2020-11-17, 13:27
Medlem
sneebeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optimistjanne
Jag skall åka på ett 6 månaders långt uppdrag i Bodö ( Är sjuksköterska ) Där företaget betalar min resa och boende . Är ju såklart förmånligt ! Lönen där är ungefär likvärdig med vad jag tjänar som bemanningssjuksköterska i Sverige men de har mer förmånliga avtal när de gäller övertidsersättning / kväll / natt osv . Norska kronan är ju för tillfället låg . Borde det inte vara smart att lägga sina pengar på ett norsk konto och transferera när norska kronan gått upp igen ( vilket den förväntas göra ) ?

Norska kronan är mer eller mindre knuten till Oljepriset i världen, det kan ta ett tag innan kronan går upp.
Citera
2020-11-17, 13:27
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Då beror det på hur många bompasseringar du gör. Jag kör igenom tre stycken på väg till jobbet och lika många tillbaka. Betalar för två dit och två hem vilket blir runt 68 kronor per dag med bensinbil.

Men bommar har de inte ute på vishan väl?
Är det bara Oslo som har dem, eller även andra städer? Bergen?
Citera
2020-11-17, 13:31
Medlem
sneebeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale

Bommar finns överallt , oftast då du åker över en kommungräns.eller tunnel/färga/ny vägsträckning och dylikt som skall finansieras.
Kan bara referera till där jag bor .
Citera
2020-11-17, 13:33
Medlem
Citat:
"Förövrigt kan du inte vara i Norge mer än hälften av årets dagar utan att bli skattemässigt bosatt i landet. Då skattar du enbart i Norge.
"
Det här får du förklara. Jag kommer vara där 8-9 månader. Jag kommer väl skatta mina inkomster där.
Det var bara bilen jag ville slippa skatta där, inte sant?

Vad är det för avdrag du talar om? Skulle avdraget ge mig mer i netto?

Jobbar du (dygnsvila, var du sover avgör) i Norge mer än hälften av årets dagar är du obegränsat skattskyldig till Norge och får inte köra svenskreggad bil om du inte har tillstånd (jävligt svårt att få för mer än 2 veckor). En del gör det ändå, rätt få åker fast. Men åker du fast kan det kosta dig 100 000-300 000 kr i böter. Som de kommer utmäta genom svenska kronofogden om du flyttar hem.

Risken i praktiken är nog rätt minimal. Men ibland har man otur.

Om du väljer (genom t.ex. dubbel bosättning) att ej bli obegränsat skattskyldig i Norge mister du avdrag vilket gör att din skatt procentuellt ökar med lika stor andel av 12 månader som du ej är bosatt i Norge.

Avdraget (skattefritt belopp) på 12 månader är typ 100-110 000 kr.
Citera
2020-11-17, 13:40
Medlem
jattelokas avatar
Citat:
Ok, så du säger att löneutvecklingen är SÄMRE i Norge.
Andra säger att löneutvecklingen är BÄTTRE i Norge.
Nu får ni för helvete skärpa er era jävla svin. Det här handlar om min och andras framtid.
Sluta troll!
Men asså du måste ju skilja på löneutveckling och lönen. En löneutveckling är någonting som sker över tid. Löneutvecklingen för en anställd i kassan, oavsett land, kommer vara sämre än löneutvecklingen för en ingenjör, oavsett land.

Du ska jobba där i ett år så en löneutveckling är inte ens på plats att diskutera om. Om lönen i Norge är 5000kr högre där så kommer de jämna ut sig med alla utgifter. Ska du passera bommarna i Norge 2 gånger per dag tittar du nu på en utgift på 1200kr. Då blir din löneökning brutto bara 3800kr.
Citera
2020-11-17, 13:40
Medlem
sneebeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Jobbar du (dygnsvila, var du sover avgör) i Norge mer än hälften av årets dagar är du obegränsat skattskyldig till Norge och får inte köra svenskreggad bil om du inte har tillstånd (jävligt svårt att få för mer än 2 veckor). En del gör det ändå, rätt få åker fast. Men åker du fast kan det kosta dig 100 000-300 000 kr i böter. Som de kommer utmäta genom svenska kronofogden om du flyttar hem.

Risken i praktiken är nog rätt minimal. Men ibland har man otur.

Om du väljer (genom t.ex. dubbel bosättning) att ej bli obegränsat skattskyldig i Norge mister du avdrag vilket gör att din skatt procentuellt ökar med lika stor andel av 12 månader som du ej är bosatt i Norge.

Avdraget (skattefritt belopp) på 12 månader är typ 100-110 000 kr.

Hvis du kan dokumentere at du skal oppholde deg midlertidig i Norge i inntil ett år, kan du bruke utenlandsregistrert kjøretøy her i denne perioden.

Hvis du kan dokumentere at du skal oppholde deg midlertidig i Norge i inntil to år, kan du bruke utenlandsregistrert kjøretøy her det første året, men må søke om midlertidig kjøretillatelse for det andre året.
Citera
2020-11-17, 13:41
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
På två 😉
Meny är dyrt även med norska mått men kvaliteten dom har kommer inte ens ica upp i.

Någon annan skrev ju att grönsaker och annat var skabbigt i Norge...
Hur hög kan kvaliteten vara egentligen. Maten här är ju helt fri från parasiter och annan skit. Paprikan är blank. Jag menar på vilket sätt är kvaliteten högre? Vad är mer än max liksom? Smakar det annorlunda?
Varför i så fall?
Citera
2020-11-17, 13:44
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:

Skillnaden är att i Norge finansieras många vägar med "bommar"
Så ja, dom finns överallt
Citera
2020-11-17, 13:45
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneebeen
Hvis du kan dokumentere at du skal oppholde deg midlertidig i Norge i inntil ett år, kan du bruke utenlandsregistrert kjøretøy her i denne perioden.

Hvis du kan dokumentere at du skal oppholde deg midlertidig i Norge i inntil to år, kan du bruke utenlandsregistrert kjøretøy her det første året, men må søke om midlertidig kjøretillatelse for det andre året.

Jo, men det kan jag nog fixa papper på att jag blir där tillfälligt.
Då är det problemet löst. Gött. Bensinpriset är samma?
Då verkar det som att mina primära pengasugare blir mat och hyra om jag förstått det rätt.
Jag kommer få mer brutto där och även mer netto. Jag får väl ha en enkel lägenhet eller flytta in i någon studentlägenhet. Sedan får jag käka basvaror och äta i matasalar och sådant när det går.

Jag vill fortfarande veta om okvalificerade jobb betalar bättre där än här.
Funderar på att arbeta med någon annat under helgen och kötta ihop pengar.
Citera
2020-11-17, 13:45
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF
Skillnaden är att i Norge finansieras många vägar med "bommar"
Så ja, dom finns överallt

Överallt??
FFA! Hmmph. Arg.
Citera
2020-11-17, 13:49
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Det är många svenskar som har en stark motvilja till att snittnorrmännen är rejält mycket rikare än snittsvenskarna.

Som en del vettiga skrivit här, så är det billigare med boende i Oslo än i Stockholm, oavsett om man hyr eller köper - med undantaget om man har en bostadskölägga i Stockholm och betalar långt under marknadspris.

Skatten på arbete är en bit lägre, speciellt för de som tjänar mer än snittlönen på runt 450 000/år.

Bensin, fisk, elektronik är generellt billigare, speciellt amerikanska och asiatiska varor. Antar Norge har bättre handelsavtal än EU. Övriga grejer är generellt 10-20% dyrare. Bilar är betydligt dyrare om de inte är miljöbilar. Vägskatt på normal körning i Oslo blir 300-1000kr/mån.

Kläder kostar ungefär det samma som i Sverige, men kan inte konkurrera mot nätaffärerna i Tyskland som skeppar gratis till Sverige. Men friluftsgrejer etc är generellt billigare/samma att köpa i Norge, även svenska märken.

Mat är dyrare i Norge, men då främst kött och andra färskvaror. Dock har Norge bra kvalitet på sina billigare varor a la Eldorado, Ica Basic-motsvarigheter vilket gör att handel i Sverige egentligen inte ger så mycket - förutom för färskvaror då.

Norrmän som är i utlandet har en helt annan köpkraft än svenskar trots att valutan är låg nu under COVID. En snittnorrman lyfter ut ca 30 000 NOK per månad efter skatt. Det är nästan en svensk medellön innan skatt.

Kan man få samma lön i Sverige så är det inte ekonomiskt gynnsamt att bo i Norge. Men jag tjänar hellre 550 000 i Oslo än 450 000 i Stockholm.

Sen måste man också väga in att norrmännen har en annan standard på sin välfärd. En norrman helt utan a-kassa eller inkomstförsäkring kan lyfta ca 70% av sin lön i 2 år innan denne "utförsäkras". Detta ligger inbakat i skatten trots lägre inkomstskatt. Utöver det så finns inga karensdagar vid normala sjukdomar likt förkylning.

Norrmän har också tillgång till med svenska mått extremt snabb offentlig sjukvård, dygnet runt. Både för akuta och mindre akuta tillstånd.

Använder man mycket samhällstjänster så kan avgifterna bli högre än i Sverige då man valt att lägga denna 'dolda skatt' på de som nyttjar tjänsterna.

En skillnad är dock att de som har mycket pengar inte har lika förmånliga skatteregler som i Sverige. Inkomst på kapital beskattas med ca 30% och man kan inte komma undan med 1-2% a la kapitalförsäkring som i Sverige.

Är man rik (10 miljoner+) så är Sverige bättre p.ga. ovan om beskattning, men för medelsvensson är Norge rejält mycket bättre. Det finns nog inget så bortskämt och komfortabelt folk i världen som norrmännen.

Dock kan man skjuta upp skatten på aktievinster tills man plockar ut pengarna
På såsätt återinvestera dessa 22%
Citera
2020-11-17, 13:50
Medlem
WhaleMales avatar
Om man som jag arbetar mindre än ett år så berörs man inte alls av de där lustigheterna som sker 12e månaden?

Det jag undrar är kort och gott vad brutto per månad blir om jag vet årslön?
Fått väldigt många olika bud kring det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in