Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
CDC progosticerar att det kommer dö 40 000 fler amerikaner de nästa fyra veckorna:
https://www.theguardian.com/world/2020/nov/13/us-coronavirus-covid-deaths-cdc-warning, igår
Det är en mycket låg prognos de anger. Det skulle innebära ett snitt på 1400 dödsfall per dag i 4 veckor. Redan nu ligger 7-dagars snittet på 1100 och är ökande. Antal nya smittade är fortfarande ökande.
Varför ligger CDC så lågt för? Vad vet de som inte vi vet? Eller är CDC:s låga prognos ett uttryck av politiskt ställningstagande för att förminska situationens allvar?
Jag vet faktiskt inte. De kanske analyserar på delstatsnivå, och ser mönster som vi inte ser nationellt? Men jag tvivlar.
I din artikel så framgår ju flera ytterligare negativa omständigheter. Flera stater har i princip slut på IVA-platser. Asymptomatiska C19 får jobba vidare i sjukvården. Man har brist på N95-masker för sjukvårdspersonal.
Det är stora avstånd i USA. Det är antagligen inte lätt att flytta patienter mellan stater. Jag vet inte ens om det är administrativt möjligt. Det känns som något som skulle hanteras på nationell nivå i så fall, men det känns ju inte troligt i dagsläget.
USA:s dödstal gick ju katastrofalt högt i New York, och det är en förhållandevis hälsosam delstat. Det skulle vara att befolkningstätheten är hög, men mycket talar för att det är folkhälsa/sjukvård som är problemet, därför borde andra stater i USA ha ett precis lika högt tak, om det ens är ett tak?
En siffra på femtusen döda om dagen är inte ens orealistiskt. Det motsvarar 147 döda per dag i ett land av Sveriges storlek. Det är förvisso väldigt högt, men långt ifrån omöjligt. Nästan hela Balkan har legat på motsvarande 120 döda/dag ett bra tag, och gör grodhopp på Worldometers lista.
Jag tycker det överhuvudtaget ser väldigt illa ut på många ställen, i synnerhet USA. Inte för att jag ska låtsas som att det ser överdrivet bra ut i Sverige heller, men för tillfället ser det värre ut på de flesta håll.