2020-11-17, 12:47
Medlem
sneebeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Bland dom dyraste platserna i Norge? Det blir lite svårt.
Kolla obos, de har många rimliga centralare lägenheter även med uthyrningslägenhet. Jag köpte av obos på ensjö. 100kvm+ Nybyggd lgh på 7e våningen med 24kvm balkong och med parkering i garage under. Uthyrningslägenhet på ca 20kvm med egen entré som täcker mina utgifter på lägenheten. Så jag bor i stort sett gratis, då kan jag ,inte ljuga och säga det är dyrare att bo i Norge. Även min förra uthyrningslägenhet var billigare än mina vänner i Sverige bor i.

OBOS billigaste lägenheter i oslo området
Pris fra
1 050 000 kr
Pris til
2 610 000 kr
Fellesgjeld 2 450 000 – 6 090 000 kr
Omkostninger 28 210 – 33 690 kr
Totalpris 3 528 210 – 8 728 210 kr

Pris exempel lägenhet 106 kvm:
2 610 000 kr
Fellesgjeld 6 090 000 kr
Omkostninger 28 210 kr
Totalpris 8 728 210 kr
Felleskost/mnd.11 248 kr Felleskostnader etter avdragsfri periode 19 618 kr

prisexempel lägenhet 41 kvm:
1 050 000 kr
Fellesgjeld 2 450 000 kr
Omkostninger 28 210 kr
Totalpris 3 528 210 kr
Felleskost/mnd.5 365 kr
Felleskostnader etter avdragsfri periode 9 804 kr

Du måste ha en hiskelig hyra på lägenheten du hyr ut om det bara skall kosta dig 5500/ mån
Men när 5 år gått så kostar det lite mer än en arm och ett ben,vet folk som tyckte att det var billigt i början men efter 5 år så var deras lägenheter värda 0 kr då felleskostnader går upp till normal nivå.
Citera
2020-11-17, 12:48
Bannlyst
Citat:
Nej, billigare att bo i Norge och lägre skatt. Fast Sverige har väll fått lägre skatter senaste åren så jämnar väl ut sig.
Du blandar ihop länderna nu
Citera
2020-11-17, 12:53
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
"Hvis man bor midlertidig i Norge, kan man bruke bilen i inntil ett år uten å søke om tillatelse. Hvis oppholdet blir forlenget, kan man søke om å få bruke den utenlandske bilen i to år. Dersom man jobber i Norge, men har ektefelle eller barn under 18 år i utlandet, kan man også bruke en utenlandsk bil."

Det som kommer kosta är bompengar:

https://www.autopass.no/om-autopass/...ng+av+AutoPASS

Tack!
Men alltså då slipper jag skatten i Norge.
Men bompengar är väl bara aktuellt om jag åker fram och tillbaka?
Om jag håller mig i Norge 364 dagar och sedan åker hem är det väl lugnt. Det blir bara två gånger jag passerar gränsen med bilen, dit och hem.
Eller? Tänker jag rätt?
Citera
2020-11-17, 12:54
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Fantastisk tråd.

- Det är dyrare att leva i Norge.
- Nej, det är billigare i Norge.
- Skatten är lägre.
- Skatten är högre.
- Man får bara lön 11 månader om året.
- Nej, man får lön 13 månader om året.

Hur är det möjligt att få så olika svar i en tråd? Sitter folk bara och spekulerar? Hittar på?

Jag håller med. Det är heeeeeelt sjukt. Man kan bli förbannad för mindre.
Citera
2020-11-17, 12:55
Medlem
Jag skall åka på ett 6 månaders långt uppdrag i Bodö ( Är sjuksköterska ) Där företaget betalar min resa och boende . Är ju såklart förmånligt ! Lönen där är ungefär likvärdig med vad jag tjänar som bemanningssjuksköterska i Sverige men de har mer förmånliga avtal när de gäller övertidsersättning / kväll / natt osv . Norska kronan är ju för tillfället låg . Borde det inte vara smart att lägga sina pengar på ett norsk konto och transferera när norska kronan gått upp igen ( vilket den förväntas göra ) ?
Citera
2020-11-17, 12:58
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frikkens
Jobbar i Norge och har gjort i 15 år. Saker att tänka på. Det är lägre skatt på inkomst i Norge än i Sverige. Bilar var svindyrt i Norge tidigare, men med elbilarnas intåg blev bil billigare ( elbilar är avgiftsbefriade i Norge ).

Lönen får du 11 av 12 månader. Den 12:e månaden får du 12% av lönen. Och det utan skatt.

Skattesystemet i Norge är lagt upp så att man betalar bara skatt i 10,5 månad.

Man har ingen skatt på semesterlön ( Normalt maj eller juni månad) och halv skatt till jul (November eller December).

Det e bara och åka. Jag hade aldrig haft den livskvaliteten jag har idag i Sverige.

Lycka till och hoppas det hjälpte lite.

Tack för svaret.
Men du menar alltså att du tjänar mer i Norge?

Ok, om man skall analysera det här svaret och hur det skiljer sig mellan andra här.
"Lönen får du 11 av 12 månader. Den 12:e månaden får du 12% av lönen. Och det utan skatt. "
Andra svar har sagt att "man aldrig tjänar mindre än årslönen delat på 12"
att "man får dubbelt så mycket 12e månaden" att man inte får lön alls 12e månaden.
Alltså för helvete. Jag hade lika gärna kunnat knulla ett vägguttag som att fråga här.
Citera
2020-11-17, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Tack!
Men alltså då slipper jag skatten i Norge.
Men bompengar är väl bara aktuellt om jag åker fram och tillbaka?
Om jag håller mig i Norge 364 dagar och sedan åker hem är det väl lugnt. Det blir bara två gånger jag passerar gränsen med bilen, dit och hem.
Eller? Tänker jag rätt?

Ja, det är bara kostsamt om du använder bilen varje dag. En resa tur retur Sverige per år blir väl en hundring max beroende på vilken väg man kör.
Citera
2020-11-17, 13:01
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ja, det är bara kostsamt om du använder bilen varje dag. En resa tur retur Sverige per år blir väl en hundring max beroende på vilken väg man kör.

Jag kommer använda bilen varje dag. Jag kommer köra från lägenheten till arbetet.

Alltså det är en massa bomavgifter i närheten av Oslo va? Flera st? Jag kommer ant. bo ute på vishan någon timme utanför Oslo.

Fortfarande har ingen svarat på hur mycket som dras av från bruttolönen per månad. "Lägre än i Sverige säger de", men procent!

45 lax brutto. Vad finns kvar i min lilla plånkidonk?
Senast redigerad av WhaleMale 2020-11-17 kl. 13:04.
Citera
2020-11-17, 13:04
Medlem
Citat:
Jag kommer använda bilen varje dag. Jag kommer köra från lägenheten till arbetet.

Då beror det på hur många bompasseringar du gör. Jag kör igenom tre stycken på väg till jobbet och lika många tillbaka. Betalar för två dit och två hem vilket blir runt 68 kronor per dag med bensinbil.
Citera
2020-11-17, 13:04
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Resande serviceingenjör. Ganska normalt för dom att ligga runt miljonen i årslön i Norge.
Fast då räknar du in diett, bilgodtgørelse osv... I den lönen.

Vad får du ut netto utan tillägg inräknat?
Citera
2020-11-17, 13:06
Medlem
sneebeens avatar
Citat:
Tack för svaret.
Men du menar alltså att du tjänar mer i Norge?

Ok, om man skall analysera det här svaret och hur det skiljer sig mellan andra här.
"Lönen får du 11 av 12 månader. Den 12:e månaden får du 12% av lönen. Och det utan skatt. "
Andra svar har sagt att "man aldrig tjänar mindre än årslönen delat på 12"
att "man får dubbelt så mycket 12e månaden" att man inte får lön alls 12e månaden.
Alltså för helvete. Jag hade lika gärna kunnat knulla ett vägguttag som att fråga här.

Generellt utgå från vad du har i årsinkomst , om det betalas ut 1 - 24 gånger per år är ganska oväsentligt, men man kan säga att det är lättare att gå upp i lön/stiga i grad samt jobba mer övertid än det är i sverige
Citera
2020-11-17, 13:06
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Då beror det på hur många bompasseringar du gör. Jag kör igenom tre stycken på väg till jobbet och lika många tillbaka. Betalar för två dit och två hem vilket blir runt 68 kronor per dag med bensinbil.

Äntligen vettiga svar. Du verkar vara sensibel.
Men då har jag fattat det rätt att jag alltså inte kommer behöva skatta svenkköpt bil i Norge alls under första året? Jag skattar den i Sverige och åker dit bara. Samma sak med MC antar jag.

Elbilar nämns också. Alltså är det helt elbil kvalificierar även "blandbil" (el och bensin).
Helt eldrivna bilar är väl ganska få. Tesla och några till. Tesla är väl snordyr dessutom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in