Citat:
Detta för att gissningarna (och lögnerna) från SE's sida inte ska bli för många. Se denna lista med "SE-uppgifter" från väktare (23:40), Bergström (11:30, 1/3), första förhöret (12:20, 1/3), SvD och Aftenposten (där kom de uppgifterna sannolikt dagen innan "tryck")..
(FB) Skandiamannen
Jag har dock inte gjort jobbet att analysera tidsaxeln på mordplatsen. Men uppgifter handlar om tiden innan ens polis var på plats. Vilka anlände ca. 3 minuter efter skotten.
Citat:
Ang. "SE:s tidsangivelse (som han gärna vill flytta fram så långt som möjligt)"?
SE:s tidsangivelse (som han gärna vill flytta fram så långt som möjligt) är ju problemet då den ej tycks stämma. Han påstår ju att han kommer fram efter skotten, åtminstonde andra skottet. Han skulle alltså se LJ vid en tidpunkt då denne sannolikt inte kan ha varit på den plats han säger sig ha sett honom. Frågan är också om även HJ såg SE, som ju påstår sig stå där vid mordplatsen.
Då borde han väl ändå tillstå att han förde samtal med vakterna? etc.
Ang. skotten(skottet) så är ju frågan varför han ljuger om att han endast hörde ett skott i.s.f.
Vidare så har han faktiskt rätt gällande ljudet och att detta inte lät så skarpt.
(Oavsett som vittne eller GM)
Det du tar upp kring LJ bygger på någon sorts tro på att vi vet exakt vart alla befann sig på sekunden och vi kan läsa vittnesutsagor ordagrant. Givetvis är det inte så och vi kan alltså inte med säkerhet påstå att "SE sett något som endast GM kunnat se"..... det förvånar dock inte att vissa köper detta rakt av utan att tänka, men sedan har vi skaran som fortsätter att försvara detta. Det är väl denna skara som inte ser varken brister eller osäkerhet i några av de uppgifter "man tycker peka på SE som GM".
Vi har inga uppgifter om att HJ skulle ha sett SE.
Citat:
Jag får leta upp Bergströms vittnesmål från 1:a Mars och titta på det, har bara förhöret med honom från Juni tillhanda. Men som tdigare sagt, det är 20 minuter eller mer efter mordet då det där samtalet med väktare förs på Skandiahuset. Det fanns ju flera uppgifter som i det samtalet omtalades som kunde ha inhämtats på plats av en återvändande SE. Det bevisar inte att SE varit på mordplatsen hela tiden.
Du missförstår. Finns inget förhör med Bergström från den första mars, men uppgifterna från SE kom till honom ca. kl.11:30
Givetvis bör man beakta att förhöret med honom görs så sent som i juni, men här handlar det inte om endast någon enstaka uppgift utan flera.
Ja, som jag skrivit om tidigare så skulle en återvändande GM förklara en hel del och det har varit det sättet jag kunnat få in en SE som GM, men har efter lite ytterligare analys börjat tveka om att det ens är möjligt(förutom att det är oerhört osannolikt att återvända så kort tid efter skotten). Och det är där LL's teori kommer in... men som jag skrev om längst upp här.. Han måste i princip ha återvänt "direkt".