Från NA
"Ung man omringad och rånad av fyra maskerade personer – i Nya Hjärsta"
"En ung man promenerade på torsdagseftermiddagen på Allmogegatan i Nya Hjärsta. Fyra killar, med huvor uppdragna och ansiktsmaskering, dök upp och ställde sig tätt intill honom."
"Inte så bra för åklagaren" skriver Du. Jag skulle nästan säga precis tvärtom.
Dessa idioter som är ute för att råna drar sig inte för något. Ovanstående hände mitt på dagen och inte ens då drar de sig för att utsätta någon för otrevligheter.
SD:s mållgor, om de fanns, hade inte dragit sig för att sent på kvällen försökt att råna honom på telefon (som han inte hade med sig) och allt annat han kan ha haft på sig! Mållgorna var i överläge med tanke på antalet och SD var inte långt ifrån dessa... enkelt byte!
Vi vet inte om mordet på LW verkligen var planerat eller inte, det är bara någonting som folk tror. Kammaråklagaren ÅH har ju vid flera tidigare tillfällen sagt att hon anser sig veta att mordet var planerat. Jag tror inte att åklagaren har sett med riktiga ögon i just detta fallet vad beträffar ett planlagt mord. Kammaråklagaren ÅH tillsammans med sin kollega lyckades ju inte övertyga Tingsrätten och BL om att mordet på LW verkligt var planerat av någon eller av några personer.
LGWP har ju sagt sitt i detta fallet om att det var något som helt enkelt bara spårade ur och gick snett när LW troligtvis bråkade med en eller två personer om något som de inte kunde komma överens om, och personen eller personerna, kanske var drogpåverkade vid det aktuella tillfället vilket är ganska vanligt vid mordtillfällen. Sedan har ju LGWP ändrat sig lite allt efter som, det vill säga att han har haft nya teorier om hur mordet på LW kan ha gått till.
Var har LGWP sagt att "kanske var drogpåverkade"?
Uttalanden som jag sett i NA så säger han att det är någon som LW känner igen.
Du skriver stup i kvarten "huvamannen"! Som jag kommer ihåg det framgår det att vittnet med hunden såg en "person" med huva! Kan du visa annat, framgår det i FUP att det var en man?
Alltså kan det lika gärna vara en kvinna. Det kan vara HD som är ute på kvällen för att kolla om SD befinner sig hemma hos LW.
HD/SD var osams nära inpå USA-resan och HD ifrågasatte var SD höll hus när barnen inte fick tag på honom sent en kväll. SD misstänkte att HD trodde att han var hemma hos LW och han skriver "vill inte att du ska tänka så (han syftade/skrev på SP, alltså LW:s geonick).
Jag misstänker att polisen försökt spåra denna "huvaperson" genom att kolla vilka mobiler som rörde sig i området vid tiden och inte hittat någon (eller iaf blivit förhörd). Däremot kan HD ta en kort promenad, och ha med sin mobil vilket inte kan spåras då HD/LW bara bor ett fåtal meter mellan varandra.
Huvamannen är stalkern från Gbg, medlemmen @gloriouslife var den som lyckades med att luska fram detta.
Huvamannen var den personen som strök omkring nära angränsande till LW:s bostadsrätt under Måndagskvällen den 14 Maj 2018, när huvamannen upptäcktes av en gående person drog denne blixtsnabbt ner sin huva över sitt ansikte och la benen på ryggen och bara sprang i väg. Ett sådant beteende talar med styrka för att personen [huvamannen] hade något skumt i görningen just den kvällen, en normal person beter sig inte på ett sådant avvikande sätt som huvamannen då gjorde.
Det fanns även en annan person som vid det aktuella tillfället och under kvällen hörde en persons mörka röst tala till en annan person och personen har berättat för polisen att det inte var SD:s röst som hördes.
Var har gloran lyckats med att luska fram detta så det kan tydas som sanning?
Akt.bil på att personen som hörde en röst sagt att det INTE var SD:s röst?
Ps PM önskas inte! Ds
Tillägg till mitt inlägg ovan (försent med tillägg där). Jag tror inte att HD var ute i något annat ärende än att kolla om SD befann sig hos LW.
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-11-14 kl. 08:20.
Den där tystnaden är inte konstig, läsning av dokument eller om man gör sig en nattmacka eller liknande går inte att spåra IT-forensiskt.
Jag har synat den eventuellt borttappade internetuppkopplingen 23.20 lite närmare. Om den tappats så kan vi direkt avskriva en del spekulationer som förklaring till 23.34-händelsen som t ex Drivesynkning (IT-forensikerns, den spekulationen visste jag var fel sedan tidigare) eller någon typ av "fjärrkontroll".
Jag skrev tidigare att det borde loggats andra saker om internet är borta, så blir det på min dator. Men skillnaden i loggningen skulle kunna förklaras av att jag har en senare version av Backup And Sync. Det finns en intressant sak i sync_log senare under natten:
Om jag tolkar det där rätt så har datorn inte haft kontakt med internet mellan 23.20-02.29, med betoning på "om".
Tiden kl 02.29 ingår i de klockslag för händelser i SD:s dator som jag tror att man kan finna kopplingar i Lenas dator.
Intressanta tider är kl 21.44, kl 23.33, kl 23.36, kl 23.54, kl 00.39, kl 02.29, kl 03.09 och kl 05.44.
Sökningarna som gjordes den 7 oktober -18 på ett epostkonto som bara kan ha varit känt av SD och LW är graverande.
Ytterligare undersökningar av de kläder Lena bar vid anträffandet kanske visar sig ge fler besudlingar från SD.
Åklagaren behöver lyfta fram att SD typ alltid hade med sig sin dator utomhus (bekräftas av honom själv på GC-loggar samt flera personer som känner till hans vanor).
SD visar i såväl text som bilder att han har med sig datorn när han ska lösa gåtor och dagen Lena mördades släpptes en ny myst av hans vän Jan*i Oi*karinen. FTF-jakten är viktig för SD och han kunde inte låta bli att försöka lösa mysten fast hans schema var fullspäckat.
Inplastad dator
Här kommer några exempel där man kan se att en inplastad laptop tas med ut på jakten och får internetdelning via telefon.
Att SD varit otrogen mot sin fru HD, bevisar inte att han bragt LW om livet.
SD har inte förstört sina barns liv pågrund av sitt tidigare sidoförhållande med LW.
Barnen umgås med sin pappa [SD] så ofta de får tid för varandra och de har alltid trevligt tillsammans och därför anser jag att SD är en god och ansvarsfull pappa.
Varför SD egentligen behövde söka sexuell kontakt utanför sitt äktenskap tycker jag att SD har förklarat på ett mycket trovärdigt sätt.
Jag är säker på att du har fått väldigt mycket om bakfoten beträffande SD som person, jag tror att Kammaråklagaren ÅH har peppat upp allmänheten till att tro på att SD är ett rent drägg. Om man får höra eller läsa en sak tillräckligt många gånger, ja, till sist tror man på det även om det inte är sant.
SD är ingen mördare, han är en normal tvåbarnspappa som tidigare råkat ut för lite äktenskapsproblem och det är många, många fler som råkat ut för samma problem.
Vet du vad? Jag tror att du skriver med ironi. Syftet är att få andra att bemöta och detronisera dina inlägg, som ytterligare visar på att SD är den skyldige, vilket även du tror. Du bytte övertygelse från skyldig till oskyldig pga Barnabys inlägg om datoraktiviteter, som är ifrågasatta av andra. Med tanke på ditt enorma engagemang för att SD är skyldig till att vara säker på att han är oskyldig, så är Barnabys datorinlägg ganska tunna för att tvärvända. Oavsett ditt svar kommer jag även fortsättningsvis se dina inlägg som avsiktligt provocerande.
Tiden kl 02.29 ingår i de klockslag för händelser i SD:s dator som jag tror att man kan finna kopplingar i Lenas dator.
Intressanta tider är kl 21.44, kl 23.33, kl 23.36, kl 23.54, kl 00.39, kl 02.29, kl 03.09 och kl 05.44.
Sökningarna som gjordes den 7 oktober -18 på ett epostkonto som bara kan ha varit känt av SD och LW är graverande.
Ytterligare undersökningar av de kläder Lena bar vid anträffandet kanske visar sig ge fler besudlingar från SD.
Åklagaren behöver lyfta fram att SD typ alltid hade med sig sin dator utomhus (bekräftas av honom själv på GC-loggar samt flera personer som känner till hans vanor).
SD visar i såväl text som bilder att han har med sig datorn när han ska lösa gåtor och dagen Lena mördades släpptes en ny myst av hans vän Jan*i Oi*karinen. FTF-jakten är viktig för SD och han kunde inte låta bli att försöka lösa mysten fast hans schema var fullspäckat.
Inplastad dator
Här kommer några exempel där man kan se att en inplastad laptop tas med ut på jakten och får internetdelning via telefon.
Ser att i länk två att S o L var ute på tur när det var Alla Hjärtans dag -17.
Han skriver "Frågar den ena..." och det var väl H, "Kollar den andra..." var väl L.
Di två fruarna. Den andra fick åka med o lösa uppgiften åt S. Fru nr 1 måste ha varit misstänksam.
Vilket datum har S editerat? Var det på den loggningen S hade en Lundell text tidigare där det blev uppenbart att den var tillägnad L. Så grymt mot H. Vilken stolle!
Inplastad dator
Om jag förstår Backup And Sync-loggen rätt så är det man ser hända 23.20 att B&S känner av att datorn är offline. Via någon inställning har man talat om för den att inte gnälla över "nätverksproblem" (pauseReason.OFFLINE, pauseReason.NETWORK_ERRORS etc) när datorn är offline. 02.29 får datorn återigen kontakt med något nätverk, "removing pause reason OFFLINE".
På min dator smågnäller B&S när internetuppkoppling saknas, trots att den gjort detta
"Adding pause reason OFFLINE".
och sedan när internet är tillbaka
"Removing pause reason OFFLINE."
Min tolkning är att åtminstone backup-programmet har uppfattat det som att internetuppkoppling saknas mellan 23.20-02.29. Det där borde IT-forensikern i så fall ha uppmärksammat, kan man tycka. Han spekulerade ju över att drivesynkning med någon annan enhet kunnat orsaka 23.34-händelsen, vilket borde vara omöjligt om datorn är offline. Men som jag nämnt tidigare, även om datorn är online kan inte en drivesynkning orsaka 23.34-händelsen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-14 kl. 11:04.
Om jag förstår Backup And Sync-loggen rätt så är det man ser hända 23.20 att den känner av att datorn är offline. Via någon inställning har man talat om för B&S att inte gnälla över "nätverksproblem" (pauseReason.OFFLINE, pauseReason.NETWORK_ERRORS etc) när datorn är offline. 02.29 får datorn återigen kontakt med något nätverk, "removing pause reason OFFLINE".
På min dator smågnäller den när internetuppkoppling saknas, trots att den gjort detta
"Adding pause reason OFFLINE".
och sedan när internet är tillbaka
"Removing pause reason OFFLINE."
Min tolkning är att åtminstone backup-programmet har uppfattat det som att internetuppkoppling saknas mellan 23.20-02.29. Det där borde IT-forensikern i så fall ha uppmärksammat, kan man tycka. Han spekulerade ju över att drivesynkning med någon annan enhet kunnat orsaka 23.34-händelsen, vilket borde vara omöjligt om datorn är offline. Men som jag nämnt tidigare, även om datorn är online kan inte en drivesynkning orsaka 23.34-händelsen.
Vad säger du om min tes att Lenas mobil "väcker" datorn i ryggsäcken några sekunder för att hennes interdelning är påslagen och enheterna "minns" varandra innan SD hinner stänga ned i mobilen?
I själva datorn sker kl 23.34 några sekunders refreshförsök av öppna webbflikar och det bör ju betyda några sekunders internetanslutning av någon anledning. Att ett dokument öppnas via förinställning den exakta tiden kl 00.00.00 är inte beroende av ett nätverk.
I somras hade jag tid att gräva lite, men inte längre. När tid fanns letade jag i FUP efter en specifikation på datorns nätverksanslutningar och funderade på om man missat att fånga ram-minnet när datorn beslagstogs. Det kanske finns i slasken?
Senast redigerad av Honan6 2020-11-14 kl. 11:27.
Den där tystnaden är inte konstig, läsning av dokument eller om man gör sig en nattmacka eller liknande går inte att spåra IT-forensiskt.
Jag har synat den eventuellt borttappade internetuppkopplingen 23.20 lite närmare. Om den tappats så kan vi direkt avskriva en del spekulationer som förklaring till 23.34-händelsen som t ex Drivesynkning (IT-forensikerns, den spekulationen visste jag var fel sedan tidigare) eller någon typ av "fjärrkontroll".
Jag skrev tidigare att det borde loggats andra saker om internet är borta, så blir det på min dator. Men skillnaden i loggningen skulle kunna förklaras av att jag har en senare version av Backup And Sync. Det finns en intressant sak i sync_log senare under natten:
Om jag tolkar det där rätt så har datorn inte haft kontakt med internet mellan 23.20-02.29, med betoning på "om".
Ja, men att han skulle ha tittat på dokument i en halvtimme, utan att röra det när han ska packa och fixa inför resan?
Och det är ju inget SD nämner själv.
Man ska inte glömma att SD varit inne på två förhör redan dagen efter mordet.
Att han inte skulle ha en aning om vad han gjorde den kvällen, det är ju helt uteslutet.
Jag kan inte tänka mig att SD som vet med sig att han har två anmälningar på sig från Lena som nu är försvunnen, inte själv skulle tänka att hans alibi (och göranden under kvällen) måste var av största vikt. Här avslöjar han sig genom att inte bara ha en omfattande amnesi, men också genom att radera hela konversationen mellan honom och Lena som vilken idiot som helst förstår är viktig eftesom den var så sen och han har som sagt anmälningar sedan tidigare på sig.
Herregud, att detta inte ska ha någon som helst betydelse???
Innan dess har ju en PB och en T*obis H svarat på SDs mail 23:04 och 23:32:06 utan att få svar under denna tid. Först 00:23:07 svarar SD T*obias. Det är väl ganska sent med tanke på om han nu skulle ha tittat på ett dokument i en halvtimme? Det är ju närapå en timme senare och de flesta människor har ju lagt sig inför nästkommande arbetsdag.
Det är ju helt inaktivit från SD den där tiden vad gäller kommunikation.
Och som @StudBaker noterade är tiden 00:00:00 en ganska ruggig tid, som man kan bli skeptisk mot. A 145/128 A 163B/608
"D\: relationshandlingar 2017-032\4
Kontrollhandlingar, CE
intyg\Kontr.intyg 55-EN 1090-2,
2017-032.pdf "
Jag tror som flera att tiden 00:02:58, när SD skriver till Lena att det blir för sent (även detta ett bevis på att han har uppfattat att det har varit en inbjudan till henne, inget snack om den saken) är hans första tidpunkt för "alibi", men om jag fattat det rätt behöver SD inte varit hemma för att ha skrivit detta på Telegram.
Tiden 02:29 som du nämner är ju en av tidpunkterna som Honan tar upp också.
Jag blir lite undrande vad termen "RunAsync" betyder?
Kan det innebära att SD (raderar och) kopplar ifrån sync till Lenas enhet/er?
Vad säger du om min tes att Lenas mobil "väcker" datorn i ryggsäcken några sekunder för att hennes interdelning är påslagen och enheterna "minns" varandra innan SD hinner stänga ned i mobilen?
Jag vet faktiskt inte. Åtminstone på min dator går synkprogrammet in i onlineläge snabbt, han måste ha varit både snabbtänkt och snabb i fingrarna för att hinna med det.
Ser att i länk två att S o L var ute på tur när det var Alla Hjärtans dag -17.
Han skriver "Frågar den ena..." och det var väl H, "Kollar den andra..." var väl L.
Di två fruarna. Den andra fick åka med o lösa uppgiften åt S. Fru nr 1 måste ha varit misstänksam.
Vilket datum har S editerat? Var det på den loggningen S hade en Lundell text tidigare där det blev uppenbart att den var tillägnad L. Så grymt mot H. Vilken stolle!
Du menar att SD är ute med Lena på Alla Hjärtans dag?
Kan du länka till SDs text?