Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Jag vet inte hur du tänker, men för mig är det alltså helt uppenbart att det var Stig Engström som sprang från platsen. Det har inte främst med de varierande vittnesmålen från mordplatsen att göra, utan med det faktum att han tycks ha helt gått upp i rök i samband med att skotten avlossas. Ingen säger sig ha sett honom på platsen därefter. Och sedan har du alltså dessutom LJ:s och YN:s uppgifter som talar för att det var just han som sprang uppför trappan och sedan på DB-gatan.
Tror du själv på Stig Engströms egen berättelse, eller har du kanske en egen teori om vad han gjorde på platsen? Vad tror du t.ex. om den teori som Sven Anér verkar ha varit inne på, dvs. att Engström aldrig var på platsen överhuvudtaget?
Alt 1: SE överdriver kraftigt sina insatser på mordplatsen, han var passiv och höll sig ett antal meter ifrån händelsernas centrum.
Vad jag förstår ansåg en del poliser att han var mytoman
Alt 2. Han var gm
Alt 3. Han var framme på mordplatsen men kände sig bli undanskuffad när AH och SG jobbade med OP.
Om han sprang efter några poliser tror jag inte att han sprang som på tv, jag tror inte att han sprang så lång sträcka heller.
Om man utrett SE ordentligt 1986 ,låtit honom vara med på en rekonstruktion då tror jag vi hade haft en bättre bild av honom i varje fall.
"Barndomsvännen Olle Madebrink har försonats med tanken att vännen troligen har ljugit.
Inför flera av barndomsvännerna spred Engström bilden av sig själv som en hjälte.
– Jag tror definitivt att han även ljugit för sina närmaste. Han kom till en klassträff och berättade att han var den förste vid Palme och lade honom i framstupa sidoläge. Men inte en enda människa av 20 vittnen har sett honom vid ett enda tillfälle. Det är ett mysterium. "
Barndomsvännen förklaring:
– Han var inte mytoman, men åt det hållet.
Men även om han kan vara en lögnare har Engströms närmaste släktingar och vänner varit tydliga med sin bild att han omöjligen kan vara en mördare.
En annan tidigare klasskamrat har dock en annan uppfattning, som han berättar om i en intervju med tidningen Barometern:
– På något känns det som om utredningen har prickat rätt; jag tror att Stig Engström är rätt person. Just därför att jag gått i samma klass som honom har gjort det här väldigt intressant att följa.
Men för de närmaste har inte inställningen ändrats efter onsdagens presskonferens.
Stig Engström kan ha ljugit men är inte Palmes mördare. "
https://www.expressen.se/nyheter/stig-engstroms-logner-till-exfruarna/