2020-11-15, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Just nu är det 149 på IVA. (källa)

Jag antar att vi passerar 150 imorgon? Eller kanske ikväll?

Hur som helst. En otäck utveckling. Det ser inte bra ut detta.

Du kan vara helt lugn. Enligt Tegnell får Sverige ingen andra våg. Att han har haft fel i 100% av sina spådomar hittills kanske gör att han denna gång har rätt. Bör ju ara omöjligt att ha så ofantligt fel om allt.
Senast redigerad av ormbon 2020-11-15 kl. 14:48.
Citera
2020-11-15, 14:46
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det är möjligt men det ni snackar om går inte att mäta.

Pekar man på att det var 10 GÅNGER FLER FALL och sedan är Skåne på rekordnivå i antal inlagda, då är det något som inte riktigt stämmer. Speciellt när man också pekade på att varför så många var inlagda och dog var att det kommit in på äldreboende, vilket inte stämmer heller när yngre står för 70% av smittan.

Ni kan heller inte attackera mig, det är Tegnell som pratar om Sverige överlag inte specifika "store "regioner".
Så knip käft.
Smittan har en bredare landsomfattande spridning nu än i våras. Den har ännu inte riktigt nått samma nivåer men börjar närma sig. Intagna på sjukhus (vilket är den bästa indikatorn) ligger nu på 60% av vårens toppnoteringar.

I våras fanns det regioner som klarade sig utan större samhällsspridning, Skåne, Västerbotten och Blekinge främst. Det gör dom inte nu utan det är stor spridning i hela landet. Denna våg kommer att bli värre än den förra om man inte tar till konkreta åtgärder.
Citera
2020-11-15, 14:48
Avslutad
Citat:
Det är klart man kan göra det?
Hur ska man annars kunna applicera argumentet?

Det är ju inget argument! Om det så skulle vara 10 gånger så många fall i Skåne nu jämfört med i våras så är det ändå mycket färre nationellt om det är 10 gånger färre i övriga regioner. Jämför inte regioner med uttalanden som gäller nationellt.
Citera
2020-11-15, 14:48
Medlem
Citat:
Jasså så nu ska du få handplocka det som passar inte bäst i DITT argument?
Men jag ska inte få göra densamma?

Nja det är inte möjligt.
I så fall hade vi haft 12.000 inlagda på sjukhus i detta nu.
Jag förstår inte din argumentation. Tegnell pratade om riket som helhet i sitt spekulerande kring smittspridningen. Du plockar ut en av de regioner som klarade sig bäst under våren, och sjukvårdsbehovet i sagda region, som ett argument mot Tegnells prat om smittspridningen nationellt. Om någon handplockar är det väl i det läget du? Eller vad menar du?
Citera
2020-11-15, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Du får säga till Nya Zeeland att ändra strategi till Sveriges, du ser hur det gick för Tjeckien.

Tjeckien bytte aldrig strategi till Sveriges, deras strategi var hela tiden att hålla nere smittan. De trodde att de hade lyckats, och många av lockdownförespråkarna på flashback applåderade dem i somras när de höll sin avskedsfest för corona.
Citera
2020-11-15, 14:49
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
alltså när kommer vaccinet komma i januari ?

eller kommer den ens komma nästa år?

Skulle tro att vissa länder börja vaccinera i januari om allt går som planerat. Tex så väntar Spanien att få de första doserna i början av januari. Riskgrupper vaccineras först såklart, vanliga får vänta till april/maj. Som det ser ut nu men det bygger ju på att de inte hinner stöta på problem. Läste att ett visst vaccin behöver förvaras -97 c. Logistiken kring den typen av problem borde Sverige titta närmare på så vi är förberedda och kan ta emot när vaccinet kommer. Är ju dock inte säkert att det blir just det vaccinet.
Citera
2020-11-15, 14:51
Medlem
Citat:

Dessutom verkar endel av regionerna inte uppdatera till intensivvårdsregistret på helger. Antagligen därför har de största uppgångar på iva har varit på måndagar.
Citera
2020-11-15, 14:51
Medlem
Sverige ligger i det absoluta toppskiktet i Europa vad gäller döda/capita. Men det finns alltså fortfarande nötter här i tråden som fortfarande hyllar den svenska strategin. Man baxnar...

Vi ligger över 150 på IVA vid det här laget. Över 200 i början på veckan som kommer. Om en vecka eller två kan den siffran vara fördubblad.
Citera
2020-11-15, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag förstår inte din argumentation. Tegnell pratade om riket som helhet i sitt spekulerande kring smittspridningen. Du plockar ut en av de regioner som klarade sig bäst under våren, och sjukvårdsbehovet i sagda region, som ett argument mot Tegnells prat om smittspridningen nationellt. Om någon handplockar är det väl i det läget du? Eller vad menar du?

Jag handplockade.
Sedan handplockade du och klagade sedan på mitt handplockande?

Det är självklart att jag kan göra det när de säger att smittan var 10 gånger högre i våras och det är fler inlagda nu i Skåne än i våras?

Hur mäter ni annars? ... liksom va?

Det var Tegnell själv som gjorde den jämförelsen att baserat på INLAGDA nu så var smittan 10 gånger högre då. Sedan får jag inte jämföra antalet inlagda nu? Eh ok.
Citera
2020-11-15, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Tjeckien bytte aldrig strategi till Sveriges, deras strategi var hela tiden att hålla nere smittan. De trodde att de hade lyckats, och många av lockdownförespråkarna på flashback applåderade dem i somras när de höll sin avskedsfest för corona.

Tjeckien bytte till en slapp strategi likt Sveriges och då gick det åt helvete.
Citera
2020-11-15, 14:55
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det påverkar inte döda/miljon. Så nej, det har inte den effekt man vill uppnå.
Vilket tror du resulterar i minst bajs på soffan?
Att sätta på barnet blöjan under tiden som det bajsar? eller innan det bajsar?

Det säger sig själv att tidpunkten för införande av lock down har en avgörande betydelse för resultatet.
Lock down förväntas aldrig att minska antalet som redan är smittat. Inte heller förväntas det förhindra smittspridning inom områden som inte omfattas. T ex kontakt mellan familjemedlemmar.

Alla förstår det. Även du.
Citera
2020-11-15, 14:56
Medlem
Citat:

Just IVA är väl iofs något som inte ser så otäkt ut. Jag tycker det ser väldigt bra ut i förhållande till våg 1. Det ökar med mkt lägre hastighet och acceleration (andra derivatan) ganska låg. Inom någon vecka tror och hoppas jag att hastigheten blir konstant, därefter kommer jämvikt på iva uppstå (lika många skrivs in som skrivs ut /dör). Förhoppningsvis långt under vårens beläggning på IVA, jag Trumpgissar (positive thinking) att det planar ut kring 200 inlagda samtidigt. Dessutom verkar det som fler överlever jmf med våg 1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in