2020-11-15, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Precis, covid-19 är en mycket lömsk sjukdom som kan ge neurologiska skador av varierande karaktär. Förlust av lukt och smaksinnet är en sådan, jag skulle förmodligen bli mycket deprimerad av ett sådant handikapp om allt man tuggar på smakar som en snorkråka. Som gastronom är det svårt att tänka sig. För en kock är det en personlig katastrof.

Hade nog föredragit narkolepsi. Att förlora luktsinnet verkar mycket deprimerande. Att inte lukta på mat, vin och kvinnor. Katastrof
Citera
2020-11-15, 01:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
New England Journal of Medicine har släppt en studie som bekräftar det vi (normala) redan vet: lockdowns har ingen effekt!

https://www.aier.org/article/even-a-military-enforced-quarantine-cant-stop-the-virus-study-reveals/

Ät skit, lockdowners

Det var en intressant studie. Men att dra den slutsatsen utifrån qPCR (snabb) tester kan lika gärna bero på felmarginalen i sådana tester. Vi vet att det finns en felmarginal hos dem som ligger på en par procent. Det är helt otroligt vilka agendor som ligger bakom det här, vi har en gemensam fiende men bedriver inbördeskrig, jag är helt flabbergasted!

Citat:
What were the results? Incredibly, 2% of the CHARM recruits still contracted the virus, even if all but one remained asymptomatic. “Our study showed that in a group of predominantly young male military recruits, approximately 2% became positive for SARS-CoV-2, as determined by qPCR assay, during a 2-week, strictly enforced quarantine.”
Citera
2020-11-15, 01:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Hade nog föredragit narkolepsi. Att förlora luktsinnet verkar mycket deprimerande. Att inte lukta på mat, vin och kvinnor. Katastrof

Ja det känns som det tar bort en stor del av livets njutning, men som med allt annat så hade man nog vant sig vid det med även om man då är en halverad människa. Jag vill inte ha narkolepsi heller om jag kan slippa det. Kul att gå ut och dricka öl som smakar absolut ingenting? "Ta den billigaste skiten du har, jag har ingen smak ändå!" Blir nog en vanlig fras i framtiden.
Citera
2020-11-15, 01:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Så då kan vi väl även skita i smittspårning oxå med den logiken..

Låta smittan bara dunka igenom samhället och öppna upp allt.

SHL/PL och framför allt pubar och krogar.

Våra storsjukhus skulle med din och din källas logik smälla igen inom 4 timmar.

Och tusentals skulle dö som följd av annat, olyckor, cancer you name it!

Edit:
Men for the record, kör på, kanske lika bra att vi kör viking style rakt in i kaklet, sen är det i alla fall över. Det här utdragna scenariot kommer att påverka folks psyken värre än Sars-Cov-2. Men var öppna med det för helvete! Det är bättre att dra av plåstret direkt!
Senast redigerad av revodneb 2020-11-15 kl. 01:09.
Citera
2020-11-15, 01:08
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Usel rapportering under helgen som vanligt.

Senast låg vi nästan på 6k per dygn. Vad tror ni vi ligger på nu i nysmittade, samt ännu mer intressant är hur många som smittas totalt.

Om det är 6k som smittas officiellt, hur många inofficiellt?

Är det faktor 3,4 eller?

Hur är man "officiellt smittad"? För att någon ska kunna vara det måste det ju först tas fram någon form av test som kan visa om man är smittad eller inte. Något sådant finns inte i dagsläget.
Citera
2020-11-15, 01:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nu kommer väl signalerna från våren ekande, ang. fortfarande puttrar på på IVA där man har en ganska beskedlig inläggning. Men samtidigt kommer nu rapporter från många regioner (Stockholm) och nu Uppsala där äldreboende fått in smittan, vilket gör att äldreboenden får direktiv att sätta in palliativ behandling.

Jag har inte ren info om hur många äldreboende som har syrgas och tillgång att sätta in dropp vätska för att kunna klara de äldre och sköra - före palliativ behandling. Men de rapporter från i våras tolkade jag som att äldreboende inte har vare sig personal (övervakning) eller själva apparaturen (syrgas) att tillgå på äldreboende. Hur är det hos era anhöriga? Har ni frågat läkarna eller vårdpersonal om de har tillgång att få syrgas innan det sätts in palliativ behandling? Syrgas har god evidens att hjälpa de äldre att klara covid19 + vätska.

Medicinen som ges är : Bland annat morfin, midolazam och haldol

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/covidsjuka-aldre-ordineras-medicin-som-kan-forvarra-tillstandet

Det är aktiv dödshjälp och det är strängt förbjudet i Sverige!
Citera
2020-11-15, 01:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Man kan få narkolepsi även utan vaccin.

From October 2009, when the pandemic began, until the end of 2012, narcolepsy was confirmed in 72 patients aged 5-26 years. The average age at onset was 12 years. 56 of the patients were vaccinated and 16 were unvaccinated. This shows that unvaccinated individuals were also at risk of developing narcolepsy.
https://www.fhi.no/en/news/2017/narcolepsy-after-swineinfluenza/

Det kan mycket väl vara så att en Covid-19 infektion innebär en större risk för narkolepsi än vaccinet.

Jag har också sett de där studierna, det finns inga slutgiltiga fakta som pekar på att Pandemrix verkligen låg bakom narkolepsin. Å andra sidan dök de upp nu när anti-vaxxers började gnälla om covid-vaccin. Vi behöver utreda om studierna är solida.
Var det vaccinet som orsakade narkolepsi?
Var det svininfluensan som orsakade narkolepsi?
Var det svininfluensan i kombination med vaccinet som orsakade narkolepsi?
Någon som har insikt?

Jag tänker oavsett ta vaccinet mot Sars-Cov-2, så här kan jag inte leva för evigt.
Citera
2020-11-15, 01:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
Många skolor som stänger ned
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/idrottsgymnasiet-i-lulea-stanger-ner-pa-grund-av-corona

Det är ju märkligt när barn varken smittar eller skolor driver smittan. Mycket märkligt!
Citera
2020-11-15, 01:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Covid 19 är verkligen något jag inte vill ha, så ja, jag kommer att vaccinera mig så fort jag får möjlighet. Värt att notera är att endast en av tiotusen vaccinerade fick narkolepsi. Det har förstorats upp lite väl mycket. Risken för biverkningar av de olika covidvaccinerna verkar också vara liten enligt uppgift och de testas för fullt just nu. Men visst, risken finns alltid.

Det finns risker med allt i livet, att korsa en väg är en risk. Att ta ett vaccin är en risk. Att ta en medicin är en risk. Oftast överväger fördelarna risken. Min far fick en hjärtinfarkt och blev behandlad för det med en stent bland annat. För det fick han en medicin för att förhindra blodpropp i stenten, det var en helt ny medicin, ganska oprövad sådan. Incidensen för att få andnöd låg på 1/100 000 isch och givetvis var min far i det spannet. Det var som att se en guldfisk på torra land, så jag åkte in på akuten med honom, pratade med läkaren om mina observationer. Läkaren bytte ut medicinen mot föregångaren som inte var lika effektiv men fixar problematiken, min far lever än. Men det var en jävligt tung natt på en IVA-avdelning. Svensk hjärtsjukvård och IVA-sjukvård är guldstandard, all heder åt dem!
Citera
2020-11-15, 01:30
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har också sett de där studierna, det finns inga slutgiltiga fakta som pekar på att Pandemrix verkligen låg bakom narkolepsin. Å andra sidan dök de upp nu när anti-vaxxers började gnälla om covid-vaccin. Vi behöver utreda om studierna är solida.
Var det vaccinet som orsakade narkolepsi?
Var det svininfluensan som orsakade narkolepsi?
Var det svininfluensan i kombination med vaccinet som orsakade narkolepsi?
Någon som har insikt?

Jag tänker oavsett ta vaccinet mot Sars-Cov-2, så här kan jag inte leva för evigt.
Kombinera dessa stycken:

From October 2009, when the pandemic began, until the end of 2012, narcolepsy was confirmed in 72 patients aged 5-26 years. The average age at onset was 12 years. 56 of the patients were vaccinated and 16 were unvaccinated. This shows that unvaccinated individuals were also at risk of developing narcolepsy. The average time from vaccination until the development of narcolepsy symptoms was 8 months.
...
The data also showed that children and young people were mainly vaccinated after the influenza pandemic had peaked. Consequently, many of those who were vaccinated may also have had influenza.

Jag tycker svaret verkar vara löjligt uppenbart:
Dom fick narkolepsi utav influensan och att flera av dom senare vaccinerades hade inget med saken att göra.
Citera
2020-11-15, 01:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
CDC progosticerar att det kommer dö 40 000 fler amerikaner de nästa fyra veckorna:

https://www.theguardian.com/world/2020/nov/13/us-coronavirus-covid-deaths-cdc-warning, igår

Det är en mycket låg prognos de anger. Det skulle innebära ett snitt på 1400 dödsfall per dag i 4 veckor. Redan nu ligger 7-dagars snittet på 1100 och är ökande. Antal nya smittade är fortfarande ökande.

Varför ligger CDC så lågt för? Vad vet de som inte vi vet? Eller är CDC:s låga prognos ett uttryck av politiskt ställningstagande för att förminska situationens allvar?

USA låg i våras på runt 18000 på IVA, sen sjönk det till 14000 under sommaren, häromdagen hoppade det upp från 19000 till 32000+, något känns seriöst fel där. Antingen en bugg eller så är det på väg att gå åt helvete. Jag vet inte.
Citera
2020-11-15, 01:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Kombinera dessa stycken:

From October 2009, when the pandemic began, until the end of 2012, narcolepsy was confirmed in 72 patients aged 5-26 years. The average age at onset was 12 years. 56 of the patients were vaccinated and 16 were unvaccinated. This shows that unvaccinated individuals were also at risk of developing narcolepsy. The average time from vaccination until the development of narcolepsy symptoms was 8 months.
...
The data also showed that children and young people were mainly vaccinated after the influenza pandemic had peaked. Consequently, many of those who were vaccinated may also have had influenza.

Jag tycker svaret verkar vara löjligt uppenbart:
Dom fick narkolepsi utav influensan och att flera av dom senare vaccinerades hade inget med saken att göra.

Jag vet inte om jag vågar dra den slutsatsen baserat på enbart den studien, men jag finner det inte omöjligt med tanke på att Sars-Cov-2 angriper nervsystemet. Oavsett så ska försiktighetsprincipen råda, undvik viruset till varje pris tills dess att vi vet mer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in