2020-11-17, 08:06
Medlem
Absolut!
Citera
2020-11-17, 08:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Sverige rapporterar unikt i hela Europa. Det handlar om att få situationen att alltid se bättre ut än den är och få det att se ut som att toppen är passerad. Här kan du läsa om hur Sverige rapporterar dödsfall, och hur resten av Europa gör det.

https://ourworldindata.org/covid-sweden-death-reporting?fbclid=IwAR0MzyODdxa4IKtV2QixEUkQlJJu3T8 bmU9m3U90unFWcFMsJx6-omwvfBg

Jag har läst det och det är ett oerhört fult sätt att obfuscera. Vi är vuxna människor och orkar höra sanningen även om den är jobbig. Hade de varit ärliga så hade folk också varit mer försiktiga och vi hade sluppit det här jäkla debaclet.
Citera
2020-11-17, 08:09
Medlem
outoftheblues avatar
fp
Senast redigerad av outoftheblue 2020-11-17 kl. 08:12.
Citera
2020-11-17, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Något sådant måste du väl göra när du antar att folk blir mindre försiktigare. För det är en myt om något om inte rena konspirationer att det är så det funkar. Saken är den att i Sverige har vi problem att folk ger sig ut bland andra och är sociala utan munskydd.
Jag skrev att det finns minst en person som skulle resonera så - jag själv.

Att jag existerar behöver jag inte bevisa, och jag är ingen myt.
Citera
2020-11-17, 08:12
Medlem
Inser nu att vaccin inte kommer hjälpa mer än marginellt för de flesta jag pratat med kommer inte våga ta ett vaccin så här tidigt i framställningen med risk för biverkningar. Tror nu på en långvarig pandemi med ekonomisk depression som på 1930 talet. Konkurser, brist på mat och föda skapar svält, massarbetslöshet....ser inte bra ut det här tyvärr. Börsen kommer kollapsa igen som i febr o mars kanske ännu mer. Städerna kommer urholkas på arbete och folk som drar till landet.
Citera
2020-11-17, 08:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror att du ska vara försiktig med sådana prediktioner. Vi är ganska överens om att vi antagligen inte får en helt korrekt bild av situationen genom att titta på trenden för smittspridning då provtagningen slagit i taket i princip alla regioner. Eller? Trots det ser kurvorna ut så här:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?time=2020-03-01..latest&country=SWE~NOR~FIN~DNK&region=World&ca sesMetric=true&interval=smoothed&perCapita=true&sm oothing=7&pickerMetric=location&pickerSort=asc

Det lilla hacket på toppen tror jag är höstlovet, det lär vi snart bli varse om.
Citera
2020-11-17, 08:15
Medlem
Jag tror att det kommer att visa sig att det är en myt att t.ex. självmord ökar under lockdown eller restriktioner. I Finland trivs man under restriktioner:

Var tredje finländare trivs bättre under restriktioner

https://www.svd.se/var-tredje-finlandare-trivs-battre-under-restriktioner[/quote]

Ja eller så trivs 2/3 inte under restriktioner.
Citera
2020-11-17, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Inser nu att vaccin inte kommer hjälpa mer än marginellt för de flesta jag pratat med kommer inte våga ta ett vaccin så här tidigt i framställningen med risk för biverkningar. Tror nu på en långvarig pandemi med ekonomisk depression som på 1930 talet. Konkurser, brist på mat och föda skapar svält, massarbetslöshet....ser inte bra ut det här tyvärr. Börsen kommer kollapsa igen som i febr o mars kanske ännu mer. Städerna kommer urholkas på arbete och folk som drar till landet.

Då umgås du nog i lite speciella kretsar kan man tro. De som jag umgås med, en massa friska pensionärer, längtar efter ett par rejäla sprutor. Det skulle vara en befrielse.
Citera
2020-11-17, 08:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
162 får jag det till enligt din länk.

109-56=165 i skrivande stund, det går fort nu.
Citera
2020-11-17, 08:18
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred

Om inte dina bekanta är multisjuka gamlingar, så behöver du nog inte vara orolig för just det.
”Vanligt” folk kommer nämligen inte bli vaccinerade förrän tidigast i sommar.
När kraven på vaccination väl kommer för att kunna resa osv, så viker sig nog dina antiwaxxers till vänner också..
Citera
2020-11-17, 08:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
WHO vädjar nu till Sverige om att införa munskydd
Brittiska forskare ber svenska Regeringen köra över Tegnell och FHM

Och i Frankrike visar en senaste studie att enbart drygt 10% beräknas ha antikroppar.

Lååååångt kvar till autisten Tegnells flockimmunitet som han menade att vi skulle ha redan för månader sedan.

Det blir ju så när det är 10% som driver 80% av smittan. Utan ett vaccin eller kraftigare åtgärder så lär vi får se en humanitär katastrof i Sverige inom kort. Arma land.
Citera
2020-11-17, 08:19
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har läst det och det är ett oerhört fult sätt att obfuscera. Vi är vuxna människor och orkar höra sanningen även om den är jobbig. Hade de varit ärliga så hade folk också varit mer försiktiga och vi hade sluppit det här jäkla debaclet.

Det handlar ju också om att flytta kurvan "bakåt" i tiden. När övriga länder rapporterar en rapportdatum och Sverige avlidendatum så ser det ut som att spridningen tagit fart tidigare i Sverige gentemot andra länder. Hade andral länder gjot som Sverige så hade deras kuirvor börjat stiga en vecka tidigare.

Men gör man så här så kan Tegnell lättare motivera att Sverige ligger i samma "fas" som centraleuropa när man egntligen ligger i samma fas som grannländerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in