Citat:
Ursprungligen postat av
MrBarnaby
Intressant teori men jag tror att han kan ha haft kepsen på sig redan när startskotten gick. Det finns några som menar att han uppehållit sig vid mordplatsen i en framträdande roll men trots detta har ingen kunnat peka ut honom, inte ens en man med keps. Då är det inte så märkligt om man inte noterat kepsen på en in i gränden hastigt försvinnande man, i det fallet handlar det om ett relativt snabbt händelseförlopp. I hans roll som mordplatsvittne och "förste hjälpare" är det minuter som vittnen skulle haft chansen att lägga märke till honom, men ingen har gjort det. Varken till honom eller hans keps.
Jo, jag är också inne på att standardteorin (LL, TP, KP) är den som har det bästa förklaringsvärdet. Men det finns trots allt den här anomalin att ingen har sett någon i keps på själva mordplatsen, och min mössbytarteori var ett försök att förklara det här. Fast det är nog som du skriver ändå troligast att han hade kepsen på sig även när han sköt, och att de varierande vittnesmålen om huvudbonad vid Sveavägen (mössa, någonting platt, herrhatt, Sherlock Holmes-mössa, barhuvad, krulligt hår osv.) helt enkelt beror på den allmänna förvirringen.
Det är en viktig uppgift att försöka falsifiera standardteorin, och här tycker jag nog att Lars Borgnäs är en av de få som har lyckats komma med ett någorlunda rimligt alternativ. Två personer inblandade på något sätt alltså (SE + en hittills okänd), det är väl där det hamnar om man på allvar skall ifrågasätta teorin om SE som ensam gärningsman.
Jag såg också att man har diskuterat i en annan tråd att det skulle kunna handla om ett samarbete mellan SE och CA. Enligt de som har tittat på det här skall CA vid den tiden ha haft för vana att klä sig på ett sätt som överensstämmer med hur SE var klädd under mordkvällen, och möjligen skulle alltså CA kunna passa in i ett sådant här alternativ med två gärningsmän.