2020-11-14, 21:00
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du förväxlar staden Bergamo med provinsen Bergamo.

Provinsen Bergamo har 1.1 miljoner invånare.
Ja, det gjorde jag. Och i provinsen var det därmed alltså "bara" 0.4% av invånarna som dog i mars.

Tack för rättningen.
Citera
2020-11-14, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Just det. Så förminska inte mina privata källor. Du har gjort det tidigare och det visade sig att du hade fel.

OK, då får vi väl vänta och se då. Tvivlar som du förstår fortfarande på att det är sant, men skulle det vara det, och vi pratar om mer än någon veckas skillnad, så är det faktiskt riktigt illa.
Citera
2020-11-14, 21:02
Medlem
Jag hittade denna artikel som säger att Bergamo klarar sig bättre än andra delar av landet just nu, men att de ändå har en del fall.

https://www.itv.com/news/2020-11-12/covid-italys-bergamo-brings-new-angle-to-the-immunity-debate

De anser sig ha en begränsad immunitet och ett visst flockskydd, men de är ändå inte helt skyddade. De hade alltså 57% antikroppar I början av juni.
Citera
2020-11-14, 21:03
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
USA rapporterar in plus 200k per dag.

Ej 140k som du säger.

Dom kommer ha kring 3000 döda per dag i slutet av November.
Det är möjligt att de kommer förlora 3000 per dag. Särskilt som antalet smittade per dag fortfarande ökar kraftigt men det blir nog nog som en eländig julklapp lite före jul i så fall.

Betänk också att vården av Covid-patienter har förbättrats. Men det kanske inte hjälper så mycket om sjukhusen blir helt fulla...
Citera
2020-11-14, 21:03
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Det är absolut inte trevligt. Men jag bemötte någon som påstod att allt pekar åt fel håll. Det gör det inte. Det är jävligt nog som det är. Man behöver inte överdriva.
På några ställen har vi redan hjälp av en viss immunitet som begränsar smittspridningen. Det kan man se om man följer smittspridning i olika stadsdelar i Stockholm men också i Göteborg.
Ovanpå det så hade jag helt fel på grund av att jag blandade ihop staden Bergamo med Provinsen Bergamo.

I provinsen Bergamo så dog "bara" 0,4% i mars och i själva staden dog ännu färre.
Citera
2020-11-14, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Italien är uppe på samma dödstal som i våras..men de har fortfarande rekordhöga dagliga fall..

Skrämmande. Ända så har ej 4-mill området Milano med förorter drabbas speciellt hårt.

Utan fortfarande är det så att smittan sätter sig i Bologna och Cremonese. Nästan 700 döda nu per dygn.

Bisarra siffror med tanke på hur lite folk det bor där.
Senast redigerad av TveksamOmMittLand 2020-11-14 kl. 21:07.
Citera
2020-11-14, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
USA hade en mellanvåg i somras. Peakade på ca 67 000 fall per dag (7-dagars genomsnitt) och 1 150 dödsfall.

Nu rapporterar USA mer än 140 000 fall per dag. Från detta sluter jag mig till att USA inom ett par/tre veckor kommer rapportera fler än 2 000 dödsfall per dag.

(USA har ökat testningen sedan i somras men inte så mycket.)

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-06-28..latest&country=~USA&region=World&casesMetric=t rue&interval=smoothed&smoothing=7&pickerMetric=tot al_deaths&pickerSort=desc

Och under denna tid är det fortfarande förnekaren Trump som är president. Jag tycker synd om dem. (Biden tillträder först i Januari.)
Jag tror inte det räcker.

USA:s CFR (inte sett över hela pandemin, utan det löpande) har legat ganska konstant runt 1.8% de senaste månaderna. Antalet döda är alltså 1.8% av antalet fall. Samtidigt har testningen varit närmast konstant. De har därför väldigt användbar statistik.

Idag registrerade de 184,000 fall. Det motsvarar 3,300 döda per dag, och det pekar spikrakt uppåt...

Jag ser det inte som osannolikt att USA har över femtusen döda per dag i januari.
Citera
2020-11-14, 21:06
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag hittade denna artikel som säger att Bergamo klarar sig bättre än andra delar av landet just nu, men att de ändå har en del fall.

https://www.itv.com/news/2020-11-12/covid-italys-bergamo-brings-new-angle-to-the-immunity-debate

De anser sig ha en begränsad immunitet och ett visst flockskydd, men de är ändå inte helt skyddade. De hade alltså 57% antikroppar I början av juni.

Svårt o skilja på beteendeförändringar o immunitet.

"the deep trauma this city suffered, that local people may be behaving with considerably more caution than elsewhere in Italy"
Citera
2020-11-14, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Ja, det gjorde jag. Och i provinsen var det därmed alltså "bara" 0.4% av invånarna som dog i mars.

Tack för rättningen.
Det är lätt hänt, eftersom de heter samma sak.

Som sagt, 0.4% är mycket det med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Italien är uppe på samma dödstal som i våras..men de har fortfarande rekordhöga dagliga fall..

Det är bara höst också, vintern är värsta årstiden med virus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Började verkligen öka otroligt fort procentuellt vecka 43-44, inte bara onsdagarna. Egentligen svårt att förklara. Men kanske att måltiderna utomhus upphörde då, både arbetsluncherna och middagarna på restaurang med vännerna. Säkert är det en delförklaring, men får det inte helt att gå ihop, i andra länder började det öka kraftigt tidigare, och utomhussäsongen där är ju längre än i Sverige, inte kortare.

D vitaminnivåerna är på topp normalt sett i september sen går de ner ganska dramatiskt redan i oktober, vilket försvagar immunförsvaret rejält. I flera europeiska länder har man stora delar av sommaren inte fått röra sig fritt utomhus, kanske har de därför inte kunnat lagra så mycket d vitamin som vi gjort och därför föll deras d vitamindepåer snabbare? Sverige har konstigt nog relativt höga d vitaminnivåer under vintern jämfört med många andra europeiska länder. Det beror på att vi d vitaminberikar många matprodukter och traditionellt äter en kost med relativt mycket d vitamin. Framför allt fet fisk som lax och sill och gös innehåller mycket d vitamin naturligt. Våra nya medborgare från mellanöstern och Afrika äter dock sällan denna traditionella svenska kost och inte heller våra berikade mjölkprodukter och matfetter. Deras mörka hy i kombination med kostfaktorerna leder till att många invandrare har låga d vitsminvärden trots att befolkningen i stort ligger hyfsat.
D vitaminnivåerna sjunker globalt sett, har fallit kraftigt de senaste tio åren. Detta beror framför allt på att vi är mer och mer inomhus men ökade luftföroreningar har också en negativ effekt. Intressant är att ungdomar i många länder har extremt låga nivåer, en effekt av det virtuella skärmsamhället antar jag.
Citera
2020-11-14, 21:11
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det hänger väl ihop? Frågan är om viabelt virus förflyttas i enlighet med de inaktiva virusrester de detekterat.
Om du vill göra gällande att dom så kallade virusresterna var inaktiva när dom nådde platserna där dom påträffades så ligger bevisbördan hos dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in