Citat:
Ursprungligen postat av
rayjoh
Vilken tur att de designade pinnarna så att de böjdes väldigt lätt. Här ser du några fotografier på vad som hände med en del av pinnarna under landningen.
https://space.stackexchange.com/questions/37756/why-were-contact-sensors-put-on-three-of-the-lunar-modules-four-legs-did-they
Jag har tagit beslut att bilder, film inte ska ligga till grund för min bedömning när det finns annat material, eftersom även en T-rex flyger bra i de sammanhangen, men OK, några kommentarer. De har naturligtvis används av andra tidigare, så favorit i repris.
Alla pinnar ligger utåt, ska förmodligen visa på gastryck, men det saknas spår av detta i underlaget under dysan trots att denna borde stängas av på omkring en meters höjd, alltså dysans höjd.
Approximerar man till Beware of the rocket blast, Sammy Millers dysa är Sammys 1/59 av Nasas dysa. Ändå trycker den sönder vad jag kan se, samtliga fönster i Santa pods sekretariat, detta på ett avstånd av 30-100 meter. Glasen sitter inte heller rakt i gasriktningen, utan på 6meters höjd.
I det moln av dam dysan borde rört upp, har inget hamnat i fötterna.
Pinnarna är betydligt klenare än de jag sett på bilder tidigare, så uppenbart frågan varit på tapeten förut.
Angående landningshastighet du nämnt tidigare, har mina beräkningar med dragkraft, farkostens massa, begynnelsehastighet från orbit, samt bränslemängd som grund, gett en landningshastighet av approximativt 6500km/h. Ifrågasets hastigheten, är du naturligtvis välkommen att presentera annan beräkning, där bränleförbrukning Kg/s redovisas.