2020-11-15, 20:18
Medlem
Schwimmwestes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky
Precis Guld kan man ju förstå, men att fastigheter ökar det är för mig en konstig grej då de flesta borde fatta detta är en bubbla som kommer spricka. Men När .. exakt. det är det ingen som vet.

För 25 år sedan bodde en släkting till mig (med man) i hyresrätt. Det var då bägge började tjäna större pengar, de började därför på allvar att överväga husköp.

Problemet var bara att bostadsmarknaden ju var på ATH, och de valde därför att vänta in den antågande bostadskraschen.

De bor fortfarande i hyresrätt.
Citera
2020-11-15, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky
Hej,
jag skrev ett längre inlägg innan men som tyvärr inte tydligen kom med.
Bara för mig som FB varit skit sista veckan? Sidan laddas ju hela tiden och sedan slutar det fungera?

OnT
Precis Guld kan man ju förstå, men att fastigheter ökar det är för mig en konstig grej då de flesta borde fatta detta är en bubbla som kommer spricka. Men När .. exakt. det är det ingen som vet.

Få se om detta inlägget kommer in eller om det är något fel på FB sida och connection till Asien.

Har du tittat på vad bostadsfastigheter kostar i London, New York eller storstäderna i Canada? Det är långt upp dit.

Troligen kommer prisstegringen bromsa in lite för att det finns en naturlig begränsning där tillräckligt många inte får ihop kalkylen hos banken. Men med låga räntor och tidigare raketutveckling finns det många som har mycket pengar och börsen har inte det taket heller så många fler kan flytta sin förmögenhet från en marknad till en annan. Men vi har inte särskilt höga löner i Sverige och ett smått utvecklingsstört skattetryck så det bör kunna bromsa in.
Citera
2020-11-16, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av asdasdab
Många vet inte vad som är på gång och varför börserna är så pass volatila och samtidigt starka. Skälet är:

Euron

Dow jones motsvarar internationellt kapital
Nasdaq motsvarar inhemskt kapital

I måndags så var terminerna kl 0300 nattetid:

DJIA: +1.0%
NASDAQ: +2,5%

När den första sprickan i EUR/USD kom så föll EUR/USD från 1,18 till 1,1740. Samtidigt spikade börserna och DJIA rusade på några minuter till +6,4% medan Nasdaq föll från +2,5% till +0,3 - +0,6 %.

Internationellt kapital har insett att euron är fallande och saknar konkurrens och det enda stället man kan parkera mångmiljardbelopp på är i Dow Jones. Man får ingen valutaeffekt om man viktar om från obligationsmarknaden i Europa till aktiemarknaden i Europa. Därför viktar man om till USA och parkerar i dollarn. Dollarn är fortfarande safe-heaven.

ECB har avsiktligt förstört obligationsmarknaderna för att globalistjudarna vill skapa en världsregering, världsbank och världsvaluta.

Vi kan se en ny nedgång i Dow Jones men slutmålet är 50.000.
Klockrent. Samma visa idag, NASD ner och DJIA upp!
Citera
2020-11-16, 15:21
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
6 månader 🤔
Tur du inte håller på med skog eller fastigheter, 6 månader betyder noll och ingenting, minimum 30 år till all evighet som gäller (barnen ärver ens penagarmaskin).. du måste bara va ett troll, för investeringar vet du noll om och då borde man inte sitta 20 timmar om dygnet och skriva på investeringsforum om man inte är ett troll som har ett så innehållslöst liv så ända nöje man har är att driva med folk på ett anonymt forum

Alla är troll på Flashbacks ekonomiforum. Jag tar ingenting seriöst här.
Citera
2020-11-16, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divineparadiso
Har du tittat på vad bostadsfastigheter kostar i London, New York eller storstäderna i Canada? Det är långt upp dit.

Troligen kommer prisstegringen bromsa in lite för att det finns en naturlig begränsning där tillräckligt många inte får ihop kalkylen hos banken. Men med låga räntor och tidigare raketutveckling finns det många som har mycket pengar och börsen har inte det taket heller så många fler kan flytta sin förmögenhet från en marknad till en annan. Men vi har inte särskilt höga löner i Sverige och ett smått utvecklingsstört skattetryck så det bör kunna bromsa in.

Sverige kan ju inte riktigt mäta sig med metropolerna vad gäller efterfrågan på fastigheter.

Titta på tyska storstäder och jämför, det är mer rimligt.
Citera
2020-11-16, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Alla är troll på Flashbacks ekonomiforum. Jag tar ingenting seriöst här.
Kanske dumt att skriva här då om du inte tar något seriöst här, kanske bättre låta de som menar de får bra råd här få plats än dig då
Citera
2020-11-16, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwimmweste
För 25 år sedan bodde en släkting till mig (med man) i hyresrätt. Det var då bägge började tjäna större pengar, de började därför på allvar att överväga husköp.

Problemet var bara att bostadsmarknaden ju var på ATH, och de valde därför att vänta in den antågande bostadskraschen.

De bor fortfarande i hyresrätt.
Om de tagit alla de pengar som ett husköp skulle kostat och lagt in på börsen för 25 år sedan skulle de va snuskigt rika idag, hade de köpt huset så hade de haft huset idag + en jäkla massa renoveringar och förbättringar som måste utföras efter 25 år. Folk är så jävla korkade så de inte fattar att bostad bor man i, det är ingen investering, en investering GER pengar dagligen medan en bostad KOSTAR pengar dagligen.
Citera
2020-11-16, 17:26
Medlem
Citat:
Om de tagit alla de pengar som ett husköp skulle kostat och lagt in på börsen för 25 år sedan skulle de va snuskigt rika idag, hade de köpt huset så hade de haft huset idag + en jäkla massa renoveringar och förbättringar som måste utföras efter 25 år. Folk är så jävla korkade så de inte fattar att bostad bor man i, det är ingen investering, en investering GER pengar dagligen medan en bostad KOSTAR pengar dagligen.

Du har inte läst ekonomi ens på gymnasienivå va? Rätt uppenbart.
Citera
2020-11-16, 18:07
Medlem
Citat:
Var skulle dom bott i 25 år då?
Citera
2020-11-16, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Sverige kan ju inte riktigt mäta sig med metropolerna vad gäller efterfrågan på fastigheter.

Titta på tyska storstäder och jämför, det är mer rimligt.

Nej visst, det finns skillnader. Efterfrågan i Stockholm är extremt hög men det som skiljer är en halvstor efterfrågan från mer-eller-mindre obegränsat kapitalstarka high net worth-individer som vill placera eller tvätta pengar. Där kommer Kanada in. Skulle det hända Stockholm så kan priserna utan tvekan dra 25-50% på något år och det vore katastrofalt dåligt. Vi har dock en del spärrar när det kommer till möjligheterna att hyra ut i andra hand som agerar fet bromskloss där som nog rättar oss i viss mån.
Citera
2020-11-16, 18:55
Medlem
Schwimmwestes avatar
Citat:

Alltså, jag vill börja med att säga att jag håller helt med dig i sak när det kommer till din syn på bostad som investering.

Men med det sagt ...

Jag sa ingenting om vad min släkting och hennes man gjorde för alternativinvesteringar eller hur deras ekonomiska situation ser ut idag.

Mitt inlägg var enbart tänkt att visa min syn på hur enkelt det är att hamna utanför rushen på en marknad och att den som väntar på något gott ibland väntar för länge. Ditt svar visar på en häpnadsvärd oförmåga att tolka budskap i text.

Trots att jag har hängt på flashback i typ en månad, och trots att du och jag antagligen har rätt lika åsikter när det kommer till investeringar, så förstår jag redan varför du har blivit delforumets hackkyckling.
Citera
2020-11-16, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
US dollar har gått ner mycket sedan det blev tydligt att Biden antagligen kommer ta hem det.

8.60 kr är den värd idag.
USD har fallit kraftigt hela året emot SEK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in