Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Det du vill få ihop är alltså Stefan Glantz uppgift om framstupa sidoläge med Stig Engströms uppgift om framstupa sidoläge. Själv menar jag alltså att det inte alls behöver antas något läggande i framstupa sidoläge eftersom ett sådant antagande mest verkar krångla till det, men vi kan ju göra ett försök:
När Anna Hage kom dit sprang hon fram till Palme. Hon såg samtidigt en man som befann sig ett tiotal meter från Palme, och som springande lämnade platsen. När Anna kom fram till Palme såg hon att han blödde ur munnen och näsan. Lisbeth stod bredvid och Glantz satt redan här nedhukad vid Palmes huvud.
Det man skulle kunna tänka sig här, om nu Glantz uppgift om att Palme lades i framstupa sidoläge stämmer, är att det här var någonting som gjordes av t.ex. Glantz själv och/eller Lisbeth. Kanske alltså att man mycket tidigt, redan innan Anna kom dit, justerade kroppens läge från t.ex. liggande rakt på mage till framstupa sidoläge.
Förhöret med Anna 0:15 på mordnatten:
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Anna-Hage.pdf
Sedan kan vi kombinera det här med Lisbeths uppgift om att den flyende gärningsmannen efter en stund vänder sig om: "Han stannade en bit in och vände sig om varefter han fortsatte" (förhör 860301). Även ett annat vittne (Hasse J) sade att gärningsmannen senare hade vänt sig om och tittat bakåt.
Ett möjligt händelseförlopp här är alltså att gärningsmannen, medan han ännu inte är alltför långt från mordplatsen, vänder sig om och ser att Palme blöder ur munnen. Han hinner också se att Palme i ett mycket tidigt moment läggs (eller har lagts) i framstupa sidoläge. Jag minns inte nu exakt vad Engström skall ha lämnat för uppgifter till väktarna när han kommer tillbaka till Skandiahuset 23:40, men det var kanske just det här om blod i munnen och framstupa sidoläge. I så fall blir alltså Stig Engströms egna uppgifter något som binder honom till mordplatsen vid en tidpunkt i direkt anslutning till mordet (dvs. som gärningsman), snarare än till någon annan och senare tidpunkt (som vittne).
Du skriver:
”När Anna Hage kom dit sprang hon fram till Palme. Hon såg samtidigt en man som befann sig ett tiotal meter från Palme, och som springande lämnade platsen”.
Det är knappast troligt att någon vändning kommit till stånd så tidigt att gm kunnat se det inifrån gränden.
Det går inte att utläsa att hon ser den springande mannen då hon kom fram till Palme. Hon har aldrig sagt detta, utan hon ser honom då hon fortfarande sitter i bilen.
Det är inte heller säker att hon omedelbart rusar fram, utan det kan också vara så att hon avvaktar en kort stund.
Avståndet mellan bil och mordplatsen bör vara ca 25 meter.
Om Anna är framme vid kroppen en halv minut efter mordet tror jag att vi ligger ganska nära.
Frågan är då vilka som var framme allra först, och vilka som vänt Palme i framstupa sidoläge. Har alla som säger detta fel?
Varför säger inte Anna detta?
Karin Johansson:
Anna hoppa tydligen ur bilen först? J: Ja hon sitter närmast.
F: Och du precis efter henne?
J: Ja.
f: Kan du beskriva vad ni gör?
J: Vi springer fram till mannen och kvinnan, då har Stefan
kommit dit. De har lagt honom i
framstupa sidoläge.
F: Vem har gjort det?
J: Stefan, ja Stefan har gjort det tror jag det var, hjälp med Lisbet då kanske, det vet jag inte.
Anders Ersson:
”Sällskapet
hoppade ur och lade mannen i
framstupa/sidoläge.”
Stefan Glantz:
”De hoppade ur allesammans och [Stefan] rusade fram till den
på rygg liggande mannen. Han kan inte säga vilket håll huvudet
pekade. Han vände mannen med andras hjälp i
framstupa/sidoläge”
Stig Engström:
På huk bredvid mannen var en äldre kvinna som visade sig vara Lisbeth Palme. Vidare en ung kvinna och en ung man. Olof Palme låg med huvudet i riktning mor Kungsgatan...Ur näsan rann det kraftigt med blod. Palme vändes till
framstupa sidoläge.
Men frågan är då var Anna var vid detta tillfälle?
Var hon kanske framme,
Men utan att medverka till själva vändningen, eller har hon bara inte berättat om det?
Hon intervjuas i en lokaltidning i sin hemstad Södertälje tre år efter mordet, och då säger hon något intressant:
”Jag lade honom först i
framstupa sidoläge och kände på pulsen. När jag inte kände någon puls lade jag honom på rygg”
Vi har alltså fem källor på att Palme vändes till framstupa sidoläge, om man räknar in tidningsintervjun, och visst krånglar det till det hela.
Palme föll ju framstupa.
Tror att man måste försöka ta med denna vändning som en viktig parameter för att kunna förstå själva förloppet, och i samma veva får förstås SE rätt.
Hans historia hade avvikit mer om han sagt att han kommit fram till en man som låg på mage.
Och som det tidigare skrivits här i tråden. Vi vet inte vad Lisbeth själv gjort innan det första vittnet kom fram.
Frågan är väldigt mycket svårare än man kan tro, jag har inga exakta svar, men konstaterar att man inte alls kan bortse från framstupa sidoläge bara för att det krånglar till det hela.