2020-11-13, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det är just det jag skriver: han föll framstupa.
Däremot vändes han i framstupa sidoläge enligt flera vittnen. Stefan säger att Palme låg på rygg. Det jag försöker säga är att Lisbeth kan ha gjort detta innan någon annan hunnit fram.
Självklart behöver han inte ha legat platt på rygg.
Det viktigaste i sammanhanget är ändå att SE berättar en historia som väl överensstämmer med övriga vittnen.
Han hade inte kunnat veta detta om han var gärningsman.

Snälla? Dessa detaljer basunerades ut i kvällstidningarna asap.
Citera
2020-11-13, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Snälla? Dessa detaljer basunerades ut i kvällstidningarna asap.
Hänvisa då till en källa där det står att Palme vändes till framstupa sidoläge.
Citera
2020-11-13, 18:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Jag vet ej om det fanns någon telefon på just Grand på den tiden. Det kan vara en sak att titta på. Minns bara svagt att en del andra biografer på den tiden inne i stan hade telefonautomater.

Det kan såklart även funnits telefon på SB:s kontor i Skandiahuset, där SE kan ha befunnit sig till och från under mordnatten. Icke totalt omöjligt att där också kan ha funnits vapen. Eftersom SE aldrig kollades närmare så tror jag inte att polisen någonsin undersökte vare sig SE:s kontor, rummen bredvid hans kontor i samma korridor eller än mindre SB:s kontor.

Några telefoner i huset kollades troligen inte på något sätt heller. På den tiden var det dock rätt så svårt för Televerket att spåra förlupna samtal s a s. Men Skandias växelautomat, om samtalen gick genom en sådan, kanske gav någon typ av utslag på inringningstider. Vet ej heller om telefonautomater på intressanta placeringar i området kollades.

Konstigt förresten att det inte har talats mycket om SE:s tillgång till telefon där han satt i Skandiahuset.
Ja angående telefonsamtal så skulle man nog ha fått försöka vända sig till Televerket för att få ut någon information, och frågan är ju om ens det hade hjälpt. Digitaliseringen hade väl precis börjat, och AXE-system hade nog kommit på många platser i Stockholm vid den tiden, men därifrån till dagens möjlighet att få fram samtalslistor är nog steget långt. Inte heller är det troligt att nummer från inkommande samtal fanns i någon växel i Skandiahuset. Det här med att skicka ut det ringande numret till den som blir uppringd kom väl först i samband med nummerpresentatörerna som kom på 90-talet, och i början var man väl dessutom tvungen att ha ett speciellt abonnemang på den tjänsten för att det skulle fungera.

Tror också som dig att vapen kan ha funnits i huset, både före och efter. Att vilja bli av med vapnet innan hemfärd (många poliser ute på stan) skulle kunna förklara varför han gick tillbaka till Skandia efter mordet. Har svårt att se någon annan bra förklaring till att han gick tillbaka.
Senast redigerad av Draifos 2020-11-13 kl. 19:06.
Citera
2020-11-13, 23:00
Medlem
Tänk om SE fick information av någon walkietalkie-bärare att paret Palme var på väg i riktning mot Skandia.
Om SE var snabb ut hann han kanske stå och vänta en liten stund som Morelius hävdar att gm gjorde.
Citera
2020-11-13, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det tidningen Filter och TP som jobbar för fullt för PU är ju nedlagd?
Medier och skribenter ja.Vilka kan jag faktiskt inte svara på.
Citera
2020-11-13, 23:04
Medlem
Citat:
Tvivlar på SE uppe vid Grand, MP:s vittnesbörd till trots. Min kommentar till detta med Grandhändelserna är: SE hade väl t ex telefon på sitt rum? Eller åtminstonde någon telefon tillgänglig i den korridor där hans rum låg. Det fanns väl många vägar för SE, om han hade medhjälpare, att kunna ha god översikt över LOP:s rörelser den kvällen. Har SE:s telefon på hans jobb någonsin kollats? Kollade polis någonsin igenom SB:s lokaler i Skandiahuset, då det begav sig?
Bra fråga .Jag vet inte men misstänker starkt att så inte skedde.
Citera
2020-11-13, 23:06
Medlem
Citat:
Jag hoppas på matnyttigt material, om det kan skaffas fram. Ty jag skulle säga att det visst kan vara möjligt att gräva djupare i SE:s marker.

Men vad som än kommer fram (såvida det inte handlar om "teknisk" bevisning) så kommer motsägarna att fortsätta på sin inslagna väg, anförda ff a av Wall. Det kommer inte räcka med erkännanden och sådana trivialiteter.

Detta sagt så är vi många som med spänning väntar på allt av ny och väsentlig information.
Håller med och jag väntar lika spänt.
Jag hoppas att den info jag fått visar sig stämma.
Jag tror inte att någon teknisk bevisning kommer att kunna skakas fram MEN hoppas kan man ju alltid.

Vi får vänta och se.
Citera
2020-11-13, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
De här olika teorierna eller spekulationerna om t.ex. SE:s vapen utgår naturligtvis från ett antagande om att SE faktiskt är gärningsmannen. Utan det antagandet blir det naturligtvis lite märkligt att tro att SE tidigare under kvällen skulle ha gått till en restaurang i Gamla stan för att hämta en revolver.

Nu vet jag inte vad som skulle kunna övertyga just dig om att SE är gm, men om vi leker med tanken att t.ex. samtliga vittnen på platsen hade pekat ut SE som gärningsman vid en konfrontation, då kanske även du kan vara med och spekulera kring de här frågorna. Och i så fall, vad skulle du då själv tycka var en rimlig teori om hur han kunde ha en revolver den här kvällen? Och har du kanske några egna tankar kring att SE faktiskt verkar ha lämnat Skandiahuset i alldeles lagom tid för att träffa på Palme när han gick från bion?

Själv har jag inte satt mig in alls i vapenteorierna, så där kan jag inte uttala mig. Men när det gäller just tajmingen så tycker jag att t.ex. 'den-kristnes' förslag här om en telefonkontakt låter fullt rimligt:

Du ber mig tränga in i en djungel och skövla mig fram med machete. Jag försöker ändå att anta utmaningen. Engström har föresatt sig att skjuta Palme när han kommer ut från biografen. Ångrar sig för att det är ett hopplöst projekt och återvänder till kontoret. Men vem kommer då inte spankulerandes när han stämplat ut och kliver ut på gatan. Men kom igen, trots att jag är jättegenerös blir det likförbaskat stenkorkat. Och då är det ändå det bästa jag kan komma på.
Senast redigerad av Bemp 2020-11-13 kl. 23:09.
Citera
2020-11-13, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja angående telefonsamtal så skulle man nog ha fått försöka vända sig till Televerket för att få ut någon information, och frågan är ju om ens det hade hjälpt. Digitaliseringen hade väl precis börjat, och AXE-system hade nog kommit på många platser i Stockholm vid den tiden, men därifrån till dagens möjlighet att få fram samtalslistor är nog steget långt. Inte heller är det troligt att nummer från inkommande samtal fanns i någon växel i Skandiahuset. Det här med att skicka ut det ringande numret till den som blir uppringd kom väl först i samband med nummerpresentatörerna som kom på 90-talet, och i början var man väl dessutom tvungen att ha ett speciellt abonnemang på den tjänsten för att det skulle fungera.

Tror också som dig att vapen kan ha funnits i huset, både före och efter. Att vilja bli av med vapnet innan hemfärd (många poliser ute på stan) skulle kunna förklara varför han gick tillbaka till Skandia efter mordet. Har svårt att se någon annan bra förklaring till att han gick tillbaka.

Just att SE gick tillbaka till jobb är ju väldigt märkligt ... lämna tillbaka vapnet ? Skaffa sig allibi ? Eller så hade han ingen annanstans att ta vägen efter dådet med poliser överallt ..

Det borde man såklart undersökt direkt som det konstigaste ...

Hävdade SE att han gick tillbaka till jobb för att småprata lite med vakten när Palme är skjuten o poliser vill inget hellre än prata med vittnen !!?
Citera
2020-11-13, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Du ber mig tränga in i en djungel och skövla mig fram med machete. Jag försöker ändå att anta utmaningen. Engström har föresatt sig att skjuta Palme när han kommer ut från biografen. Ångrar sig för att det är ett hopplöst projekt och återvänder till kontoret. Men vem kommer då inte spankulerandes när han stämplat ut och kliver ut på gatan. Men kom igen, trots att jag är jättegenerös blir det likförbaskat stenkorkat. Och då är det ändå det bästa jag kan komma på.

Hur tänker du ang att SE återgick till sitt jobb ?

Borde han inte suttit på tunnelbanan eller bussen på väg hem ....Eller varit kvar på brottsplatsen o lämnat sina otroligt bra vittnesmål ?

Just att han återvänder efter en stund med andan i halsen är ju nästan det märkligaste av allt !!

Han ville ju synas o på brottsplatsen o han borde vara den första att åka med in till stationen o lämnat vittnesmålet....istället väljer han att springa in till sitt jobb o småsnacka med vakten !!

Finns ingen logik om han är oskyldig..

Men är han skyldig så finns ju en del anledningar till återvända till jobbet. Dels lämna av vapnet...skaffa alibi..söka skydd ...osv .
Citera
2020-11-13, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Hur tänker du ang att SE återgick till sitt jobb ?

Borde han inte suttit på tunnelbanan eller bussen på väg hem ....Eller varit kvar på brottsplatsen o lämnat sina otroligt bra vittnesmål ?

Just att han återvänder efter en stund med andan i halsen är ju nästan det märkligaste av allt !!

Han ville ju synas o på brottsplatsen o han borde vara den första att åka med in till stationen o lämnat vittnesmålet....istället väljer han att springa in till sitt jobb o småsnacka med vakten !!

Finns ingen logik om han är oskyldig..

Men är han skyldig så finns ju en del anledningar till återvända till jobbet. Dels lämna av vapnet...skaffa alibi..söka skydd ...osv .

"Just att han återvänder efter en stund med andan i halsen är ju nästan det märkligaste av allt !!"

Det menar du inte...

Mitt scenario (som inte är unikt) bygger på att han har försvunnit ut bakvägen och ätervänt densamma för att checka ut i god ordning.
Citera
2020-11-14, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
"Just att han återvänder efter en stund med andan i halsen är ju nästan det märkligaste av allt !!"

Det menar du inte...

Mitt scenario (som inte är unikt) bygger på att han har försvunnit ut bakvägen och ätervänt densamma för att checka ut i god ordning.

Oavsett så skulle SE vara huvudmiastänkt nr 1 det är väl alla överens om...Så stor miss av Hans Holmer att det är en tragedi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in