2020-11-15, 18:00
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Vilket tror du resulterar i minst bajs på soffan?
Att sätta på barnet blöjan under tiden som det bajsar? eller innan det bajsar?

Det säger sig själv att tidpunkten för införande av lock down har en avgörande betydelse för resultatet.
Lock down förväntas aldrig att minska antalet som redan är smittat. Inte heller förväntas det förhindra smittspridning inom områden som inte omfattas. T ex kontakt mellan familjemedlemmar.

Alla förstår det. Även du.
Lockdown skulle införts i Januari, i Kina. Nu är det lixom lite försent att hålla på med sånt när viruset är endemiskt. Det är dessutom så pass milt att det inte rättfärdigar samhällsförstörande åtgärder.
Citera
2020-11-15, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Svensken vill inte sticka ut tyvärr och det borde FHM förstå.

Maskrekommendstioner alternativt masktvång behövs i Sverige asap.

En kamrat till mig vill ha masktvång. Han använder inte mask.
Jag är tveksam till masktvång. Jag använder mask.
Citera
2020-11-15, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tack för bra inlägg.

Vi kan nog lägga ner munskyddsdebatten, som aldrig borde startats.

Argumenten mot allmänt användande av munskydd är dumma och kan användas när som helst: kör inte bil för du kan krocka, använd inte motorsåg för du kan såga dig själv, använd inte kniv för du kan skära dig.

Tegnells ingång till diskussionen är idiotisk och han anser tydligen att vi alla är retards.

Det handlar om olika kunskaper och olika kontext. Det är inte raketvetenskap.

Använd mask eller munskydd, läs på och bidra till folkhälsan. Ung så enkelt.

Ja, precis. Och både hjälm och bälten kan användas på fel sätt, invagga i falsk trygghet, etc. Så är det med munskydd, och då gäller det att utbilda befolkningen, så att de används på rätt sätt. Vi vet alldeles säkert att om de används rätt, och människor fortsätter med social distans, etc, så ger de ett skydd. Dessutom finns det också andningsskydd, som även skyddar bäraren. Anledningen att FHM inte vill lyfta fram andningsskydd är att det blir för dyrt, då riskgrupper kan börja kräva att de får sådana gratis (och enligt FHM är det viktigare med jämlikhet än med god hälsa). Allt handlar egentligen om ekonomi, fast FHM vill inte erkänna det. Men säg om staten skulle distribuera 10 milj andningsskydd som kostar 200 kr styck, så blir det ändå inte mer än två miljarder, ganska lite pengar i sammanhanget. 10 andningsskydd per invånare skulle inte kosta mer än 20 miljarder. Man kan säga att FHM sparar en krona för att förlora 10 kronor.
Citera
2020-11-15, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu tror jag att det var du som snurrade till med tanke på att det är RT-PCR är som är "gold standard".

Jag undviker personangrepp.

Uppenbart att du inte fattat någonting.

qPCR används ofta synonymt med real-time PCR. Real-time PCR är föredragen metod och har mycket hög känslighet och specificitet i dagsläget.

Läs databladet för testet som användes i studien.

https://www.fda.gov/media/136112/download

Läs också studien där det tydligt framgår att det inte var ett snabbtest som användes.

Sluta sprid massinformation för att det passar din undergångsfantasi.
Citera
2020-11-15, 18:05
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Tänkte mer om du hade någon länk med siffror. Hade varit intressant att se. Jag vill minnas att någon här i tråden skrev att det återigen var värst i norra Italien.

Tyvärr ont om siffror i artikeln men ändå intressant.

https://www.itv.com/news/2020-11-12/covid-italys-bergamo-brings-new-angle-to-the-immunity-debate
Citera
2020-11-15, 18:07
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Tackar som frågar Personliga erfarenheter från vården är alltid värdefulla, men utvecklingen springer snabbt ifrån en enskild person. Spelar ingen roll om man är läkare eller USKA eller forskare. Detta j-a virus har turbomotor men vården utvecklas så snabbt den bara kan, tack och lov.

Den situation jag såg i våras finns nog inte någonstans längre. Iaf inte i Sverige.

Personalen var övervägande svensk. 10% var invandrare och andragenarationare, enligt min uppskattning.

Åldersspann: personalen var 25 - 60 år. Nu klumpar jag ihop alla, alltså både uskor, SSK, läkare och rehabpersonal.

Vi använde hjälm + visir + hazmat (vit) + mask med blå ventil. Plastförkläden och handskar användes vid patientnära arbete.

Utrustningen var inte exakt samma hela tiden. Jag pendlade mellan två avdelningar, en med färska svåra fall och en med lättare fall, de som var på bättringsvägen, men på den avdelningen dök det upp enstaka palliativfall också.

På den tyngre avdelningen hade vi en skyddsrock med långa ärmar (engångsplagg), men på den avdelning som beskrevs som lättare, hade vi hazmat. Lite märkligt, vet inte hur det funkar nu.

Jag jobbade heltid i covidvården i mars och april.

Vi vädrade inte. Ventilationen har jag ingen åsikt om. Jag såg inga extra-aggregat iaf. Jag vill tillägga att vi som jobbade hade tunnelseende och var stressade och inkastade i helt nya situationer. Dessutom kom personal från alla håll, från angränsande städer, etc, så man jobbade med alltför många nya ansikten egentligen. Det fanns flera tekniska aspekter som jag helt missade, självklart.

Tunnelseendet hade också fysiska orsaker. Det var svårt att andas, visiret blänkte och begränsade synfältet och det var svårt att relatera och kommunicera, både med kollegor och patienter. Ovanligt mycket energi gick åt till att föra samtal, samarbeta och iaktta omgivningen.

Mina visuella minnesbilder är långt ifrån normala, om man säger så. Perifierseendet var också borta, så man var såklart tvungen att vrida på hela skallen för att se åt sidan osv. Ett j-a meckande ...

Ingen laserskrivare vad jag såg. Inte heller kloranvändning. Vi gjorde som vanligt, dränkte ytor och utrustning i sprit hela tiden, torkade med papper och förseglade och bar snabbt ut fulla riskkärl (de där gula med etikett på) osv. Att hålla rent och hålla ordning var såklart en betydande del av arbetet.

Den tyngre avdelningen hade sluss i ena änden, där man bytte om, men i andra änden var det enkeldörrar. Den lättare avdelningen hade bara en ingång och både personal och patienter passerade där. Det var enkeldörrar, som det slarvades rejält med. De stod på glänt för ofta. Grejer, personal och patienter for ju in och ut också, och det var knappast viruskontroll på hightechnivå.

Ja, jag har nog haft tur, men samtidigt såg jag inga kollegor falla ifrån i covidvården. Mitt intryck är att ingen eller väldigt få blev smittade i covidvården. Och som du var inne på, det var nog ett annat j-a virus i våras.

Att ingen journalist kan ställa FHM mot väggen och fråga om mutationerna, det är bedrövligt.

Den svenska strategin innebär ju också maximal mutationsyta. Det säger sig självt - ju färre värdar, ju fler mutationer. Vill man att viruset ska mutera och bli ännu jävligare, då ska man låta det bränna igenom hela befolkningen.

FHM:s och regeringens ansvar är odiskutabelt och rent etiskt så är de totalt bankrutt.

Jag försökte starta en vetenskapsetisk diskussion nyligen, som dog direkt ha ha ...

Det var inte populärt i denna tråd. Agerar man vetenskapligt, som Tegnell påstår att han gör, ska man också agera etiskt riktigt. FHM är så långt från sund vetenskapsetik att det är löjligt.

Det är kollektivismen som lurar oss.

Hade svenska forskare smittat tio tioåringar med ett nytt virus bara för att kolla vad som händer, hade de blivit hängda direkt, och straffade. De hade inte fått jobba en dag till. Men utsätter man hela befolkningen för samma oetiska sjuka experiment, då framstår det som vettigt.
Intressant att få ta del av dina erfarenheter! Det enda jag undrar över är följande: "Vill man att viruset ska mutera och bli ännu jävligare, då ska man låta det bränna igenom hela befolkningen." Det finns även en idé att virus ofta muterat till något mildare då en viss spridning, som i Sverige, tillåts. Kanske för att viruset får större möjligheter att spridas om det inte drabbar individen för hårt. Kan det vara det man ser nu? Hur som helst, stor respekt för din insats.
Citera
2020-11-15, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Allt handlar egentligen om ekonomi, fast FHM vill inte erkänna det. Men säg om staten skulle distribuera 10 milj andningsskydd som kostar 200 kr styck, så blir det ändå inte mer än två miljarder, ganska lite pengar i sammanhanget. 10 andningsskydd per invånare skulle inte kosta mer än 20 miljarder. Man kan säga att FHM sparar en krona för att förlora 10 kronor.

Visst handlar det om ekonomi. Staten och FHM tänkte antagligen lika kort och dumsnålt som vanligt.

Man vill snabbt spara pengar idag men får betala 100 ggr så mycket i framtiden iaf. Landstingen gör alltid så, vägrar höja skitlöner, personalen slutar och så får man ta in skitdyr hyrpersonal och nyanställa istället. Det är en svensk klassiker.

Jag gillar din snabba uträkning. Den segdragna kris som drabbat oss har kostat långt mer än 20 miljarder, det kan jag lova. Jag har inte exakta siffror, men det måste såklart finnas en uppskattning.

Hur mycket har 8 månaders harvande kostat oss, hur många miljarder?

Två veckors lockdown kombinerad med munskyddskampanj, det hade varit grejer det, i vintras.
Citera
2020-11-15, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
En kamrat till mig vill ha masktvång. Han använder inte mask.
Jag är tveksam till masktvång. Jag använder mask.
Jag har samma erfarenhet, han jag känner som är mest kritisk mot Sveriges strategi och regeringen samt kräver lockdown och länkar till vetenskapsforum Covid (de där 22 forskarna som visserligen själva inte officiellt vill ha lockdown) har själv över 5-6 kompisar för att dricka öl och spela tv spel varje helg. Hans motivering är att ingen annan bryr sig så varför ska han.

Samtidigt visar ju all data på att svenskarna faktiskt reser mindre, shoppar mindre, jobbar mer hemifrån och har mindre kontakter. Så de som säger att ingen bryr sig har nog missat att det är en minoritet som inte bryr sig och följer rekomendationerna. De som därför är för lockdown men själva struntar i rekomendationerna "då ingen annan bryr sig" är själva en del av problemet och den där minoriteten som inte bryr sig.

Samma gäller masker där många vill ha masktvång men är för fega för att själva bära mask.
Citera
2020-11-15, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Intressant att få ta del av dina erfarenheter! Det enda jag undrar över är följande: "Vill man att viruset ska mutera och bli ännu jävligare, då ska man låta det bränna igenom hela befolkningen." Det finns även en idé att virus ofta muterat till något mildare då en viss spridning, som i Sverige, tillåts. Kanske för att viruset får större möjligheter att spridas om det inte drabbar individen för hårt. Kan det vara det man ser nu? Hur som helst, stor respekt för din insats.

Ja, så kan det också vara, att det blir mildare. Jag uttryckte mig kanske onödigt drastiskt och negativt.

Men visst är det ett högt spel man spelar, rena rouletten: "Ok vi satsar på flockimmunitet, som kanske inte funkar, och kanske blir viruset snällare ... eller ännu elakare." Hisnande perspektiv.

Tack, man gör vad man kan. Det var en intressant period också, för mig personligen, lärorik.
Citera
2020-11-15, 18:12
Medlem
Citat:

Två veckors lockdown kombinerad med munskyddskampanj, det hade varit grejer det, i vintras.

Du menar som Tjeckien?
Citera
2020-11-15, 18:13
Medlem
På Jan Albert idag på radion lät det som att en munskyddsrekommendation skulle kunna vara på gång (i lokaltrafik).

12:50 in i denna extrasändning (Lyssnarnas frågor):

https://sverigesradio.se/avsnitt/1619290

Undrar om han har kontakter inom FHM eller om han bara gissar.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-15 kl. 18:16.
Citera
2020-11-15, 18:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Uppenbart att du inte fattat någonting.

qPCR används ofta synonymt med real-time PCR. Real-time PCR är föredragen metod och har mycket hög känslighet och specificitet i dagsläget.

Läs databladet för testet som användes i studien.

https://www.fda.gov/media/136112/download

Läs också studien där det tydligt framgår att det inte var ett snabbtest som användes.

Sluta sprid massinformation för att det passar din undergångsfantasi.

Jag vet inte ens vilket inlägg du svarade på, har för mig att det ursprungligen handlade om vilket test Elon Musk hade använt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in