2020-11-14, 23:12
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Varför i helvete Sverige skulle vänta? Du skriver det ju själv - det saknas vaccin. Som sagt, pfizer själva säger att de kommer ha vaccin till 20 miljoner personer vid årsskiftet.

Vid årsskiftet 21/22 har de tillverkat vaccin för 650 miljoner människor. USA har skrivit avtal för 600 miljoner doser (300 miljoner personer).

Men du kan ju tro att Sverige kommer sitta med ett överflöd av vaccin i mellandagarna om du vill.

Har aldrig pratat om vaccin i överflöd till mellandagarna.
Dock räknar jag med att riskgrupper/sjukvårdspersonal börjar få sina doser i januari. Sedan fortsätter det under våren, men förmodligen att antal nya vaccin, och så småningom (maj-augusti) börjar allmänheten även få tillgång.

Jag själv räknar med en lite flygresa till min vaccination under mars eller april. Ni andra i pöbeln för nog vänta ytterligare någon månad.

Tror du förresten att USA står först i kön hos alla läkemedelsbolag? Hur skulle ett sådant avtal se ut tror du?

Tänker du dig att något bolag i världen har råd att helt prioritera ETT land före alla andra för ett vaccin där de i stort sett inte tjänar en krona första året?
Tror du att de kommer ligga bra till i framtida upphandlingar gällande andra mer lukrativa affärer?
Citera
2020-11-14, 23:15
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
https://www.economist.com/graphic-detail/2020/07/15/tracking-covid-19-excess-deaths-across-countries
Uppdaterad för tre veckor sedan. Jag hoppas de uppdaterar snart.

Ryssland var mycket intressant. En överdödlighet som var 5 ggr så hög som de rapporterade dödsfall för given period. Ryssarna ljuger genom tänderna för att förminska covid eller de har ingen koll på sina covid-dödsfall ... alternativt har the Economist fel.

Mexico 3 ggr så hög överdödlighet. Men t ex för Brasilien anges överdödligheten som identisk med antalet dödsfall i covid för given period.
Citera
2020-11-14, 23:16
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Immunitet är komplext naturligtvis. Men vissa sjukdomar ger livslång immunitet pga antikroppar. Hade varit praktiskt om corona varit så. Man blir ju t ex immun mot just den influensan man haft.
Men ändå kan du få influensa gång på gång. Det är ju olika strains, små mutationer som sker så att du kan bli återinfekterad. Som jag förstått det är det samma sak med covid, som ju är väldigt likt de andra coronavirusen som cirkulerar.
Citera
2020-11-14, 23:16
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Antikroppar är väl inte den enda faktorn som avgör om du är immun, vi har ju även t-celler?

Alla som har genomgått en Covid-19 infektion utvecklar inte antikroppar såvitt jag har förstått, dock kan en t-cellsimmunitet uppstå?

Jag tycker att det är för mycket fokus på antikroppar som om vore avgörande för immunitet.

FHM sa att de skulle ha tester i höst för t-celler. De verkar ha struntat i det.
Citera
2020-11-14, 23:17
Bannlyst
Usel rapportering under helgen som vanligt.

Senast låg vi nästan på 6k per dygn. Vad tror ni vi ligger på nu i nysmittade, samt ännu mer intressant är hur många som smittas totalt.

Om det är 6k som smittas officiellt, hur många inofficiellt?

Är det faktor 3,4 eller?
Citera
2020-11-14, 23:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
D-vitamins inverkan tas upp i Chris Martensons vlog https://www.youtube.com/watch?v=kJ1l0gLTjXQ
Han är inne på att man skall äta ganska stora doser D-vitamin, typ 100 microgram per dag (vid tiden 13:00)

Vid tiden 4:50 visas denna intressanta graf!
https://pbs.twimg.com/media/EmUPFtUXYAAOd7T?format=jpg&name=small

Se där, det känns som om d-vitaminteorin blir mer och mer solid. Tack för den fina grafen. Dosen tycker jag låter lite hög, i alla fall i Sverige där livsmedelsverket anger 100 microgram som maxdos, om man betänker att vi redan vitaminberikar många livsmedel.
Citera
2020-11-14, 23:22
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Usel rapportering under helgen som vanligt.

Senast låg vi nästan på 6k per dygn. Vad tror ni vi ligger på nu i nysmittade, samt ännu mer intressant är hur många som smittas totalt.

Om det är 6k som smittas officiellt, hur många inofficiellt?

Är det faktor 3,4 eller?

Skåne har iaf börjat rapportera på helger sedan förra veckan.
1040 nya fall sedan igår, något färre inlagda..
Citera
2020-11-14, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Skåne har iaf börjat rapportera på helger sedan förra veckan.
1040 nya fall sedan igår, något färre inlagda..

Det är väl jävulskt mycket med tanke på att Skåne högst har 11 procent av befolkningen.

det rullar på värre än vad jag trodde.

Vi är nog uppe nu i 10k per dag.

Vi kommer ha 160 till 180 döda per dag kring löning.
Senast redigerad av TveksamOmMittLand 2020-11-14 kl. 23:27.
Citera
2020-11-14, 23:35
Medlem
sannes avatar
Our World data skriver igår om oss (Sverige) och rapportering från oss antal smittade dödsfall.

Why do COVID-19 deaths in Sweden always appear to decrease in the last 10 days?

https://ourworldindata.org/covid-sweden-death-reporting?fbclid=IwAR0MzyODdxa4IKtV2QixEUkQlJJu3T8 bmU9m3U90unFWcFMsJx6-omwvfBg
Citera
2020-11-14, 23:35
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Se där, det känns som om d-vitaminteorin blir mer och mer solid. Tack för den fina grafen. Dosen tycker jag låter lite hög, i alla fall i Sverige där livsmedelsverket anger 100 microgram som maxdos, om man betänker att vi redan vitaminberikar många livsmedel.
100 microgram motsvarar 4000 IE, det är vad jag har ätit varje dag i ett år. Det är inte alls för högt, speciellt inte under vinterhalvåret. D-vitamin verkar vara ett av de absolut bästa sätten att förebygga svår luftvägsinfektion.
Citera
2020-11-14, 23:50
Medlem
Varför är Sverige ett av få länder i världen som inte rapporterar på helgerna eller har en siffra på friskförklarade?
Citera
2020-11-14, 23:53
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Nu är det gott om ffp3 skydd i bygghandeln igen
Jula har till o med.
Biltema har dessutom andningsskydd i gummi som är godkänt som kostar npgra hundringar bara
Kollade Jula

Filtermask Aura 9332

Finns inga att få tag på där.

Det är motsvarande jag köpte i januari men hos annan leverantör.
Orsaken är att dessa lager med riktiga skydd har gått till sjukvården sedan mars.
De finns att köpa via andra ställen typ ebay till mycket höga priser.

Bristen på riktiga skydd är troligen orsaken till FHM:s avrådan från munskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in