2020-11-18, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Vill man cherrypicka så kan man göra det.

Andra säger 180-185 cm det är återkommande.
Lite kraftig kort hals os.v.Klädseln stämmer rätt bra med Stigs också.

Det måste vara ganska många personer i Sverige som är omkring 180 cm långa.

Man kan sätta på SE en Jack Nicholson mössa , man kan säga att han byter till keps när han ser Jeppsson,några säger att han gick tillbaka med vapnet till Skandia, några säger att han sprang hem till mamma med vapnet
SE verkar vara en klart flexibel kille både till sättet och utseendet.
Citera
2020-11-18, 02:46
Medlem
En väldigt intressant sak som folk härinne som hävdar att SE inte kan vara GM är att dom inte kan placera SE i skottögonblicket...!!

Vi som tror att SE är GM kan strunta i hur sakta SE gick om han stämplade ut 23:19 eller 23:20...50 meter hinner man lätt oavsett..

Men dom som inte tror på SE som GM kan inte placera honom vid skottögonblicket...

Ingen kan placerar honom som vittne inte ens han själv...!!

Så vart var SE vid skottögonblicket enligt ni som inte tror på honom som GM ?
Citera
2020-11-18, 03:05
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Blir för mig en rejäl portion efterkonstruktion att ta upp betydelser av en ny tidsangivelse av honom så sent som i HR. För mig ingen märklighet då så lång tid har förflutit...
Ingen efterhandskonstruktion. Den psykologiska biten i det är enkel att förstå, som GM har han ju allt att vinna på att anses ha varit på mordplatsen så sent som möjligt.

Citat:
För att ge ett annat "märkligt" exempel så är det just i HR som några av vittnena uppfattar att GM uppehöll sig 15-20 sekunder på mordplatsen innan han gav sig iväg...
https://www.youtube.com/watch?v=heWQNjrrXDU&feature=youtu.be&t=553
Det var en hel timme att gå igenom på det klippet. Ljubisa var väl tämligen benägen att tro sig ha sett CP om jag ej missminner mig.

Men, detta: 10-15 sekunder är ju iögonfallande. Det är samma tidsangivelse som SE ger då han vid mordplatsen påstått sig stå och titta på LJ inne i gränden. Det står ju inte två personer som står några få meter från mordplatsen och glor. Det står en person där. Med tanke på tidsförloppet så är det väl inte alls orimligt att SE skulle ha varit där då och t o m vara den person som glor på BO.

Citat:
HJ ser troligen GM i trappen (och även vägen in i gränden), vilket är hans egna uppfattning.
Och nej det är inte då som SE skulle ha sett LJ.... se mitt svar ovan... LJ gömmer sig ju tills dess att GM lämnat trappkrönet.
HJ ser en person.
(Då ingen av oss vet utifrån uppgifterna så håller jag det för öppet att det även kunde vara LJ som HJ såg i trappan)
Rörigt detta. Men där ser man hur varenda sekund har sin betydelse i händelseförloppet. Om SE skulle ha kommit till mordplatsen innan allt detta så ligger det inte långt borta att anta att han själv skulle ha sett GM (inte LJ) stå där i sina 10-15 sekunder.

LJ å sin sida skulle vid ett senare skede redan ha tagit upp jakten på GM. Kommer SE tillräckligt "sent" så borde han inte ha sett något alls av det han påstår sig ha sett och knappast så detaljerat som han beskrev LJ. Tidsangivelserna går inte riktigt ihop där. Därav ser SE sitt behov av att påstå sig ha tittat på "GM" den tid han gör, att ha rushat efter poliserna etc.
Citat:
Ingen annan? Lisbeth har uppenbarligen sett Lisbeth.. (sista stycket i förhöret 7 maj, vill jag minnas)
Hänger inte övrigt med din tidsaxel där IM ska se GM, samtidigt som SE skulle se LJ.... ?
För då har du nog missuppfattat LJ's uppgifter...
Det är först när GM passerat som LJ vågar sig fram...
Efter att GM lämnat trappkrönet så tvekar LJ ett litet tag "blickar ned mot Sveavägen" och tänker att han kanske skulle dit och hjälpa till..
Och enligt mig är det just i detta skede som både Lisbeth och SE har möjlighet att se LJ (som vågat sig fram)
Tidsangivelserna tycks inte stämma. Efter andra skottet borde väl SE ha redan varit på mordplatsen och därifrån sett GM stå och titta sina 10-15 sekunder på sitt offer. Kan man då anta att endast LP och SE då stod där och tittade mot Tunnelgatan?

I så fall borde väl de ha kommunicerat med varandra ganska omgående och SE skulle ha blivit en tämligen central figur i vittnesmålen på mordplatsen. Men inga uppgifter finns om detta. Det som sedan påstås ske enligt SE säger LP ingenting om. Hur länge LJ övervägde med sig själv om han skulle jaga efter GM vet man väl heller inte exakt.

Tidsfrågan är central. Är SE GM så vill han såklart ha det till att han varit såpass sent på mordplatsen att han är omöjlig som GM. Det är psykologin i det hela.
Senast redigerad av den-kristne 2020-11-18 kl. 03:38.
Citera
2020-11-18, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Ingen efterhandskonstruktion. Den psykologiska biten i det är enkel att förstå, som GM har han ju allt att vinna på att anses ha varit på mordplatsen så sent som möjligt.

Det var en hel timme att gå igenom på det klippet. Ljubisa var väl tämligen benägen att tro sig ha sett CP om jag ej missminner mig.

Men, detta: 10-15 sekunder är ju iögonfallande. Det är samma tidsangivelse som SE ger då han vid mordplatsen påstått sig stå och titta på LJ inne i gränden. Det står ju inte två personer som står några få meter från mordplatsen och glor. Det står en person där. Med tanke på tidsförloppet så är det väl inte alls orimligt att SE skulle vara där.

Rörigt detta. Men där ser man hur varenda sekund har sin betydelse i händelseförloppet. Om SE skulle komma till mordplatsen efter allt detta så ligger det inte långt borta att han själv skulle ha sett GM (inte LJ) stå där i sina 10-15 sekunder.

LJ å sin sida skulle vid det laget redan ha tagit upp jakten på GM. Kommer SE tillräckligt "sent" så borde han inte ha sett något alls och knappast så detaljerat som han beskrev LJ. Tidsangivelserna går inte riktigt ihop där. Därav ser SE sitt behov av att påstå sig ha tittat på GM den tid han gör, att ha rushat efter poliserna etc.
Tidsangivelserna tycks inte stämma. Efter andra skottet borde väl SE ha redan varit på mordplatsen och därifrån sett GM stå och titta sina 10-15 sekunder på sitt offer. Kan man då anta att endast LP och SE då stod där och tittade mot Tunnelgatan?

I så fall borde väl de ha kommunicerat med varandra ganska omgående och SE skulle ha blivit en tämligen central figur i vittnesmålen på mordplatsen. Men inga uppgifter finns om detta. Det som sedan påstås ske enligt SE säger LP ingenting om. Hur länge LJ övervägde med sig själv om han skulle jaga efter GM vet man väl heller inte exakt.

Tidsfrågan är central. Är SE GM så vill han såklart ha det till att han varit såpass sent på mordplatsen att han är omöjlig som GM. Det är psykologin i det hela.

Håller med ...

Hur man än vänder o vrider på det så även om SE hade kypit från Skandiahuset o mordplatsen så hade han varit framme vid andra skottet...!
Citera
2020-11-18, 03:26
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
En väldigt intressant sak som folk härinne som hävdar att SE inte kan vara GM är att dom inte kan placera SE i skottögonblicket...!!

Vi som tror att SE är GM kan strunta i hur sakta SE gick om han stämplade ut 23:19 eller 23:20...50 meter hinner man lätt oavsett..

Men dom som inte tror på SE som GM kan inte placera honom vid skottögonblicket...

Ingen kan placerar honom som vittne inte ens han själv...!!

Så vart var SE vid skottögonblicket enligt ni som inte tror på honom som GM ?
Till den frågan bör tilläggas att efter andra skottet så står GM och glor på det liggande BO en 10-15-20 sekunder. Vid den tiden borde SE mycket väl ha gått färdigt den där lilla sträckan och både se det liggande BO samt GM som står och glor på BO bara några meter bort från BO. Nej, det är något som inte stämmer här.
Citera
2020-11-18, 03:34
Medlem
Citat:
Till den frågan bör tilläggas att efter andra skottet så står GM och glor på det liggande BO en 10-15-20 sekunder. Vid den tiden borde SE mycket väl ha gått färdigt den där lilla sträckan och både se det liggande BO samt GM som står och glor på BO bara några meter bort från BO. Nej, det är något som inte stämmer här.

Exakt detta jag menar...

Eg borde man bara låta dom personer som inte tror på SE som GM förklara denna mkt korta lilla sträcka o all denna tid...

Det blir komik när man själv försöker låta bli att tänka SE som GM o bara vittne...

Vad gjorde han på denna korta sträck som gjorde att han inte hann fram ??

Sist men inte minst ...Skulle han inte med tåget hem...är det då man "fönstershoppar" sig fram 50meter på 3min...trots att man hör skott o skrik bara några meter framför så "fönstershoppar" SE vidare i lugn o ro kl 23:20..

Humor
Senast redigerad av Problem2020 2020-11-18 kl. 03:41.
Citera
2020-11-18, 03:42
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Exakt detta jag menar...

Eg borde man bara låta dom personer som inte tror på SE som GM förklara denna mkt korta lilla sträcka o all denna tid...

Det blir komik när man själv försöker låta bli att tänka SE som GM o bara vittne...

Vad gjorde han på denna korta sträck som gjorde att han inte hann fram ??

Sist men inte minst ...Skulle han inte med tåget hem...är det då man "fönstershoppar" sig fram 50meter på 3min...

Humor
Alltså, till den tiden så måste vi lägga de 10-15-20 sekunder som GM står och tittar på BO. Sedan skall vi alltså också ha SE ståendes och glo in i gränden ungefärligen i samma tidsspann! Han skall alltså ha stått där bredvid LP och sett vad han då enligt egen utsago uppfattade som "GM" under det tidsförloppet. Men han skall inte ha kommunicerat om detta med LP som bara såg en silhouette. !?
Citera
2020-11-18, 03:46
Medlem
Citat:
Alltså, till tiden så måste vi lägga de 10-15-20 sekunder som GM står och tittar på BO. Sedan skall vi alltså också ha SE ståendes och glo in i gränden ungefärligen i samma tidsspann. Han skall alltså ha stått där bredvid LP och sett vad han då enligt egen utsago uppfattade som "GM" under det tidsförloppet. Men skall inte ha kommunicerat om detta med LP som bara såg en silhouette. !?

Exakt

Det är därför jag hade velat att dom som inte tror på SE ger rimlig förklaring varför inte SE hann fram denna korta sträcka..

Det tar ca 20-25sek att gå normalt denna sträcka så oavsett vart han befann sig från Skandiahuset o brottsplatsen så skulle han lugnt ha hunnit fram ...
Citera
2020-11-18, 03:53
Medlem
Citat:
Alltså, till den tiden så måste vi lägga de 10-15-20 sekunder som GM står och tittar på BO. Sedan skall vi alltså också ha SE ståendes och glo in i gränden ungefärligen i samma tidsspann! Han skall alltså ha stått där bredvid LP och sett vad han då enligt egen utsago uppfattade som "GM" under det tidsförloppet. Men han skall inte ha kommunicerat om detta med LP som bara såg en silhouette. !?

Eg är det sinnessjukt att vi ens har denna diskussion...!!

För antingen är SE såklart GM

Eller så borde han vara bästa vittnet o sett allt på nära håll...

Eftersom ingen sett honom som vittne o han själv inte ens lyckas vara först på plats så är det ju bara ett alternativ kvar !!

Bara löjligt att försöka förklara bort denna korta sträcka o all denna tid o ändå inte hinna fram....

Men någon som verkligen tror på SE som bara vittne får gärna ge mig en rimlig förklaring !
Citera
2020-11-18, 04:19
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
För antingen är SE såklart GM Eller så borde han vara bästa vittnet o sett allt på nära håll...Eftersom ingen sett honom som vittne o han själv inte ens lyckas vara först på plats så är det ju bara ett alternativ kvar !!
Låt oss säga att problemet med tidsförloppet i händelserna kanske inte är en av SE-förnekarnas främsta vapen.
Citera
2020-11-18, 07:34
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Vill man cherrypicka så kan man göra det.

Andra säger 180-185 cm det är återkommande.
Lite kraftig kort hals os.v.Klädseln stämmer rätt bra med Stigs också.

AH som var en av de närmaste vittnen när hon noterade gm, hon sa väl typ "ca 35 år, snygg och vältränad". Så långt ifrån en smårund otränad 52åring i rock och gubbkeps som man kan komma.
Senast redigerad av sankmark 2020-11-18 kl. 07:45.
Citera
2020-11-18, 08:11
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Men, detta: 10-15 sekunder är ju iögonfallande. Det är samma tidsangivelse som SE ger då han vid mordplatsen påstått sig stå och titta på LJ inne i gränden. Det står ju inte två personer som står några få meter från mordplatsen och glor. Det står en person där. Med tanke på tidsförloppet så är det väl inte alls orimligt att SE skulle ha varit där då och t o m vara den person som glor på BO.

Rörigt detta. Men där ser man hur varenda sekund har sin betydelse i händelseförloppet. Om SE skulle ha kommit till mordplatsen innan allt detta så ligger det inte långt borta att anta att han själv skulle ha sett GM (inte LJ) stå där i sina 10-15 sekunder.

LJ å sin sida skulle vid ett senare skede redan ha tagit upp jakten på GM. Kommer SE tillräckligt "sent" så borde han inte ha sett något alls av det han påstår sig ha sett och knappast så detaljerat som han beskrev LJ. Tidsangivelserna går inte riktigt ihop där. Därav ser SE sitt behov av att påstå sig ha tittat på "GM" den tid han gör, att ha rushat efter poliserna etc.

Det verkar missa det uppenbara i din analys det syns rätt tydligt i dina svar.
Nämligen att man inte inte kan läsa vittnesuppgifter som man läser en bok.
Vi uppfattar alla saker och ting, tider olika.. o.s.v.
Du och andra här bedömer SE's uppgifter utifrån övertygelsen om att han är GM..

Min poäng är att visa på osäkerheten i många av de uppgifter och "sanningar" och att alternativet med SE i rollen som vittne är en mycket enklare förklaring (med stöd av andra uppgifter).

Och klippet jag länkade startar vid den tidpunkt då detta med tider för GM på platsen avhandlades....(Hade du klickat så hade du märkt det)
Visar tydligt hur minnet kan spela en ett spratt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in