Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-11-18, 05:59
Medlem
ColinRobinsons avatar
Jag skulle snarare säga att det här är människor som vill framstå som smartare och mognare än vad de egentligen är.

Jag tycker mig främst se kvinnor i 20-års åldern som skriver sådär.

Ett ord som avslöjar dylika muppar är "agerar".

Ex. "Sofie agerar taxichaufför idag" och "Jag agerar barnmamma idag".

Felaktigt användande av "de" och "dem" är också vanligt förekommande.
Citera
2020-11-18, 06:29
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamo-Kuken
Det heter ”döm om min förvåning”.
Ja är man en uttalad fascist så lär det mesta kunna tolkas som vänsterpropaganda, det ligger i sakens natur, men självklart ska (högre) utbildning inte vara politiserad. Fast å andra sidan så är det i väldigt hög utsträckning ”sosseriet” som utvecklat Sverige till ett med de flesta objektiva mått mätt ett av de bästa länderna att leva i, så det (”sosseriet”) får naturligt en stor plats i vår moderna historieskrivning.

Döm av min förvåning är naturligtvis korrekt, det är ju elementärt... Ja, jösses gosse, tillge mig i min fräckhet, men jag kan inte undgå att förebrå er i ert inoppurtuna namnval. Jag säger då det! Dynamisk bärstjälk, minsann?

Uttalad fascist, ja sannerligen! Ett hälsosamt mått sosseri är inte att fördöma, så till vida den håller sig inom den etnocentriska skiljelinjen. Vi skall heller icke förglömma, att även sossarna har sin historia, och inte alls med dagens mått mätt är så "oklanderliga" som de vill ge sken av! Förr fanns ädel och sannfärdig hederskänsla och prestige inom partiet.

Jag åstundar den dag då forna dagars glans återupprättas inom riksdagen – då sanningsenliga herrar åter tager riksdagen i besittning och låter nationen blomstra ånyo!
Citera
2020-11-18, 07:09
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribolt
Nu blev man påmind!
Minns när min lärare pratade om asatron i låg- och mellanstadiet.
Hon gjorde allt så intressant så mycket fastnade i minnet.
Ex. De skulle skona en omtyckt person om alla blev ledsna och uttryckte sorg, men det var en bastard som trotsade och bytte skepnad till en äldre dam och vägrade trots att folk bönade och bad. Behöver inte presentera hans namn.

Det var slutet på 90-talet. Läraren kläckte ut ordet neger under historielektioner och det fanns två afrikaner i klassen. Hennes favoritelever och de blev inte upprörda. Vilken dynamik.

Föreställ dig om man hade gjort det idag.

Det är märkligt och tragiskt. De är som ouppfostrade tolvåringar.

Vilka står bakom samhällsutvecklingen?
Kan man skylla allt på politikerna?
Är det sociala medier?
En kombination som påverkar men man kan inte skylla sina handlingar eller sitt personliga beteende på annat. De är vuxna människor.
Hur är deras föräldrar funtade som är födda på 70/80-talet?

Jag är själv semi-hednisk och fostrades med torshammare och paganistiska altare medlest porträtteringar af Odin och Sleipnir.

Neger är det mest sanningsenliga uttrycket, och gentlemän som begagnar sig af dylika ådagaläggningar är tillförlitligt folk, det skall gudarna veta! Jag har personligen fått en del negrer att anstorma mig i vrede, och det är ett faktum som gör mig ytterst belåten.

Den kulturmarxistiska manipuleringen medelst tidningar, program och läroverk har fortgått sedan 60-talets slut, med impelementerad kommunistisk tankeverksamhet hos befolkningen som makaber skörd.
Citera
2020-11-18, 07:48
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Känns som du beskriver vem du själv var i yngre år, och att den positionerande stilen inte har släppt riktigt än.

Jag hade själv lite av den slängen när jag var kring 20. Jag äskade att prata om "bakomliggande mekanismer", "fenomen som eskalerar", "kriterier inom diverse system", osv. Ett språkbruk som kändes bildat.

Sen fyllde man 22 och fattade hur patetisk man själv var samt hur fejk världen är. Det handlade om att man ville bli lika bra(eller t.o.m bättre) än den föreställning man hade om sin omgivning(människor och samhälle).

Sedan rasade illusionerna samman, och man fann att man var bättre utan att uppträda det minsta märkvärdigt.

Parmiddagar var också något jag höll på med. Men det tog inte lång tid att inse att man egentligen hatade det. Det var bara "vuxenmarkören" som var åtråvärd, initialt.

Jag uppfattar nog snarast att beteendet du pekar mot är vanligare hos unga vuxna som på pappret är lyckade. Jag själv gick på en av landets mest prestigefyllda universitet och läste en av de tuffare utbildningarna. Det vimlade av positionerande människor där.

Min uppfattning är att de 18-22 åringar som knegar är mer rimliga och vettiga än sina jämnåriga i universitetsvärlden.

Å andra sidan framstår utbildade människor som vettigare lite högre upp i åldrarna. Så lite handlar det väl om: "Fake it till you make it" också.
Senast redigerad av TupolevTu-144 2020-11-18 kl. 08:28.
Citera
2020-11-18, 07:59
Medlem
Att bruka ett vårdat språk är åtråvärt för var man; att veta när det är dags att byta stilnivå, är det som gör dig ball bland de andra kidsen, va.
Citera
2020-11-18, 08:00
Medlem
LynxBullpups avatar
Intressant, åtminstone halvvägs, Ts.

Ditt exempel riktar snarare mistankarna mot dig själv, det är väl bra att "försöka" läsa Platon, som du skriver. Tyvärr framstår du bara som en jöns när du försöker pissmarkera de "finare" böckerna.

Du har möjligtvis åldrats lite och läst på högre nivå men du är framställer dig själv kvävande docerande.

De/Dem är såklart en evig plåga men jag har aldrig stött på någon som uttrycker sig liknande ditt exempel.
Citera
2020-11-18, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColinRobinson
Jag skulle snarare säga att det här är människor som vill framstå som smartare och mognare än vad de egentligen är.

Min magkänsla säger att det är ok att använda ordet agera som i de fallen du beskriver. Åtminstone om Sofie inte är Taxichaufför till yrket och du inte är barnmamma i vanliga fall. Man "låtsas" vara något man inte är.

"Jag agerade rörmokare idag" = jag löste upp ett stop i toan.

"Jag agerade elektriker" = jag bytte ut en skadad sladd.

Kan ju såklart ha tokfel men då bjuder jag på det.
Senast redigerad av Vishking 2020-11-18 kl. 08:07.
Citera
2020-11-18, 08:11
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
De kan nog uppskatta en kvalitativ oljerock!

Edit: Men det är klart. Vem fan kan inte det?

Barbour bar man utan att känna sig fånig en gång i tiden. Sedan blir man som de där modeskaparna som vill transcendera alla klädesetiketter och som har tröttnat på alla fåniga begrepp om vad som är inne, ute, fult, snyggt etc.

Man vill bara bära något superneutalt, helst något mörkt som inte har något "märke". En svart T-shirt som inhandlas i 3-pack på större matvaruhus exempelvis, eller motsvarande jacka.
Citera
2020-11-18, 08:18
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColinRobinson

Låter som en stereotypisk influencer:

"Jag agerar taxichaufför 24H" Glöm inte att tumma upp videon och klicka på prenumereraknappen

Fånigt värre. Men så har väl ungdomen alltid varit: "Youth is wasted on the young"
Citera
2020-11-18, 09:27
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag brukade skriva uppsatser i skolan på överkomplicerad gammaldags byråkratsvenska. Det var kul. Men jag gjorde det tamejfan helt jävla språkligt korrekt. Inte fan skulle jag ha gjort det på ett diskussionsforum eller i andra sammanhang. Jag gjorde det mest för att jävlas med lärarna. Den stora och svåra konsten är snarare, förstod jag redan då som yngling, att uttrycka sig exakt och enkelt.

Jag har inte märkt av den subkultur som TS beskriver. Däremot tycker jag det är väldigt lustigt när vissa, i övrigt språkligt lågbegåvade, hittar något "fint ord" som de överanvänder och ofta inte egentligen vet exakt vad det betyder. Per se tycks vara ett sådant favorituttryck just nu för sådana personer.
Får instämma här. Det är många gånger värre med ett ovårdat språk där ett 'fint' ord slängs in flera gånger, ofta felaktigt. Om någon lyssnar på Tyngre podcast så har den ena obildade talaren missbrukat ordet 'frapperas' till den grad att man vrider sig i stolen när man hör det.
Citera
2020-11-18, 09:40
Medlem
Gnagetmanglars avatar
Ja, hellre att dom försöker skriva som en mogen människa, än att sitta och skriva "BLM rassesvin!!! #donaldout#sdärrasister#djurärintemat" så man blir helt ögonknullad istället.
Citera
2020-11-18, 09:58
Medlem
sk0gens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LynxBullpup
Intressant, åtminstone halvvägs, Ts.

Ditt exempel riktar snarare mistankarna mot dig själv, det är väl bra att "försöka" läsa Platon, som du skriver. Tyvärr framstår du bara som en jöns när du försöker pissmarkera de "finare" böckerna.

Har inget mot bra litteratur eller klassisk litteratur. Fast just Platon tycker jag inte är nåt att hänga i julgranen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in