2020-11-14, 15:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Jag känner till det. För någon dag sedan registrerades typ 6000 smittade. Egentligen kanske det är det dubbla ? Av dessa 12 000 kanske det är 40 som avlider. Så de som överlever är i en betryggande majoritet. Det skall vi vara glada för. Vi ser nu att smittspridningen går ner i Belgien. Man kan undra om det är en noggrannare handtvätt som ligger bakom de framstegen ?

Det är troligtvis inte det dubbla. 10% av de smittade driver 80% av smittan. Det förklarar varför vi har så få med antikroppar. Tegnell trodde ju att mörkertalet var enormt i våras, han hade fel i det också, tyvärr för vår del. Räknar man baklänges på det så ser det inte alls trevligt ut framöver.

Belgien har lockdown sen 31 oktober, det är därför det minskar.
Citera
2020-11-14, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Så nu kommer det inte att gå att testa i större skala i Stockholm igen.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/11/hardare-ransonering-av-tester--patienter-och-boende-pa-sabo-maste-ga-fore/
Tillbaka till våren igen då...

Låter sunt, att testa folk under 35-40 för att de skall på fest i helgen är inte rimligt.
Citera
2020-11-14, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Nej, du kanske kan fråga invånarna i Bergamo hur glada dom är över sina höga immunitetsnivåer ifrån i våras?

Mer än 3% av befolkningen dog.

Det är absolut inte trevligt. Men jag bemötte någon som påstod att allt pekar åt fel håll. Det gör det inte. Det är jävligt nog som det är. Man behöver inte överdriva.
På några ställen har vi redan hjälp av en viss immunitet som begränsar smittspridningen. Det kan man se om man följer smittspridning i olika stadsdelar i Stockholm men också i Göteborg.
Citera
2020-11-14, 16:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Låter sunt, att testa folk under 35-40 för att de skall på fest i helgen är inte rimligt.

Det är helt huvudlöst oansvarigt av folket att göra så. Hade man haft ett eget labb skulle man nog kunna göra grova pengar på dem. Har för mig att ett test kostar staten 1400 spänn.
Citera
2020-11-14, 16:01
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är inte alls den viktiga punkten. De viktiga punkterna är att viruset är luftburet, kan kvarstanna i luften samt färdas långa sträckor.
Det har de i så fall misslyckats med att visa.
Citera
2020-11-14, 16:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Nej allt pekar inte åt fel håll.Immuniteten ökar naturligtvis snabbt när fler blir infekterade på kort tid. Allt annat är motsägelsefullt. Har för mig att det var Björn Olsen som sa att vi inte får någon andra våg. Han var hur säker som helst i den förutsägelsen.
Han menade ett muterat virus som likställt med användandet av ” en andra våg”.

Tegnell däremot har sagt att vi inte kommer att få en andra våg och talat om samma mutation.
Citera
2020-11-14, 16:10
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag har samma erfarenhet. Fyra bekanta blev sjuka för tre veckor sedan.

Åldrar: 32, 36, 58, 55.

Tre är tillbaka på jobbet, hade milda symptom. Äldsta personen är hemma, i stort sett ok men trött.

Mkt tyder på mildare symptom nu, men vi får en jävla tung vinter iaf.

Upplever samma sak. Flera vårdpersonal jag känner har fångats upp via testning på jobbet - flera utan symtom. Någon har förkylningssymtom. Gemensamt för alla tycks vara trötthet.

Men just detta visar på vikten av att det finns tillgång på tester, och att smittspårning fungerar.
Citera
2020-11-14, 16:11
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misslyckatforum
Men det började 2020(?).

Man upptäckte viruset 2019. Det var först 2020 det spridit sig och utvecklat sig till en pandemi.
Citera
2020-11-14, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Han menade ett muterat virus som likställt med användandet av ” en andra våg”.

Tegnell däremot har sagt att vi inte kommer att få en andra våg och talat om samma mutation.

Jag lyssnade på hans sommarprogram. Han kan helt klar ställa upp i tävlingen ” Sveriges suraste person”
Tvärsäker typ. De som stängde ner i våras skulle lätt kunna hantera nya klusterutbrott på grund av kraftigt förstärkt testkapacitet och smittspårning. Det sket sig i hela Europa.
Citera
2020-11-14, 16:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
De har åtminstone minnesceller från i våras, bara bra om det rensas ut fler åldringar. Naturen kräver ibland tillbaka de svaga för att folkstammen skall hålla sig stark.
Jag antar att du inte tittar på debattprogram på tv? För någon dag sedan kunde man lyssna till olika människor som diskuterade om situationen, bl a en ung och vältränad ( efter egen utsago) tjej som arbetade med covid-patienter som röntgensköterska i Stockholm (?) hon blev själv smittad i våras och efter några dagar åkte hon in akut och blev lagd i respirator nästan genast. Jag tror att hon var i 25-års pkdern, hon är fortfarande inte tillbaka på sitt arbete.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-11-14 kl. 16:16.
Citera
2020-11-14, 16:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag har inte sett inslaget på TV4, men båda personerna som medverkade i Aktuellt igår nämnde specifikt munskydd.

Munskydd är inte ens ett bra skydd mot aerosoler. De här forskarna hoppar över tre-fyra led i den logiska kedjan och går direkt från "hittat en död aerosol" till "vi borde ha munskydd". Det är ovetenskapligt.

För att inte tala om Urban Kumlin, som i ena sekunden säger att det är farligare att smittas av en aerosol än av droppsmitta, och i nästa andetag föreslår munskydd - som ökar risken att din sjukdom ska starta med en aerosol. Det är inte genomtänkt.

Det här är kompetenta forskare, som säkert gör bra studier. Men det är uppenbart att de söker en slutsats istället för att låta vetenskapen tala för sig själv.
Det är nog du som snurrar till det. Jag tycker att man är ganska tydlig och jag har inte svårt att se sambanden. Problemen ni har som hävdar att r-taöet skulle rusa iväg om aerosolsmitta fanns och att munskydd inte funkar är att ni inte kan ta in att det inte alltid är så. Det antar jag man menar med att aerosolsmitta inte är den vanligaste formen av smitta. Men ibland vid något tillfälle - och man är oklar varför - så kan en individ föra vidare smitta så att just förr denne rusar r-talet iväg till 25 t.o.m. eller mer. Det är just därför munskydd är så viktiga. Ibland, inte alltid, är hissen kontaminerad efter att någon färdats i den osv.
Citera
2020-11-14, 16:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det har de i så fall misslyckats med att visa.
Vad säger du? Har de sysslat med forskningsmygel? Väldigt allvarligt och du får nog redovisa hur de tänker. Har de inte hittat några viruspartiklar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in