2020-11-14, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lite kommentarer till Uppsalastudien på Akademiska om att man hittat virus i ventilationsfilter långt från patienterna. Nej, man har inte kunnat visa att viruspartiklarna är infektiösa d.v.s. levande. Det räknade man inte med att kunna heller. Man anser ändå att det finns en risk att de är det för orsaken till att man inte hittat levande viruspartiklar är inte att de skulle ha färdats så långt utan man tror att viruset bara överlever ett par timmar i sådana sammanhang.

Nu på TV4 Nyhetsmorgon och samma framkommer i studien.
Jag förstår inte riktigt vad som är nyhetsvärdet.

Om du nyste rakt in i en ventilationskanal så skulle viruset kunna transporteras otroligt långa avstånd. Det tar bara en halv minut för en aerosol att flytta sig femtio meter i en ventkanal.

Sen kan man fundera på om det är ett tecken på höga koncentrationer aerosoler, men jag såg inte att man gjorde någon sådan kvalificerad analys.

Det skulle oavsett vara en enormt svår beräkning att göra, baserat på en svabbning i en ventilationskanal, och en helt meningslös beräkning eftersom du skulle kunna få ett mycket mer exakt svar genom att helt enkelt mäta koncentrationen av covid-19 aerosoler i luften i rummet.
Citera
2020-11-14, 09:17
Medlem
revodnebs avatar
USA var enligt Worldometers uppe på 18000 Serious/critical i våras, för att sen falla ner till 14000 under sommaren, nu i höst fram till igår vad uppe på 19000. Nu står det på 32297, har det hänt något i USA? Med de siffrorna lär det gå riktigt illa, kommer deras sjukvårdssystem att klara av det eller är det en bugg i Worldometers?
Citera
2020-11-14, 09:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag förstår inte riktigt vad som är nyhetsvärdet.

Om du nyste rakt in i en ventilationskanal så skulle viruset kunna transporteras otroligt långa avstånd. Det tar bara en halv minut för en aerosol att flytta sig femtio meter i en ventkanal.

Sen kan man fundera på om det är ett tecken på höga koncentrationer aerosoler, men jag såg inte att man gjorde någon sådan kvalificerad analys.

Det skulle oavsett vara en enormt svår beräkning att göra, baserat på en svabbning i en ventilationskanal, och en helt meningslös beräkning eftersom du skulle kunna få ett mycket mer exakt svar genom att helt enkelt mäta koncentrationen av covid-19 aerosoler i luften i rummet.
Det betyder nog att viruset är luftburet och kan hänga kvar i luften mycket länge samt färdas långa sträckor.

Frågor på det.
Citera
2020-11-14, 09:29
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
USA var enligt Worldometers uppe på 18000 Serious/critical i våras, för att sen falla ner till 14000 under sommaren, nu i höst fram till igår vad uppe på 19000. Nu står det på 32297, har det hänt något i USA? Med de siffrorna lär det gå riktigt illa, kommer deras sjukvårdssystem att klara av det eller är det en bugg i Worldometers?

Det tar ju ett tag innan smittan hinner sprida sig och det finns 331 miljoner människor i USA. Däremot kan storstäder som New York drabbas hårt igen.
Citera
2020-11-14, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Chansen att överleva är mycket större nu än i våras. (Just därför var Sveriges hantering fel) Jag tror vi kommer hamna kring totalt 7200 dödsfall vid Nyår.

Håller helt med skulle dock tips på är straks under 7000. Men vi får se.
Citera
2020-11-14, 09:33
Medlem
Finns det siffror någonstans där man kan utläsa antal testade och bekräftade, gärna en kurva som visar andel bekräftade av de testade, om de inte testar lika mycket och antal bekräftade ökar så är det ju illa även om just eftersläpningarna gör det svårt att lita på
Citera
2020-11-14, 09:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Chansen att överleva är mycket större nu än i våras. (Just därför var Sveriges hantering fel) Jag tror vi kommer hamna kring totalt 7200 dödsfall vid Nyår.
Alla siffror jag läser hela tiden gjorde mig förvirrad för en stund. Jag har uppdaterat nu. Jag tror det blir 9000 totalt vid nyår.
Citera
2020-11-14, 09:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det tar ju ett tag innan smittan hinner sprida sig och det finns 331 miljoner människor i USA. Däremot kan storstäder som New York drabbas hårt igen.

Om siffran stämmer lär antalet dödsfall skjuta i höjden inom kort. Hoppas det är en bugg.
Citera
2020-11-14, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BamBamFunkhouser
Skandal av stora mått. Kan inte ens tänk mig att regeringen / fhm har diskuterat en stängning trots otaliga studier om att det är barn som driver smittan.

Först säger de att barn inte smittas för att sen säga undvik kontakt med barnbarn.

Detta land är fantastiskt. Staten lägger sig i allt förutom det som är deras primära huvuduppgift, dvs skydda sin medborgare
Spontant tänker jag mig att det lär finnas studier som visar potential åt båda hållen, har läst en hel del som kommer till olika slutsatser. Mig veterligen finns det dock inga studier som kommer fram till att barn sprider smittan, däremot finns det en del studier som hävdar att skolor i viss mån kan bidra till smittspridningen vilket är något helt annat. Det går att hålla isär dessa. Att barn och skolor ö.h.t. inte skulle bidra till smittspridningen är knappast speciellt troligt. Om inte annat så är även det en arbetsplats där vuxna möts.

Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Nu hitte de nog bara på?!? De skulle ju inte vara nån smittspridning speciellt bland barn.

Det är faktiskt lite fascinerande att om och om läsa denna trådsanning. Antingen har vissa väldigt svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt, eller så är det ointressant då man endast är ute efter att sprida en agenda. Det är fullt möjligt för barn att vara smittsamma, men inte lika smittsamma som vuxna.

Citat:
Ursprungligen postat av utred
En annan fråga...tror ni verkligen fortfarande på Tegnell o co ? jag vet med 100 % säkerhet tack vare insider info att det mörkas otroligt med smittade och döda. Konsekvensen blir en nedgång i ekonomin och börsen vi aldrig tidigare sett nästa år sk depression....

Lol, jag litar betydlig mycket mer på "Tegnell o co" än en anonym person på flashback som hävdar att hen sitter på insider info som visar att man mörkar dödstalen. Förhoppningsvis gäller det för de flesta personer här, även om detta nu är flashback där ärliga analyser inte direkt är det som alltid är prioriterat
Citera
2020-11-14, 09:43
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om siffran stämmer lär antalet dödsfall skjuta i höjden inom kort. Hoppas det är en bugg.

Jo fast man måste sätta siffran i relation till populationen. Då ligger Belgien mycket värre till i dödstal. Men börjar tex New York öka kan det bli extremt tufft för sjukvården och dödsfallen ökar kraftigt och centrerat.
Citera
2020-11-14, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Lockdown verkar fungera i Frankrike.

(November 13, 2020)
New COVID-19 cases plummet in France during second week of lockdown

Health officials reported about 23,794 new confirmed COVID-19 infections in the past 24 hours, down from 33,172 on Thursday — and less than half of the 60,486 new cases reported last Friday.

Hospitalizations for the virus also dropped sharply, with just 24 people in the entire country — one of Europe’s hardest-hit — admitted to the hospital on Friday, compared to 737 on Thursday. The number of patients going into intensive care fell to just four from 96 on Thursday.
https://nypost.com/2020/11/13/new-covid-cases-plummet-in-france-amid-second-lockdown-week/
Ja, men minskar smittan eller är det bara färre som testar sig eftersom de sitter hemma.
Citera
2020-11-14, 09:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jo fast man måste sätta siffran i relation till populationen. Då ligger Belgien mycket värre till i dödstal. Men börjar tex New York öka kan det bli extremt tufft för sjukvården och dödsfallen ökar kraftigt och centrerat.

Det är jag medveten om. Men om kritiska på IVA ökar med 100% över en natt så är det i princip kört. Det finns inte en chans att de eller vi kan skala upp antalet platser med 100% över en natt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in