Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-12, 16:35
  #181
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fast om SpaceX går omkull så försvinner ju även infrastrukturen för deras internet direkt. Därför tror jag inte att de får vara med när det gäller nätåtkomst i svåra områden. Sådana deals brukar förutsätta att infrastrukturen finns kvar oavsett vad som händer med företaget som lade ut den.
Att SpaceX skulle få dålig ekonomi tror nog inte många. Företaget har accepterats som budgivare. Med den enorma hype som varit runt Starlink är det en märklig tystnad när nu servicen äntligen blir tillgänglig för allmänheten.

Varför är företaget inte igång och säljer abonnemang i norra Tyskland redan? Varför inga ingående reportage i större tidningar?

Bara rapporter av YouTubers, Twitter etc

Det ger ett märkligt intryck.
Citera
2020-11-12, 16:51
  #182
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Noder som trillar ned var 5'e år kan knappast kallas för 'Fixed'.

SpaceX tillhör den grupp av bolag som är godkända att erbjuda sina tjänster i den nuvarande upphandlingen. "Fixed" eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fast om SpaceX går omkull så försvinner ju även infrastrukturen för deras internet direkt. Därför tror jag inte att de får vara med när det gäller nätåtkomst i svåra områden. Sådana deals brukar förutsätta att infrastrukturen finns kvar oavsett vad som händer med företaget som lade ut den.

Den senaste värderingen av SpaceX ligger på 46 miljarder dollar med en potential att nå 200 miljarder år 2040. Det finns inte på kartan i dagsläget att dom skulle gå under.

https://www.forbes.com/sites/davidda...rth-in-august/
Citat:
Investors just valued SpaceX in August, when the company raised $1.9 billion in funding—at a valuation of $46 billion. Forbes values Musk’s stake in SpaceX based on this number, minus a 10% discount because it’s a privately held, illiquid asset.
Citera
2020-11-12, 16:53
  #183
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det ger ett märkligt intryck.

Dom använder sig av samma marknadsföringstaktik som Tesla, dvs word of mouth. Nöjda kunder kommer att rekommendera tjänsten. På köpet så sparar dom in riktigt fina belopp då dom slipper kostnader för reklam och marknadsföring.
Citera
2020-11-12, 16:58
  #184
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Dom använder sig av samma marknadsföringstaktik som Tesla, dvs word of mouth. Nöjda kunder kommer att rekommendera tjänsten. På köpet så sparar dom in riktigt fina belopp då dom slipper kostnader för reklam och marknadsföring.
Musk är ju seriefigur i tidningarna. Men tidningarna mörklägger Starlinks premiär. I Sverige mörklägger väl tidningarna Musk helt och hållet vad jag förstår.

Mycket märkligt att detta smygs ut.
Citera
2020-11-12, 17:07
  #185
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Mycket märkligt att detta smygs ut.

Jag tror det bara är folk som är lagda åt det konspirationsteoretiska området som finner märkligheter med Starlink & Elon Musk.
Citera
2020-11-13, 09:27
  #186
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Jag tror det bara är folk som är lagda åt det konspirationsteoretiska området som finner märkligheter med Starlink & Elon Musk.
Men konspirstionsteorier är väl bara vad vissa kallar uppfattningar som skiljer sig från vad alla tidningar gemensamt bestämt sig för att hävda?

900 satelliter uppe, täckning över vissa breddgrader. Man säljer abonnemang i norra USA, till utvalda personer. De som påstår sig ha använt Starlink säger att det fungerar fint.

Det har tidigare varit massiv mediabevakning. Men nu kommer mest Twitter och Youtube från privatpersoner. Inget från de större tidningarna.

SpaceX borde vara intresserade att sälja denna produkt. Massor med folk skulle vara villiga att betala för att vara bland de första att prova.


Ingen marknadsföring mot Tyskland t.ex.

Det här är jätteskumt.
Citera
2020-11-14, 17:26
  #187
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men konspirstionsteorier är väl bara vad vissa kallar uppfattningar som skiljer sig från vad alla tidningar gemensamt bestämt sig för att hävda?

900 satelliter uppe, täckning över vissa breddgrader. Man säljer abonnemang i norra USA, till utvalda personer. De som påstår sig ha använt Starlink säger att det fungerar fint.

Det har tidigare varit massiv mediabevakning. Men nu kommer mest Twitter och Youtube från privatpersoner. Inget från de större tidningarna.

SpaceX borde vara intresserade att sälja denna produkt. Massor med folk skulle vara villiga att betala för att vara bland de första att prova.


Ingen marknadsföring mot Tyskland t.ex.

Det här är jätteskumt.

Okej, jag tror jag förstår dig i din förvirring. Här har vi någonting som är bättre än färdigskivat bröd. Du undrar över när nött.. ..Dom högt utbildade personerna kommer att säga någonting om det?

Jag vet inte, när jag tittar på nuvarande regering så brukar det ta 2-3 år från det att ett problem tas upp till diskussion tills regeringen på sitt egna speciella sätt avfärdar det problemet och det blir bara värre efter det. Så därför har jag själv gått vidare till att sluta bry mig om inrikespolitik. Nu vill jag bara kolonisera planeten Mars så att jag slipper dom.

https://www.youtube.com/watch?v=AWPBr4L1eyE
Citera
2020-11-16, 03:43
  #188
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Okej, jag tror jag förstår dig i din förvirring. Här har vi någonting som är bättre än färdigskivat bröd. Du undrar över när nött.. ..Dom högt utbildade personerna kommer att säga någonting om det?

Jag vet inte, när jag tittar på nuvarande regering så brukar det ta 2-3 år från det att ett problem tas upp till diskussion tills regeringen på sitt egna speciella sätt avfärdar det problemet och det blir bara värre efter det. Så därför har jag själv gått vidare till att sluta bry mig om inrikespolitik. Nu vill jag bara kolonisera planeten Mars så att jag slipper dom.

https://www.youtube.com/watch?v=AWPBr4L1eyE
SpaceX måste börja ta in pengar på Starlink. Det verkar som om USA kanske inte har råd att åka till månen. Får SpaceX in pengar från Starlink kanske de kan pressa biljettpriset till månen. Vilken ironi om USA inte har råd upprepa det som påstås ha utförts (6 gånger) för 50 år sedan. Speciellt som SpaceX påstår att de är så billiga.
Citat:
Uncertain funding could affect NASA's Human Landing System program, putting a human return to the moon by 2024 in jeopardy.
https://spacenews.com/nasa-safety-pa...temis-program/
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-11-16 kl. 03:51.
Citera
2020-11-17, 02:54
  #189
Avstängd
wwrs avatar
De som väljs ut att få köpa Starlink-utrustning måste förbinda sig att inte avslöja sitt namn. De får inte heller ta hjälp av andra för att montera utrustningen (vilket ofta innebär att klättra på isbelagda tak, lycka till alla pensionärer i glesbygd utan telefon etc!).

Nog luktar detta skumt!
Citat:
Users cannot reveal their identity due to a non-disclosure agreement they signed with SpaceX upon receiving the kit.
https://www.businessinsider.com/spac...eather-2020-11

Citat:
The website specifically instructs beta testers not to employ outside help when mounting their kit.
https://techcrunch.com/2020/07/15/le...e-beta-program
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-11-17 kl. 03:01.
Citera
2020-11-17, 13:11
  #190
Avstängd
Man måste vara amerikansk medborgare för att få arbeta inom SpaceX. (starlink) Även om du är världsledande rymdrakets/internetexpert så blir du inte anställd av SpaceX. Aldrig.- US army köper upp SpaceX begagnade raketer bla. De börjar med det nästa år.

På Tesla är det dock "fritt fram" - Men SpaceX är så djup inne i US Army att Musk sagt att han kan inte gå i konkurs. Amerikanska staten, CIA och Pentagon skulle aldrig tillåta det oavsett president SpaceX har hemliga ägare. Gissa vem/vilka det är.

Såg att en tidigare Teslaanställd bla experimenterade med en "Intenet-bouncer" i Nevada och jag gissar att det är en "amplifier" av signalerna. (begriper mig inte på den tekniken) Meningen är ju att vi skall kunna surfa med mobilerna direkt mot starlink i framtiden utan en "pizza" antenn. Han har för övrigt startat ett företag som återvinner batterierna och menar att hans plan är att återvinna så mycket cobolt, lithium, nickel etc att gruvdriften skall bli obsolet. Inget händer med Lithium/Cobolt-atomerna i ett kasst batteri. De är kvar där till 100%.

Att svenska medier är så tysta är inte märkligt. De är upptagna med sig själva och deras egna känslor.
Citera
2020-11-18, 13:42
  #191
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De som väljs ut att få köpa Starlink-utrustning måste förbinda sig att inte avslöja sitt namn. De får inte heller ta hjälp av andra för att montera utrustningen (vilket ofta innebär att klättra på isbelagda tak, lycka till alla pensionärer i glesbygd utan telefon etc!).

Nog luktar detta skumt!

https://www.businessinsider.com/spac...eather-2020-11


https://techcrunch.com/2020/07/15/le...e-beta-program
Låter som ett fullständigt normalt förfarande vis betatester. Jag har själv betatestat produkter och det ingår att man inte får berätta för andra att man är en betatestare med följden att tredjepart inte kan installera produkten om dessa själva skrivit på en NDA.
Citera
2020-11-18, 13:50
  #192
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Låter som ett fullständigt normalt förfarande vis betatester. Jag har själv betatestat produkter och det ingår att man inte får berätta för andra att man är en betatestare med följden att tredjepart inte kan installera produkten om dessa själva skrivit på en NDA.
Det har tidigare varit enorm publicitet runt Starlink. Nu påstås det alltså t.o.m. att allmänheten börjat testa det. En mängd obekräftade rapporter säger att det fungerar mycket bra.

Men ingen större tidning eller liknande har kunnat göra något ingående reportage. Svenska medier t.o.m. mörkar hela Starlink, vad jag förstår.

Mycket tyder på att det är bluff.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-11-18 kl. 13:55.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback