2020-11-15, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Och hur tänker du med sjögången upp och ner i flera meter höga vågor på vilket vi har lagt upp filmer tidigare i tråden?

En stillastående vattenlinje i stiltje är en helt annan sak än vad det handlade om.

Orkar du inte scrolla kan jag lägga upp en länk igen. 👍🏻

Ha en bra kväll!
det är egentligen ointressant eftersom hålet ligger ovanför vattenlinjen och är så pass litet kommer vattenmängden som tränger in sporadiskt inte vara i närheten av att kunna sänka ett fartyg av Estonias storlek. Det kommer med andra ord inte ligga konstant under vattenlinjen även om det är grov sjö.
Citera
2020-11-15, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Fartyget ligget med 135° slagsida vilket innebär att hela undersidan och skrovsidan upp och en bit förbi fenderlinjen är synlig så det de inte ser är hur långt UPP på skrovsidan sprickan sträcker sig.

Okej my bad, jag tänkte tvärtom. Då förstår jag. Dock så kan ju slagsidan ha gjort att hålet hamnade under vattenlinjen, men hålet kanske inte kan förklara hur slagsidan uppkom. Jag är också intresserad av att få svar på de andra frågorna. De två smällarna borde ha renderat i två inbucklingar på skrovet om en av smällarna har renderat i den inbuckling som dokumentärfilmarna hittat. Om det bara finns en stor inbuckling men två smällar ha hörts så talar det imho för att hålet inte har orsakats av en smäll. Eller tänker jag fel?
Citera
2020-11-15, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Och hur tänker du med sjögången upp och ner i flera meter höga vågor på vilket vi har lagt upp filmer tidigare i tråden?

En stillastående vattenlinje i stiltje är en helt annan sak än vad det handlade om.

Orkar du inte scrolla kan jag lägga upp en länk igen. 👍🏻

Ha en bra kväll!
När man hänvisar till vattenlinjen avses en stillastående vattenlinje på ett fartyg utan slagsida.
Givetvis sköljer vågor i kraftig sjö högre än vattenlinjen men varje hög våg följs av en djup dal.

clandeztino har fel i påståendet att hålets 4x1,2m ligger strax under vattenlinjen:
"5. Finns det kvalificerade uppskattningar på ungefär hur lång tid det bör ta för ett hål på 4 * 1.2 meter strax under vattenlinjen (som väl är fallet) att orsaka slagsida?"
(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20

De flesta i tråden verkar vara eniga om att endast nedre delen av sprickan ligger under vattenlinjen.

Edit.
Nu har clandeztino medgett att hen tänkte fel angående hålets placering i förhållande till vattenlinjen.
Senast redigerad av Prudent 2020-11-15 kl. 22:37.
Citera
2020-11-15, 22:28
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
det är egentligen ointressant eftersom hålet ligger ovanför vattenlinjen och är så pass litet kommer vattenmängden som tränger in sporadiskt inte vara i närheten av att kunna sänka ett fartyg av Estonias storlek. Det kommer med andra ord inte ligga konstant under vattenlinjen även om det är grov sjö.
Jag har inte påstått att hålet ensamt sänkte Estonia, eller?

Även om jag är skeptiker så är jag helt på det klara med att bogvisiret lossnade och i allra högsta bidrog till förlisningen. 😀

Det tycks ju också vara så att en del av hålet faktiskt ligger under en vattenlinjen även i stiltje så inte helt ointressant ändå kanske?

Vi har redan haft denna diskussion om hur mycket vatten som kanske kom in, var det hamnade och vad som kan ha hänt.

Ska jag länka till de inläggen?
Senast redigerad av Marmoth 2020-11-15 kl. 22:30.
Citera
2020-11-15, 22:43
Medlem
Leipreachans avatar
Citat:
Du gör samma fel som nästan alla andra - du förutsätter att hålet man hittat ligger under vattenlinjen, men det ligger i själva verket två meter ÖVER vattenlinjen, lejonparten i höjd med bildäck. Det behövs alltså ingen teori om huruvida det hållet sänkte Estonia - för det gjorde det inte.
Dokumentären "livlinan som brast" som publicerats här är en ypperligt dokumentär där vittnen - omedvetet, för dessa teorier var inte riktigt i svang på samma sätt, då internet inte var så utbrett då dokumentären gjordes - totalt smular sönder alla teorier om bomber och ubåtar. Ingen har hört någon explosion, ingen har sett någon ubåt. Det alla har upplevt är att båten går fort - mycket fort genom mycket grov sjö och att i vågdalarna slår vattnet upp till fjärde våningen. Till och med personalen har svårt att hålla balansen i den grova sjön och far som flipperbollar mellan borden i baren.

Den äldre mannen nämnde också att båten drog på rätt i vädret.
Citera
2020-11-16, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vilket struntprat av Henrik Evertsson. Han har inte helt klargjort exakt var det visade hålet verkligen befinner sig, inte rapporterat väsentlig information om en annan skada och nu påstår han att presentera korrekta och heltäckande fakta skulle kunna vara skadligt.

Du sällat dig därmed till de andra lögnarna och mörkläggningarna i Estonia-fallet, Henrik. Hur har du mage att sitta och dölja relevant information på det sättet när 850 människor dött? Har du ingen skam i kroppen?

Det du sysslar med är inte att gå efter journalistiska principer utan att medvetet undanhålla sanningen.
Jaa! Det mesta (här) tycks handla om att till varje pris försöka agera såsom beskyddare åt den stackars svenska Regimen. Staten sverige, som i form av ÖB , ksi m.fl. (uppbackade av Ericsson) bedrev militärtransporter ombord på Estonia 1994 - och som då utnyttjade 1000talet ovetande civilister såsom en mänsklig sköld. På det att den uppköpta, stulna materielen, på ett säkert sätt skulle nå fram till usa et.c.
Estonia skulle f.ö. aldrig ha fått lämna Tallin den 27. sept 1994, detta eftersom det fanns en lång rad med säkerhetsbrister på fartyget.
Vad säga apologeterna - kan ett nyupptäckt hål över vattenlinjen tas som utgångspunkt för att dividera om denna skandalhistoria?
Citera
2020-11-16, 06:52
Medlem
Citat:

Det är bara du i hela världen som vet hur långt ner sprickan går. De som filmade vet inte och de som sett filmen ser inte heller slutet. Det måste vara en särskild begåvning du har blivit född med.
Citera
2020-11-16, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
https://www.journalisten.se/nyheter/motbilden-far-inget-utrymme-tyst-i-medierna

Intressant text om diskussionen mellan dykare och dykledare. Undrar var man kan få tag på det bandet

Vore ju högst intressant att höra vad Gustav Hanuliak säger om saken idag. Särskilt när han uttrycker sig på det där viset.

”Det kommer att bli en jävla cirkus om jag (säger sanningen). Då kommer det att bli revolution i hela landet”.

Svårt att misstolka den meningen.
Citera
2020-11-16, 09:03
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz
Vore ju högst intressant att höra vad Gustav Hanuliak säger om saken idag. Särskilt när han uttrycker sig på det där viset.

”Det kommer att bli en jävla cirkus om jag (säger sanningen). Då kommer det att bli revolution i hela landet”.

Svårt att misstolka den meningen.

Det är sådana uttalanden som får mig att tvivla på de utredningar som gjorts. Det gör mig dessutom vansinnig att FB m.fl. avfärdar dessa som "foliehattar". Att ansvarig dykledare säger en sak MÅSTE väga tyngre än tron hos någon som har "läst på"...
Citera
2020-11-16, 09:24
Medlem
Samtalet mellan den anhörige och Gustav H kan man lyssna på; SEA:s sida- scrolla längst ner: http://www.seainfo.se/#
Citera
2020-11-16, 10:29
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Samtalet mellan den anhörige och Gustav H kan man lyssna på; SEA:s sida- scrolla längst ner: http://www.seainfo.se/#

Jag letar dock efter inspelningen mellan dykare och dykledare. Det där dylaren säger "jag bekymrar mig, det här med..." Och dykledaren blir irriterad och säger "NEJ.. Säg det inte...".

Ska vara i ett sammanhang där dykaren är inne i en specifik hytt och letar efter en ritning.
Citera
2020-11-16, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är bara du i hela världen som vet hur långt ner sprickan går. De som filmade vet inte och de som sett filmen ser inte heller slutet. Det måste vara en särskild begåvning du har blivit född med.
Bara jag...? Menar du att filmteamet medvetet ljuger med sin rendering - och vad är syftet med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in