Citat:
Ursprungligen postat av
MAKHASHANAH
Varför i helvete Sverige skulle vänta? Du skriver det ju själv - det saknas vaccin. Som sagt, pfizer själva säger att de kommer ha vaccin till 20 miljoner personer vid årsskiftet.
Vid årsskiftet 21/22 har de tillverkat vaccin för 650 miljoner människor. USA har skrivit avtal för 600 miljoner doser (300 miljoner personer).
Men du kan ju tro att Sverige kommer sitta med ett överflöd av vaccin i mellandagarna om du vill.
Har aldrig pratat om vaccin i överflöd till mellandagarna.
Dock räknar jag med att riskgrupper/sjukvårdspersonal börjar få sina doser i januari. Sedan fortsätter det under våren, men förmodligen att antal nya vaccin, och så småningom (maj-augusti) börjar allmänheten även få tillgång.
Jag själv räknar med en lite flygresa till min vaccination under mars eller april. Ni andra i pöbeln för nog vänta ytterligare någon månad.
Tror du förresten att USA står först i kön hos alla läkemedelsbolag? Hur skulle ett sådant avtal se ut tror du?
Tänker du dig att något bolag i världen har råd att helt prioritera ETT land före alla andra för ett vaccin där de i stort sett inte tjänar en krona första året?
Tror du att de kommer ligga bra till i framtida upphandlingar gällande andra mer lukrativa affärer?