2020-11-11, 20:43
Medlem
Melange5738s avatar
Har för mig att Leif G.W. Persson förklarade vad uttrycket betydde i något avsnitt av Veckans Brott. Kommer inte ihåg, har för mig att det var relaterat till något begrepp som man bara kunde relatera till om man var född i en viss generation.
Citera
2020-11-11, 20:44
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Det betyder att samhället har större befogenheter än den enskilda individen.
Citera
2020-11-11, 20:47
Medlem
mumsmumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Har för mig att Leif G.W. Persson förklarade vad uttrycket betydde i något avsnitt av Veckans Brott. Kommer inte ihåg, har för mig att det var relaterat till något begrepp som man bara kunde relatera till om man var född i en viss generation.

Ungefär som jag upplever det också. Ser det då och då i tidningar men fattar aldrig av sammanhanget vad det egentligen betyder
Citera
2020-11-11, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mumsmums
Som rubriken lyder. Vad betyder egentligen ”lagens långa arm”? Att snuten hittar dig var du än gömmer dig? Eller att juridiken går in i alla samhällets områden? Eller vad?

Lite svårt att applicera på dagens sk lag. Men jag uppfattar det mer som tid nuförtiden.

Förr eller senare når den dig. Du må ha klockan, men de har tiden på sin sida.
Senast redigerad av leira 2020-11-11 kl. 21:00. Anledning: Stavfel
Citera
2020-11-11, 21:18
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Enligt Runeberg är kås = "fånig, svagsinnt menniska, tok".

http://runeberg.org/dialektl/0410.html

Enligt Rietz. (Runeberg är digitaliseringsprojektet och står inte för auktoriteten bakom uppgiften.)
Citera
2020-11-11, 22:09
Medlem
yz44s avatar
Betyder att den når långt.
Citera
2020-11-11, 22:43
Medlem
Gabriel Knights avatar
Lagens långa näsa heter det ju

Hehe nåväl, symboliken handlar om att vart man än åker i världen så hinner lagen och straffet ifatt dig om du har gjort något brottsligt.
Citera
2020-11-11, 22:49
Medlem
Personer i lagidrotter har längre armar.
Citera
2020-11-11, 22:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Enligt Rietz. (Runeberg är digitaliseringsprojektet och står inte för auktoriteten bakom uppgiften.)

Det har jag inte påstått heller. Enlgt Runeberg som i enligt runeberg.org.

P.s.s. som att många uppgifter härifrån hänvisas till enligt Flashback.
Citera
2020-11-12, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle66
Det betyder att du kan inte komma undan lagen.
Lagen har lànga armar som hittar dig.

Tror det betyder det.

Mvh
Deagle

Och det var den klassiska batongen som förlängde armen.
Citera
2020-11-12, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mumsmums
Som rubriken lyder. Vad betyder egentligen ”lagens långa arm”? Att snuten hittar dig var du än gömmer dig? Eller att juridiken går in i alla samhällets områden? Eller vad?

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Vad det betyder har ju de andra förklarat.

Varifrån det kommer då? Min gissning är att förr i tiden, när polisen skulle gripa en, så de högst bokstavligen grep en, tog tag i överarmen och höll fast med sin hand. Både bokstavligt och symboliskt, så därmed visade de att nu var man gripen och arresterad, och det var bara att finna sig i det, annars!

Denna symbolhandling förekommer knappast längre utom på film. (och en blek kopia av fängelsevakter när de för den misstänkte till domstolsförhandlingar).
Citera
2020-11-13, 18:35
Medlem
Olagligt-Fuls avatar
Vad heter det när man forskar på något för att bevisa sin redan fastställda hypotes?

Som titeln. Vad kallas det när man undersöker något för att styrka sina argument?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in