2020-11-14, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wastl
Nej, jag menar inte DEN kända bilden!

Det finns en annan bild, där man
ser en person som i klädsel och
kroppshållning påminner om just
Stig Engström.

Jag la märke till denna person när jag
granskade bilderna på it.demokrati
i mitten på september!
( Foto brottsplatsen i tidföljd; bild 18
som är en förstoring av bild 19 )

Jag har påtalat detta ett par gånger tidigare
på dessa forum, helt enkelt som en
pusselbit som kanske borde
vara av intresse...

Är det ens en person? Jag tycker det ser mer ut som bakdelen på en bil. Det kan vara vad som helst, och att då tycka sig kunna utröna saker som kroppshållning är ju bara löjligt.
Citera
2020-11-14, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Är det ens en person? Jag tycker det ser mer ut som bakdelen på en bil. Det kan vara vad som helst, och att då tycka sig kunna utröna saker som kroppshållning är ju bara löjligt.

Om man skruvar upp ljuset på sin skärm
riktigt ordentligt
så ser man att det är en människa
( alldeles till vänster om mannen i den
gråa rocken ).
Citera
2020-11-14, 22:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wastl
Jag tror att man kan se Engström på ett foto
från mordplatsen - taget runt 23:40 - där han
rör sig från avspärrningen i riktning norrut.
( Se Remstams sida it.demokrati, bilder från
mordplatsen i tidsföljd )
I samtliga fall där olika spanare/utredare (t.ex. Gunnar Wall, Leif GW Persson, Hans Holmér, Lars Borgnäs osv.) har haft invändningar mot hypotesen om Stig Engström så har det handlat om att man själv har en egen och helt annan teori. Framgår det av Lennart Remstams hemsida vem han själv tror är gärningsmannen?
Senast redigerad av Draifos 2020-11-14 kl. 23:18.
Citera
2020-11-14, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Det var ju något som SE vittnade om även i både TR och HR 1989, i samband med CP-rättegångarna. LP var väl där? Hon kunde väl ha sagt något?

Han sade det i Rapportintervjun. Jag kan tycka rent spontant att det borde ha fått polis som var på plats att reagera eftersom de fick en flyktväg utpekad av en person som "reser sig upp" och "pekar med hela handen i militärisk stil". Sedan finns absolut chockeffekterna med i det hela i det kaos som förlopte där inte ens en ordentlig avspärrning gjordes. SE:s uppgifter är i alla fall oriktiga och borde ha väckt misstankar hos polis.

Lätt att förstå den uppfattningen iofs. Som GM så gynnades han dock av det. Sedan kan man verkligen undra på vilket sätt han var "elefanten i porslinsbutiken".
LP var bara i rätten när hon själv vittnade.Det var tydligen allmänt känt att det var så dessutom.
Ja märkligt att polisen inte fattade misstankar mot honom efter dessa insatser av SE.
Det fanns väl enstaka polismän som blev misstänksamma bl.a sade väl KP på pressträffen att en polisman sagt ca ett år efter mordet att "det måste ha varit Stig Engström som stod på trappavsatsen och tittade ner".

Tyvärr togs inte dessa få kloka polismän på allvar och de försvann efter ettag från utredningen.
Citera
2020-11-14, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
I samtliga fall där olika spanare/utredare (t.ex. Gunnar Wall, Leif GW Persson, Hans Holmér, Lars Borgnäs osv.) har haft invändningar mot hypotesen om Stig Engström så har det handlat om att man själv har en egen och helt annan teori. Framgår det av Lennart Remstams hemsida vem han själv tror är gärningsmannen?
Så är det.HH förefaller dessutom ha varit rätt inkompetent Wall är duktig och avfärdar väl inte helt SE ändå?

LGW ja han har ju skrivit sina böcker som han vill sälja.
Då är det kanske inte så troligt att han lyfter fram SE som trolig GM.
Han har dessutom ändrat sig fram och tillbaka på senare år i detta fall.
För några år sedan sade han sig vara rätt säker på att mördaren lever för att i vintras plötsligt vara rätt säker på motsatsen.
Från att ha trott på polisspåret förefaller han nu om jag tolkat honom rätt tro på CA.
De främsta argument LGW har mot SE är väl att han tidsmässigt har svårt att hinna utföra dådet,och ok han hade ingen ocean av tid men ändock kan han mycket väl ha haft nog med tid,
Att ME sagt att SE var "för feg" lyfter han också fram.
,Men hur ofta hör vi inte familj och vänner säga"det kunde vi aldrig tro om honom" o.s.v?
Dessutom kan man förstså om ME vill försvara SEs eftermäle.
Delvis sitt eget rykte också vem vill bli ihågkommen som "statsminstrsmördarens fru"?

Hon fyller 84 i början av nästa år och vill rimligtvis leva sina sista år i lugn och ro,
Det var tyvärr många år sedan som Borgnäs hade nåt vettigt att komma med gällande Palmemordet och som du säger han har egna teorier som måsta hållas igång.Palmemordet är ju business också.
Citera
2020-11-14, 23:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Så är det.HH förefaller dessutom ha varit rätt inkompetent Wall är duktig och avfärdar väl inte helt SE ändå?
Gunnar Wall har väl nu i 10-20 års tid argumenterat för sitt sk. mötesscenario. Det kan i korthet beskrivas så här:
"Olof Palme hade stämt träff med någon. Det kan ha varit precis vem som helst, så länge det inte var Stig Engström".
Senast redigerad av Draifos 2020-11-15 kl. 00:04.
Citera
2020-11-15, 00:08
Medlem
Citat:
Gunnar Wall har väl nu i 10-20 års tid argumenterat för sitt sk. mötesscenario. Det kan i korthet beskrivas så här:
"Olof Palme hade stämt träff med någon. Det kan ha varit precis vem som helst, så länge det inte var Stig Engström".
Kanske men jag läste någon av hans krönikor eller ja blogginlägg när SE just presenterats och där tycker jag att han lämnade visst utrymme för SE som tänkbart inblandad ändå.
Jag har löst en del som han skrivit och han är duktig även om jag har känt att trots detta har han fel,
Men jag tolkade ändå det jag läste då som att han inte helt uteslöt SE,Kanske en feltolkning men,

Just mötesscenario gör att jag känner att Wall är helt fel ute kanske för att jag trott på SE ettag och fortfarande gör.
Inget tyder ju på att han på något vis ska ha stämt träff med Palme om man säger så,
Citera
2020-11-15, 00:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Just mötesscenario gör att jag känner att Wall är helt fel ute kanske för att jag trott på SE ettag och fortfarande gör.
Inget tyder ju på att han på något vis ska ha stämt träff med Palme om man säger så,
Grejen är ju att i den mån Palme nu hade stämt träff med någon så kan det väl lika gärna ha varit med just Engström.
Senast redigerad av Draifos 2020-11-15 kl. 00:46.
Citera
2020-11-15, 00:40
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
LP var bara i rätten när hon själv vittnade.Det var tydligen allmänt känt att det var så dessutom.
Ja märkligt att polisen inte fattade misstankar mot honom efter dessa insatser av SE.
Det fanns väl enstaka polismän som blev misstänksamma bl.a sade väl KP på pressträffen att en polisman sagt ca ett år efter mordet att "det måste ha varit Stig Engström som stod på trappavsatsen och tittade ner".

Tyvärr togs inte dessa få kloka polismän på allvar och de försvann efter ettag från utredningen.
Har du någon aning om vem denne polisman var/är? Det var väl (enl. KP) också någon i den första Palmegruppen som menade att "det måste ha varit SE som YN såg däruppe på DBG". Sedan skulle det tas tag i, "gå till botten med SE" (HH). Det landade på ett undermåligt förhör med YN. Därefter ville HH ha fri lejd för nästa stickspår och sopade undan allt som stod i vägen för det, inkl. vidare utredning av SE.
Citera
2020-11-15, 00:56
Medlem
den-kristnes avatar
En sak som jag tänkte en del på igår är SE:s vittnesmål där han påstår att LP sagt till honom: "förresten har dom skjutit mig också".

Frågorna som infinner sig är: visste någon såpass tidigt på mordplatsen om att även LP blev skjuten?

Detta med "dom", var det en uppgift som SE är först med? Eller är det något som snotts från förhören på Sabbatsberg? I första förhöret nämner väl inte SE något om något sådant samtal med LP?

Hursom, att SE alls påstår att LP är beskjuten på mordplatsen torde väl innebära att han vore den förste person som fick reda på detta?

Eller är det helt enkelt så att han vet det av den enkla orsaken att han själv är den som var saker till det?
Senast redigerad av den-kristne 2020-11-15 kl. 01:23.
Citera
2020-11-15, 01:00
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Grejen är ju att i den mån Palme nu hade stämt träff med någon så kan det väl lika gärna ha varit med just Engström.
Detta med LJ:s vittnesuppgift om att LP skulle ha ropat "men vad gör du!" är ju något som vållar lite huvudbry. Detta uttryckssätt kan väl tolkas lite som att det är en person man känner. Något makan säger till sin make då han slår sönder det fina Rörstrandsporslinet eller då en vän blir alltför arg och går över styr.
Citera
2020-11-15, 01:02
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Wall kommer aldrig att låta sig övertygas om något annat än sina egna teorier och hårklyverier. Kryddade med juridik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in