2020-11-13, 20:02
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och när i någon arts evolution/ biologi etc har det varit ett problem att olikfärgade individer får ungar ihop?

Men de flesta får ju barn med andra vita, så varför måste reklamfilmer visa en annan bild?

Här är en reklamfilm från Brittiska sjukvården NHS. Notera en hijab och två mörkhyade. Men ingen vit, trots att de flesta i UK fortfarande är vita precis som de flesta i Sverige är vita. Att ta med mörkhyade är en sak, men varför måste dom ta med hijabs? Varför är det så mycket propaganda för kvinnoförtryck i västerländsk media numera?

https://twitter.com/NHSEngland/status/1319180470278590464
Citera
2020-11-13, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Men de flesta får ju barn med andra vita, så varför måste reklamfilmer visa en annan bild?

Här är en reklamfilm från Brittiska sjukvården NHS. Notera en hijab och två mörkhyade. Men ingen vit, trots att de flesta i UK fortfarande är vita precis som de flesta i Sverige är vita. Att ta med mörkhyade är en sak, men varför måste dom ta med hijabs? Varför är det så mycket propaganda för kvinnoförtryck i västerländsk media numera?

Kan det inte snarast vara så att ditt lilla rasistiska Hjärnkontor skriker varje gång det dyker upp en svart människa i TV rutan att detta är det enda den klarar fokusera på?
Precis som de första kvinnliga tv hallåorna, poliserna, busschaufförerna etc fullständigt retade gallfeber på average konservativ fjant för typ 70 år sen.

I verkligheten representerade inte alls antalet rasifierade eller ens antal kvinnor på tv överhuvudraget detverkliga antalet vare sig i Sverige eller i världen.

Så ert gnäll är helt ogrundat larv.
Citera
2020-11-13, 21:04
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är väl ett problem i hela västvärlden? En "modern kärnfamilj" tycks i regel bestå av vit kvinna, färgad man och barn med oklar härstamning. Men, det är nog riktigt att UK ligger före därvid, men de har samtidigt förmåga att inte skämmas för sin historia på samma sätt som vi.
Jag får ju för all del erkänna att jag inte glor på reklamfilmer hela dagarna och därför kan ha missat några av dem.
Jag har dock inte sett mer än kanske någon enstaka reklamfilm av den typ, som du beskriver.
Senast redigerad av Furienna 2020-11-13 kl. 21:06.
Citera
2020-11-13, 21:09
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jag får ju för all del erkänna att jag inte glor på reklamfilmer hela dagarna och därför kan ha missat några av dem.
Jag har dock inte sett mer än kanske någon enstaka reklamfilm av den typ, som du beskriver.

Det är vanligare i brittiska reklamfilmer än svenska. Kollar man på brittiska reklamfilmer så kan man ju tro att vita inte ens finns kvar i landet.
Citera
2020-11-13, 21:12
Medlem
Citat:
Det är vanligare i brittiska reklamfilmer än svenska. Kollar man på brittiska reklamfilmer så kan man ju tro att vita inte ens finns kvar i landet.

Reklambranschen är sån. Ständigt i jakt på att framstå som hippa och inne. Imorgon är det en ny konstellation som är inne.
Citera
2020-11-13, 21:16
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Där har vi förklaringen.
Jag har ingen koll alls på brittiska reklamfilmer.
Men vi får också komma ihåg att blandade familjer har funnits längre i Storbritannien än i Sverige.
Vi kan ju ta sångerskan Shirley Bassey som ett berömt exempel.
Hon föddes 1937 med en nigeriansk pappa och en engelsk mamma.
Senast redigerad av Furienna 2020-11-13 kl. 21:20.
Citera
2020-11-13, 21:23
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna

Boris Johnson gjorde en sådan i förra årets parlamentsval. En parodi på en annan film.
https://www.youtube.com/watch?v=nj-YK3JJCIU&t=1s
Citera
2020-11-13, 21:27
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Boris Johnson gjorde en sådan i förra årets parlamentsval. En parodi på en annan film.
https://www.youtube.com/watch?v=nj-YK3JJCIU&t=1s

Att Det Konservativa partiet i Storbritannien kallar sig konservativt är verkligen falsk marknasföring. Ungefär som om jag som är 185 cm skulle kalla mig kort.
Citera
2020-11-13, 21:34
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Fler godbitar från Storbritannien:

NHS' (Brittiska sjukvården) meddelande till allmänheten

Klädbutik för kvinnokläder
https://milled.com/missguided/dressed-to-chill-YYwXHQLV7CfrPdsi

Hijabs, hijabs everywhere.
Citera
2020-11-13, 21:37
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Att Det Konservativa partiet i Storbritannien kallar sig konservativt är verkligen falsk marknasföring. Ungefär som om jag som är 185 cm skulle kalla mig kort.

Ja, Du är strax över medellängd. Men, Tory-partiet har inte varit konservativa sedan Maggies tid, även om Boris lyckats driva dem mer i den riktningen genom Brexit-frågan, men många i partiet har dragits dit motvilligt.
Citera
2020-11-13, 21:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och när i någon arts evolution/ biologi etc har det varit ett problem att olikfärgade individer får ungar ihop?

Ingen aning. Jag är inte biolog, och Du brukar inte vilja ge Dig in i den fållan så ofta heller. Mitt problem är inte på individnivå utan på samhällsnivå. Om normen allt mer blir att Sverige (motsvarande andra länder) inte längre befolkas av svenskar (motsvarande andra nationaliteter i andra länder) så eroderas den nationella sammanhållningen, demokratin urholkas och till slut försvinner både vårt land och folk.

Demography is destiny.
Citera
2020-11-13, 21:49
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ingen aning. Jag är inte biolog, och Du brukar inte vilja ge Dig in i den fållan så ofta heller. Mitt problem är inte på individnivå utan på samhällsnivå. Om normen allt mer blir att Sverige (motsvarande andra länder) inte längre befolkas av svenskar (motsvarande andra nationaliteter i andra länder) så eroderas den nationella sammanhållningen, demokratin urholkas och till slut försvinner både vårt land och folk.

Demography is destiny.
Fast är det inte lite väl magstarkt att säga att det skulle urholka demokratin?
Jag har lite svårt att se att demokratin skulle påverkas även om de flesta svenskar skulle bli "blandras" i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in