2020-11-15, 07:38
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns risker med allt i livet, att korsa en väg är en risk. Att ta ett vaccin är en risk. Att ta en medicin är en risk. Oftast överväger fördelarna risken. Min far fick en hjärtinfarkt och blev behandlad för det med en stent bland annat. För det fick han en medicin för att förhindra blodpropp i stenten, det var en helt ny medicin, ganska oprövad sådan. Incidensen för att få andnöd låg på 1/100 000 isch och givetvis var min far i det spannet. Det var som att se en guldfisk på torra land, så jag åkte in på akuten med honom, pratade med läkaren om mina observationer. Läkaren bytte ut medicinen mot föregångaren som inte var lika effektiv men fixar problematiken, min far lever än. Men det var en jävligt tung natt på en IVA-avdelning. Svensk hjärtsjukvård och IVA-sjukvård är guldstandard, all heder åt dem!
Jag håller med. Det var också skönt att det slutade så bra och att din far hade dig med
Citera
2020-11-15, 07:38
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Men så öppnar dessa nationer lite för mycket och så ökar smittan inom nån vecka eller två. Ska dem hålla stängt får de hålla nerslängt tills vi har ett vaccin på marknaden.

Beror ju på om man vill kunna ge sjukvård till alla eller ej. Sveriges metod med morfin till äldre kommer troligen inte vara acceptabel vid våg 2 så frågan är hur man löser det problemet denna gång.

Lock-down i EU var ju för att vården inte skulle kollapsa. Tyvärr var man för sena med lock downs igen.

Är inte särskilt stor skillnad egentligen mellan skärpta råd och lock down förutom att folk till stor del struntar i skärpta råd o förstör för alla andra som följer dem.
Citera
2020-11-15, 07:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
(Min fetning.)

Ja, som du ser påstår du att viruset är luftburet, Något som alltså inte är visat.

Evidensen för luftburen överföring är starkare än för kontaktsmitta.

Ändå tjatas det om handtvätt o sprit. FHM borde vara konsekventa o inte rekommendera handtvätt då det saknas bevis för att det funkar.

Dessutom är smittspridningen lägre i länder som sällan tvättar händerna som Pakistan, Indien, stora delar av Afrika mm.
Citera
2020-11-15, 07:46
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Om man ponerar att det motförmodan stämmer att immunitet för covid bara håller några månader och 100% av smittade är mottagliga för återsmitta efter ngr månader. Detta innebär ju att vaccin blir verkningslösa. Vad är nästa steg då? Finns något alternativ än att typ börja leva som vanligt igen sida vid sida med viruset (ungefär som vi gjort i Sverige) , att helt enkelt acceptera att detta är ny risk som vi måste förlika oss med och leva med? Jag tycker det känns osannolikt marknadskrafterna, människor, kommer acceptera att leva så här i all evighet eller tills att något revolutionerande händer på medicinfronten. Vad tror experterna här?
Vad jag känner till så är det inte nödvändigtvis så att om immunitet från infektion endast varar några månader, att det då skulle betyda att vaccin endast kan vara effektiva under en motsvarande period.

Det här är väl första gången som mRNAteknik har används för att ta fram vaccin på detta sätt storskaligt. Vi vet väl inte hur länge det är effektivt, men om det nu visar sig att T-celler aktiveras av flera av vaccinkandidaterna (inklusive dem som använder mRNA), så är det väl rätt lovande?
Citera
2020-11-15, 07:48
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Evidensen för luftburen överföring är starkare än för kontaktsmitta.

Ändå tjatas det om handtvätt o sprit. FHM borde vara konsekventa o inte rekommendera handtvätt då det saknas bevis för att det funkar.

Dessutom är smittspridningen lägre i länder som sällan tvättar händerna som Pakistan, Indien, stora delar av Afrika mm.
Mycket talar för att munskydd borde hindra en del av denna smitta om den är just luftburen men ingår inte i våra råd från FHM.
Citera
2020-11-15, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag lutar mig på the Lancet's breda och nyligen producerad studie och sitter här och väntar på dina referenser i samma klass.

Till dess kan du ju ta del av CDC:s gpda råd:

SARS-CoV-2 is a new virus, and we are still learning about how it behaves.

Och FHM har haft fel förut milt uttryckt och fått backa.
Luta dig på Lancet, å sitt och vänta du 😂... Jag är inte så pass intresserad av det så att jag maniskt kommer följa forskningsläget avseende exakt vilka rapporterades som dyker upp map på olika förslag på vilket påverkan skolan har på smittspridningen. Självklart finns även smitta på på skolan (covid finns överallt i samhället) och stängning skulle därmed ha effekt på smittspridningen. Däremot tyder allt på effekten skulle vara marginell (om de skenbara sambandet kan isoleras bort).
Jag håller mig dock till hur verkligheten ser ut tillsvidare. Och då är det tydligt att lärare inte är överrepresenterade i covidstatistiken vilket man skulle förvänta sig om skola var en stark påverkansfaktor (snarare tvärt om är det underrepresenterade). Men framförallt är det helt uppenbart för i princip alla (förutom Österrike typ) att stängning av grundskola och förskola är en fullständigt hjärndöd och supoptimalt åtgärd som kostar oerhört mkt mer än det smakar.
Senast redigerad av jerka11 2020-11-15 kl. 08:15.
Citera
2020-11-15, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Vad jag känner till så är det inte nödvändigtvis så att om immunitet från infektion endast varar några månader, att det då skulle betyda att vaccin endast kan vara effektiva under en motsvarande period.

Det här är väl första gången som mRNAteknik har används för att ta fram vaccin på detta sätt storskaligt. Vi vet väl inte hur länge det är effektivt, men om det nu visar sig att T-celler aktiveras av flera av vaccinkandidaterna (inklusive dem som använder mRNA), så är det väl rätt lovande?
Ok, mina kunskaper kring vaccin och speciellt kring nya tekniker är väldigt dåliga. Håller tummarna för att det du antyder stämmer, dvs att rna-vaccin skulle funka bättre än att "genomgå sjukdom". Alternativt att återsmitta efter några månader är väldigt osannolikt.
Citera
2020-11-15, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem

Enligt brittiska forskare som testat immun respons på blodprover från innan smittan spreds I samhället så har små barn mer antikroppar som reagerar mot viruset än vad vuxna har. Det spekuleras i artikeln jag länkar nedan att vi skulle behöva vaccinera oss en gång per år.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/studie-barn-har-oftare-antikroppar-mot-coronaviruset-utan-att-ha-haft-covid-19-1.37037831

Citat:
En ny studie visar att barn oftare än vuxna har antikroppar som skulle kunna ge skydd mot det nya coronaviruset, utan att de haft covid-19.
Studien pekar också på att immuniteten är kortvarig, något som innebär att vi framöver måste vaccinera oss årligen mot covid-19, menar barnläkaren och immunologen Stefan Berg.

Citat:
Det finns flera olika coronavirus (andra än sars-cov-2) som ger vanliga förkylningar. Barn får i allmänhet mycket fler förkylningar än vuxna, inte sällan orsakade av ”förkylnings-coronavirus”. Detta kan vara en anledning till att barn ofta verkar få en korsimmunitet mot sars-cov2.

Citat:
bland barn i åldersgruppen 6–16 år var det betydligt vanligare att de också fanns antikroppar mot en del av spikeproteinet hos sars-cov-2.

Citat:
– Det är jätteintressant att man kan se det här mönstret i studien. Det talar dock för att att man inte kommer kunna nöja sig med en eller två doser vaccin. Eftersom man tappar i immunitet behöver man vaccinera sig regelbundet. Det kan bli som med influensan, att man vaccinerar sig mot covid-19 årligen, säger Stefan Berg.
Citera
2020-11-15, 08:12
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
(Min fetning.)

Ja, som du ser påstår du att viruset är luftburet, Något som alltså inte är visat.
Du har hängt upp dig på semantik och ser inte skogen för alla träden.

Jag kommer ihåg det här videoklippet med Michael Osterholm från början av mars https://youtube.com/watch?v=qbqQdwvjf7U där han i princip säger att handtvätt är något som man rekommenderar för att hysteriska människor ska få en känsla av kontrol.

Observera alltså tidsstämpel - början av mars. Det här har alla som har sunt förnuft insett sedan ett tidigt skede.
Citera
2020-11-15, 08:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Mycket talar för att munskydd borde hindra en del av denna smitta om den är just luftburen men ingår inte i våra råd från FHM.

Här är en nyare artikel om covid19 i Forbes. Efter det att CDC accepterade att luftburen smitta var trolig om än inte direkt bevisad så verkar det vara allmänt accepterat att covid19 kan spridas så.

"More Infectious And Airborne Covid-19 Mutant Replaced Wuhan Virus To Dominate Worldwide, Research Finds"

https://www.forbes.com/sites/roberthart/2020/11/13/more-infectious-and-airborne-covid-19-mutant-replaced-wuhan-virus-to-dominate-worldwide-research-fin ds/?sh=6c9565365ed3
Citera
2020-11-15, 08:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Mest "flabbergasted" borde du vara av din egen okunnighet. qPCR som används i studien är guldstandarden för specificitet och känslighet när det kommer till Covid19-tester. Du blandar ihop det med "rapid antigen tests", vilket givetvis inte är det som används i studien som refererats.

Med tanke på att du verkar ägna större delen av dygnet vakna timmar åt att undergångsrunka om pandemin så är det imponerande att du inte fattat en sån grundläggande skillnad.

Nu tror jag att det var du som snurrade till med tanke på att det är RT-PCR är som är "gold standard".

Jag undviker personangrepp.
Citera
2020-11-15, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad du pratar om är om det finns någon luftburen smitta. Du får gärna förklara utifrån studien varför det inte finns någon sådan. För det fastställer inte studien.

Och det är vad jag pratar om.
Vad fastställer studien, menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in