2020-11-16, 12:59
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Hele kryptorigget er villedning. Det var aldri meningen at det skulle bli noen kommunikasjon eller forhandlinger eller betaling av løsepenger eller frigivelse av AEH.

Kryptorigget skulle kun befeste illusjonen om at AEH var bortført. Mens hun egentlig var drept.

TH fikk panikk da politiet ved KGF (Krise- og Gisselforhandlertjenesten) ikke godtok hans strategi om å nekte å kommunisere med angivelige kidnappere med bitcoins, fordi han ville tvinge kidnapperne over på en annen kommunikasjonsplattform.

TH må ha avslørt seg selv ganske kraftig i kontakten med KGF. Kan ikke skjønne annet enn at de må ha oppfattet at kommunikasjon med kidnapperne var sterkt uønsket av TH.
Naturligvis er det villedning, men det må likevel være en årsak til at man har laget opplegget slik det var; med to ulike kryptovalutaer, og med faktisk etablerte konti og en motpart i andre enden. Hva kan ha vært grunnen til det?
Citera
2020-11-16, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Er det noen som har sagt at han ikke har fått lov til å komme inn? Ellers så er det jo via sønnen til TH at RU har fått tilgang.

Hvorfor har du så stort behov for å opptre bastant om noe du ikke har noe kunnskap om?

Himalaya. For et mas det er på deg. En ting er sikkert, jeg gidder ikke bruke tid på å krangle om du forsøker å få til en avsporing. Du er både oppegående og kan lese.
Citera
2020-11-16, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Artikkelen bekrefter at det har vært et uformelt miljø, et åpent kontorlandskap, uten streng adgangskontroll.

Tror du at TH ville ha snakket med RU la oss si 8 ganger da, om han ikke var interessert?

Jeg tror ikke TH ville brukt så mye tid på noe som han ikke var interessert i. Det er bare dette jeg forsøker å få frem.
Citera
2020-11-16, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Taushet er gull, var THs utgangspunkt og førsteprioritet.

THs unaturlige og sterke reaksjon på politiets oppfordringer til kommunikasjon, inngår i disse helhetsvurderingene som peker mot TH.

Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Naturligvis er det villedning, men det må likevel være en årsak til at man har laget opplegget slik det var; med to ulike kryptovalutaer, og med faktisk etablerte konti og en motpart i andre enden. Hva kan ha vært grunnen til det?

Det kan være at TH forutså at han kunne bli nødt til å betale noen penger en gang, i et forsøk på å avlede mistanke vekk fra seg selv.

Hvis saken utviklet seg slik at TH ble nødt til å betale, så har han sikret seg at han betalte til seg selv uten at det er mulig å spore betalingen til ham. Monero skal være usporbar, og da måtte det bli Monero.

Beste forslaget jeg har.
Citera
2020-11-16, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattagg
Tror du at TH ville ha snakket med RU la oss si 8 ganger da, om han ikke var interessert?

Jeg tror ikke TH ville brukt så mye tid på noe som han ikke var interessert i. Det er bare dette jeg forsøker å få frem.

Og du forsøker å få det frem ved å fremstille dine personlige meninger som fakta, interessant
Citera
2020-11-16, 13:27
Avslutad
Citat:

Det skal være bekreftet at det var 2 formelle møter mellom RU og TH, ellers kom han uoppfordret til Futurum.
Citera
2020-11-16, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Det er noe som skurrer veldig med kryptosporet.

Det blir brukt både Bitcoin og Monero, hvorfor ikke bare bruke 1?

Det skal betales i rater over 9 uker, hvorfor i all verden ikke kreve alt på en gang?
Dette senker troverdigheten til en kidnapper som er avhengig av at pårørende faktisk tror det er mulig å få henne tilbake i live.
TH vil vel heller ikke hatt noe motiv for å gjøre det slik, eller?

Jeg mistenker at RU's prat har blitt til etteretning for andre og at noen som er inne i Monero vil ha opp volumet og troverdigheten.
Om TH handler 1 mill pr uke i 9 uker vil det hjelpe veldig.

Dette vil passe en som allerede har investert i en monerorigg.
Valutaen får økt volum, troverdighet og pris og GM kan skjule løsepengene i sitt eget system.

Utfordrer tråden på dette:
Hva kan ha motivert GM til å bruke to valutaer og rater over 9 uker?

Jeg er veldig med deg der, nærmest reklame for monero. Har hele tiden tenkt at det er hensikten. Øke pris og volum. Men hvem. Nesten litt se på denne vidunderlige muligheten til å flytte rundt på millioner, og ingen får tak i deg. Og så ofres AE for å demonstrere at det er umulig å ta bakmennene. Litt vill teori egentlig.
Citera
2020-11-16, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Og du forsøker å få det frem ved å fremstille dine personlige meninger som fakta, interessant
Å? Tror du det du. Du får tro det da.
Citera
2020-11-16, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det skal være bekreftet at det var 2 formelle møter mellom RU og TH, ellers kom han uoppfordret til Futurum.

Sier du nå at TH ikke snakket med han mer enn to ganger?
Citera
2020-11-16, 13:36
Medlem
Citat:
Er helt enig i at det er en del naivitet som preger de ulike prosjektene til RU og at hans entusiasme kan ha blitt utnyttet. At kontakten mellom RU og TH ble opprettholdt gjennom så mange måneder, kan tyde på at dette ikke var ensidig - men at det var en underliggende drivkraft fra to parter, men med to helt ulike mål.

Jepp
Citera
2020-11-16, 13:43
Medlem
Citat:
Det kan så være.

At noen er entusiastiske når de forteller om sine store planer, underkjenner ikke hva som faktisk har skjedd. Det betyr jo ikke at alle møtene og telefonsamtalene ikke har funnet sted.

Det er jo et faktum at det har vært kontakt over flere måneder og at noe har ledet RU til å tro at det både ville bli et forretningssamarbeid og kontrakt. Hvem eller hva ledet ham til de tankene.

Hans entusiasme økte stadig mer utover våren og sommeren 2018 - og det skjer altså etter stadig flere samtaler. Hadde RU blitt reelt avvist og TH brutt all kontakt fra første stund i 2017, så hadde tankene om kontrakt eller et større samarbeid neppe dukket opp utover i 2018 - helt uavhengig av hvor naivt det er?

Hva tror du er grunnen til at den store entusiasmen til RU sluknet brått rundt forsvinningen til AE?

Hva er det som faktisk har skjedd? Jo, RU har møtt TH, via kjennskap til hans sønn, en rekke ganger. To av møtene beskrives som formelle mens resten var uformelle.

Deretter skal mannen ha oppsøkt Futurum-bygget og Hagens eiendomsselskaps kontorer uanmeldt opp mot fem eller seks ganger, ifølge Dagbladets opplysninger.

Uavhengig av hverandre beskriver kildene de allerede omtalte møtene som langt mer uformelle enn man kan få inntrykk av gjennom pressen.

Det er vel ingen som benekter samtalene, utfordringen er jo å spekulere i noe man ikke har kjennskap til. Det er jo ikke som om TH's forklaring ikke er plausibel. Kanskje TH ikke var tydelig nok på at det var uaktuelt, kanskje han ordla seg på en slik måte at RU trodde det var håp hvis han bare kom med et bedre konsept.
RU oppsøkte kontakten, ikke TH. Hvor logisk er det at dette på kort tid utvikler seg til å bli noe helt annet samtidig som RU hauser opp seg selv på nett? Politiet har visst om RU siden første uken av etterforskningen ifbm at han hadde diskutert krypto med TH. Enten så er politiet såpass ubrukelige (absolutt ikke umulig) at de ikke har evnet å gå RU grundig nok i sømmene, eller så har de endevendt livet hans uten at det eksisterer noe mistenkelig. Isolert sett er det jo svært lite mistenkelig at noen foreslår krypto som en investeringsmulighet for TH.

Eller, kanskje TH fattet interesse etter første møtet og la en luguber plan for hvordan han skulle utnytte RU, og at det var dette som la grobunn for de påfølgende møtene helt til TH hadde fått det han trengte, og at RU er uvitende om planene for AEH.

Jeg tror folk undervurderer hvor vanskelig det er å skjule spor.
Citera
2020-11-16, 13:44
Medlem
Citat:
Å? Tror du det du. Du får tro det da.

Du skriver det jo rett ut, så jeg ser ikke helt hvorfor det er nødvendig å tro på noe som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in