Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Men det är väl knappast ett argument mot maskanvändning.
Jag är själv ingen masktaliban. Faktum är att jag inte kör med det. Läget i min regionen under våren har inte varit sådant som motiverat det och jag rör mig väldigt lite bland folk. Åker bil och handlar på tider med lite folk. Är aldrig ute på krogen numera eller på restaurang.
Läget håller dock drastiskt på att förändras och jag skulle inte ha några problem med masktvång i t.ex. affärer om det kommer.'
Jag tror tyvärr att det måste till ett tvång för frivilligheten funkar inte. Inte bara när det gäller masktvång utan med alla restriktioner som inte är det utan råd. Det verkar finnas en mental spärr som måste överkommas och i vanlig ordning i Sverige är det alltid en ketchupeffekt. Skulle inte förvåna mig om man snart får bannor och blir socialt utfrusen om man inte bär munskydd.
Om munskydd rekommenderades skulle jag följa de rekommendationerna med inlevelse. Det enda jag säger är:
1) Jag ser inte att det vetenskapliga underlaget ger stöd för att munskydd minskar smittspridningen på community level. Varför det är så vet jag inte, men det finns många tänkbara kandidater. T.ex. att rörligheten och den ekonomiska aktiviteten främjas av att folk får ett effektivt sätt att skydda sig mot smitta utanför hemmet, i munskyddet.
2) Jag och mina äldre anhöriga lider av att inte kunna träffas. Om jag trodde att munskydd funkade bra, så skulle jag välja att träffa dem oftare. Med munskydd. Så det finns bevisligen minst en person i minst ett land, som skulle ägna sig åt minst en riskaktivitet vid minst ett extra tillfälle.