom "samhällsvetenskap, juridik, handel och administration". Att man har hp inom juridik betyder inte att man har en juristexamen.

Trots att du trollar så kanske du har en poäng dock men jag kan inte se det i artikeln . Återstår att se. Kanske ser mycket värre ut nu än förr med Corona.
Trolla lugnt.
Citera
2020-11-18, 15:37
Medlem
Börjar fundera om det är värt att plugga i Umeå? Finns de några UMU studenter som kan berätta hur utbildningen är? Bor förnärvarande hos mina föräldrar i en ort ca 1,5 mil utanför Karlstad. Velar som tuuusan om jag vill läsa i Karlstad eller inte, PBL och att Umeå har haft juristprogrammet länge drar mig till Norrland. Att dessutom bo långt bort ser jag också som positivt, att inte kunna åka hem varje helg osv. För mig är kvalitén på utbildningen de absolut viktigaste! Om någon har något värdefullt tips så uppskattas de!
Citera
2020-11-18, 15:55
Medlem
Citat:
Börjar fundera om det är värt att plugga i Umeå? Finns de några UMU studenter som kan berätta hur utbildningen är? Bor förnärvarande hos mina föräldrar i en ort ca 1,5 mil utanför Karlstad. Velar som tuuusan om jag vill läsa i Karlstad eller inte, PBL och att Umeå har haft juristprogrammet länge drar mig till Norrland. Att dessutom bo långt bort ser jag också som positivt, att inte kunna åka hem varje helg osv. För mig är kvalitén på utbildningen de absolut viktigaste! Om någon har något värdefullt tips så uppskattas de!

Jag själv har inte studerat i Umeå men jag har en del kollegor som har gjort det, även några väldigt nära vänner har studerat juristprogrammet i Umeå. Kvalitetsmässigt så skiljer sig inte lärosätena om man ser till juristprogrammet, samtliga är väldigt likvärdiga. Det gemene man brukar se som ett problem är det geografiska läget, du har ju betydligt längre till Stockholm och Göteborg exempelvis om du siktar på att rikta in dig mot de större byråerna.

Gör du bra ifrån dig på juristprogrammet så har du lika stora chanser som alla andra oavsett vilket lärosäte du studerar på.

Samtliga personer jag har pratat med som har studerat juristprogrammet i Umeå har inget ont att säga.

Som GeorgeForeman1980 har nämnt i tidigare inlägg, lärosäte har större betydelse när det börjar röra sig om forskning.
Citera
2020-11-18, 16:30
Medlem
unrecognizeds avatar
Citat:
Jag läser i Umeå och kvalitén på utbildningen är för min del tillfredsställande. Överlag upplever jag UmU som ett fint universitet med goda möjligheter till ett fullvärdigt studentliv för den som är intresserad av sånt. Gillar du PBL är UmU, eller UU för den delen, betydligt bättre alternativ än KU. Rent generellt är jag positivt inställd till juristprogrammet i Umeå och det tycks vara den allmänna uppfattningen bland övriga studenter också.

Personligen har jag inget universitet att jämföra med vad gäller kvalité, dock kan jag säga att en bekant som började i Karlstad men som senare bytte till Umeå upplever kvalitén i Umeå som mycket bättre. Jag känner även en del som läst antingen bara i Uppsala eller både i Uppsala och Umeå och där tycks såväl kvalité och upplägg på utbildningen vara väldigt likartat. Min egna uppfattning är att i sin helhet är kvalitén mellan olika lärosäten likvärdiga bortsett från Karlstad som ännu är väldigt nytt och har därmed inte etablerat ett dugligt upplägg på undervisningen och saknar en gedigen bas av lärarkompetens, baserat på annans subjektiva utsago.

Som påpekats ovan kan det geografiska läget vara ett problem. Däremot har större byråer inget emot att hälsa på för att knyta kontakter eller för den delen bjuda ner studenter på olika mässor eller evenemang. Är man flexibel och ambitiös nog att flytta under sommaren är det t.ex. inget problem att vara sommarnotarie i Stockholm eller Göteborg trots Umeås geografiska läge. De stora byråerna är alltid ute efter talanger och vill därför inte negligera ett helt universitet.

Personligen valde jag Umeå för att slippa flytta och det har varit helvärt för min del.
Citera
2020-11-18, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unrecognized
Jag läser i Umeå och kvalitén på utbildningen är för min del tillfredsställande. Överlag upplever jag UmU som ett fint universitet med goda möjligheter till ett fullvärdigt studentliv för den som är intresserad av sånt. Gillar du PBL är UmU, eller UU för den delen, betydligt bättre alternativ än KU. Rent generellt är jag positivt inställd till juristprogrammet i Umeå och det tycks vara den allmänna uppfattningen bland övriga studenter också.

Personligen har jag inget universitet att jämföra med vad gäller kvalité, dock kan jag säga att en bekant som började i Karlstad men som senare bytte till Umeå upplever kvalitén i Umeå som mycket bättre. Jag känner även en del som läst antingen bara i Uppsala eller både i Uppsala och Umeå och där tycks såväl kvalité och upplägg på utbildningen vara väldigt likartat. Min egna uppfattning är att i sin helhet är kvalitén mellan olika lärosäten likvärdiga bortsett från Karlstad som ännu är väldigt nytt och har därmed inte etablerat ett dugligt upplägg på undervisningen och saknar en gedigen bas av lärarkompetens, baserat på annans subjektiva utsago.

Som påpekats ovan kan det geografiska läget vara ett problem. Däremot har större byråer inget emot att hälsa på för att knyta kontakter eller för den delen bjuda ner studenter på olika mässor eller evenemang. Är man flexibel och ambitiös nog att flytta under sommaren är det t.ex. inget problem att vara sommarnotarie i Stockholm eller Göteborg trots Umeås geografiska läge. De stora byråerna är alltid ute efter talanger och vill därför inte negligera ett helt universitet.

Personligen valde jag Umeå för att slippa flytta och det har varit helvärt för min del.

Helt rätt i det sista du skriver. Jag glömde att nämna i mitt inlägg att samtliga stora byråer har en väldigt god exponering gentemot Umeå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in