SCB har släppt sin senaste data med antalet döda i riket (oavsett dödsorsak).
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/
Ett vanligt missförstånd här i tråden är att datan i huvudsak inte skulle revideras efter 2 veckor, och att man därför skulle kunna betrakta oktobersiffrorna som mer eller mindre slutliga. Jag har dock sparat dessa filer på min hårddisk sedan i somras, så jag jämför nedanför dagens fil med den som publicerades den 19e oktober:
Döda under september
Enligt 16e november fil: 6 580
Enligt 19e oktober fil: 6 539
Skillnad: +41
Döda under augusti
Enligt 16e november fil: 6 781
Enligt 19e oktober fil: 6 776
Skillnad: +5
Döda under juli
Enligt 16e november fil: 6 845
Enligt 19e oktober fil: 6 842
Skillnad: +3
Filen som släpptes idag visar på en underdödlighet under oktober på 332 personer baserat på de nuvarande siffrorna
som kommer revideras. Min projektion blir därför att vi kommer hamna på en underdödlighet någonstans 200-299 för oktober månad och att i genomsnitt vi hade en underdödlighet på 150 personer per månad under juli - oktober.
Baserat på detta kan vi avskriva den här vanföreställningen om att de allra flesta av de rapporterade covid-fallen "dog med inte av". Om den teorin hade stämt så skulle vi ju rimligtvis ha sett en kraftig underdödlighet under juli-oktober (med kanske 1 000 personer per månad), med det har vi inte gjort. Snarare så tyder datan på att de som gick bort i covid i våras i genomsnitt hade 3-4 år kvar att leva.
Dessvärre tycks det ju som den andra vågen inte är under kontroll och att vi får en upprepning av överdödligheten från i våras. Oktober blir antagligen den sista månaden som underdödlighet registrerades. Tyvärr.