2020-11-17, 08:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Inser nu att vaccin inte kommer hjälpa mer än marginellt för de flesta jag pratat med kommer inte våga ta ett vaccin så här tidigt i framställningen med risk för biverkningar. Tror nu på en långvarig pandemi med ekonomisk depression som på 1930 talet. Konkurser, brist på mat och föda skapar svält, massarbetslöshet....ser inte bra ut det här tyvärr. Börsen kommer kollapsa igen som i febr o mars kanske ännu mer. Städerna kommer urholkas på arbete och folk som drar till landet.

Det är en logisk slutsats. Om folk inte tar vaccinet så är vi körda, då får vi slänga även 2021 och kanske 2022 också i soptunnan. Tror faktiskt att en stor del kommer att ställa upp. De som skriker och hörs mest är antivaxxers och foliehattar. Tegnells minions borde stå först i kö kan man tycka. Jag kommer definitivt att ta det, jag vill kunna krama mina barn igen och om jag hjälper någon på vägen så är det bra.
Citera
2020-11-17, 08:55
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Förbered er på hemska siffror idag.

Du verkar helt hysterisk!

Att det ökar på iva nu, är inget konstigt.
Det är framförallt regioner som haft få eller inga inlagda som nu ökar.
Undantaget är väl stockholm av de stora som fortfarande ökar. Tex Skåne har legat 15-17 st et tag nu.

Glöm inte andas för guds skull.
Lägg din energi på att få folk i din omgivning att följa rekommendationerna istället. Där gör det nytta.
Citera
2020-11-17, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Du verkar helt hysterisk!

Nej, jag är realist. Jag hade rätt i våras, och har det nu med.

Blir hemska siffror kommande veckor. Hemska.
Citera
2020-11-17, 08:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Inser nu att vaccin inte kommer hjälpa mer än marginellt för de flesta jag pratat med kommer inte våga ta ett vaccin så här tidigt i framställningen med risk för biverkningar. Tror nu på en långvarig pandemi med ekonomisk depression som på 1930 talet. Konkurser, brist på mat och föda skapar svält, massarbetslöshet....ser inte bra ut det här tyvärr. Börsen kommer kollapsa igen som i febr o mars kanske ännu mer. Städerna kommer urholkas på arbete och folk som drar till landet.
Vår nuvarande andra våg lär vara över om ca 4 månader. Innan dess tror jag ändå inte att ett vaccin kommer finnas tillgängligt för svenskar.

Sedan dröjer det antagligen till nästa senhöst/vinter innan tredje vågen eventuellt kommer över oss. Så då finns det nästan ett år att ta reda på eventuella biverkningar innan behöver ta ett vaccin för att skydda oss mot tredje och senare vågor.
Citera
2020-11-17, 09:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Du som googlar vetenskapliga publikationer, har du sett något gällande antivirala läkemedel som verkar intressant?
Så här. Problemet med antiviral närmare bestämt nukleotidanaloger är att SCoV2 har en inbyggd korrekturläsningsmekanism som håller koll på kopiorna. Det måste finnas en sådan då RNA:t är extrem stort. Det skulle snabbt mutera sönder annars. En av anledningarna till att viruset är stabilt också.

Då blir det problem med de s.k. nukleotidanaloger - nukleotider är byggstenar i DNA/RNA - då de funkar genom att sätta sig in i RNA-strängen och orsaka en terminering vid replikation.

Därför fungerar inte ribavirin t.ex. Remdesivir ska kunna gå runt detta och nu har det tydligen visat sig att även Sofosbuvir gör det och det finns i en rad kombinationer för behandling av hepatit-c:

https://www.fass.se/LIF/result?userType=0&query=sofosbuvir

Här en studie:

Sofosbuvir terminated RNA is more resistant to SARS-CoV-2 proofreader than RNA terminated by Remdesivir

https://www.nature.com/articles/s41598-020-73641-9

Det vore fantastiskt om man kunde ge antiviral i tablettform för då underlättas administrationen i ett tidigare läge vilket jag tror blir en avgörande faktor. Vi får då ytterligare ett kraftfullt tillskott i arsenalen vid behandling av COVID19.
Citera
2020-11-17, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piolek
Jag tror att det kommer att visa sig att det är en myt att t.ex. självmord ökar under lockdown eller restriktioner. I Finland trivs man under restriktioner:

Var tredje finländare trivs bättre under restriktioner

https://www.svd.se/var-tredje-finlandare-trivs-battre-under-restriktioner

Ja eller så trivs 2/3 inte under restriktioner.[/quote]

Her kan undersøgelsens hovedresultater læses:

https://www.ttl.fi/sv/finlandarnas-valmaende-pa-jobbet-blev-stallvis-battre-under-coronavaren/
Citera
2020-11-17, 09:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Allt virus-skit verkar komma i följd nu - rena paraden på höstkanten:
Våra vänner plockade döda fladdermöss i Värmland i somras, de låg i drivor i skogarna (virus).
Insekterna verkar också ha haft problem i år, tror det var humlor som var värst drabbade.
Sen i aug/september såg vi Talgoxar hemma i stan med knölar på näbbarna (fågelkoppor).
I går såg grabben provtagningar på ett fågelbord vid parkleken där han extraknäcker, de personerna kollade efter en fågelinfluensa när han frågade, vilket bör vara H5N8.
Och Danskarna/Holländarna har nu en Cluster 5 som medfört avlivning av hela farmer.
Och vi har sen i somras D614G, som då efter "tidtabellen" kan mutera snart igen, undrar hur en ev mix av ovanstående otrevligheter kan utmynna i en ny mutering om de korsar sina vägar....

För att inte glömma den afrikanska svinpesten som är på väg hitåt, har ju letat sig upp i norra Tyskland nu. Det känns som moder jord är astrött på oss och vill se en förändring a.s.a.p. Risken för svält och misär är väl typ ett par minuter i tolv nu om vi inte skärper till oss.
Citera
2020-11-17, 09:11
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Nej, jag är realist. Jag hade rätt i våras, och har det nu med.

Blir hemska siffror kommande veckor. Hemska.

Det blir hemska siffror om smittan tar sig in på äldreboenden. Det var väl en del av Sveriges strategi att skydda äldreboenden. Men vad har de egentligen gjort för dessa? Jag hade velat se en tydlig plan. Tycker man borde ha låtit personal bo veckovis på äldreboendet till en riktigt bra lön. När sedan personalen byts ut krävs negativt PCR-test. Då hade man löst detta med att inte få in smittan när samhällsspridningen är som värst. Anhöriga måste visa upp negativt test.
Jag tror dock inte att siffrorna kommer komma upp i vårens då behandlingsmetoderna är mycket böttre nu. Jag tror vi landar på omkring totalt 7200 dödsfall vid Nyår. Däremot kan det bli ännu hårdare press på sjukhusen nu och det är ju illa bara det.
Citera
2020-11-17, 09:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Munskydd kommer att fungera på dom två områden där nuvarande restriktioner är tandlösa; köpcenter och i kollektivtrafiken. Om folk spritar händerna före dom tar på sig munskyddet innan dom går in i butiken eller bussen/tåget och efter dom tar av sig. Då reduceras den lilla risken för kontaktsmitta som munskydd har och även risken för kontaktsmitta utan munskydd på dylika ställen.

Exakt så, och använder man en FFP3 mask istället så har man både hängslen och livrem. Iofs behöver du inte sprita händerna före du tar på det om du exempelvis suttit i din egen bil innan och inte tagit på något externt.
Citera
2020-11-17, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja eller så trivs 2/3 inte under restriktioner.

Her kan undersøgelsens hovedresultater læses:

https://www.ttl.fi/sv/finlandarnas-valmaende-pa-jobbet-blev-stallvis-battre-under-coronavaren/[/quote]

Citat.Ja eller så trivs 2/3 inte under restriktioner.

Nogen sidder og redigerer indlæg så meningen med indlægget forvanskes.

Jeg har ikke skrevet ovenstående citat!
Citera
2020-11-17, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men det är väl knappast ett argument mot maskanvändning.

Jag är själv ingen masktaliban. Faktum är att jag inte kör med det. Läget i min regionen under våren har inte varit sådant som motiverat det och jag rör mig väldigt lite bland folk. Åker bil och handlar på tider med lite folk. Är aldrig ute på krogen numera eller på restaurang.

Läget håller dock drastiskt på att förändras och jag skulle inte ha några problem med masktvång i t.ex. affärer om det kommer.'

Jag tror tyvärr att det måste till ett tvång för frivilligheten funkar inte. Inte bara när det gäller masktvång utan med alla restriktioner som inte är det utan råd. Det verkar finnas en mental spärr som måste överkommas och i vanlig ordning i Sverige är det alltid en ketchupeffekt. Skulle inte förvåna mig om man snart får bannor och blir socialt utfrusen om man inte bär munskydd.
Om munskydd rekommenderades skulle jag följa de rekommendationerna med inlevelse. Det enda jag säger är:

1) Jag ser inte att det vetenskapliga underlaget ger stöd för att munskydd minskar smittspridningen på community level. Varför det är så vet jag inte, men det finns många tänkbara kandidater. T.ex. att rörligheten och den ekonomiska aktiviteten främjas av att folk får ett effektivt sätt att skydda sig mot smitta utanför hemmet, i munskyddet.

2) Jag och mina äldre anhöriga lider av att inte kunna träffas. Om jag trodde att munskydd funkade bra, så skulle jag välja att träffa dem oftare. Med munskydd. Så det finns bevisligen minst en person i minst ett land, som skulle ägna sig åt minst en riskaktivitet vid minst ett extra tillfälle.
Citera
2020-11-17, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om munskydd rekommenderades skulle jag följa de rekommendationerna med inlevelse. Det enda jag säger är:

1) Jag ser inte att det vetenskapliga underlaget ger stöd för att munskydd minskar smittspridningen på community level. Varför det är så vet jag inte, men det finns många tänkbara kandidater. T.ex. att rörligheten och den ekonomiska aktiviteten främjas av att folk får ett effektivt sätt att skydda sig mot smitta utanför hemmet, i munskyddet.

2) Jag och mina äldre anhöriga lider av att inte kunna träffas. Om jag trodde att munskydd funkade bra, så skulle jag välja att träffa dem oftare. Med munskydd. Så det finns bevisligen minst en person i minst ett land, som skulle ägna sig åt minst en riskaktivitet vid minst ett extra tillfälle.

Anledningen till att munskydd inte fungerar särskilt bra i samhället är att de används där smittspridningsrisken är som lägst, och inte där smittspridningsrisken är som högst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in