Flashback bygger pepparkakshus!
2020-11-17, 10:56
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Skatten på arbete är betydligt lägre i Norge.
Skatt på bilar är betydligt högre i Norge om du inte köper elbil, dessa är skattebefriade.
Mat och kläder och sånt är dyrare i Norge och norska kronan har tappat ca 40% mot euro och USD sedan 2014 när första olje-krisen kom.

Jobba i Norge är nog mes intressant om man skall bo där också. För folk som gillar skidåkning och andra bergs-relaterade aktiviteter så är Norge mycket bättre. Mindre mångkultur också, även om den börjar bli påträngande även här.

Ja, fast det är ju knappast billigare att bo i Norge!
Alla andra skriver ju att det är dyrare att bo där utom EN ENDA användare.
Jag vet det själv också. En 50 cl colaflaska kostade 55 kr när jag var där senast. Dyr affär, men ändå.

"Mindre mångkultur också, även om den börjar bli påträngande även här"
Vad fan skriver du????!?!
Även om den börjar bli, även här?!?!
Ja, de har mindre invandring, vi har mer.
Du skrev som om de hade mindre, men att vi hade ännu mindre, men det började bli värre, även här.
Vem i helvete släppte dig igenom svenskaundervisningen?!

"Mat och kläder och sånt är dyrare i Norge"
JAAA! Så är det!

Ok, men så de har alltså lägre skatt på lön?
Finns det några siffror på det?
Bil. Om jag köper här och åker dit med den, måste jag betala skatt på den där då? Eller kan jag göra det i Sverige?
Citera
2020-11-17, 11:01
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EldoradoBakpulver
Allting är dubbelt så dyrt i Norge, finns en anledning till att varenda norrman åker till gränsen och storhandlar. Det var bättre förr att jobba i Norge när deras krona var mycket starkare än våran , ska dock tilläggas att dom har 1 månad om året utan skatt på lönen.

Det här har jag sett förut. Jag fattar fortfarande inte detta. Vissa säger att man får lön 11 måndader istället för 12. Du säger att man får lön 12 månader varav en utan skatt.
Det är ju TOTALT olika saker. Är det ingen som kan förklara detta.
Hänvisa gärna till källa för folk verkar gissa och slänga ur sig svar till höger och vänster.
Citera
2020-11-17, 11:03
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
Exakt.

Samt lägre skatt med räntor och giftermål.

Hur som haver så måste du göra dessa jävl matpacker till barnen varje morgon. Hahha ända jag stör mig på.

Fantastiskt land. Prova i 2 år för skoj.

Varför måste man göra de jävla matpackerna?
För att maten är dyrare menar du?
Om maten är dyrare och alla andra varor, hur kan det då vara BILLIGARE att bo där?!
Citera
2020-11-17, 11:06
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Skatten på arbete är betydligt lägre i Norge.
Skatt på bilar är betydligt högre i Norge om du inte köper elbil, dessa är skattebefriade.
Mat och kläder och sånt är dyrare i Norge och norska kronan har tappat ca 40% mot euro och USD sedan 2014 när första olje-krisen kom.

Jobba i Norge är nog mes intressant om man skall bo där också. För folk som gillar skidåkning och andra bergs-relaterade aktiviteter så är Norge mycket bättre. Mindre mångkultur också, även om den börjar bli påträngande även här.

Men alltså man tjänar väl fortfarande mer där? Lönen jag blivit erbjuden där är högre än jag blir i Sverige och dessutom skriver ni ju att skatten på lön är lägre.....
Alltså hallå?
Om detta är sant och jag köper all mat i Sverige så borde jag ju tjäna mycket per pengar där?
Högre lön + mindre skatt på den lönen. Hur kan det inte vara mer i plånkan?
Citera
2020-11-17, 11:09
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Man brukar få dubbel lön i december. De kallas 13e månadslönen. Ska ses som extra pengar till julen osv. Finns även i andra länder till exempel Nederländerna när jag bodde där. Alla får dubbel lön i december.

Men inte i Sverige såklart trots våra höga skatter...

Dubbel lön i december. Fan jag börjar i Januari. Fuck!!
Men alltså om man blir erbjuden årslön vid förhandlingen, såsom man blir i Norge, då har de räknat in det va? När ett år har passerat får man inte mer än den summan som man fick reda på vid start i vilket fall. Man får då mindre om man inte arbetar ett helt år? Jag kan alltså inte beräkna månadslönen genom att endast ta årslönen och dela den med 12? Eller kan jag det?
Hur skall jag räkna?

PS
SORRY
Om jag är lite vild and crazy i mina svar. Stressad som fan idag och druckit massor med kaffe.
Citera
2020-11-17, 11:10
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EldoradoBakpulver
170 kr för en pizza i Sverige ?? vad är det för lyxrestauranger du handlar pizza på ? 200 kr är standard för pizza i Norge, medans 80-100 kr i Sverige.
Nej det är typ dubbelt så dyrare att både käka och dricka ute i Norge, men snackar vi lyxrestauranger så är det väl kanske runt samma priser.

Vanliga matvarubutiker då?
Citera
2020-11-17, 11:11
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale

Min personliga bedömning är att Norge generellt har `en sämre matkultur` än Sverige, det läggs generellt mindre tid och pengar på mat. Pinnekjøtt är löjligt populärt.

Din lokala Extra butik har större fokus på basutbud producerat i Norge (och fryst pizza) jämfört med motsvarande ICA i Sverige. Onyttigheter som godis och läsk är minst 100% dyrare
Citera
2020-11-17, 11:13
Medlem
Citat:
Varför måste man göra de jävla matpackerna?
Om maten är dyrare och alla andra varor, hur kan det då vara BILLIGARE att bo där?!

Ingen skolmat serveras. Nu finns dock kaniner liknande så man måste göra låda till barnen vilket tar tid.
Citera
2020-11-17, 11:15
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Inte en bra lön i Norge. 500 SEK för ett kilo oxfile, 600 SEK för att klippa håret. Du kan spara betydligt mer pengar i USA/Kina/Sydkorea än Norge om du har utbildning.

Vad kostar en oxfile i Sverige då?
Jag köper aldrig Oxfile.
Jag har inget hår.... :P
Eller i alla fall sköter jag det själv med trimmer.
Citera
2020-11-17, 11:16
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
Ingen skolmat serveras. Nu finns dock kaniner liknande så man måste göra låda till barnen vilket tar tid.

Kaniner?!?!
Citera
2020-11-17, 11:16
Medlem
Citat:
Kaniner?!?!

Kantiner* hahah där dom serverar mat.
Citera
2020-11-17, 11:17
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Min personliga bedömning är att Norge generellt har `en sämre matkultur` än Sverige, det läggs generellt mindre tid och pengar på mat. Pinnekjøtt är löjligt populärt.

Din lokala Extra butik har större fokus på basutbud producerat i Norge (och fryst pizza) jämfört med motsvarande ICA i Sverige. Onyttigheter som godis och läsk är minst 100% dyrare

Men pasta, frukt etc. då?
Frysdisken - grönsaksblandning? Man kanske får bli nyttig då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in