2020-11-18, 08:31
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
man inte kan läsa vittnesuppgifter som man läser en bok. Vi uppfattar alla saker och ting, tider olika.. o.s.v. Du och andra här bedömer SE's uppgifter utifrån övertygelsen om att han är GM..

Min poäng är att visa på osäkerheten i många av de uppgifter och "sanningar" och att alternativet med SE i rollen som vittne är en mycket enklare förklaring (med stöd av andra uppgifter).
Jag tillstår att det finns osäkerheter kring somligt vad gäller SE som GM. Men tidsangivelserna han kom med tycker jag inte talar till hans fördel. Tvärtom.

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Och klippet jag länkade startar vid den tidpunkt då detta med tider för GM på platsen avhandlades....(Hade du klickat så hade du märkt det) Visar tydligt hur minnet kan spela en ett spratt...
Tack, jag klickade på länken med uppspelningen som börjar drygt 9 min in i klippet. Vittnena IM, AB, AD, CL, och LL är alla ganska samstämmiga på tidsuppgiften om hur GM vände sig om och dröjde kvar en stund, tittandes på OP. ¨

Det är ju en sak som är problematisk vad gäller SE:s vittnesmål. För på den lilla tid som det tar att komma till mordplatsen från där han påstod sig befinna sig efter det att sista skottet hörts så borde SE när han kommit fram ha sett GM stå där och då. I stället påstår han att därifrån ser LJ. Med klar och tydlig beskrivning t o m. Det är något som inte stämmer i den berättelsen. Inget man kan vifta bort.
Citera
2020-11-18, 08:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Intressant teori men jag tror att han kan ha haft kepsen på sig redan när startskotten gick. Det finns några som menar att han uppehållit sig vid mordplatsen i en framträdande roll men trots detta har ingen kunnat peka ut honom, inte ens en man med keps. Då är det inte så märkligt om man inte noterat kepsen på en in i gränden hastigt försvinnande man, i det fallet handlar det om ett relativt snabbt händelseförlopp. I hans roll som mordplatsvittne och "förste hjälpare" är det minuter som vittnen skulle haft chansen att lägga märke till honom, men ingen har gjort det. Varken till honom eller hans keps.
Jo, jag är också inne på att standardteorin (LL, TP, KP) är den som har det bästa förklaringsvärdet. Men det finns trots allt den här anomalin att ingen har sett någon i keps på själva mordplatsen, och min mössbytarteori var ett försök att förklara det här. Fast det är nog som du skriver ändå troligast att han hade kepsen på sig även när han sköt, och att de varierande vittnesmålen om huvudbonad vid Sveavägen (mössa, någonting platt, herrhatt, Sherlock Holmes-mössa, barhuvad, krulligt hår osv.) helt enkelt beror på den allmänna förvirringen.

Det är en viktig uppgift att försöka falsifiera standardteorin, och här tycker jag nog att Lars Borgnäs är en av de få som har lyckats komma med ett någorlunda rimligt alternativ. Två personer inblandade på något sätt alltså (SE + en hittills okänd), det är väl där det hamnar om man på allvar skall ifrågasätta teorin om SE som ensam gärningsman.

Jag såg också att man har diskuterat i en annan tråd att det skulle kunna handla om ett samarbete mellan SE och CA. Enligt de som har tittat på det här skall CA vid den tiden ha haft för vana att klä sig på ett sätt som överensstämmer med hur SE var klädd under mordkvällen, och möjligen skulle alltså CA kunna passa in i ett sådant här alternativ med två gärningsmän.
Senast redigerad av Draifos 2020-11-18 kl. 08:54.
Citera
2020-11-18, 09:14
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
En väldigt intressant sak som folk härinne som hävdar att SE inte kan vara GM är att dom inte kan placera SE i skottögonblicket...!!

Vi som tror att SE är GM kan strunta i hur sakta SE gick om han stämplade ut 23:19 eller 23:20...50 meter hinner man lätt oavsett..

Men dom som inte tror på SE som GM kan inte placera honom vid skottögonblicket...

Ingen kan placerar honom som vittne inte ens han själv...!!

Så vart var SE vid skottögonblicket enligt ni som inte tror på honom som GM ?

Jag önskar att det vore så enkelt men med största sannolikhet så stämplade Skandiamannen ut först och sedan så småpratade han med väktarna. Ett sådant samtal kan ju vara alltifrån 30 sekunder upp till flera minuter.
Citera
2020-11-18, 09:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
/.../

– Men skulle han ha kommit ut, ha sett paret Palme och bestämt sig på 15 meter att skjuta honom? Nej, så går inte mord till. De flesta av oss tyckte att han inte var trovärdig och förbättrade sina uppgifter från förhör till förhör.

– För mig är han inte gärningsmannen, till och med Leif GW har begripit det, säger Lennart Gustafsson."

https://www.fokus.se/2020/06/tidigare-palmeutredaren-kritiken-mot-petersson-ar-bara-borjan/
Jag håller med Lennart Gustafsson här om att det låter otroligt att SE plötsligt skulle ha fått för sig att skjuta Palme när han (av en ren slump?) stöter på honom på platsen. Jag lade fram ett eget förslag häromdagen på vad jag menar är ett mer troligt scenario:
(FB) Skandiamannen

Finns det några bra teorier om vad SE gjorde minuterna och timmarna innan mordet, givet att det nu var han som sköt Palme?
Citera
2020-11-18, 09:56
Medlem
Pågick det någon sorts hemlig verksamhet på Skandia på mordkvällen?
Personer som tillhör Stay behind?
Hade Skandia egen säkerhetspersonal för det kan väl inte vara väktarna man syftar på?

4 av de personer som sågs med kommunikationsutrustning på mordkvällen tillhörde Skandias säkerhetspersonal
En amerikan anslöt minuten efter mordet.

https://drive.google.com/file/d/13-GMBUugBKZ5i3KYhfZZzoMa6qTUHUPM/view
Handlingar tillsända Ölvebro om Skandia.
Senast redigerad av Sumer 2020-11-18 kl. 10:01.
Citera
2020-11-18, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Jag önskar att det vore så enkelt men med största sannolikhet så stämplade Skandiamannen ut först och sedan så småpratade han med väktarna. Ett sådant samtal kan ju vara alltifrån 30 sekunder upp till flera minuter.

Aha så du antyder att skotten kom när han ff var kvar i Skandiahuset o pratade med väktaren ?
Citera
2020-11-18, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Tidsfrågan är central. Är SE GM så vill han såklart ha det till att han varit såpass sent på mordplatsen att han är omöjlig som GM. Det är psykologin i det hela.

Du snurrar till det för dig. Engström gör inget för att omöjliggöra sig själv som GM. Hans egen redogörelse gör det fullt möjligt för honom att vara GM. Om han "så klart" vill ha det till att han är sen hade så klart också hans berättelse sett annorlunda ut.
Citera
2020-11-18, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Till den frågan bör tilläggas att efter andra skottet så står GM och glor på det liggande BO en 10-15-20 sekunder. Vid den tiden borde SE mycket väl ha gått färdigt den där lilla sträckan och både se det liggande BO samt GM som står och glor på BO bara några meter bort från BO. Nej, det är något som inte stämmer här.

När MOP-spanaren nämnde den här udda tidsangivelsen var det för att peka på hur det letar sig in uppenbarligen felaktig information i vittnesmålen och att vi just därför inte kan ta dem för ovillkorliga sanningar lite som det passar. Och vad händer... Ni hugger istället på de här sekunderna och framhåller att Engströms historia då inte går ihop!

Tunnelseendet kan väl knappast göras tydligare...
Senast redigerad av Bemp 2020-11-18 kl. 12:35.
Citera
2020-11-18, 12:02
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Du snurrar till det för dig. Engström gör inget för att omöjliggöra sig själv som GM. Hans egen redogörelse gör det fullt möjligt för honom att vara GM. Om han "så klart" vill ha det till att han är sen hade så klart också hans berättelse sett annorlunda ut.

...så är det. Verkar närmast som att han placerar sig typ 20 sek närmre än han antagligen var. En gärningsman skulle förstås göra det motsatta.
Citera
2020-11-18, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vi som tror att SE är GM kan strunta i hur sakta SE gick om han stämplade ut 23:19 eller 23:20...50 meter hinner man lätt oavsett..

Du har stöd av PU här. De följer lite samma resonemang. Eftersom Engström sköt Palme är det lite strunt samma vad han gjorde innan dess.

Citat:
Men dom som inte tror på SE som GM kan inte placera honom vid skottögonblicket...

Tror man inte på Engström som GM blir det ännu behagligare. Då behöver man vare sig förklara vad han gjorde innan eller i skottögonblicket. Det är ju knappast här bevisbördan ligger.

Citat:
Ingen kan placerar honom som vittne inte ens han själv...!!

Här är han väl ändå rätt tydlig. Han anser sig vara ett tjugotal meter från mordet. I höjd med den närmaste reklampelaren.

Citat:
Så vart var SE vid skottögonblicket enligt ni som inte tror på honom som GM ?

Ja, här är fältet fritt för spekulation. Han kan befinna sig där han själv påstår. Det finns flera försvårande omständigheter med det som vi alla känner till men faktiskt inget som direkt motsäger detr. Han kan så klart också befinna sig längre upp på gatan. Möjligheten finns också att han inte ens har hunnit lämna Skandia men där nånstans börjar tiden rinna ut för honom. Han kan rimligtvis inte vara alltför sen till platsen för att kunna göra de iakttagelser han gör. Han blir helt enkelt lite för sen för att inte de uppgifter han lämnar ska vara ren gissningslek eller andrahandsinformation.
Citera
2020-11-18, 12:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Här har du fel Bemp. Det är helt uppenbart att Engström försöker få till ett alibi med hjälp av utstämplingstiden:
(FB) Skandiamannen

Och några lyckades han ju också lura:
Senast redigerad av Draifos 2020-11-18 kl. 12:39.
Citera
2020-11-18, 12:38
Medlem
Citat:
Du har stöd av PU här. De följer lite samma resonemang. Eftersom Engström sköt Palme är det lite strunt samma vad han gjorde innan dess.

Tror man inte på Engström som GM blir det ännu behagligare. Då behöver man vare sig förklara vad han gjorde innan eller i skottögonblicket. Det är ju knappast här bevisbördan ligger.

Här är han väl ändå rätt tydlig. Han anser sig vara ett tjugotal meter från mordet. I höjd med den närmaste reklampelaren.

Ja, här är fältet fritt för spekulation. Han kan befinna sig där han själv påstår. Det finns flera försvårande omständigheter med det som vi alla känner till men faktiskt inget som direkt motsäger detr. Han kan så klart också befinna sig längre upp på gatan. Möjligheten finns också att han inte ens har hunnit lämna Skandia men där nånstans börjar tiden rinna ut för honom. Han kan rimligtvis inte vara alltför sen till platsen för att kunna göra de iakttagelser han gör. Han blir helt enkelt lite för sen för att inte de uppgifter han lämnar ska vara ren gissningslek eller andrahandsinformation.

Jag tycker att om man ska beskriva SE som GM så kan man göra det relativt logiskt...

Men ska man beskriva SE som vittne så blir allt lite gissningslekar o man vet eg inte vad karln har hållit hus i 20min o ingen har sett honom...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in