2020-11-17, 11:18
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
Kantiner* hahah där dom serverar mat.
Made more sense.
Min sjuka hjärna producerade snabbt fram en historia om kaniner som stjäler maten i skolorna.

Ps. Är ensamstående man. Har inga jävla glin att bry mig om. Ingen kärring heller.
Citera
2020-11-17, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Det här har jag sett förut. Jag fattar fortfarande inte detta. Vissa säger att man får lön 11 måndader istället för 12. Du säger att man får lön 12 månader varav en utan skatt.
Det är ju TOTALT olika saker. Är det ingen som kan förklara detta.
Hänvisa gärna till källa för folk verkar gissa och slänga ur sig svar till höger och vänster.
Det norska systemet skiljer sig en del mot det svenska. I Norge har man 10,5 skattemånader, där man betalar skatt. Feriepengarna (semesterersättning på svenska) betalas ut skattefritt och där dras en hel skattemånad bort. Sedan kan man betala halv skatt i november eller december, för att få mer pengar till jul. Fördelaktigt om man arbetar mycket övertid månaden innan, men om man bara har en fast lön varje månad gör det inte så stor skillnad.

Som någon skrev tidigare så är inte antalet skattemånader så intressant, i slutet av året betalar du lika mycket skatt oavsett om du skattar varje månad eller om du skattar tre månader under året.

Feriepengarna är lite speciellt. Det är 12% av förra årets inkomst innan skatten dras, och betalas ut i en klumpsumma en månad per år. Om du har jobbat ett helt år året innan så får du 25 dagars semester och på "ferielönen" drar man då av 25 x dagslönen, men slår sedan på 12% av inkomsten från året innan så på det totala blir det lite mer pengar, beroende på hur du jobbar. Det hela är lite enkelt förklarat och tråden kommer säkert fyllas av undantag från detta men i grund och botten är det så det fungerar.
Citera
2020-11-17, 11:22
Medlem
WhaleMales avatar
Får man mer pengar i plånboken om man arbetar i Danmark?
Deras krona är 1,37 våran.
Citera
2020-11-17, 11:22
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
Det norska systemet skiljer sig en del mot det svenska. I Norge har man 10,5 skattemånader, där man betalar skatt. Feriepengarna (semesterersättning på svenska) betalas ut skattefritt och där dras en hel skattemånad bort. Sedan kan man betala halv skatt i november eller december, för att få mer pengar till jul. Fördelaktigt om man arbetar mycket övertid månaden innan, men om man bara har en fast lön varje månad gör det inte så stor skillnad.

Som någon skrev tidigare så är inte antalet skattemånader så intressant, i slutet av året betalar du lika mycket skatt oavsett om du skattar varje månad eller om du skattar tre månader under året.

Feriepengarna är lite speciellt. Det är 12% av förra årets inkomst innan skatten dras, och betalas ut i en klumpsumma en månad per år. Om du har jobbat ett helt år året innan så får du 25 dagars semester och på "ferielönen" drar man då av 25 x dagslönen, men slår sedan på 12% av inkomsten från året innan så på det totala blir det lite mer pengar, beroende på hur du jobbar. Det hela är lite enkelt förklarat och tråden kommer säkert fyllas av undantag från detta men i grund och botten är det så det fungerar.

Ok, jag inte tillräckligt smart för att orka knåda in det där i min hjärna.
Men alltså, hur skall jag tänka kring årslönen jag blivit erbjuden? Vad blir min månadslön?
Citera
2020-11-17, 11:25
Medlem
Citat:
Ok, jag inte tillräckligt smart för att orka knåda in det där i min hjärna.
Men alltså, hur skall jag tänka kring årslönen jag blivit erbjuden? Vad blir min månadslön?
Enkelt förklarat så blir månadslönen 550 000/12, och så får du ut lite mer pengar i juni och november/december. Ingen månad får du mindre än 550 000/12.

Edit: Lite mer pengar i juni om man arbetat i Norge året innan. Annars är det en vanlig månadslön.
Senast redigerad av matadormix 2020-11-17 kl. 11:28.
Citera
2020-11-17, 11:26
Medlem
Citat:
Made more sense.
Min sjuka hjärna producerade snabbt fram en historia om kaniner som stjäler maten i skolorna.

Ps. Är ensamstående man. Har inga jävla glin att bry mig om. Ingen kärring heller.

Vad väntar du på då!?

Är väll intressant att göra något nytt då istället. Gjorde samma sak och det ångrar jag inte idag.
Citera
2020-11-17, 11:27
Medlem
Citat:
Men pasta, frukt etc. då?
Frysdisken - grönsaksblandning? Man kanske får bli nyttig då.
Om du bortser från kött, mejeriprodukter och produkter med sockerskatt så är priserna ungefär densamma i Norge som i Sverige. Ibland är något billigare, ibland är något dyrare. Om man gillar att laga mat från grunden och kantänka sig vegetariskt så blir inte skilnaden i månadskostnad mellan Sverige och Norge så stor.
Citera
2020-11-17, 11:31
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Om du bortser från kött, mejeriprodukter och produkter med sockerskatt så är priserna ungefär densamma i Norge som i Sverige. Ibland är något billigare, ibland är något dyrare. Om man gillar att laga mat från grunden och kantänka sig vegetariskt så blir inte skilnaden i månadskostnad mellan Sverige och Norge så stor.

Ok, men det låter ju bra. Jag är nästan vegeterian i praktiken.
Kokar pasta, ris etc. Vill gärna smaksätta det lite gott. Kanske en sojakorv vid sidan.
Polen är väl billigaste landet att köpa mat i närheten? Kanske skulle fylla bilen med mat därifrån först.
Citera
2020-11-17, 11:34
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
Vad väntar du på då!?

Är väll intressant att göra något nytt då istället. Gjorde samma sak och det ångrar jag inte idag.

Ja, fast jag väntar ju på att förstå om jag kommr tjäna mer eller inte. Lönen är helt avgörande.
Jag skiter i de jävla bergen. :P De är ett plus, men åker inte dit bara för dem.
Norska tjejer kanske är mer traditionella och lätta att göra med? Fast jag får ju inte ligga här så då får jag nog inte det där heller haha. Ingen får ju ligga under covid heller.
Citera
2020-11-17, 11:35
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Enkelt förklarat så blir månadslönen 550 000/12, och så får du ut lite mer pengar i juni och november/december. Ingen månad får du mindre än 550 000/12.

Edit: Lite mer pengar i juni om man arbetat i Norge året innan. Annars är det en vanlig månadslön.

Jättebra svar.
Ok, så då kan jag förvänta min 46k i månaden även om jag arbetar bara 8 månader, eller 9? Inte ens ett helt år. Men det är brutto.
Jag vill veta vad jag får i plånkan.
Citera
2020-11-17, 11:38
Medlem
WhaleMales avatar
Jag har en utbildning på 5 år.

Men vanliga jobb då. Vad tjänar man om man jobbar på lager i relation till i Sverige?
Citera
2020-11-17, 11:38
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EldoradoBakpulver
Jag snackar turk pizza precis och dom ligger för dubbla priset. Aldrig någonsin sett en pizza för 100 kr i Norge om vi inte snackar dom sliskiga värmpizzorna i butik.

De finns, inte så vanliga bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in