2020-11-17, 08:39
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Nu har alla regioner någon på iva..
Citera
2020-11-17, 08:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Intressant undersökning av effekterna av lockdown i Peru. Incidenterna med våldsam död minskade:

Impact of COVID-19 Lockdown Policy on Homicide, Suicide, and Motor Vehicle Deaths in Peru
Results: All forms of deaths examined presented a sudden drop after the lockdown. The biggest drop was in deaths related to traffic accidents, with a reduction of 12.66 deaths per million men per month (95% CI: -15.56, -9.76) and 3.64 deaths per million women per month (95% CI:-5.25, -2.03). Homicide and suicide presented similar level drop in women, while the homicide reduction was twice the size of the suicide reduction in men. The slope in suicide in men during the lock-down period increased by 3.62 deaths per million men per year (95% CI:0.06, 7.18). No other change in slope was detected.

Conclusions: Violent and accidental deaths presented a sudden drop after the lockdown was implemented and an increase in suicide in men was observed. Falls in mobility have a natural impact on traffic accidents, however, the patterns for suicide and homicide are less intuitive and reveal important characteristics of these events, although we expect all of these changes to be transient.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.11.20150193v1

Jag tror att det kommer att visa sig att det är en myt att t.ex. självmord ökar under lockdown eller restriktioner. I Finland trivs man under restriktioner:

Var tredje finländare trivs bättre under restriktioner

https://www.svd.se/var-tredje-finlandare-trivs-battre-under-restriktioner

Det tror jag med. Men man får avgränsa det till en katastrofsituation, som en pandemi eller krig. Då är det bättre att ha någon som pekar med hela handen när folk är rädda än någon som säger gör sig eller så och sen själv gör tvärtom. Det blir syntax error i hjärnan. Men någon diktatur vill vi ju inte ha.
Citera
2020-11-17, 08:41
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Nej, det är det faktum att Sverige inte har rapporterat in på tre dagar.

Du som googlar vetenskapliga publikationer, har du sett något gällande antivirala läkemedel som verkar intressant?
Citera
2020-11-17, 08:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det verkar inte så. Snarare verkar det komma i vågor. Jag tror inte att det bara har med rapporteringen att göra utan det är vad som faktiskt sker.

167 nu på IVA.

Såg det. Nu rasar det verkligen in.
Citera
2020-11-17, 08:43
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ännu har man inte konstaterar människosmitta men om viruset lyckas hoppa över till oss blir det inte kul. Kan bli nästa stora pandemi.

"The emergence of a novel H5N8 virus with the capability of infecting humans could have drastic consequences to global health."

Kanske blir brist på kyckling o ägg om det sprider sig

https://www.reuters.com/article/uk-health-birdflu-denmark/denmark-culls-25000-chickens-after-finding-bird-flu-on-farm-idUKKBN27W2LZ

Allt virus-skit verkar komma i följd nu - rena paraden på höstkanten:
Våra vänner plockade döda fladdermöss i Värmland i somras, de låg i drivor i skogarna (virus).
Insekterna verkar också ha haft problem i år, tror det var humlor som var värst drabbade.
Sen i aug/september såg vi Talgoxar hemma i stan med knölar på näbbarna (fågelkoppor).
I går såg grabben provtagningar på ett fågelbord vid parkleken där han extraknäcker, de personerna kollade efter en fågelinfluensa när han frågade, vilket bör vara H5N8.
Och Danskarna/Holländarna har nu en Cluster 5 som medfört avlivning av hela farmer.
Och vi har sen i somras D614G, som då efter "tidtabellen" kan mutera snart igen, undrar hur en ev mix av ovanstående otrevligheter kan utmynna i en ny mutering om de korsar sina vägar....
Citera
2020-11-17, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Helt oförklarligt att FHM fortfarande vägrar rekommendera munskydd. Senast igår rekommenderar WHO explicit Sverige att göra just detta. Strutsmentaliteten är så stark att man tappar hakan.

WHO försöker dessutom lirka med Tegnells ego:

"WHO till FHM: Det krävs stort mod att kunna ändra sig"

Citera
2020-11-17, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Såg det. Nu rasar det verkligen in.

Förbered er på hemska siffror idag.
Citera
2020-11-17, 08:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsTakida
Debatten är totalt ensidig! VI MÅSTE GÖRA ALLT FÖR ATT STOPPA VIRUSET! Varför? Kan inte friheten och principen om att var och en bestämmer över sitt liv vara överordnat?

Nu passar nog din frågeställning bättre i den andra tråden. Men som svar på din fråga, varför ska din frihet bli min eller någon annans död? Det kan till och med vara så illa att du är en superspridare med en extra jävlig variant som tar 200 med dig. Var din frihet viktig då?
Citera
2020-11-17, 08:45
Medlem
Munskydd kommer att fungera på dom två områden där nuvarande restriktioner är tandlösa; köpcenter och i kollektivtrafiken. Om folk spritar händerna före dom tar på sig munskyddet innan dom går in i butiken eller bussen/tåget och efter dom tar av sig. Då reduceras den lilla risken för kontaktsmitta som munskydd har och även risken för kontaktsmitta utan munskydd på dylika ställen.
Citera
2020-11-17, 08:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Javisst. Det är inget konstigt att använda en individ för att bekräfta att undantag finns till en regel.

Ser man ett vitt får så vet man att utsagan "alla får är svarta" är falsk.

Ert misstag brukar vara att ni ser ett vitt får och säger "alla får är vita".
Men det är väl knappast ett argument mot maskanvändning.

Jag är själv ingen masktaliban. Faktum är att jag inte kör med det. Läget i min regionen under våren har inte varit sådant som motiverat det och jag rör mig väldigt lite bland folk. Åker bil och handlar på tider med lite folk. Är aldrig ute på krogen numera eller på restaurang.

Läget håller dock drastiskt på att förändras och jag skulle inte ha några problem med masktvång i t.ex. affärer om det kommer.'

Jag tror tyvärr att det måste till ett tvång för frivilligheten funkar inte. Inte bara när det gäller masktvång utan med alla restriktioner som inte är det utan råd. Det verkar finnas en mental spärr som måste överkommas och i vanlig ordning i Sverige är det alltid en ketchupeffekt. Skulle inte förvåna mig om man snart får bannor och blir socialt utfrusen om man inte bär munskydd.
Citera
2020-11-17, 08:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Finland har hålllit spridningen på en låg nivå under hösten och har därför kunnat ha mer öppet än Sverige, så det underlättar antagligen. Hockeyligan kör t.ex. fortsättningsvis med publik. Halvkapacitet och masktvång i publiken.

Det är helt otroligt, med lite vilja och jävlar anamma så är det möjligt att ha ett liv. Märkligt att det inte går i Sverige, här går klubbarna snart i konkurs istället.
Citera
2020-11-17, 08:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Du som googlar vetenskapliga publikationer, har du sett något gällande antivirala läkemedel som verkar intressant?
Vi har remdesivir men det ska finnas en annan som används för hepatit-c har jag sett. Den ges i tablettform. Kommer inte på vad den heter nu direkt men jag återkommer och taggar dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in