2020-11-15, 08:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Enligt brittiska forskare som testat immun respons på blodprover från innan smittan spreds I samhället så har små barn mer antikroppar som reagerar mot viruset än vad vuxna har. Det spekuleras i artikeln jag länkar nedan att vi skulle behöva vaccinera oss en gång per år.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/studie-barn-har-oftare-antikroppar-mot-coronaviruset-utan-att-ha-haft-covid-19-1.37037831
Betalsida.

Att barn har antikroppar mot coronan borde rimligen vara så att de haft covid-19 men utan symptom.
Man vet för lite om vaccinens varaktighet för att ens spekulera i hur ofta man behöver vaccinera sig.
Citera
2020-11-15, 08:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Evidensen för luftburen överföring är starkare än för kontaktsmitta.

Ändå tjatas det om handtvätt o sprit. FHM borde vara konsekventa o inte rekommendera handtvätt då det saknas bevis för att det funkar.

Dessutom är smittspridningen lägre i länder som sällan tvättar händerna som Pakistan, Indien, stora delar av Afrika mm.

Det där är länder som har stenkoll på allt som händer hos dom!
Citera
2020-11-15, 08:22
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Här är en nyare artikel om covid19 i Forbes. Efter det att CDC accepterade att luftburen smitta var trolig om än inte direkt bevisad så verkar det vara allmänt accepterat att covid19 kan spridas så.

"More Infectious And Airborne Covid-19 Mutant Replaced Wuhan Virus To Dominate Worldwide, Research Finds"

https://www.forbes.com/sites/roberthart/2020/11/13/more-infectious-and-airborne-covid-19-mutant-replaced-wuhan-virus-to-dominate-worldwide-research-fin ds/?sh=6c9565365ed3

Och är det en luftburen smitta löper alla en risk som vistas i samma lokaler som andra där någon kan vara smittspridare. Alltså konferensrum, kontorslandskap, restauranger, fikarum, väntrum på vårdcentraler mm är då klart olämpliga att flera samtidigt vistas i. Även en stund efter folk varit där.
Ger en helt annan dimension på smittspridningen.
Däremot hur smittsamma de luftburna virusen är borde påverka risken att smittas.
Även att vid liten smittspridning som vi hade i somras minskar risken att den överförs då få var smittade men nu med en mer utbredd smitta ökar risken mycket mer.
Citera
2020-11-15, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Spontant tänker jag mig att det lär finnas studier som visar potential åt båda hållen, har läst en hel del som kommer till olika slutsatser. Mig veterligen finns det dock inga studier som kommer fram till att barn sprider smittan, däremot finns det en del studier som hävdar att skolor i viss mån kan bidra till smittspridningen vilket är något helt annat. Det går att hålla isär dessa. Att barn och skolor ö.h.t. inte skulle bidra till smittspridningen är knappast speciellt troligt. Om inte annat så är även det en arbetsplats där vuxna möts.

Det är faktiskt lite fascinerande att om och om läsa denna trådsanning. Antingen har vissa väldigt svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt, eller så är det ointressant då man endast är ute efter att sprida en agenda. Det är fullt möjligt för barn att vara smittsamma, men inte lika smittsamma som vuxna.

Lol, jag litar betydlig mycket mer på "Tegnell o co" än en anonym person på flashback som hävdar att hen sitter på insider info som visar att man mörkar dödstalen. Förhoppningsvis gäller det för de flesta personer här, även om detta nu är flashback där ärliga analyser inte direkt är det som alltid är prioriterat
ok
Citera
2020-11-15, 08:29
Medlem
Citat:
Beror ju på om man vill kunna ge sjukvård till alla eller ej. Sveriges metod med morfin till äldre kommer troligen inte vara acceptabel vid våg 2 så frågan är hur man löser det problemet denna gång.

Lock-down i EU var ju för att vården inte skulle kollapsa. Tyvärr var man för sena med lock downs igen.

Är inte särskilt stor skillnad egentligen mellan skärpta råd och lock down förutom att folk till stor del struntar i skärpta råd o förstör för alla andra som följer dem.
Om du avser att Sveriges metod att ge morfin till de äldre på ex. ålderdomshemmet som vars egen vilja (i samförstånd med närstående) är att inte skickas till akut, livsuppehållande vård. Alternativt morfin till de individer som inte kan skickas till IVA då bedömningen är att det inte kommer klara IVA vård (dvs mer lidande än nyttan) så är jag ganska övertygad om att det inte kommer ändra i våg 2. Men känner jag dig rätt var det inte detta du avsåg med "Sveriges metod".
Citera
2020-11-15, 08:30
Medlem
Citat:
Evidensen för luftburen överföring är starkare än för kontaktsmitta.

Ändå tjatas det om handtvätt o sprit. FHM borde vara konsekventa o inte rekommendera handtvätt då det saknas bevis för att det funkar.

Dessutom är smittspridningen lägre i länder som sällan tvättar händerna som Pakistan, Indien, stora delar av Afrika mm.
OK. Men den evidensen finns isf inte i artikeln från Akademiska.
Citera
2020-11-15, 08:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad fastställer studien, menar du?
Att viruspartiklar är luftburna, kan hänga kvar i luften samt färdas långa sträckor. Upp till femtio meter enl. studien.
Citera
2020-11-15, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Betalsida.

Att barn har antikroppar mot coronan borde rimligen vara så att de haft covid-19 men utan symptom.
Man vet för lite om vaccinens varaktighet för att ens spekulera i hur ofta man behöver vaccinera sig.
Som jag skrev så har man testat detta åå blodprover som var tagna innan Covid fanns.
Citera
2020-11-15, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
CDC progosticerar att det kommer dö 40 000 fler amerikaner de nästa fyra veckorna:

https://www.theguardian.com/world/2020/nov/13/us-coronavirus-covid-deaths-cdc-warning, igår

Det är en mycket låg prognos de anger. Det skulle innebära ett snitt på 1400 dödsfall per dag i 4 veckor. Redan nu ligger 7-dagars snittet på 1100 och är ökande. Antal nya smittade är fortfarande ökande.

Varför ligger CDC så lågt för? Vad vet de som inte vi vet? Eller är CDC:s låga prognos ett uttryck av politiskt ställningstagande för att förminska situationens allvar?
Jag vet faktiskt inte. De kanske analyserar på delstatsnivå, och ser mönster som vi inte ser nationellt? Men jag tvivlar.

I din artikel så framgår ju flera ytterligare negativa omständigheter. Flera stater har i princip slut på IVA-platser. Asymptomatiska C19 får jobba vidare i sjukvården. Man har brist på N95-masker för sjukvårdspersonal.

Det är stora avstånd i USA. Det är antagligen inte lätt att flytta patienter mellan stater. Jag vet inte ens om det är administrativt möjligt. Det känns som något som skulle hanteras på nationell nivå i så fall, men det känns ju inte troligt i dagsläget.

USA:s dödstal gick ju katastrofalt högt i New York, och det är en förhållandevis hälsosam delstat. Det skulle vara att befolkningstätheten är hög, men mycket talar för att det är folkhälsa/sjukvård som är problemet, därför borde andra stater i USA ha ett precis lika högt tak, om det ens är ett tak?

En siffra på femtusen döda om dagen är inte ens orealistiskt. Det motsvarar 147 döda per dag i ett land av Sveriges storlek. Det är förvisso väldigt högt, men långt ifrån omöjligt. Nästan hela Balkan har legat på motsvarande 120 döda/dag ett bra tag, och gör grodhopp på Worldometers lista.

Jag tycker det överhuvudtaget ser väldigt illa ut på många ställen, i synnerhet USA. Inte för att jag ska låtsas som att det ser överdrivet bra ut i Sverige heller, men för tillfället ser det värre ut på de flesta håll.
Citera
2020-11-15, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det där är länder som har stenkoll på allt som händer hos dom!
Mmm precis... de länderna har ju stenkoll på covid ! Och dessa u-länder har inte heller värre problem (icke i-landsproblem) att ta hand om. Ex. Betydligt värre folkhälsoproblem så barnfattigdom, svält, malaria etcetc. Dessa länder lägger troligen alla sina resurser just nu på att föra statistik över om gammelfarfar öppnade pärleporten några månader för tidigt pga Covid.
Citera
2020-11-15, 08:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Och är det en luftburen smitta löper alla en risk som vistas i samma lokaler som andra där någon kan vara smittspridare. Alltså konferensrum, kontorslandskap, restauranger, fikarum, väntrum på vårdcentraler mm är då klart olämpliga att flera samtidigt vistas i. Även en stund efter folk varit där.
Ger en helt annan dimension på smittspridningen.
Däremot hur smittsamma de luftburna virusen är borde påverka risken att smittas.
Även att vid liten smittspridning som vi hade i somras minskar risken att den överförs då få var smittade men nu med en mer utbredd smitta ökar risken mycket mer.

Bra poäng där. Koncentrationen av virus i allmänna utrymmen borde ju såklart vara beroende på spridningen. Enstaka smittade genererar inte tillräckligt med aerosoler men många kanske kan. Kan det vara därför man ser en tydlig acceleration från tex 20 procent i veckan till 40 % i veckan?

Aerosoler kanske då har liten betydelse vid låg smitta med stor betydelse vid hög? Tänker på minkfarmarna.

En hel minkfarm med smittade minkar kanske sprider stora mängder aerosol?
Citera
2020-11-15, 08:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Luta dig på Lancet, å sitt och vänta du 😂... Jag är inte så pass intresserad av det så att jag maniskt kommer följa forskningsläget avseende exakt vilka rapporterades som dyker upp map på olika förslag på vilket påverkan skolan har på smittspridningen. Självklart finns även smitta på på skolan (covid finns överallt i samhället) och stängning skulle därmed ha effekt på smittspridningen. Däremot tyder allt på effekten skulle vara marginell (om de skenbara sambandet kan isoleras bort).
Jag håller mig dock till hur verkligheten ser ut tillsvidare. Och då är det tydligt att lärare inte är överrepresenterade i covidstatistiken vilket man skulle förvänta sig om skola var en stark påverkansfaktor (snarare tvärt om är det underrepresenterade). Men framförallt är det helt uppenbart för i princip alla (förutom Österrike typ) att stängning av grundskola och förskola är en fullständigt hjärndöd och supoptimalt åtgärd som kostar oerhört mkt mer än det smakar.
Finns det någon yrkesmässigt uppdelad statistik nu? Jag pratar inte om fall rapporterade till Arbetsmiljöverket alltså utan om en allmän statistik.

Och nej, de färskaste studierna visar inte att smittspridningen skulle vara marginell i skolorna.

Det finns tillräckligt för att man kan spekulera i om de är i viss mån drivande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in