2020-11-14, 11:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swesuns88
Du bemöter inga frågor där du uppenbart uppvisar ett tydigt bristande resonemang. Du sopar helt enkelt frågor du inte gillar under mattan. Det är INTE allmänt erkänt att man tror att USD kommer fortsätta att falla mot SEK. Att spekulera inom aktier är extremt svårt men att spekulera i valuta är mission impossible. Det finns inga bevis på att du sitter på ett alpha och alla dina självklara resonemang om hur börsen mår, (sannolikt inprisat men vad spelar det för roll eller hur?) totalt misslyckade bedömning av det amerikanska valets utfall på börsen, när och hur effektivt ett vaccin kommer lutar åt att du skulle lyckas bättre av att åka till Vegas och satsa på rött.

Jag kunde inte bry mig mindre om att du tar råd från mig. Det jag bryr mig om är att du sprider felaktigheter i majoriteten av dina inlägg. Att du skrev att du inte är intresserad av diversifiering bekräftar vad jag tidigare anade: Du har noll koll och förståelse för marknadsrisker. Jag har bara jobbat inom kvantitativ finans på storbanker ~8 år varav en sväng i NYC och är kvantchef där jag sitter jämte handlargolvet. Men visst, fortsätt gräva ned dig i ett djupt hål.

You can ignore reality but you cannot ignore the consequences of reality.
"Jag är bättre än du". Du får väl bevisa det då genom lista ditt innehav så kollar vi hur det gick om 6 månader. Mitt innehav är listat.

Jag har precis länkat till att Swedbank och SEB anser att USD kommer att fortsätta sjunka mot SEK under 2021. Men du vet bättre? OK...

Jag ger inga tips alls. Jag bara skriver vad som driver mig själv att satsa mina pengar som jag gör. Du däremot ger oavbrutet tips om vad som är rätt eller fel. Om du hade jobbat inom bank eller med egna pengar länge så hade du vetat bättre och varit ödmjukare.

Kvantchef som bara har breda indexfonder själv och som inte vet att USD precis toppat sin 8-års-cykel, kul humor har du iallafall. Och -7% på USD-fallet.

Om du nu skippar mig och istället besvarar TS så ska jag lyssna intresserat. Jag lär mig från FB. TS var "Någon mer oroad över börsens all time high? Likheter med 2000 och 2008?". Själv är jag ganska så oroad.
Citera
2020-11-14, 11:12
Medlem
Allt tyder på att vi är i slutet på en lång skuldcykel, korrigeringen har skjutits upp ett antal gånger med extrema injektioner av kapital senast nu under coronan men det kommer inte kunna ske en gång till USA har alldeles för stora politiska och ekonomiska problem.
Citera
2020-11-14, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
"Jag är bättre än du". Du får väl bevisa det då genom lista ditt innehav så kollar vi hur det gick om 6 månader. Mitt innehav är listat.

Jag har precis länkat till att Swedbank och SEB anser att USD kommer att fortsätta sjunka mot SEK under 2021. Men du vet bättre? OK...

Jag ger inga tips alls. Jag bara skriver vad som driver mig själv att satsa mina pengar som jag gör. Du däremot ger oavbrutet tips om vad som är rätt eller fel. Om du hade jobbat inom bank eller med egna pengar länge så hade du vetat bättre och varit ödmjukare.

Kvantchef som bara har breda indexfonder själv och som inte vet att USD precis toppat sin 8-års-cykel, kul humor har du iallafall. Och -7% på USD-fallet.

Om du nu skippar mig och istället besvarar TS så ska jag lyssna intresserat. Jag lär mig från FB. TS var "Någon mer oroad över börsens all time high? Likheter med 2000 och 2008?". Själv är jag ganska så oroad.

Investeringshorisont på 6 månader... .

Du förstår inte ens bakgrunden till varför bankerna skriver artiklarna du länkar till.

Korta OMX, noll diversifiering, investeringshorisont på 6 månader, 100% i SEK, vet exakt hur USD/SEK kommer röra sig, indexfonder är en bubbla, kortade marknaden 1,5 år och blödde massivt med pengar men blev räddad av kinesiskt virus /LundNoGO
Citera
2020-11-14, 11:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swesuns88
Investeringshorisont på 6 månader...

Du förstår inte ens bakgrunden till varför bankerna skriver artiklarna du länkar till.

Korta OMX, noll diversifiering, investeringshorisont på 6 månader, 100% i SEK, vet exakt hur USD/SEK kommer röra sig, indexfonder är en bubbla, kortade marknaden 1,5 år och blödde massivt med pengar men blev räddad av kinesiskt virus /LundNoGO
Sist jag läste var det du som visste exakt hur USD skulle gå?

Jag var bland de tidiga att skriva i tråden om corona och börsen som fortsatte upp. Jag gjorde en korrekt analys av "kinesiskt virus" och tjänade några miljoner. Länka gärna till din analys av corona i februari 2020 innan raset, här är min:
(FB) VARFÖR påverkas inte börsen av CORONA?

Jag har hållit på i 20 år, min horisont är 20 år till. 2018 visste jag att USD var för dyr, det tog två år innan jag "tjänade" på det. Men 6 månader är nog det längsta jag orkar vänta på dig. Du vägrar tipsa om ditt innehav, för att du inte har några investeringar är min spekulation. Eller så är du fegare än jag. Eller har sämre självförtroende. Nu över till topic.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-14 kl. 11:49.
Citera
2020-11-14, 12:08
Medlem
Citat:
Sist jag läste var det du som visste exakt hur USD skulle gå?

Jag var bland de tidiga att skriva i tråden om corona och börsen som fortsatte upp. Jag gjorde en korrekt analys av "kinesiskt virus" och tjänade några miljoner. Länka gärna till din analys av corona i februari 2020 innan raset, här är min:
(FB) VARFÖR påverkas inte börsen av CORONA?

Jag har hållit på i 20 år, min horisont är 20 år till. 2018 visste jag att USD var för dyr, det tog två år innan jag "tjänade" på det. Men 6 månader är nog det längsta jag orkar vänta på dig. Du vägrar tipsa om ditt innehav, för att du inte har några investeringar är min spekulation. Eller så är du fegare än jag. Eller har sämre självförtroende. Nu över till topic.

Var skrev jag hur USD skulle gå? Jag sa explicit att det är omöjligt att spekulera kring hur USD/SEK kommer utvecka sig. Du började kort marknaden 1,5 år innan Corona utan någon som helst motivering till att ett virus skulle leda till en börskrasch. Dina korta positioner hade inget med Corona att göra. Så din tidshorisont är 20 år men du vill bedöma kvaliten på mina positioner för kommande 6 månader? Förstår du problemet med ditt resonemang?

Min portfölj är simpel:

- Danmark/Norge/Finland/Sverige (OMXC25, OBX, OMXH25 och OMXSBGI) ungefär likaviktade, ca 30% tillsammans.
- Europa (MSCI Europe, M7EU) ca 20%
- Global (MSCI World, NDDUWI) ca 20%
- USA (S&P 500, SPTR500N) ca 25%
- Asien (MSCI AC Asia Ex Japan Net) ca 5%

MSCI World och S&P500 har mycket överlapp vilket är ett medvetet val.

Tidshorisont 30 år

70% aktieindex enligt ovan, 20% cash (SEK), 10% fastigheter

Lön i SEK och en relativt stor tjänstepension 100% investerad i aktieindexfonder då jag är 32 och räknar med att plocka ut tjänstepensionen om ca 25 år.
Citera
2020-11-14, 12:58
Avslutad
ska bli intressant att följa utvecklingen i kina
om det blir en repris på usa 2008?

"China raises alarm on property bubble as ‘high-risk shadow banking’ returns amid virus lending push"

https://www.scmp.com/economy/article/3093132/china-raises-alarm-property-bubble-high-risk-shadow-banking-returns-amid

"The $52 Trillion Bubble: China Grapples With Epic Property Boom
Real-estate surge eclipses the one in U.S. housing in the 2000s; desperate buyers undeterred by Covid pandemic"

https://www.wsj.com/articles/china-property-real-estate-boom-covid-pandemic-bubble-11594908517

blir det problem där så kommer det nog att spilla över på usa och europa?

en annan sak är att börsen har blivit annorlunda sedan mycket av pengarna ligger i indexfonder och etf,er, när en trend startar så rinner det på ordentligt utan paus

lätt att sälja av och även gå kort

plus att många kommer nog att köpa säljoptioner om det börjar gå ned?

"If investors en masse turn to the option markets before the equity markets, we’ll have a situation where the tail wags the dog and the markets moves in response to those option purchases.”

https://www.bloombergquint.com/markets/day-trader-options-action-is-yet-again-spotted-in-nasdaq-surge
Senast redigerad av klinkerhofen 2020-11-14 kl. 13:07.
Citera
2020-11-14, 13:48
Medlem
Citat:

6 månader 🤔
Tur du inte håller på med skog eller fastigheter, 6 månader betyder noll och ingenting, minimum 30 år till all evighet som gäller (barnen ärver ens penagarmaskin).. du måste bara va ett troll, för investeringar vet du noll om och då borde man inte sitta 20 timmar om dygnet och skriva på investeringsforum om man inte är ett troll som har ett så innehållslöst liv så ända nöje man har är att driva med folk på ett anonymt forum
Citera
2020-11-14, 16:09
Medlem
Citat:
Jag vet inte om raset är på gång i Stockholm och USA, -2.66% hittills idag, OMXS30 sämsta dag sedan 12 maj. Men jag måste säga att läget är ganska likt 20 februari. Index är ungefär samma, det förekommer varningar överallt att värdena är för höga men investerarna struntar i det så det går ständigt uppåt, vi vet fortfarande nästan ingenting om corona, hur corona påverkar företagen, hur många som dör, om det kommer ett vaccin.

Den 20 februari rasade index 31% på 4 veckor. Dipp 2 är ett drömscenario för mig, jag har bara 20% aktier och 80% cash. Jag tror dipp 2 blir lika stor kring -30%. Jag kommer att börja köpa på -10-15% räknat från 5 juni index 1730 och sedan fortsätta tanka allt eftersom det sjunker.

Detta är från 2020-06-11. OMX stod då på 1609. Idag står OMX på 1897. Det är 18% högre. Du har sedan dess varit 80-100% cash och dessutom haft bear-certifikat under den här perioden. Det är en period på mer än 5 månader där du har gått miste om en otroligt stor uppgång. Följdfrågor

1. Hur kunde du ha så fel över en gigantisk lång period på 5 månader?
2. Varför har OMX fortsatt gå upp?
3. Varför har börsen inte gått ned trots att du försökte tajma börsen baserat på publik information?
4. Varför hade du så fel om vaccindatumet?
5. Varför hade du så fel om det amerikanska valets inverkan på börsen?
Citera
2020-11-14, 20:05
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Kan du förklara vad som ”gick snett” för mig?

Tjena Bosse, kul att du är med å tjötar. Nu ska ja lura in Svenne också, fast det är nog inte lika lätt..

Ont; Jag är också oroad över vart börsen tar vägen.

Min ohängde bror lyckades tajma exit perfekt den 20:e feb, men var harig vid entry och vågade kliva in först i mitten av juli. Summan av kardemumman blev nog rätt nära noll..

Jag fortsätter att förespråka att man bara följer John. Agerar man efter sin övertygelse blir det nog oftast lite snett. He he...
Citera
2020-11-14, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Allt tyder på att vi är i slutet på en lång skuldcykel, korrigeringen har skjutits upp ett antal gånger med extrema injektioner av kapital senast nu under coronan men det kommer inte kunna ske en gång till USA har alldeles för stora politiska och ekonomiska problem.

Skulle gärna vilja hålla med dig angående lånecykeln /Skuldcykeln men tyvärr så fortsätter bostäderna att rusa i höjden. Helt totalt bisarrt enligt mig men det har ju snackats om bostadsbubblan snart skall spricka. Det har dock inte hänt ännu och detta har väl snackats om i minst 2-5 år redan?
Lite som fingerprints idioterna i tråden på Placeras forum. där dem ännu snackar om att snart så släpper blankarna greppet och "badbollen kommer snart skjuta upp ii luften då den varit nedtryckt så länge under vattnet.

Idioter finns det gott om, men ni som är roade av total idioti och se ett varningstecken bör besöka den sidan bara för se som lite studieobjekt på hur fel det går när man gifter sig med en aktie. SOM ALDRIG kommer att återhämta sig igen.

Back till TS här:

Tror inte vi sett toppen av börsen highest ännu. Finns fortfarande mer att ge och flesta företagen visar bra rapporter och PM samt kommer stödpaketet äntligen bli klart i USA så kommer det gynna börsen betydligt.
Flesta storbolagen går faktiskt rätt så bra nu. Samt en ny lockdown kommer det aldrig bli- kostnaderna för det kommer bli för höga (självmord, företag som lägger ner. massarbetslöshet etc.)
Flesta stora bolagen har nu lärt sig "leva med corona" och senast april sade det nyss på FOX att vaccinet kommer finns tillgängligt för allmänheten.

De som skriker börsen nu är för hög tror jag är de bittra som missade köpa in sig i april i år.
Citera
2020-11-14, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Kukmätartävlingen är igång ser jag.

Jag undrar ibland om de är samma person.
Citera
2020-11-15, 00:25
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoonmaster
Det trycks/lånas mycket pengar för att hjälpa ekonomin och i slutändan placeras dessa oftast på börsen. De senaste bubblorna har också lärt folk/institutioner att börsen alltid kommer tillbaka så varje nedgång drar till sig mängder med köpsugna.

Fast det är ju inga nyheter. Det är inte som att folk just efter de senaste kriserna är medvetna om att börsen vanligen alltid stiger på lång sikt, utan detta är ju ett av de mest grundläggande antaganden man gör när man sätter upp sin placeringshorisont (att börsen dippar rejält enskilda år men alltid kommer tillbaka).

Problemet är att när det går bra (som nu) vill alla kliva på och när det går dåligt vill alla kliva av. Det finns i princip inget mellanting mellan dessa extremer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in