Citat:
Ursprungligen postat av
sk0gen
Har inget mot bra litteratur eller klassisk litteratur. Fast just Platon tycker jag inte är nåt att hänga i julgranen
Det ska vara Platons grottliknelse då. Den är synnerligen tillämpar i vår samtid. Den skänker en del intuition till dilemmat att folk tenderar att bli upprörda av korrekt information(som typiskt inte är PK).
Folk (i gemen) vill helt enkelt inte få sina mentala skuggfigurer reducerade till just det, utan föredrar att se dem som verkliga tingestar.
Platons grottliknelse är verkligen en tydlig och enkel metafor. Hade inte Platon kommit upp med modellen så hade säkert någon annan gjort det under historiens gång(oberoende av honom). Så självklar är den. Icke desto mindre briljant.
Är du bekant med den?
https://m.youtube.com/watch?v=1RWOpQXTltA
Kanske är du egentligen förtjust i Platon, och trådstarten fungerar som ett sätt att distansera/frigöra dig lite?
Det kommer alltid en fas då man måste lösgöra sig från sina idoler. Jag var nog irriterad på Bob Dylan(my hero) i ett par år(efter ett decenniums dyrkande) innan jag kunde gå vidare och njuta av hans musik(och intervjuer) på ett mer otvunget sätt. Du kanske är inne i en sådan fas?