2020-11-16, 20:02
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
USD har fallit kraftigt hela året emot SEK
Ja på grund av nedstängningar av Covid-19. Och att Sverige inte har stängt ner.

Men sedan det blev stor chans att Biden blir president gick den från 9.14- 8.62. Det tycker jag är ett tecken.
Citera
2020-11-16, 20:20
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Kanske dumt att skriva här då om du inte tar något seriöst här, kanske bättre låta de som menar de får bra råd här få plats än dig då

Skrattar bara åt alla som tror de är förståsigpåare. TS med många är hundra på att börsen kommer krascha, de har en agenda det måste man förstå. Såvida man inte har en tidsmaskin vet man inte ett smack!

Det bästa man kan göra är att bilda sig en egen uppfattning än att följa andra.
Citera
2020-11-16, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Ja på grund av nedstängningar av Covid-19. Och att Sverige inte har stängt ner.

Men sedan det blev stor chans att Biden blir president gick den från 9.14- 8.62. Det tycker jag är ett tecken.
Jag tycker du läser in för mycket i en halv procents nedgång sedan ett odefinierat datum som infann sig närdå? 1 vecka sedan, 1 månad sedan?
Citera
2020-11-16, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Du har inte läst ekonomi ens på gymnasienivå va? Rätt uppenbart.
Läser ekonomi just nu.
När det kommer till hur man tjänar pengar kommer du ALDRIG ens tjäna en promille mot vad jag gjort.
När läste du ekonomi och vad jobbar du med?
Citera
2020-11-16, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Var skulle dom bott i 25 år då?
I sin hyresrätt förstås
Citera
2020-11-16, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwimmweste
Alltså, jag vill börja med att säga att jag håller helt med dig i sak när det kommer till din syn på bostad som investering.

Men med det sagt ...

Jag sa ingenting om vad min släkting och hennes man gjorde för alternativinvesteringar eller hur deras ekonomiska situation ser ut idag.

Mitt inlägg var enbart tänkt att visa min syn på hur enkelt det är att hamna utanför rushen på en marknad och att den som väntar på något gott ibland väntar för länge. Ditt svar visar på en häpnadsvärd oförmåga att tolka budskap i text.

Trots att jag har hängt på flashback i typ en månad, och trots att du och jag antagligen har rätt lika åsikter när det kommer till investeringar, så förstår jag redan varför du har blivit delforumets hackkyckling.
Hackkyckling blir man om man inte följer fårskocken men är oftast det som blir mest lönsamt i längden 🙂
Citera
2020-11-16, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Skrattar bara åt alla som tror de är förståsigpåare. TS med många är hundra på att börsen kommer krascha, de har en agenda det måste man förstå. Såvida man inte har en tidsmaskin vet man inte ett smack!

Det bästa man kan göra är att bilda sig en egen uppfattning än att följa andra.
Självfallet kommer börsen krascha likaväl som den hamnar på all time high ibland, är du helt ny på börsen och bara varit med under uppgång?
Citera
2020-11-16, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du som anser börsen är billig, hur har du agerat? Toppskuldsatt dig, sålt bilen, sommarstugan och båten och gått all in?

Fullinvesterad, har inte ens en buffert. Dock inte allt på börsen eftersom jag är svag för guld/silver. Behöver bilen, äger vare sig båt eller sommarstuga då jag ändå har tillgång till detta och hatar admin. Gillar inte belåning eftersom det skapar en risk för att man blir helt wiped out om det dippar rejält, skruvar hellre på andra variabler för att öka risken. Har dock de där kostnadsfria 50000 från Avanza.
Citera
2020-11-16, 23:38
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Fullinvesterad, har inte ens en buffert. Dock inte allt på börsen eftersom jag är svag för guld/silver. Behöver bilen, äger vare sig båt eller sommarstuga då jag ändå har tillgång till detta och hatar admin. Gillar inte belåning eftersom det skapar en risk för att man blir helt wiped out om det dippar rejält, skruvar hellre på andra variabler för att öka risken. Har dock de där kostnadsfria 50000 från Avanza.
Har inte heller några lån men jag har tittat lite på dom där 50 000. Frågan är vad som händer om aktien som man lånat till dippar rejält. Är det säljtvång då?

OnT: Nej, jag är inte oroligt för ATH. Nej, jag ser inga likheter mellan finanskrisen, Techbubblan och nuvarande kris.
Citera
2020-11-17, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Har inte heller några lån men jag har tittat lite på dom där 50 000. Frågan är vad som händer om aktien som man lånat till dippar rejält. Är det säljtvång då?

OnT: Nej, jag är inte oroligt för ATH. Nej, jag ser inga likheter mellan finanskrisen, Techbubblan och nuvarande kris.

Ingenting, krediten är för liksom hela portföljen och inte just de aktier du köper för krediten. De tar även hänsyn till årsinkomst etc. när du beviljad krediten. Måste sjunka en jävla massa för att du ska gå från gratis 50000 (dvs du har en portfölj på minst 500000) till tvångsförsäljning. Bara att köra.
Citera
2020-11-17, 06:08
Medlem
cacas avatar
Nej inget speciellt oroa sig för nyser jag, om aktier ska vara något att investera i pådikta så måste börsen fortsätta gå upp. Att tro det finns ett tak och när det uppnått så kommer det rasa av automatik.

Nej mer realistiskt, en del produkter i samhället ar efterfrågan sjunkit på, dels av naturliga skäl, dels av Corona ex flyg, resor mm. På sikt försvinner Corona och de som tappat pga av det kommer börja tjäna pengar igen om de finns kvar, annars tar andra vid om marknad finns. Då dessa börjar tjäna mer kommer deras kurser stiga. Börsen kommer då stiga ännu mer av helt naturliga orsaker.

Det kommer finnas ett uppdämt behov efter Corona att köra igen, alla vill tjäna pengar så saker som dämpats just nu skjuter fart.

Min killgissning är att även om börsen är ath just nu så kommer vi gå in i en bättre konjunktur inom kort och börsen kommer fortsätta uppåt tills nästa oro på marknaden dyker upp, dvs nya ath. Bara se kursutveckling de senaste 50 åren, de kommer fortsätta stiga över tid, som det alltid gjort.
Citera
2020-11-17, 13:02
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Hejsan, ja innan ”coronaraset” låg jag ungefär 75/25 aktier/räntor med långsiktiga pengar då jag ej varit med om en större börsnedgång och ville ha lite marginal för feltänk i riskbenägenhet.

Denna nedgång var dock inte i närheten av att testa mina nerver utan jag gick in med mer och mer ju mer börsen gick ner och har nu 100% aktier som resultat av det.

Nu var väl denna nedgång inte mycket mer än 30% men den fick mig inse att jag har tillräckligt hög risktolerans för att ligga fullinvesterad och troligtvis fortsätta så ett bra tag framöver iaf, kanske t.o.m. ca 10 år till typ.

Hur gick det själv ändrat något sedan ”coronakraschen”?

Gött att höra, jag ligger fortfarande 100% vilket jag gjorde sen innan då jag litade på min bedömning av min riskbenägenhet. Var aldrig nära att paniksälja så hade rätt på den bedömningen. 70/30 påverkar ju inte avkastningen speciellt mycket så att göra som dig kan faktiskt vara något jag kan tänka rekommendera till nybörjare i framtiden.

Vi ligger faktiskt nästan parallellt i samma resa. Jag är kanske ett år före, började 2015 och spräckte 2miljonersgränsen nu i veckan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in