Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Blir för mig en rejäl portion efterkonstruktion att ta upp betydelser av en ny tidsangivelse av honom så sent som i HR. För mig ingen märklighet då så lång tid har förflutit...
Ingen efterhandskonstruktion. Den psykologiska biten i det är enkel att förstå, som GM har han ju allt att vinna på att anses ha varit på mordplatsen så sent som möjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
För att ge ett annat "märkligt" exempel så är det just i HR som några av vittnena uppfattar att GM uppehöll sig 15-20 sekunder på mordplatsen innan han gav sig iväg...
https://www.youtube.com/watch?v=heWQNjrrXDU&feature=youtu.be&t=553
Det var en hel timme att gå igenom på det klippet. Ljubisa var väl tämligen benägen att tro sig ha sett CP om jag ej missminner mig.
Men, detta: 10-15 sekunder är ju iögonfallande. Det är samma tidsangivelse som SE ger då han vid mordplatsen påstått sig stå och titta på LJ inne i gränden. Det står ju inte två personer som står några få meter från mordplatsen och glor. Det står en person där. Med tanke på tidsförloppet så är det väl inte alls orimligt att SE skulle ha varit där då och t o m vara den person som glor på BO.
Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
HJ ser troligen GM i trappen (och även vägen in i gränden), vilket är hans egna uppfattning.
Och nej det är inte då som SE skulle ha sett LJ.... se mitt svar ovan... LJ gömmer sig ju tills dess att GM lämnat trappkrönet.
HJ ser en person.
(Då ingen av oss vet utifrån uppgifterna så håller jag det för öppet att det även kunde vara LJ som HJ såg i trappan)
Rörigt detta. Men där ser man hur varenda sekund har sin betydelse i händelseförloppet. Om SE skulle ha kommit till mordplatsen innan allt detta så ligger det inte långt borta att anta att han själv skulle ha sett GM (inte LJ) stå där i sina 10-15 sekunder.
LJ å sin sida skulle vid ett senare skede redan ha tagit upp jakten på GM. Kommer SE tillräckligt "sent" så borde han inte ha sett något alls av det han påstår sig ha sett och knappast så detaljerat som han beskrev LJ. Tidsangivelserna går inte riktigt ihop där. Därav ser SE sitt behov av att påstå sig ha tittat på "GM" den tid han gör, att ha rushat efter poliserna etc.
Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Ingen annan? Lisbeth har uppenbarligen sett Lisbeth.. (sista stycket i förhöret 7 maj, vill jag minnas)
Hänger inte övrigt med din tidsaxel där IM ska se GM, samtidigt som SE skulle se LJ.... ?
För då har du nog missuppfattat LJ's uppgifter...
Det är först när GM passerat som LJ vågar sig fram...
Efter att GM lämnat trappkrönet så tvekar LJ ett litet tag "blickar ned mot Sveavägen" och tänker att han kanske skulle dit och hjälpa till..
Och enligt mig är det just i detta skede som både Lisbeth och SE har möjlighet att se LJ (som vågat sig fram)
Tidsangivelserna tycks inte stämma. Efter andra skottet borde väl SE ha redan varit på mordplatsen och därifrån sett GM stå och titta sina 10-15 sekunder på sitt offer. Kan man då anta att endast LP och SE då stod där och tittade mot Tunnelgatan?
I så fall borde väl de ha kommunicerat med varandra ganska omgående och SE skulle ha blivit en tämligen central figur i vittnesmålen på mordplatsen. Men inga uppgifter finns om detta. Det som sedan påstås ske enligt SE säger LP ingenting om. Hur länge LJ övervägde med sig själv om han skulle jaga efter GM vet man väl heller inte exakt.
Tidsfrågan är central. Är SE GM så vill han såklart ha det till att han varit såpass sent på mordplatsen att han är omöjlig som GM. Det är psykologin i det hela.